Hej Evrok
Beklagar att du inte fick svar. Ibland ramlar saker ner tråden stod ju inte som obesvarad då den var gammal. Då får man puffa lite...

eller lägga in en ny som du så bra gjorde.
Gällande socker etc så är jag bara allmänt kunnig - det finns många experter här på ämnet.

Lägg in en separat fråga på mat/mage/barnakropp så får du massa svar tror jag.
Jag kan dock säga att jag märker en stor skillnad på vår lilla tjej beroende på sockerintag. Hon går från intensiv till hyperaktiv...

Har märkt att det också beror på när på dygnet det äts samt vad som finns som bas i kroppen.
Om du funderar på detta så tycker jag absolut att du ska tänka noga igenom vad han (ni) äter och ändra det på direkten. Det skadar ju inte i alla fall.
Om syskonen...först några frågor då det är svårt att se alla bitar i hur ni har det:

Har du läst kapitlet i Barnaboken om syskon

Behandlar ett helt förhållningssätt gentemot syskonen.

Har han egna sysslor med social delaktighet etc

Hinner ni ha roligt och bus tillsammans

Sömnen och mat är på banan då förstår jag
Jakob är nu en stor liten kille och han vet vad som gäller. Precis som ex. Anna skriver i din förra tråd så måste du jobba förebyggande och se till att hans behov är tillgodosedda.
Sagt det så tycker jag inte att det finns någon acceptans för att vara dum mot sina syskon. En liten man i hans ålder hade jag inte direkt varnat så storstilat utan mer kort och därefter förvisning (helt enligt Barnaboken). Det låter som du kanske är ute lite för sent och kan ingripa (som Anna skrev) redan när det börjar gå "utför".
Det låter på hans reaktion som att han kanske känner sig missförstådd och gör så för att bli sedd. Då gäller det att vända hans och ert beteendet så att han blir sedd på annat sätt. Han han det mycket stressigt och inte mår bra så är detta ju också ett sätt att visa det. Kan du ge honom lugnare tid

Också förebygga när ni kommer hem så han har en stund ensam på sitt rum med exempelvis böcker eller någon saga att lyssna på
Jag tycker också du ska läsa några av de klistrade trådarna "beteendefostran" samt "dagishämtningar" som kanske ger lite vägledning.
Återkom med dina refektioner så jobbar vi vidare.
Kram
Susanne