Jag gjorde bort mig i min iver

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna w.

Jag gjorde bort mig i min iver

Inlägg av Johanna w. »

Hej, alla super morsor!
Min dotter är 6,5 mån. 05-04-2007 och jag ska kura henne. MEN: jag vande av henne vid att sova vid mitt bröst för ca 1 mån sedan, efter det så vande jag henne att sova själv i egen säng, sedan sova hela natten ( i princip) och till sist eget rum. Ang att hon sov hela natten var att jag ansåg att jag hade ju fått så bra "kläm" på det här ( hahaha) med att införa nya vanor så någon riktig kur ansåg jag inte vara nödvändig. Jag läste Lathunden en gång och sedan lite frågor och svar that´s it! MEN vad fel jag hade... Vi har ingen stabilitet och dagslurarna funkar efter hennes initiativ.När hon vaknar på natten så är det nappen som gäller ingen ramsa kanske buff ( mkt populärt) Jag vet att jag gjort ett misstag som jag absolut vill rätta till. Jag har läst så ögonen blöder, slutat buffa henne och nappen ska ryka med kur start.
Men hur ska jag gå till väga?
Köra som om inget av det andra hade hänt ( att jag både solfjädrat el buffat)?
Jag har gjort upp ett nytt schema ,tog ett som jag hittade på ett inlägg :D som passar oss.
Jag har hade bristande tro på att hon skulle klara av det, men har nu fattat att det var min bristande tro på att JAG skulle klara av att verkligen genomföra hela kuren, så jag fuskade och det blev varken tryggt eller stabilt!!
Tack för er tid och för att ni fins :!:
Kramar Johanna med Karisma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

Välkommen till Forumet :D

Vad bra att ni beslutat att få ordning på dotterns sömn ordentligt. Jag tycker att ni ska genomföra en regelrätt kur helt enligt boken. Lägg det som varit bakom er och se FRAMÅT och ha MÅLET för ögonen. Precis som du skriver så handlar mycket om ATTITYDEN :D Här är en superbra tråd om detta:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Känns schemat glasklart? När ni väl startat kuren ska ni inte tveka det minsta att det är bra. Jag skulle schemalägga 14,5 tim sömn sammanlagt som de små livet behöver från 7 månader.

Har ni stenkoll på verktygen? Detta är A och O för att kunna svara på dotterns frågor på rätt sätt.

Återkom gärna om du har fler frågor, det är viktigt att räta ut alla :?: innan kuren startar.

ps. Gå gärna in på din profil och lägg in hur gammal dottern är, underlättar när vi ska hjälpa er. ds.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Tack för svaret!
Det käns som om jag har förstått allt och läser som en galning just nu. Men det är ju en sak att förstå i teori och en annan att kunna förstå i handling. Det är där mitt självförtroende brister :x . Så jag får fortsätta läsa och läsa tills jag kan boken utan och innan, antar jag. Ang schemat så har jag utgått fårn 6 -mån men startar jag en v innan 7- mån dagen kanske du tycker att det är bättre att köra från 7- mån direkt så man slipper ändra?
Jag vill inte vänta tills hon blir 7- månader därför att jag arbetar med nappen som verktyg just nu och det vill jag ändra så fort som möjligt. Så här ser schemat ut: ( vi kör redan enligt det)
19-07 sova natt
07: Frukost ( mål 1)
8,45-9,30: Sova (45 min)
10,30: Lunch ( mål 2)
12-13,30: Sova (1,5h)
13,30: Mellis ( mål 3)
15,30-16,15 Sova (45 min)
16,30: Middag ( mål 4)
18,30: Nattslurk-välling ( mål 5)
Jag skulle kanske kunna ändra så att hon har ett 20 min pass ist. för 45 på em? När jag kör igång med kuren alltså :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Bra Johanna, du gör helt rätt som läser, läser och läser igen!

Jag tycker att du ska köra på schema för 7-månaders direkt, det kan du ha kvar i minst två månader innan du behöver korrigera. Att ändra em-luren till en 20-minutare låter som ett bra förslag. Alternativt att redan nu bara ha två lurar, men det avgör du. Du känner dottern bäst och vet hur långa vakenpass hon fixar utan att bli övertrött. Vi hade kvar tre lurar över 8-månadersångesten och då gav vi honom förutsättningarna för en 20-minutare i vagnen på em. Ibland sov han och ibland bara vilade, men det var en skön paus för oss alla :wink: Passar tiderna hela familjen? Schemat ska ju underlätta i vardagen och inte vara ett hinder.

