Mamma trotsar och är aggressiv- behöver fostras...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Blompan

Mamma trotsar och är aggressiv- behöver fostras...

Inlägg av Blompan »

Hej!
Skriver av mig för att kanske få lite bättre balans i tillvaron. Efter 2 dagar med en mamma (jag) från helvetet behöver vi lite hjälp. Kanske hjälper det att bara skriva av sig lite, just nu känns allt upp och ned. Är hemma med två gullungar 2.5 år och 3 mån. MEN jag känner mig en smula otillfredställd och saknar min egna tid. Jag har alltid haft ett STORT behov av att vara ensam och tycker inte om att känna mig behövd av andra människor, känner mig låst i så fall. Stort frihetsbehov. Nu är jag hemma med bägge barnen men blir allt mer frustrerad. Jag vill vara själv, jag får inte luft! De är mina goaste men jag blir faktiskt lite uttråkad, får inga större kickar av att vara hemma. Och det märker ju de... Hade en tuff graviditet med sjukdomar i 7 månader då jag mer eller mindre var isolerad hemma, vilket säkert ökat bagaget. Sen blev lillskruttan sjuk och vi var hemma återigen i ett par månader, typ bvc/sjukhuset som enda resmål. Känns som jag inte kommit ur huset på ett år.

Tyvärr har jag de senaste dagarna blivit mer irriterad och därmed också en smula aggressiv :oops: :cry: Jag känner hur jag förlorar kontrollen och skriker och gormar när stortjejen testar gränserna, istället för att vara sakligt (som jag faktiskt brukar vara). :cry: Det känns som om jag skrämmer livet ur dem och all trygghet raserar, och så får jag skamkänslor och blir ledsen. Harmoniskt eller hur?

Vi har fasta rutiner (som te x nu sover bägge, nja lillan är ingen supersäker dagsovare än så min lilla ensamtid brukar ägnas åt vagning...vilket i dag gör mig galen) men ändå upplever jag att stortjejen har tappat i trygghet. Hon vill hela tiden ha koll på mig och jag får inte ens gå ned för trappan före henne, om hon inte går samtidigt! Hela tiden kommer också frågar "Vad ska du göra nu mamma?", " Vad ska du göra sen?" Om och om igen. För mig signalerar det att hon inte är trygg i våra rutiner - eller så är de inte så fasta som jag vill tro. Sen blir jag rätt trött på tjatet t ex "Mamma jag vill ha smörgås" SAMTIDIGT som jag står och brer. Ibland har jag god lust att bara skrika "Men för h-vete - du ser ju att jag gör en smörgås!!!!!!!!" .... :oops: :cry:

Kärlek får de i oändlighet. Social delaktighet - bädda, tvätt, diskmaskin, rabatter som skall rensas (fast det är mycket roligare att hjälpa grannen...). Men ändå så är stortjejen som ett plåster och har mycket svårt att sysselsätta sig själv. Jag tycker det luktar otrygghet lång väg, hon märker väl min otålighet.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra? Strama upp rutinerna ytterligare? Börja flaskmata och resa bort i en vecka? :wink: Måste också börja hårdköra ensamleken igen, den har vi tappat bort i samband med dagis. Jag vet inte riktigt vad jag skall ta vägen eller göra. Tappar humöret fortare än kvickt och det känns verkligen inte bra. Behöver kanske köpa en boxboll och träna lite mer. :idea:

Måste berätta att stortjejen har hittills varit en mycket rolig och trygg tjej som inte backar för något eller någon (morsk som den).( "Mamma skrik inte, det får man inte" ). Hon har däremot blivit väldig "mammig", vilekt vi ALDRIG upplevt förut av denna kavata dam. Känns bara som jag förstör allt när jag är hemma med henne. Vi går liksom omkring i någon slags vapenvila där jag är en tickande bomb. Det är så fruktansvärt. JAG är ju VUXEN!!

