Snart är det dags! Många frågor!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
flickan

Snart är det dags! Många frågor!!!

Inlägg av flickan »

Nästa helg ska jag börja med SHN-kuren på min 2-åriga son. Jaghåller på att laddar och läser på men har några frågor som jag behöver hjälp med. Först kommer lite bakgrundsberättelse.

Sonen sover för nuvarande i spjälsäng i vårt sovrum. Han somnar själv i sin säng, skrattande med nalle och vattenflaska vid 19.30
Mellan 3-5 vaknar han och lyfts över till vår säng. Sen börjar eländet. Han klämmer på mig, ska hålla handen, nyps, dricka vatten i flaskan, kissar igenom blöjan etc, etc. Varken han eller jag sover något vidare. När jag är bortrest och bara pappan är hemma lyfts han över på samma sätt men somnar direkt och sover som en stock till 6-7snåret då han är pigg och glad och vill upp. Det är alltså så att han och jag inte kan sova i samma säng längre och nu börjar det bli kris!

Planen ser ut så här:
Nästa helg börjar vi med kuren i samband med den flyttar vi över spjälsängen in i hans rum (som finns men inte sovits i än), tar bort vattenflaskan och får honom att sova i sin säng hela natten.

Frågor:
Jag har läst att "ta bort" nappen brukar gå bra och att det räcker med ett par nätter för att den ska glömmas. Tror ni samma sak gäller vattenflaskan?

Jag tror själva läggningen kommer vara det minsta problemet, den funkar så bra redan och det är klart att han kommer bli arg när han inte får vattnet men det är jag inte så orolig för. det är uppvaket vid 3-5tiden som oroar!
Utifrån tidigare erfarenhet när vi gjort halvhjärtade försök att få honom att stanna i sin säng hela natten blir det så här: Han kommer först bli jättearg, skrika, stampa och hoppa. Sen kommer han bli ledsen och gråta hysteriskt tills han nästan kräks. Han är ju relativt utvilad så sent på natten så jag vet att han kan hålla på ett bra tag.....
Så hur gör jag bäst då? Jag tror inte det är lönt att försöka lägga honom och buffa eller dyl för han kommer bara kasta sig upp, spänna sig som en pinne eller försöka hälla fast mig "mamma sova där"! Som jag fattat det ska man inte lämna rummet med ramsan förens barnet är lungt. Hur får jag honom i såfall lugn? Eller går det bra att gå ut och ramsa medan han är arg/ledsen?

Jag vore JÄTTE TACKSAM för svar! :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej flickan och jättevälkommen hit :D :!:

Vad bra att du laddar och läser på ordentligt, skönt att slippa sitta med dina funderingar under kuren!

Er plan ser perfekt ut, och jag lovar dig att sonen kommer att glömma flaskan på högst ett par nätter!
Tänk på att ha med gossen i flytten av sängen, bädda den fint och var SUPERPOSITIV :D !

Nu är sonen rätt stor, men jag skulle nog använda mig av solfjädern i vagtimmen första natten!
Under de två första kurnätterna är du vaken hela tiden, och DIREKT vid uppvak, så går du in, lägger ner och håller en distinkt solfjäder! Och här gäller det att hålla, och det kan ta tid! Direkt när han lugnar sig och blir tung i kroppen, då trycker du till och går med ramsan, och börjar han om så är det bara att börja om!

Det jobb du lägger ner första nätterna, och framför allt den allra första, har du igen, och fuska inte med ramsan, även fast det kan fresta att smyga ut med en tyst ramsa när han är lugn :wink: .
Och ramsa honom ordentligt när du lägger honom på kvällen också, så att det är den och inget annat som fäljer honom in i sömnen, även om läggningen går lätt!

Hoppas det här var till lite hjälp, och vi fortsätter gärna bolla här om det är mer du funderar över :!:

Kram Mia
:!: :!: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
flickan

TUsen tack

Inlägg av flickan »

Tack för snabbt svar. Jag ska fortsätta öva och läsa och ladda mentalt. KOmmer säkert på nya frågor snart, då hör jag av mig igen. :P
flickan

Inlägg av flickan »

KOm på en fråga direkt.

Miar 70
Du skrev
Nu är sonen rätt stor, men jag skulle nog använda mig av solfjädern i vagtimmen första natten!
Under de två första kurnätterna är du vaken hela tiden, och DIREKT vid uppvak, så går du in, lägger ner och håller en distinkt solfjäder!

Hur gör jag under andra natten och resten om jag bara ska använda solfjädern första? Stannar jag utanför rummet och bara ramsar eller vad?

Frågvis...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Eftersom sonen inte ska buffas nu, så använder du solfjädern på samma sätt som man använder buff på ett mindre barn - dvs ska ramsan tas över så natt två solfjädrar du bara när det VERKLIGEN behövs!
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
flickan

Inlägg av flickan »

Tack igen!

Läste precis att solfjädren bara ska användas på barn i magläge. Min son sover aldrig längre på mage, skulle jag lägga honom så nu skulle han bli galen. Kan jag göra något annat lugnande som jag gjort tidigare, tex lägga handen på hans bröst eller smeka honom över pannan? Kan det ersätta solfjädern?

Tack, tack
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Okej, solfjädra ett barn på rygg är nog ingen bra idé, och jag tror inte heller på att du ska använda dig av smekningar eller liknande, då blir det mer tröst, och tröst är inte det han behöver nu!
Det GÅR att solfjädra ett barn som ligger på sida!
Solfjädern har man för att lugna barnet och få det stilla, det finns inget ömkande eller tröstande i det, och man har heller ingen ögonkontakt!

