Ordlista från en 4,5 åring...

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Bullmamma

Ordlista från en 4,5 åring...

Inlägg av Bullmamma »

Måste bara kolla om det är någon som vet vad de här orden betyder?! :lol:

1. DATT-BUNKE? :wink:
2. KO-VALP? :wink:

Det är ju så klart: :thumbsup:
1. En BH (en bunke för brösten...) :D
2. En kalv...

Detta är min lilla Nea :heart: som kommit på de här orden.
Och när storebror Albin berättade att det faktiskt hette "BH", så tittade hon bara frågande på honom och upprepade tvivlande "BH"...? :mrgreen:
Mamma till en dinosaurie -97, en prinsessa -00 och en liten h?na -02.
Stolt Barnaboksmamma!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Dom är ju för roliga, de små liven :lol:

Påminner om ett hemmagjort ord Clara hade.
När Ida var nyfödd, och Clara var 2 år, sa hon att Idas vagn var en "BEBBE-BIL". Det tyckte jag var finurligt :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
skj

Inlägg av skj »

Så härligt! De "egna" orden är ju oftast så logiska (och roliga).

Vid middagsbordet efter avslutad middag förklarar vi vuxna att kl. 8 (pekar mot klockans lite snirkliga siffror) tänkte vi se på "På spåret". Efter en stunds ytterligare konversation utropar plötsligt 4,5-åringen "Oj, pinnvisaren står på lussebullen - nu börjar spåret!" :lol:

Eller efter julspelet då samme son med drömskt konstaterar för sig själv "Man kan se att Jesus är en superhjälte... han har ju mantel".

:heart:
Humlan

SKrattar högt!

Inlägg av Humlan »

Jesus var ju iofs en superhjälte om han nu kunde gå på vatten, och i vörigt med om ma är troende kanske, underbar kommentar!

Lussebullen- det säger ju en hel del om hur de ser på saker, bildminnet är ju underbart, vad är en 8? när man ser en Lussebulle! :D

Härlig kille -Humlan
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Har fått berättat för mig att jag sa "järngugen" om tandkräm när jag va liten. Förmodligen kom det av att tandkrämen då (är född 75) var i nån metall aktig tub. Järntuben helt enkel! =) Sen va de plaståse som va en smörgås. Bröd har man ju i en plastpåse för de mesta..

Väntar och längtar tills Anton börjar med sina egen små lustiga ord. =)
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mulijong sa min lilla sexåring som gjorde buljong ibland på kvällarna åt familjen. Och ända upp i vuxen ålder envisades hon med att kalla mjölk för MÖLK. Jag trodde jag hörde fel, men det kan hon fortfarande (nu 36 år) slippra ur sig :lol: Äldsta barnet kallade hotell för Etttvåtell, och jag ska sent glömma hennes misstro när fröken i skolan rättat henne och jag fått bekäfta att fröken hade rätt. "HOTELL! Vilket konstigt ord!" Och blir man döpt till något så hopplöst som Aurora - hur ska man kunna uttala det? Till Herrans märkligheter hör barnets "tolkning": A-ADALULLE :shock: DET gick att säga :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sussi

Inlägg av Sussi »

Måste också bidra med några tokroliga ord :)

Äldsta dottern, som fyllde 24 igår, sa "kepoch, jordjuckar, looloo och blettpattask" vilket naturligtvis var ketchup, jordgubbar, stövlar och tablettask :!: :D

Anton var 2 år när lillebror föddes. Men att säga William var alldeles för svårt, mycket enklare att kalla honom Billråm :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
mia75

Inlägg av mia75 »

Rasmus favoritgrönsak var länge "pockepicki" som är brocolli 8) Numer så har han lärt sig säga det rätt.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Då vill jag bidra med HETSUPPANDE. Som hela familjen annekterat, sagt av ett litet sjuårigt barnbarn. Är det inte utmärkt :D

Och så ett hjärteknipande minne... Min lille dotterson Teodor, 3 år, tvåspråkig liten italienare - och i italienskan finns inte vårt ljud för H - var bjuden på bröllop i Gastsjön med sin familj och blev alldeles chockad. Det var så mycket folk överallt! Han var van vid "sitt" lugna Gastsjön, fridens stamort på jorden, där stillheten rådde behaglig och man fick titta barnfilm på video på morgonen och äta filmjölk med kalaspuffar i soffan (strängt förbjudet hemma). Nu drällde där av människor som sprang benen av sig, inklusive de ömma föräldrarna, och lille Teo deppade ihop fullständigt. Jag har skrivit här förut om speglar, speglarna från golv till tak som jag alltid sett till har funnuts för de små barnen som inte alltid har så klart för sig hur de ser ut, och till den spegeln gick han nu. Vänd mot den ställde han sig och deppade, ensam, tyst. Den lilla ryggen var alldeles böjd. Jag såg det och hejdade mig och strök honom över huvudet. Då kom det: JAG VILL ÅKA EM TILL MITT US!

Världen såg inte ut som den skulle. Han var så liten, bara tre år. Jag tror inte jag behöver dra några dagisparalleller här :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Humlan

Många ord---

Inlägg av Humlan »

har de myntat, så så många barn säger "saxa" om att klippa, superbra ord tycker jag. "Dega" om att leka med lera. Lille Pingaren sonen vår säger "pricksmörgås" om hans favvobröd, ett rågbröd som ju ser prickigt ut :=) Hos oss myntade dottern ordet "bi" som är välling, hennes lillebror vet nog inte vad välling är men vad "bi" är vet han. Alternativt kallar de det för "pling" så som micron låter när den är klar :) -Humlan
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"