efter andra levnadsåret?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Petra
Kontakt:

efter andra levnadsåret?

Inlägg av Petra »

Nu är våra tvillingtjejer 2 år om en vecka drygt :D Igår slutade vi med blöjor på dem båda \:D/ Det går precis så bra som barnaboken beskriver. Många läckage men också många lyckade pottbesök
Hur har ni gjort när dom har ensamlek? Var dom instängda i sängen en max tid för att sedan få tillgång till pottan eller fick dom knalla som dom ville även under ensamleken?
Vi har tagit bort spjälor i spjälsängarna så de kan gå på pottan även efter läggning.
Jag har i samma veva from igår förkortat ensamlekstunden på morgonen från 1,5 h till 45 min och middagsluren från 1,5 h till 45 min.
Hur mycket behöver pussgurkorna sova efter andra levnadsåret?
Någon som varit i samma period :?:
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Linnéa med två barn

Respektera kroppens signaler

Inlägg av Linnéa med två barn »

Jag undrar hur du menar? Självklart måste ett barn få gå fritt på toaletten när det är kisse el bajsnödigt. Det ska vi nog inte försöka styra över. Risk för urinvägsinf och förstoppning annars. Ensamlek är väl inte det samma som inlåsning (hoppas jag verkligen!)? Jag vet att man inte gillar att bli ifrågasatt här men det här låter inte bra, måste få reagera. Med vänlig hälsning
Kramar!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ensamlek är väl inte det samma som inlåsning (hoppas jag verkligen!)?
Ensamlek har man ofta i spjälsängen, det är förmodligen det hon menar, och då är de ju, om inte inlåsta, så lite begränsade.

Jag följer tråden med intresse eftersom även min stora tjej fyller 2 om en vecka. Hon(jag...) har önskat sig en toaring i födelsedagspresent och jag hoppas att hon får en. Tänkte även att nappen kanske tar och "försvinner" i allt ståhej på kalaset :shock: Om ingen har ett bättre förslag. Nej, jag ska inte kidnappa din tråd, jag gör en egen napptråd :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag tror Petra har fått de svar hon behöver i sin tråd på Späda och Små, men på uppmaning gjorde hon en förfrågan här i stället.
Ewa skrev:
Har ni tagit ur spjälor så att de tar sig i och ur själva så är det väl alldeles ypperligt att ställa pottan tillgänglig under ensamleken också. Tycker jag. Vi har alltid haft 45 min ensamlek. Den stora går på toaletten själv under ensamleken. Lilla har fortfarande blöja (och bajsstund under just ensamleken) så där har jag inte funderat vidare över toaarrangemang ännu.

Vad gäller sovtid så börjar det från 2-2,5 bli mer individuellt hur mycket sömn som behövs. Min lilla 2-åring sover fortfarande 1,5 tim. Och med min stora kortade jag från 1,5 till 45 när han var 2,5.

Kram Ewa
---

Petra skrev:
Hej och tack Ewa!

Jag visste inte riktigt var jag skulle placera min fråga, men jag visste att jag skulle bli hänvisad
Sover dina pluttar 12 h per natt? Jag tycker att mina tjejer snackat bort en del av luren ett tag, nu sover dom verkligen hela 45 min när det är lurdax. Alla tjejer har alltid sovit 12 h/natt och tvillingarna 1,5 h lur hela gångna året.
Vet inte om dom ska ha pottan med i rummet eftersom den gärna blir föremål för mycket onödigt spring
Småttingarna har alltid använt ensamleken till att göra nr 2 men nu reglerar dom faktiskt efter tillgång

Ewa skrev:

Hej!

Jo, mina pluttar sover 12 tim natt. Men om dina sover bättre nu, så är väl allting super, eller hur!

Kram Ewa
Möjlighet att gå på potta/toalett tror jag ingen ifrågasätter här. Frågan var väl bara just HUR man praktiskt och bäst löser det. Ingen hålls inspärrad under ensamleken, om nu någon skulle få för sig något sådant :shock: .

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Petra
Kontakt:

Re: Respektera kroppens signaler

Inlägg av Petra »

Linnéa med två barn skrev:Jag undrar hur du menar? Självklart måste ett barn få gå fritt på toaletten när det är kisse el bajsnödigt. Det ska vi nog inte försöka styra över. Risk för urinvägsinf och förstoppning annars. Ensamlek är väl inte det samma som inlåsning (hoppas jag verkligen!)? Jag vet att man inte gillar att bli ifrågasatt här men det här låter inte bra, måste få reagera. Med vänlig hälsning
Allt går så bra :D Andrea och Alice är så extremt duktiga :!: Vet man hur man ska göra så är barnen helt blöjfria inom BARA en vecka, tom kortare tid :shock: Det är vi bevis på :!: Jag använde bara fel ord när jag skrev "instängda". Ensamlek är det roligaste alla barn vet och de är absolut inte inlåsta :shock: :!: :shock:
Varför skulle vi inte gilla att bli ifrågasatta :?: Vi har inga som helst problem med det. Vill du ifrågasätta så har vi alltid svaren :D Nu är Andrea och Alice helt blöjfria och det är inga problem när vi är utomhus heller :D Behöver dom kissa så gör vi det ute eller tar ut pottan om vi är på tomten.
Kramar
Petra 36
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Tryckfelsnisse har härjat nu igen :shock: :D :shock: Nu måste jag förtydliga mig.
Andrea & Alice har ju varit blöjfria hela veckan förstås :!: Det jag menade var ju att dom inte råkat ut för några olyckor med det dumma kisset eller bajset efter mindre än en vecka. Nu kan dom utan problem hålla sig och vet när det är dax för pott-besöket =D>

Linnea - Antagligen menar vi här på Anna`s sida att i inte vill bråka med någon :!: Men det betyder inte att vi inte svara på frågor.

Puffis - Det är bara att följa Barnabokens råd och tips så går det jättebra att hjälpa småttingarna med pottbestyren :wink: Har du några frågor så fråga på bara :D Det viktigast är att aldrig skuldbelägga barnet och att skilja på barnet och kisset & bajset :D
Petra 36
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Har vi kanske gjort fel som tog bort blöjorna eftersom tjejerna oftast kissar i sängen på natten :oops: :oops: :?:
På dagarna är det inga som helst problem, dom gör sitt på pottan/toaletten när det är dax.
Men på natten vaknar trollisarna inte riktigt.

Ska vi sätta på blöja på natten eller blir dom förvirrade då :?:

Tacksam för allt ni kan bidra med.
Petra 36
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Hur har ni gjort med nattvällingen? Har ni slutat med den inför blöjavvänjningen på natten?
Petra 36
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Petra!
Jag har slutat med blöja när den varit torr i en vecka ungefär, och det har varit VÄLDIGT olika på mina barn när det varit dags!
Min Oline, som är fem nu, slutade med blöja ett tag runt tre, men hon var inte alls mogen, och har fortfarande nattblöja, medans Rickard var bara två och har aldrig kissat i sängen! Och han drack välling tills han var fyra...

Mammamy förklarar så bra i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 103#123103

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Det är stor skillnad på att vara blöjfri på natten jämfört med dagen.
Natten kan de inte styra på samma sätt som dagen. 2år låter extremt tidigt att vara torr nattetid men jag har inte världens koll ska jag erkänna.
Min 3,5 åring har fortfarande nattblöja eftersom den fortfarande är blöt varje morgon.
Har också en snart 2-åring men vi har inte börjat med blöjavvänjning än.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för alla dina varma, uppmuntrande ord kring "blöjavvänjning" à la Barnaboken :!:

Som du kanske ändå litegrann missförstått :cry: :
Petra skrev:Men på natten vaknar trollisarna inte riktigt.
Det är det ju verkligen inte meningen att de ska göra heller :!: Den obrutna nattsömnen måste gå före allt, tycker jag.

Börjar man hacka i den - genom att ta upp barnen på natten för att "kissa" dem, eller genom att förvänta sig respektive uppmana dem att säga till när de behöver kissa på natten - innan de har gjort det, vilket ju förutsätter att de ska vakna först - så kan man inte vänta sig annat än trafikerade nätter, och det var ju det vi ville undvika, framför allt för barnens skull.

PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :wink:

Nu har du tagit bort blöjan på natten för tidigt, och barnen kissar lakanen blöta varje natt. Det är inte bra :roll: De ska ju inte behöva ligga i våta lakan, och du ska inte behöva gå in ooch bädda om på nätterna. Då vore ju trafiken där i ett huj, och (mycket) snart skulle ett mönster etableras, som ingen av er vill ha :x

Du har också tagit bort spjälorna så att de kan gå ur själva, och det fungerar kanske under ensamleken, som ju ska vara så pass attraktiv att de inte bara kliver ur själva och kissar på pottan utan också i igen, utan din inblandning. Utan din (annat än mycket diskreta, för dem omärkliga) kontroll alls.

Men till natten skulle jag akta mig väldigt noga för att inbjuda till trafik överhuvudtaget för så pass små barn, som ju så innerligt väl behöver sin sammanhängande, garanterat ostörda sömn.

Jag förstår att du tagit fasta på detta att "ge barnet förutsättningarna", dvs göra det möjligt för dem att själva - i medvetet och vaket tillstånd - sköta sina toalettbestyr, och där har du ju nått ett alldeles underbart resultat på bara en vecka. Pris och beröm :-({|=

Säkert stärker de också varandra, tvilllingar som de är, i dessa nya, trevliga "vanor" av nyvorden självständighet. Positivt grupptryck, kan man säga :wink: :lol:

Men nätterna tycker jag du ska hålla fingrarna ifrån, tills de varit torra åtminstone fem nätter i sträck, var och en av dem (vilket ju inte alls behöver ske samtidigt). Och för att säkra den goda nattsömnen framöver, som ju nu, i och med detta, redan hunnit bli en smula äventyrad - i ditt medvetande och därmed i deras - skulle jag nog vänta bra mycket längre än så.

Du skulle alltså utan kommentarer kunna sätta på dem blöjan igen till kvällen (ja, jag vet att det är emot mina egna principer, se nedan - men här var du uppenbarligen för tidigt ute), använda en sådan där tunn up 'n' go och låtsas att det var rena lilla pyjamasbyxan :wink:

Och så av med den direkt på morgonen, fortfarande utan kommentarer.

Antingen har de då kissat eller också inte; i båda fallen har de fått sova ostörda, och det ser jag som det absolut viktigaste här.

Gör inte du :?:

Så här skriver jag i Barnaboken - jag som aldrig ägnat mig åt någon aktiv "blöjavvänjning" utan helt och hållet följt barnets initiativ i frågan:

:arrow: "Kommer då ditt lilla barn att bli renligt utan någon som helst träning?

Ja. Människan är ett renligt djur.

Barn som inte tränas alls blir torra vid två, två och ett halvt eller tre års ålder.

Å andra sidan har föräldrar visat att det finns möjligheter att slippa blöjan från bara några veckor – redan praktiskt taget nyfödda lär signalera att något är på väg, så att mamma eller pappa kan dra ner lilla byxan och hålla barnet över lämpligt ställe.

De signalerna har jag dock aldrig själv lärt mig tolka.

I renlighetsutvecklingen är pojkar senare än flickorna. Det är en regel som gäller för utvecklingen överlag.

Överlåter du det hela åt den lilla själv, kommer ett eller fler av följande fenomen att inträffa:

1. Den lilla släpper blöjan av sig själv kring tvåårsåldern, vill inte ha den längre och är i fortsättningen torr (i princip).