Så om du inte vill ha honom på mage eller sida får du använda en annan strategi, tycker jag :!:

:arrow: Du går in, vid första pip, lägger ner honom, förslagsvis på sidan, trycker till betryggande, fast och går ut med ramsan!
Ramsa x6 eller 8 utanför dörren och ge honom tid för reaktion.
Sen in igen, lägga ner, trycka till och ut med ramsa... osv...
Hela tiden lugnt och sakligt, du vet PRECIS vad du gör, och den attityden försöker du med både röst och kropp förmedla till sonen!

Och här som alltid gäller det att ramsan verkligen får sista ordet, att det är den som följer sonen in i sömnen!

Vad tror du om det här :?:

Kram Mia
flickan

Inlägg av flickan »

Tack så mycket för alla svar! Jag återkommer när jag har nya frågor.....

Nu ska jag ladda! :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
flickan

Ny fråga!

Inlägg av flickan »

LÄser och läser så ögonen blöder.....

Har nu en ny fråga angående uppvak i vargtimmen och pangramsa. det är ju vargtimmen jag oroar mig för mest eftersom det är då han brukar vakna och vara mkt svårsövd. De första nätterna kommer jag vara utanför hans dörr och kunna svara med ramsa direkt. Är det då en sk pangramsa jag ska ge? Vad skiljer pangramsa från vanlig? Ska den ha en annan ton? Samma antal?

Sen om man ser framåt, om nu han fortsätter med uppvak i vargtimmen efter att jag o pappan flytat i i sovrummet igen, hur gör vi då? De båda sovrummen är en bit ifrån varandra och det kommer bli en fördröjning. Han kanske hinner skrika upp sig innan vi vaknar och tagit oss dit för att ramsa.

Missförstå mig inte nu, vi bor inte i något enormt slott eller liknande men det verkar som att grejen med pangramsan är att den ska komma direkt, nästan innan barnet vaknat och så snabbt kommer den inte att komma. Ska nån av oss sova utanför hans dörr tills allt sitter? Även om det tar veckor?

Jag är beredd att göra det som krävs, det är inte det, vill bara göra rätt från början så det inte blir fel...... :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Så bra att du förbereder dig till max! Det kommer du inte att ångra!

En pangramsa är en vanlig ramsa, men man ger den PANG vid första pip i vargtimmen, en klar, punktsättande ramsa, som för att påminna om att det minsann är natt ännu!

Jag tycker det låter bra att ni har en bit mellan sovrummen, då är risken mindre att ni vaknar av minsta knorr! Och du behöver inte alls gå upp ur sängen för att ramsa, det går utmärkt att ramsa ifrån sängen, det gäller att ha ordentligt magstöd!
De som har en bit mellan sovrummen sover ofta med dörrarna på glänt, för att kunna höra, så det kan ni ju göra!
Att sova utanför hans dörr mer än max de fyra första nätterna är inte alls nödvändigt!

Klistrar in handlingsplanen för tidiga morgnar som Elle sammanfattat så fint, så kan du fundera över vilket alternativ som passar er bäst!

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Mia
flickan

Inlägg av flickan »

Ikväll gäller det. Håll tummarna!!!! Är mest orolig för vattenflaskan och vargtimmen. Måste förvarna grannarna!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

\:D/ Heja, heja!!! Försök att inte oroa dig i onödan :wink: :!:

Kram Mia
flickan

Inlägg av flickan »

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om natten. Ur SHN-synpunkt gick det nog helt åt skogen men vi är ändå nöjda med att jag inte gav vika vid de två orosmomenten: flaska och vargtimme.

LÄggningen gick utan problem, tog en kvart med lite klagan om vattenflaska och mamma. Sen sov han till 5. Provade lägga honom på sidan för att kunna solfjädra men det var helt omöjligt. Han ligger ju aldrig så själv utan alltid på rygg. Han vred sig som en ål skrek och ställde sig upp hela tiden. Ville ha vatten, mamma, inte sova etc .etc... Efter 45 min oavbrutet skrikande och när jag hörde grannarna morra bakom den papperstunna väggen som skiljer sonens sovrum från deras gav jag tyvärr efter och gjorde som vi brukar göra annars. Dvs, kort och sakligt förklara att på natten sover man och nu sover alla barn, skator, hundar etc. Det lugnar honom och efter någon minut kunde jag lägga honom ner och sjunga trollmorsvisa. Istället för ramsa blev det altså sång. Fel jag vet! Efter typ 20 min hörde jag att han vaknade och då gjorde jag glad morgon innan han hann skrika. Då var han jätteglad men trött såklart.

Som sagt inte helt 100 alls men jag är iallafall glad att han sov en natt utan vattenflaska och inte i vår säng!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej flickan!

Så skönt att natt ett är avklarad, och att det gick så bra ändå :wink: :!:

Jag tror din attityd sviktade, men när du tog till det du känner dig trygg med och VET funkar, då nådde du fram och sonen kände det direkt och lugnade sig! Det är DET som är det viktiga!

Har du läst den här tråden om förhållningssättet? Den är superbra, och många poletter brukar trilla ner när man har läst den :!:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så skönt att flaskan är väck, ni är en BRA bit på väg!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "