4-åring har börjat vakna på natten

Skriv svar
pia-lotta

4-åring har börjat vakna på natten

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Vår äldsta har inte vaknat en enda natt sedan hon var 2 månader och kurades (förutom när hon har varit sjuk förstås men knappt då heller). En riktig SS mao. I maj försvann nattblöjan och vi har inte haft en enda olycka.

För två veckor sedan börjad hon gå upp på natten och kissa men gick snabbt och lade sig igen. Sen eskalderade det och hon var uppe 3 gånger per natt samt vaknade tidigt och ville vara vaken. Inga problem - vi ledde hela tiden tillbaka henne, "klockan 7 går vi upp", ramsa och sedan ut.

Det tog tröga föräldrar ett samtal från dagis att förstå läget "det känns inte som X är okej - hon springer på toa hela tiden". Hon hade fått urinvägsinfektion :oops:

Till saken: Hon har nu ätit pencilin i 6 dagar men går fortfarande upp på natten dock utan att kissa! Det har mao blivit en grej. Hon som aldrig gått upp tidigare. Jag undrar hur vi bäst löser/bemöter detta. Jag vill ju helst att hon sover hela natten eftersom vi också vaknar när hon går upp. Märker också att hon är trött på dagarna....

Tacksam för hjälp!
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tycker inte du ska dra för stora växlar på det här. Fortsätt med påminnelseramsa, prata inte en massa (eller alls) och framför allt, utgå från att hon VILL sova, inte bara behöver (och inte bara ni). Det är en förmån att få sova på nätterna :!: Och PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet som ska förmedlas i handling.

Se alltså till att hon inte kan tända eller börja sätta igång med saker inne i rummet.

För undvikande av promenader i lägenheten / huset finns ett jättebra trådlöst IR-larm, om ni skulle sova över. Man kan ordna så det ljuder så fort hon går ur sängen.

Sedan ska hon krypa tillbaks själv och inte nattas med något annat än en saklig och lagom glad ramsa x4 utanför dörren och bortanför.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack Anna för ditt svar.

Medicin kuren var slut men hon fortsatte att gå upp fler gånger per natt så vi bestämde oss för att göra en liten kur. Ordentligt bråk i 1 timme mitt i natten då hon skrek "nej, mamma jag kissar på mig" och en tjej som somnade gråtandes. Kändes inte helt okej. :cry: Dagen efter får vi ett samtal från vår doktor som frågar hur det är och vi berättar att det är lika som förut. Han säger då att han ringer tillbaka för att han misstänker att den första medicinen var för svag. Så nu är vi inne på vår andra kur. Så vi har tänt lampan på toaletten på svagaste ljusstyrkan så hon kan gå upp och sköta sig själv på natten. Stackars barn tror ju faktiskt att hon SKA kissa på sig konstant. :oops:

Nu får hon först och främst bli ordentligt frisk sen får vi se hur nätterna fortskrider och ev ta tag i det då.

Tack igen!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Krya-på-sig kram! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Nu har snart 2 veckor passerat sedan medecin-kuren tog slut och status är följande:

- inga problem med läggningarna. Hon kissar på eget bevåg innan hon går och lägger sig.
- ungefär varannan natt vaknar hon inte alls men går upp 06.00 och kissar. Hon hittar till toan själv i den becksvarta lägenheten men inte tillbaka så då ropar (eller snarare viskar eftersom alla våra tre dörrar ligger brevid varandra) hon och vi får hjälpa henne öppna hennes dörr och sen lägger hon sig själv.
- de andra nätterna vaknar hon vid 02.00 och det är samma procedur som ovan fast då sover hon till 07.00.

Vi gör precis som "vi ska". Goddag yxskaft svar: oj, är du uppe? Det är natt forfarande. Det är aldrig någon diskussion om detta.

Däremot så önskar jag ju att hon inte vaknade alls om nätterna utan sov hela natten som hon gjorde förut. Man märker ju att detta uppvaknade på natten gör att hon blir lite tröttare än vanligt (och även föräldrarna).

Vad gör man? Får man stoppa barnen á la "polisen i dörren" även när det gäller kisseriet? Känns lite hårt. Konsekvensen kanske blir att hon kissar i sängen istället.

Tack för svar.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nej, jag tycker nog hon måste få kissa omhon är kissnödig på natten!
Min fyraåring går upp och kissar hon också flera nätter i veckan, oftast märker vi det inte, så låt henne i möjligaste mån sköta det själv. Eftersom vi har toan i ett annat plan, så har vi satt en potta utanför hennes dörr!

kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :wink: :D

Lilla gumman. Jag tycker man ska göra det möjligt för alla små barn att kissa på natten, om det skulle behövas. Stora nog ska de kunna sköta det själva (har skrivit om det i kapitlet Potträning? i Barnaboken) och slippa väcka folk. Precis som vi vuxna gärna sköter det hela.

Så gör det möjligt för henne, lätt men inte svårt :!:

Hon sover tydligen i en öppen säng som hon lätt kan kliva ur. Ordna, som miar70 säger, en potta med tillbehör (toalettpapper, en liten kontaktlampa som ger ledljus) precis utanför rummet, inte inne i det. Och kommentera inte saken vidare. Töm pottan och håll fint :wink:

Det handlar som vanligt om att ge barnet förutsättningarna för att klara sig själv.

Blotta vetskapen om att hon enkelt KAN kissa, om och när det skulle behövas, utan att kissa på sig och blöta ner sängen, kommer förmodligen att leda till att nattkisseriet snart upphör :wink: :lol:

Trafik i övrigt kan du / ni undvika genom att sova och snarka alldeles kolossalt, om och när hon skulle få för sig att försöka väcka er. Vilket hon alltså inte alls behöver, om hon kan lösa saker och ting själv och får det förtroendet.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"