På fest- ta med båda eller ena barnet?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Doris

På fest- ta med båda eller ena barnet?

Inlägg av Doris »

Hej,

ska på stor 30-års fest på lördag. :lol:

Vår första plan var att åka med lillkillen på tre månader och låta stora killen, 2 år, vara hemma med sin älskade moster som då skulle sova över. Vi skulle komma hem sent på kvällen för underbar återförening på morgonen.

Men jag har börjat få tvivel - kommer 2-åringen känna sig undanskuffad och utanför när vi andra tre flockmedlemmar åker bort och han får stanna kvar? Min sambo tror inte det, men min magkänsla vill inte ge med sig.

När lillebror föddes gjorde vi det stora misstaget att låta honom gå på dagis i början och han mådde mycket dåligt av det :cry: :cry: . Jag ångrar det bittert och vill aldrig utsätta honom för det igen, dvs att känna sig utanför (vilket är min tolkning av hans sorgsna reaktion).

Att vara med moster ses annars som något lyxigt för honom, hon har hund och sonen tycker det är så roligt att ha de två på besök eller att få komma hem till dem.

Vad tror ni?

D.
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

hej! :D

Du skriver ju själv att han tycker det är lyxigt och speciellt med moster, och tycker så mycket om henne :!: :D
I det läget hade jag inte tvekat!
En kväll är det frågan om, och jag tror inte han känner sig undanskuffad för det! Han får ju göra något ANNAT som är jättekul, eller hur!! :D

Ha det så kul på festen! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Jag skulle också låta honom vara hemma om ni har ett så bra barnvaktsalternativ! Ha så kul! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sambon sa spontant att han ju också borde få åka på spännande utflykt: Till sin kära bästa moster. Skulle det funka?
Doris

Inlägg av Doris »

Hej och tack för alla råd! :D

Jag hör vad ni säger och håller med er och min sambo... men tvivlar ändå. :?

Jag har nyss läst kapitlet om fostran och syskon i BB och insett det fatala misstaget som vi gjorde, dvs att dela på syskonen när den lille var alldeles ny. Tack och lov mår stora killen bra igen och deras relation tog inte skada av vår dumhet :oops: .

Jag tycker det är en underbar tanke att syskon skall vara tillsammans. Vi som föräldrar kan åka bort eftersom vi har saker som bara vi gör eftersom vi är vuxna. Men då är det BARNEN, båda två, som inte får följa med, inte bara ett av dem. Skillnaden vuxen-barn blir då tydlig (vilket den ska vara tycker jag).

Men det skall inte vara skillnad på syskonen. Eller????? Gör jag ett major tankefel här?

Den yngste ammar ju fortfarande och kan inte skiljas från iaf mamma. Den store däremot, har kompisar och släktskap och andra relationer. Det är ju skillnad på dem, alltså i ålder, och därmed också i vad de kan göra. Är det i själva verket rätt ut sagt korkat att inte se till var och ens förmåga för att istället dra båda över en kam?!?

Jag låter tanken skena här och gör kanske en höna av en fjäder, men kom gärna med funderingar och kommentarer, för jag behöver denna diskussionen :lol: .

Hur som helst är moster uppbokad till helgen nu i och med att vi först lämnade återbud :roll: , så saken som sådan är inte mycket att göra åt. Men för framtida tillfällen skulle jag gärna vilja få reda i huvudet på hur jag är schystast mot båda mina barn. :?

Kram
Dorran. :lol:
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Doris :!:

Jag tror att d har fastnat i det som varit, och har dåligt samvete, men du vet - det förflutna har vi ingen makt att ändra på, barn nu och framtiden!

Doris skrev:Jag låter tanken skena här och gör kanske en höna av en fjäder, men kom gärna med funderingar och kommentarer, för jag behöver denna diskussionen :lol: .
Ja, jag tror du håller på att bygga upp en liten höna här :wink: :lol: !
Nu har ni en fin vardag ihop, hela lilla familjen, och att då och då göra lite olika saker var och en för sig, är inget som stora killen kommer att ta skada av! Jag är själv hemma med mina barn, men ibland åker jag och lillan iväg, ibland är det jag och två av de andra, ibland... ja, du förstår, va? Det skulle vara omöjligt för mig att alltid ha alla med, men vi delar VARDAGEN tillsammans, alla :heart:

Så nej, du behöver inte oroa dig alls! Jag lovar dig att han inte alls tar skada, tvärtom! Vi mammor måste klippa navlesträngen lite i taget, och förbereda våra små kottar på Livet! Det gör vi inte om vi binder dem till oss, alltid!
Du vet att han kommer att få det fint!
D överger honom inte, du berikar hans liv OCH du låter en annan vuxen få förmånen att mgås med din son!

Så släpp det som då ändå inte kan göra nåt åt, och njut av dina killar och ha så kul på festen :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

miar70:
=D> =D> =D>
Precis min åsikt också!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Hej! Jag tror att det kan vara bra ibland för varje barn att få lite egentid med mamma och pappa. Nu får ena barnet det, och nästa gång kan det andra få det. Då känner de sig stora och sedda!
Kramar!
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Sedan skulle jag inte berätta för stora barnet att vi ska iväg på fest men du får inte följa med utan ska vara hos moster. Han behöver väl inte ens få veta att det är fest? Jag skulle lagt upp det som så att att HAN ska få åka på utflykt, och vad roligt det ska bli. Om du förstår?
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"