2. Den lilla är torr natt efter natt, men behöver fortfarande blöja om dagarna.

3. Tvärtom: barnet går utan blöja under dagen men behöver den på natten.

4. Barnet börjar annonsera att saker och ting ska hända – och så har de just hänt.

5. Barnet visar intresse för toaletten, kravlar sig upp med hjälp av en pall och använder den en gång eller två – och släpper intresset och behåller blöjan.

Variationerna är många. Alla indikerar de emellertid att barnet har uppnått, eller börjar uppnå, den fysiska och psykiska mognad som krävs för kontroll över blås- och tarmfunktionerna.

Bisarrt nog är dagens dyra, fina 'underbyxor' till blöjor så sköna och tunna, så otroligt välabsorberande och konsumtionsvänliga, att åtskilliga små barn inte vill släppa dem ifrån sig – de tror att de skulle berövas ett behag i stället för att slippa ett obehag!

Desto viktigare att du är uppmärksam på de första initiativen till renlighet.

Möjliggör då för den lilla att sköta sina angelägenheter.

En barnpall vid toaletten är bra, och helst i sällskap med en toalettring. (Du får komma ihåg att återställa pall och ring varje gång du själv använt toaletten.) Liksom förstås en tillgänglig potta, som du inhandlar och i förbigående presenterar som en potta, där den lilla kan kissa och bajsa.

Ställ pottan på bestämd plats med toalettpapper bredvid, så att det blir 'på riktigt'.

Har barnet varit torrt låt säga fem, sex nätter i sträck, slutar du sätta på nattblöja utan att göra något väsen av det.

'Du behöver nog inte blöja', kan du säga i största allmänhet – det lilla 'nog', i ord och ton, undanröjer all förväntansfull uppfordran.

Har du väl tagit bort blöjan på natten, eller på dagen om det var dagtid den lilla först började bli torr, bör du inte återgå till den, även om det händer en väldig massa olyckor efter ett tag.

Gör du det, säger du i handling: 'Jaså, det gick inte – du kunde inte', respektive: 'Jag gjorde fel'.

Båda är lika vanskliga."

:heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Tack alla :D

Blöjorna är på nattetid igen. Flickorna blev lite konfunderade men accepterade det utan problem. Vi har ju iaf lärt oss att göra saker i all "självklarhet" utan krussiduller 8) Och vi tar av blöjorna så fort dom går upp.
Precis som ni påpekar så är våra tjejer väldigt uppmärksamma på varandra, vilket gör det ibland svårt att göra något med den ena utan den andra.
Jag kan inte riktigt förstå hur småttingarna kan äta en hel flaska välling innan sänggående och sen inte behöver kissa på hela natten? Vår äldsta slutade inte behöva kissa på nätterna förrän vi slutade med kvälls vällingen.
Tror inte att våra småttingar behöver kvällsvällingen, dom äter så bra jämt. Hoppas inte det är något dom verkligen behöver fortfarande :?:

Anna - Tack för dina påminnelser. Ibland är huvudet överbelastat så informationen bara flyger förbi :oops:

Ska vi kanske strunta i att torka pluttisarna när dom bajsat oxå så dom inte behöver ropa när dom är klara :?: Dom sköter sitt kissande helt själva.

Tack igen för allt stöd :!:
Petra 36
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Nej, torka bajs får ni fortsätta med ett tag till. Jag klipper in svar från Miar70 i annan tråd:
När barnet kan nå med högra handen över huvudet och ta i örat på motsatt sida, så är han mogen att själv torka sig i rumpan, dvs då finns de fysiska förutsättningarna för att klara det!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

När småtrollen torkar sig efter kisset så når dom faktiskt bra både bak och fram, tyckar jag, när jag smygkikat.
Ivarjefall så ropar alltid Andrea när hon har bajsat men Alice gör det inte alltid, det har funkat bra ändå :D

När dom ropar så torkar vi alltså O:)
Petra 36
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"