situationer vid matbordet

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mammajenny

situationer vid matbordet

Inlägg av mammajenny »

Hej!
Jag har en son på ett år och avsnittet "Bekymmer? Mat" är ett av de få avsnitten i Barnaboken jag aldrig behövt läsa. God aptit och pigg på nya smaker har från första början kännetecknat denne gosse! :D Han fick sked och har fått kladda och äta efter bästa förmåga sen sex månader, kan äta en måltid själv (såpass att det mesta hamnar i munnen) sedan nyår ungefär. Alltså äter vi lunch och middag tillsammans, samtidigt, oftast samma mat - hans ngt mer finfördelad och kladdig för att fastna på lilla skeden.

Så med risk att ngn behöver upprepa ngt som står i tipsen i Barnaboken, behöver jag nu tips och råd kring några situationer som uppstår vid matbordet:

:arrow: Sonen river ner sin tallrik från bordet! Krossat porslin och mat på golvet, han hade inte hunnit äta så mkt. Tyvärr brukar jag inte kunna behärska mig direkt när detta händer, det brukar komma ett FAAAAANN :evil: innan jag samlar anletsdragen och säger "Oj, vad synd att tallriken åkte i golvet,men det gör ingenting!"
:?: Ska han få ny mat i ny tallrik eller vara utan? Ikväll när det hände senast fick han ett knäckebröd att tugga på medan jag åt upp min mat, sen frukt som vanligt.

:arrow: Sonen är ofta intresserad av att smaka maten från våra tallrikar, fastän vi har samma mat. Märker att vi hanterar detta inkonsekvent... han får smaka lite men när han drar en av våra tallrikar till sig och börjar köra runt i den så bryter vi och hänvisar till hans egen tallrik.
:?: Å ena sidan så ska man ju visa världen/maten, inte hindra etc. Men å andra sidan är "flockens" överlevnad beroende av att alfa-honan får äta sin mat hyfsat ostörd... :D Hur gör ni?

:arrow: Sonen kan alltså äta själv, även om rätt mkt kommer utanför. I nuläget brukar jag mata ett par skedar precis i början för att "presentera" maten ("kolla! vad GOTT!"), precis i slutet för att skrapa tallriken, och under tiden när han är upptagen av annat och jag bedömer att han behöver påminnas om att maten står framför honom. Ibland är han inte heller pigg på att äta själv och då blir det mer.
:?: Hur göra med matning när han kan själv? Å ena sidan tänker jag "inga krav, inga förväntningar"och hjälper honom tills han kan bättre, å andra sidan vill jag ju inte ge signaler om att "nähä det här klarade du inte av, det är bäst mamma gör det som KAN!" Hur uppmuntrar jag honom bäst?

Vi har så go och gla stämning kring maten och ätandet och jag vill verkligen fortsätta på denna vägen men här är jag alltså lite villrådig. Tacksam för tips!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vi har inte börjat servera mat i porslin utan i barntallrikar i plast (illgröna från IKEA). Av flera anledningar.
Dels är det lättare att få upp maten, för tallriken har brantare kanter än en djup tallrik.
Dels är det gummiring på som har två bra effekter - då glider inte tallriken omkring så mycket och så kan man diskret hålla ett finger på ringen, så man förhindrar att mat och tallrik åker i golvet.

Om Vera försöker lyfta tallriken så visar och säger vi att tallriken ska stå på bordet. Sedan ger vi henne några försök till på sig för att se om hon vill ha mer mat. Vill hon inte, så plockar vi bort maten. Ingen anklagan eller annat utan bara tack för maten, nu har Vera ätit färdigt.

Det med mat från våra talrikar har vi haft diskussion om här hemma, så det får någon gärna svara på.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
Vera äter själv och är knappt intresserad av maten om vi försöker mata. Man kan få hålla om hennes hand och vi kan få ta hennes sked och skrapa ihop maten på tallriken.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hei :D
Du behøver ikke å utfordre skjebnen unødig mye- Jeg ville for det første ha servert mat til det lille barnet i en plasttallrik for eksempel. Da slipper man unødig spenning ved å frykte at porslinet går i gulvet og knuser. Han kommer likevel til å kunne spise nydelig av porslin med tiden :D

Det virker som om spisingen egentlig går veldig bra :D fin stemning og alle nyter å spise :D

Dersom sønnen din slenger tallriken i gulvet (utrolig gøy og interessant :!: ) så kan du jo raskt ta den opp og si blidt "Oj da, falt tallriken i gulvet"- og så sette den på bordet med opplysningen om at "Tallriken skal stå på bordet! Nå skal vi spise! (mm, nam, nam, smatt, smatt!)". Det kan du gjøre uten å se på den lille, men liksom innimellom mens du spiser og er opptatt av din egen mat.

