13månder, vaken till elva!!??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
saint206

13månder, vaken till elva!!??

Inlägg av saint206 »

rubriken låter hemsk.. :oops:
amanda har fått en konstig vana sista nätterna nu.. hon har sovit bra och fulla nätter sen 4 månader, även om hon kan vara lite bökig att söva. vi har inte kurat eller något sånt, utan hållt handen på magen och gungat henne till sömns.. detta har funkat bra(hon sover på rygg)

senaste tiden har det dock hänt något. det började i måndags med att hon vaknade klockan fyra på morgonen, superpigg och glad, nu ska vi minsann gå upp tyckte hon(inte jag dock.. :shock: )
det gick inte att lägga henne, så vid kvart i fem gick jag och gjorde välling och gick upp med henne..

nu inträffar ett annat fenomen... hon somnar snällt vid åtta, men vaknar efter 25-60minuter, superpigg och redo för äventyr!!
har försökt att lägga henne, men hon blir fullkomligt galen! igår natt när vi efter två timmars försök till nattning tog upp henne hade hon tillockmed blodat näsblod..
hon har gått i ungefär en och en halv månad, så hon lär sig ju inte det just nu, och inga tänder vad jag kan se..
det enda som är nytt är att jag har ändat dagssömnen från en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen till en gång mellan 13 och 15..

känner mig lite förbryllad..
det enda jag hittade om detta problemet handlade om förtrots... men det är väl lite VÄL tidigt för det???

tacksam för svar.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen hit till forumet :D

Har du läst om kuren? Du vet hur verktygen, främst ramsan, fungerar?
Jag tror att era sömnfnurror skulle räta ut sig, med en kur!
Du skriver att ni gungar henne till sömns med en hand på magen, och jag tror problemet ligger där - ni är där när hon somnar, och när hon vaknar till vill hon ha er där för att hjälpa till att somna om! Och så har ni gett henne lite förvirrande besked, i och med att ni plockat upp henne, så här behöver styrasupp lite :wink: :!:
Lär hon sig att somna själv på kvällen, med ramsa, så lär hon sig också att ta hand om sina uppvak på nätterna själv, och behöver hon påminnas så ramsar ni!

Så mitt tips är att du läser mer om shn, det finns massor med låsta trådar och flera toppenkrönikor också, tyvärr tror jag shn-boken är slut för tillfället... fråga gärna på här så ska vi försöka hjälpas åt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
saint206

hej

Inlägg av saint206 »

jag har läst om kuren och ramsandet och det. anledningen till gungandet på magen är att hon är mjölkproteinallergiker och hade väldigt ont i magen som liten. det enda som kunde få henne att somna var att massera tarmarna, dvs"gunga magen" :oops:

jag vet att vi inte ska vara där när hon ska sova, och jag har gjort ett försök att låta henne vara för att somna på egen hand. problemet är att hon inte somnar alls.. hur trött hon än är så sätter hon sig upp och leker, och om jag skulle låta henne leka tre fyra timmar efter åtta, som vi har som sovtid, så skulle ju hela vardagen komma ur led..

ur led var våran vardag då jag skrev första inlägget tydligen, för nu har jag börjat väcka henne vid halv åtta i stället för att låta henne vakna själv, och se, nu sover hon hela nätterna igenom som vanligt.. flyttade även fram middagsluren så hon såver mellan tolv och två istället för ett och tre. det verkar som om hon hinner "göra klart" det hon ska nu när hon får en längre vakentid innan natten..

13,5 timmars sömn till henne, är det för lite? hon är pigg som en mört förutom när dumma mamma väcker henne på morgonen..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

13,5 timmar är helt perfekt sömn sammataget för henne!
Skönt att hon sover igen, ni har ett sätt som funkar för er, och då är allt väl :!:
Men jag vill ändå slå ett slag för att låta henne somna själv, det är annars ett prolem som brukar kunna eskalera om barnet kräver en förälders närvaro vid sängen när det är läggdags - det är inte ovanligt att en del tillbringar ett par timmar med sitt barn innan det kommer till ro :shock:
Och en dag kanske det kommer ett syskon, då vill du definitivt att hon ska somna själv :wink:

Om man har kolsvart i rummet så vill ingen unge sitta uppe och leka, och det tar några kvällar innan poletten trillar ner, men om ni har målet för ögonen så kommer hon att kunna somna själv på kvällen, bara ni är motiverade och intar rätt attityd :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
saint206

Inlägg av saint206 »

fick bekräftat i kväll att det är morgonen som ställer till det på kvällen....idag vaknade hon upp på egen hand, ocn nu i kväll var hon precis omöjlig att söva igen..
så bara jag kan masa mig upp innan henne bör detta problemet vara ur världen..

tanken är att vi ska göra en "kur" men just nu passar det inte så bra, då det händer en massa saker hela tiden, och jag för tillfället inte kan få hjälp av min sambo..
men såsmåningom ska det väl hända..
syskon kommer väl när jag glömt bort hur det kändes att föda denna ungen :shock: :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "