Lite hjälp....

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Evrok

Lite hjälp....

Inlägg av Evrok »

Jag skriver en ny tråd eftersom den förra var så lång och inte riktigt har med samma sak att göra....

Jakob sover i alla fall... Hela nätter i eget rum. Jag lyfte min gamla tråd, men ingen ville svara :(

Det är bättre hemma :D Men inte helt bra. Jakob är PÅ David ganska mycket. Puttar, slår och tar saker. Jag brukar försöka få dem att lösa det mesta själva och det gör de ganska ofta, men det är ju inget som ska lösas egentligen... Jakob är ju dum mot sin bror.... När jag säger åt honom blir jag ignorerad, och när det fortsätter leder jag i honom i sovrummet för lite eftertanke. Då blir han ofta "galen". Skriker, slår och gapar att jag dödar honom. Jag ber honom säga förlåt till sin bror varpå han (oftast) SKRIKER ett argt förlåt.

Det HAR varit mycket på sista tiden. Byte från dagis till sex-års, långa dagar pga av att jag gått utbildning och en brorsa som mer och mer tar för sig hemma.

Vad har ni för erfarenheter av "hyperaktivitet" och socker och sånt apråpå något annat....
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Evrok :D
Beklagar att du inte fick svar. Ibland ramlar saker ner tråden stod ju inte som obesvarad då den var gammal. Då får man puffa lite... :wink: eller lägga in en ny som du så bra gjorde.

Gällande socker etc så är jag bara allmänt kunnig - det finns många experter här på ämnet. :D Lägg in en separat fråga på mat/mage/barnakropp så får du massa svar tror jag.

Jag kan dock säga att jag märker en stor skillnad på vår lilla tjej beroende på sockerintag. Hon går från intensiv till hyperaktiv... :wink: Har märkt att det också beror på när på dygnet det äts samt vad som finns som bas i kroppen.

Om du funderar på detta så tycker jag absolut att du ska tänka noga igenom vad han (ni) äter och ändra det på direkten. Det skadar ju inte i alla fall. :idea:

Om syskonen...först några frågor då det är svårt att se alla bitar i hur ni har det:
:arrow: Har du läst kapitlet i Barnaboken om syskon :?: Behandlar ett helt förhållningssätt gentemot syskonen.
:arrow: Har han egna sysslor med social delaktighet etc :?:
:arrow: Hinner ni ha roligt och bus tillsammans :?:
:arrow: Sömnen och mat är på banan då förstår jag :?:

Jakob är nu en stor liten kille och han vet vad som gäller. Precis som ex. Anna skriver i din förra tråd så måste du jobba förebyggande och se till att hans behov är tillgodosedda.

Sagt det så tycker jag inte att det finns någon acceptans för att vara dum mot sina syskon. En liten man i hans ålder hade jag inte direkt varnat så storstilat utan mer kort och därefter förvisning (helt enligt Barnaboken). Det låter som du kanske är ute lite för sent och kan ingripa (som Anna skrev) redan när det börjar gå "utför".

Det låter på hans reaktion som att han kanske känner sig missförstådd och gör så för att bli sedd. Då gäller det att vända hans och ert beteendet så att han blir sedd på annat sätt. Han han det mycket stressigt och inte mår bra så är detta ju också ett sätt att visa det. Kan du ge honom lugnare tid :?: Också förebygga när ni kommer hem så han har en stund ensam på sitt rum med exempelvis böcker eller någon saga att lyssna på :?:

Jag tycker också du ska läsa några av de klistrade trådarna "beteendefostran" samt "dagishämtningar" som kanske ger lite vägledning.

Återkom med dina refektioner så jobbar vi vidare.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tack :D

Dieten är verkligen inte dålig nu, men han är extremt aktiv, och kanske på gränsen till att vara hyperaktiv.

Det är MYCKET nu för den stora lilla mannen. Nya kompisar, nya vuxna och nya lokaler. Det har äntligen lugnat ner sig med lämningar på sex-års, och sedan några dagar äter han också i skolan :D

Det är oftast jag som hämtar, och när vi kommer hem ska det lagas mat. Jag lagar och den lilla hjälper oftast till eftersom han är vrålhungrig och förstår att det är bäst att dra sitt strå till stacken om det ska bli någon middag. Jakob orkar oftast inte hjälpa till utan leker gärna en stund själv. Är det det han ska göra, eller SKA han duka/skära gurka/hämta lök?

David tröttnar på att hjälpa mig efter en stund och sätter iväg efter brorsan som vill vara ifed efter en lång dag. Ska David inte få "leka" med sin bror?

Känner att jag måste läsa på lite mer i Barnaboken innan jag säger mer om vad jag gör och så. Det känns som om David orkar med sina dagar bättre än Jakob. David går hos dagmamma och ÄR hemma mer eftersom han är hemma så mycket det bara går. Ska Jakob få vara hemma mer också? Hur viktigt är 6-års?

De leker ofta JÄTTEBRA ska tilläggas :D Trots 4 år imellan har de superkul och de stunderna njuter vi! Som Anna säger ska vi ju föregå utbrott och slagsmål genom att avbryta/avleda. "JAg MÅSTE ha hjälp av er nu!"

Återkommer....
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Jag tror det är bra om du läser på själv och tänker igenom hela förhållningssättet. Även om du också får bra svar här så är det ju detaljer i helheten. Så en kombination är väl lysande. :D

Jag tycker båda ska hjälpa till - annars tror jag kanske att en känsla av utanförskap skapas :?: Ni fixar och har egentligen ganska trevligt. Han är för sig själv. Se "orkar inte" som en fråga och där svaret ska vara "du behövs". Var övertygande om att han behövs och att de ska genomföra vissa saker. Inte springa ifrån innan. Lite gurk/morotsstavar under tiden kanske :?:

Sexårs är väl ändå bara 15 timmar i veckan :?: Resten är väl "fritids" :?: Så har det varit här i alla fall. Dra ner så långt det går, men behåll själva sexårs och kanske maten. Ransonera och prioritera kompisar och aktiviteter så han mår bra.

Fundera och återkom :D

Kram
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tack igen,

Jag läser lite i barnaboken och förundras över logiken och det sunda i det hon skriver. Det är ju enkelt egentligen. Jag tror att jag krånglar till lite..

Jakob VILL ju behövas, men jag hetsar gärna på.... Det ska gå fort.. Mycket ligger i att vi måste ta det lugnare alla hemma, och som du säger, ha trevligt när vi fixar. Då vill han ju vara med!

Jag jobbar oregelbundet och sex-års är varje dag mellan 8 och 12.30 utom fredagar då det bara är fritids. Om jag jobbar kväll blir han ju på sex-års först och sen fritids, så blir dan lång. Om han inte skulle vara hemma till halv tolv eller så... Någon erfarenhet? Nu tycker han att det är jättekul i skolan, men han blir trött....

Mannen gör så gott han kan, men när han är själv med barnen blir det mycket TV och de blir uttråkade snabbt.... Plantera lökar, kratta och stapla ved ger så otroligt mycket mer, och jag har GOD lust att slänga ut TV:n....

Det blev lite osammanhängande känner jag, men jag återkommer nästa vecka!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Visst är det enkelt och bara sunt förnuft - egentligen. Men man blandar in så mycket andra faktorer hela tiden. Man får backa, ha målet för ögonen och hantera det sakligt. Som man hanterar projekt på jobbet (oftast i alla fall :wink: ).

TV'n är ett gissel. Klart de ska få titta på TV men under vissa former. Film eller vissa stunder tycker jag är bra. Det är det ständiga "TV på" som gör alla nippriga. Sätt er ner, ha ett familjeråd och gör upp en plan för dagen - ja för allt. Prata med maken om TV's negativa sidor och gör, som sagt en plan. Då är det lättare för alla att hålla sig till den.

Backa, låt det ta tid och njut av samvaron. Det gör underverk :!: Been there... :D

Att vara ledig en dag i veckan tycker jag gör gott för alla. De veckor då du jobbar sent så ha en lugn morgon och kom till fritids någon tid som verkar bra ur barnens synvinkel. Är de tex mitt i en lek så tycker jag det är bättre att komma före eller efter. Gör upp med personalen vad som passar.

Kram :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"