Sonen sover för nuvarande i spjälsäng i vårt sovrum. Han somnar själv i sin säng, skrattande med nalle och vattenflaska vid 19.30
Mellan 3-5 vaknar han och lyfts över till vår säng. Sen börjar eländet. Han klämmer på mig, ska hålla handen, nyps, dricka vatten i flaskan, kissar igenom blöjan etc, etc. Varken han eller jag sover något vidare. När jag är bortrest och bara pappan är hemma lyfts han över på samma sätt men somnar direkt och sover som en stock till 6-7snåret då han är pigg och glad och vill upp. Det är alltså så att han och jag inte kan sova i samma säng längre och nu börjar det bli kris!
Planen ser ut så här:
Nästa helg börjar vi med kuren i samband med den flyttar vi över spjälsängen in i hans rum (som finns men inte sovits i än), tar bort vattenflaskan och får honom att sova i sin säng hela natten.
Frågor:
Jag har läst att "ta bort" nappen brukar gå bra och att det räcker med ett par nätter för att den ska glömmas. Tror ni samma sak gäller vattenflaskan?
Jag tror själva läggningen kommer vara det minsta problemet, den funkar så bra redan och det är klart att han kommer bli arg när han inte får vattnet men det är jag inte så orolig för. det är uppvaket vid 3-5tiden som oroar!
Utifrån tidigare erfarenhet när vi gjort halvhjärtade försök att få honom att stanna i sin säng hela natten blir det så här: Han kommer först bli jättearg, skrika, stampa och hoppa. Sen kommer han bli ledsen och gråta hysteriskt tills han nästan kräks. Han är ju relativt utvilad så sent på natten så jag vet att han kan hålla på ett bra tag.....
Så hur gör jag bäst då? Jag tror inte det är lönt att försöka lägga honom och buffa eller dyl för han kommer bara kasta sig upp, spänna sig som en pinne eller försöka hälla fast mig "mamma sova där"! Som jag fattat det ska man inte lämna rummet med ramsan förens barnet är lungt. Hur får jag honom i såfall lugn? Eller går det bra att gå ut och ramsa medan han är arg/ledsen?
Jag vore JÄTTE TACKSAM för svar!