Når det gjelder at han vil smake fra deres tallriker så er jo det en"sånn mellom oss kompiser"-sak er det ikke? :D man deler med hverandre, han smaker litt fra deg og. kan hende han tilbyr deg en smakebit fra skjeen sin (og da smaker du jo og sier TAKK så godt!- og minner ham igjen om at også han selv må spise)?

Kan du ikke la ham få ta en smak med skjeen fra din tallrik og smake? og deretter peke igjen på hans tallrik og si "SE HER :!: :D Nå kan du spise av din gode mat!" Kanskje må du hjelpe hånden og oppmerksomheten hans bort til tallriken så han gjenoppdager det gode han har der.

:D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej! :D
Jag har gjort som LO. Plasttallrik med gummiring i botten. Ett tag hade jag tom en sån där som suger sig fast i bordet. (Försök släng den i golvet om du kan!! :wink: :lol: ) Jag tror inte på det där med "straff" (att maten åker bort) bara för att tallriken åker i golvet. Beklaga, tyck synd om den stackas tallriken som gick sönder och visa vart den ska stå. Visas däremot inget intresse för att äta så tacka för maten och låt honom gå från bordet. Men det ska vara för att han är mätt inte för att han slängde tallriken i golvet.

Det där med att äta från föräldratallriken... hmm. Jag misstänker att jag inte är ngn tvättäkta barnaboksmamma i det fallet :lol: om en sådan känneteckans av att dela med sig av innehållet på sin tallrik :lol: Med Emil har jag nog alltid gjort så att om vi har ätit samma sak så har han fått äta från sin tallrik. Har jag däremot haft ngt som inte han har på sin tallrik så har han fått smaka alt fått eget av den sorten på sin tallrik. Jonas har inte kommit så långt att han får äta precis samma sak som vi gör men när han kinkar vid matningen ibland så brukar jag dela med mig av mina pastabitar, risgryn eller grönsaker så att han ska få ngt att plocka med samt prova ngn ny härlig smak.

Ang matningen... Jag är lite lat av mig. Mina små har fått plocka med plockvänlig mat och kladda med övrig mat i mån av tid och ork. Därför har det blivit ganska mkt matning här. Men Emil var ändå "bara" strax över året (om jag minns rätt) när han klarade av att äta hyfsat själv.
Jag läste ngn tråd tidigare där det var en mamma som lät sina små (de var så pass gamla att de åt hyfsat själva) äta själva tills hon hade ätit upp sin mat därefter tog hon vid behov över och lassade in det sista. Ganska smidig kompromiss tycker jag :D Jag tror inte det är ngn fara att du "knäcker" barnen för att du matar ibland så länge du inte kör över dem när de verkligen vill äta själva. Lyssna på dina barn och uppträd själv i en attityd av självklarhet så blir det heller inte konstigt för dem :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack för bra och kloka svar - kanske är lite väl hög ribba med porslinstallrik..!
#-o
Vi äter vidare med gott mod :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Vi gör precis så som Liw skrev. Anton äter och kladdar själv tills någon av oss ätit klart och sen hjälper vi honom med de som är kvar om det behövs. Och visst.. ibland får man "påminna" honom att vi äter också. BLir så lätt att tankarna drar iväg för honom.

Han har ätit ganska bra själv sen han va 11 månader ungefär, mest med händerna då men när han började på dagis tog inte mer än drygt en vecka av iakttagande på dom andra barnen innan han utan större problem kunde äta med sked. Men visst.. fortfarande rasar det utanför och händerna hjälper till men han lär sig hela tiden.

För övrigt så kör vi också med ikeas illgröna "grod tallrik" Bra storlek och verkar lätt för honom att få upp maten. Dock hade jag en disktrasa (våt) under till en början eftersom jag inte tycker att gummiringen gör så mycke nytta..

Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
camilla

Inlägg av camilla »

Ville bara informera om att IKEAs grona tallrikar som omnamns ovan har en los gummiring i botten, om man tar av den och vander pa den sa far man sugproppseffekt!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

camilla skrev:Ville bara informera om att IKEAs grona tallrikar som omnamns ovan har en los gummiring i botten, om man tar av den och vander pa den sa far man sugproppseffekt!
De har jag koll på men tycker inte att den funkar iaf.. Kan ju bero på bordet också..
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
camilla

Inlägg av camilla »

Jag brukar torka av bordet med en fuktig trasa innan sa "suger" den battre, man kan ju skjuta den men ej lyfta den fran underlaget.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"