/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ok. Då gör jag det :!:
Jag har dock en annan fråga som inte handlar om sömn.
Hon har varit super lycklig men för ca 2 v sedan har hon börjat gnälla. I pricip hela tiden...
Vi går på minst en långpromenad, hon äter jätte bra och mycket :D och hon får ca 2 ggr 30 min socialdelaktighet. Hon har ensamlek på mornarna och den funkar super fortfarande. Jag vet inte alls vad det är frågan om, visar dock inte den attityden till henne jag är inte direkt orolig snarare fundersam. Misstänker att det har att göra med livets alla besvikelser att hon bara kommer bakåt och inte en millimeter framåt- dit hon vill. Vad tror ni? Vad ska/ kan jag göra?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Schemat funkar super!!! Glömde skriva det :lol:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

Det är en frustrerande period för de små liven innan de kommer framåt. Ge dottern mycket tid på mage på golvet, utan sockor men med mjuka kläder. Om du vill kan du sätta dina händer bakom fötterna på henne och på så sätt hjälpa henne framåt lite. Ha gärna något spännande framför henne som kan locka. Det finns andra spännande saker man kan göra med ålning och krypning. Läs mer under IAHP-forumet.

Vad bra att schemat känns kanon!

/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ok. Tack så jätte mkt. Verkligen :!:
Ska tänka på allt du har skrivit.
Undrar också ang budskapet- på natten händer ingenting. Om man då börjar stöka i tex köket för att inte bli överkoncentrerad, skickar inte detta då dubbla budskap?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Trevligt att ses :wink:

Johanna w. skrev:Undrar också ang budskapet- på natten händer ingenting. Om man då börjar stöka i tex köket för att inte bli överkoncentrerad, skickar inte detta då dubbla budskap?
Jo, det kan verka motsägelsefullt. Men på natten händer ingenting - för barnet alltså. De vuxna kan nog grejja på - med sitt!

Kram Lua. :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag undrar över det här:
"Under denna andra natt ska bekräftelseramsan inte följas av protester, är meningen. Så upprepa bekräftelseramsan så många gånger som behövs, tills den får verkligen får sista ordet."

Så om bekräftelse ramsan svaras med frågor, ska jag ge påminelse el fortsätta med bäkräftelse? Eller påminna och dra ihop bekräftelsen med påminelsen så att det inte går någon tid emellan?

Tackar på förhand för svar :wink:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Bekräftelsramsan är den du säger när du hör att dottern håller på att somna. Som mjukt bekräftar att hon har helt rätt, det är dags att somna nu och det kan hon göra lugnt och tryggt. Om hon "går igång igen", avvaktar du så hon får fråga klart och ger sedan en ny bekräftelse.

Under natt 3 kan du sedan börja dra ihop påminnelseramsan med bekräftelsen om du märker att hon tystnar i början av ramsan.

Förstår du?

/Elle
Senast redigerad av Elle den mån 22 okt 2007, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Yepp. Tack :!:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Kört igen :x Hon har gråtit säg till sömns alla gånger förutom en. Så nu på em passet stoppade jag in nappen och hon blev knäpptyst och somnade snällt, efter att ha gråtit, skrikit, skällt osv om vartannat i 30min.
Så min fråga är: Måste jag slopa nappen för att kunna fortsätta kuren el kan jag köra på? Jag vet att ni inte stödjer napp-användandet MEN, hon har verkligen gråtit, då har jag buffat el solfjädrat och så fort jag slutar så börjar hon. När hon väl somnat el blivit tyst så hör man hur hon liksom "kippar" efter andan och det käns inte ok!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

När påbörjade ni kuren? Jag har missat att ni startat! Varför gav du nappen?Det är inte nappen som dottern behöver utan hon behöver SÄKRA och TYDLIGA svar från sina föräldrar som förmedlar att allt är bra och att hon kan somna lugnt och tryggt. Svara mig på mina frågor så ska jag handleda dig vidare :D .

/Elle
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Tack för din snabba respons.
Jag startade igårnatt och det såg ut såhär:
19,00: Besked, ramsa avvakta. Ramsa. Skrek i högan sky och ramsan tog inte.. Så jag gav besked igen solfjädra, kort och ramsade ut. Hon protesterade så snart jag slutat buffa. När hon blev tyst: bekräftelse i omgångar då d följdes av ytterliggare frågor.
19,38- sov.
20,12: Vaknade med att gallskirka- La tillrätta, buff ramsa -ut. somnade om på en gång!
03,26: Tillrättalade, buff, ( en omgång) ramsa, påminelse 3 omgångar. bekräftels 2ggr.
Så natten gick bra men under dagen har hon blivit arg och skrikit upp sig när jag ramsar när hon väl tystnar så ger jag bekräftelse ganska snart ( så att den inte ska störa) men då börjar hon om på nytt. Det har tagit ca. 30-50 min att få henne att somna. Och när hon gjort det så är det av utmattning. Hon lyssnar på ramsan och svarar men sedan när jag tystnar så går hon igång. Väntar jag ut henne och ger bekräftelse så börjar karusellen om på nytt.
Min känsla är att hon inte får någon trygghet, hon blir bara förbannad när hon hör mig och att jag inte "tar" hand om henne. Hon låg och letade efter något att suga på, filten, fingarar och sen började hon gråta ( lesset). Så jag buffade och trykte till m solfädern, buffade igen solfjäder igen och ramsade avvaktade ramsade och till slut var min egengråt så nära ( trots att jag inte tycker synd om henne utan av frustration) så in med nappen och hon somnade direkt och jag gick in och väkte henne nyss... Hon hade då hållt på i 40 min. Så det är något som inte stämmer vi går ju inte framåt...alls...
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"