Jag vill INTE att hon skall känna skam och skuld - min egen mamma var expert på "guilt-trips", hon spred iskyla omkring sig så fort hon var missnöjd UTAN att tala om vad saken gällde så alla tassade på tå och kände sig skyldiga till något obestämd. Så vill jag inte ha det för mina barn. Jag vill inte heller använda "management by fear" som känns som de senaste dagarnas strategi... :oops: :cry:

Idag satt vi på soffan och grät alla tre...Mamma för att hon var ledsen för att hon blivit arg (stod och stampade och skrek fula ord på toaletten), storis för att mamma tappat kontrollen och vem skall då leda gruppen och lillis för att hon var hungrig :(

Tur att jag har världens bästa man. Dock på jobbet. I bland känns det som det vore bättre han var hemma och jag jobbade.

Jag är så rädd att göra dem illa. :cry: Och så har jag halsont och mjölkstockning också...buuäääähhhh.
Lite bättre att skriva av sig. Skönt.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, jag vet hur det kan vara. Jag är också en ensamvarg. Jag hade långledigt, 3,5 timme, varje lördag i tre månader. Det var så otroligt viktigt för mig. Nu när minstingen är tre månader har du nog något pass då du kan åka bort hemifrån några timmar? Det verkar lite, men det gör sååå mycket. Speciellt återkommande utflykter, man vet att man har sitt andningshål och sin "semester".
Vargmor

Inlägg av Vargmor »

Efter att ha läst om hur du har det och hur du mår är det mycket jag vill säga till dig :heart: . Vi får väl se hur mycket som får plats här. :?

:arrow: Det ena rör din egen barndom. Du berättar om din mamma och vad hon gjorde mot er med "sin iskyla" :( . Detta har ju givetvis format dig som person och det värsta du skulle kunna tänka dig är vara på samma sätt gentemot dina egna barn. Jag tror att det viktigaste här är att du inte är för hård mot dig själv. Och påminn dig själv lite då och då på att du inte är din mamma :wink: ! Det är helt naturligt att när man blir förälder själv börja fundera mycket på sin egen barndom. Man minns roliga stunder, men givetvis även det som var svårt :cry: . Jag tror att det är viktigt att du inte dömer dig själv så hårt. Jag tror inte att du kommer göra illa dina barn. Du har mer själkontoll än så. Du är hjälpsökande i en svår stund och du måste vara mer förlåtande med dig själv, inte tvärtom, mer fördömande :heart: !

:arrow: Det andra jag tänkte på är hur du skriver om din oro för att din dotter ska bli/är otrygg. Glöm inte bort att hon nyligen fått ett syskon :shock: :shock: :D :D . Detta är en stor omställning för alla barn. Självklart blir hon lite mer mammig :heart: nu när lillasyster konkurrerar om dig :evil: ! Du skriver att din graviditet var jobbig och att lillasyster varit sjuk mycket...kanske behöver ni prata mer med stortjejen om hur hon har tyckt att det har varit? Låt henne rita och beskriva fritt hur hon känner och tänker!! Dessutom är hon en liten flicka, endast 2,5 år och i ständig utveckling. Hon tar inte skada, eller förstörs av att vara hemma med dig! Hon mår bra av att se sin mamma, både när hon är glad och när hon är ledsen :D . Däremot har ni haft en jobbig period nu (med betoning på period, det vill säga, ingenting som varar för evigt) med sjukdomar till höger och vänster :( . Du måste vara lite mer förlåtande med dig sjäv. Om du börjar tänka för mycket på att hon skulle vara otrygg kommer du troligtvis börja behandla henne som att hon vore det :? . En själuppfyllande profetia.... Gör istället så att du förstärker alla de andra sidor som din dotter har så kommer du nog att märka hur både hon och du mår bättre :D .

:arrow: En annan sak som jag tror är bra vore att ni kom ut och träffade lite andra barn och vuxna :D . Öppna förskolan är ju idealisk! Att bara prata av sig och låta stortjejen träffa lite andra barn är jätteviktigt!! Dessutom kommer ni båda hemifrån en liten stund.

Nå det var allt för nu,

ta hand om dig!

KRAM!! :heart:
AW-dyrkare och megastolt mamma till en vargunge född december 2005.
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hej igen!
Stort TACK för era svar. Det värmer i hjärtat! :heart:

...och nu är allt bättre igen. Behövde en urladdning=skrika, (på toan, enda stället man får skrika och svära i vårt hus... :wink: ) och skriva av mig tror jag (och läsa era betryggande svar). Idag har jag sett till att "kasta ut" fadern och stortösen på skogsäventyr (tältning) över natten så att jag får lite lugn och ro hemma! :D Det är skönt kan jag lova, en smula egen tid, chokladbollar och mer koncentrerad tid på lillan. Härligt! Och så får man längta efter dem också! :heart: Nog så viktigt.

Torpsara: Skönt att höra att man inte är ensam ensamvarg, bara det gör susen...Har sett till att komma i väg varje lördag några timmar sen lilltösen var 5-6 veckor men skall nog börja ägna mig åt något mer vettigt än caffe latte och shopping på stan... :oops: Typ träna bort min irritation. Jag tror att min långa graviditetssjuka gjorde att jag inte bara har de senaste 3 månadernas frihetsbehov uppdämt utan också hela graviditen och då blir det lååååång tid!

Vargmor: Tack för ditt långa och värmande svar. Du träffade helt rätt i det mesta tror jag, och jag brottas rätt ofta med att komma ihåg att jag INTE är min mor. Jag vill minnas henne som en trygg hemmamamma (förutom iskylan) när jag var liten (hon var alltid hemma) men sen blev hon bitter (och vilse?) när vi flyttade hemifrån och hon förlorade sin roll...Så jag kämpar på för att inte behålla MITT JAG och inte ge upp det så att jag blir bitter senare i livet.

Det var skönt att du skrev att jag skulle vara mer förlåtande, det säger min man också men han är ju så partisk :wink: (dock rätt klok)...Skall försöka komma ihåg det! Fast ibland är jag rädd att kliva över gränsen, jag har ett j-dra humör om jag känner mig ofri.

Angående dotterns otrygghet känns det bättre idag, ja redan igår, när hon sa "Skrik inte mamma, det får man inte" :oops: Sedan knatade hon över till grannen (47 år) och sa "Gå in mamma" (dvs stå inte och titta efter mig, det här klarar jag) :) Man får väl hoppas att två dagars inferno inte raserar de senaste 2,5 åren...Hon är väldigt kavat och morsk men när man är upprörd glömmer man det mesta (och speciellt när man ser tösen gråta :cry: )och jag skulle ju vara mer förlåtande mot mig själv :wink: Men jag har faktiskt glömt bort att hon fått en lillasyster! :? :oops: Tog det liksom för givet ...

Ska verkligen ta oss ut - bra idé! Det är rätt många hemma i området som vi träffar men inte de närmaste kompisarna. Har annars haft besöksförbud av sjuka barn (doktorns order, för att lillan skulle ha en chans att tillfriskna) , och har då inte kunat träffa mina närmaste kompisar (med dagisbarn) på länge.

Nåja,det var skönt att få skriva av sig och få lite kommentarer och perspektiv på tillvaron. Idag är allt bättre. Tack för att ni finns.

Tänk om man kunde skylla på sömnbrist men det går ju inte med BB-barn... :lol:
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

:D Hej! Jag vet hur du har det och känner igen mig så väl! Det ÄR jobbigt när man inte upplever att man är en egen individ utan bara en slav :oops: där "egna behov" är något som inte över huvud taget existerar. Sedan jag började jobba efter min andramammaledighet har jag blivit starkare,lugnareoch har hunra ggr mer energi :wink: :!: trots ett krävande,stressigt sjuksköterskejobb. Men när jag för ett tag sedan skrev här i forumet om att jag upplevde hemmatiden som svår och så fylld med bråk och skrik, så blev jag allmänt utskälld (kändes det som), men jag står för vad jag tycker och jag skickar dig styrka, detkommer en tid efter småbarnsåren, och du kommer undra om det är samma ungar! Kram, en stolt mamma. :D :P :wink:
Kramar!
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

:D Hej! Jag vet hur du har det och känner igen mig så väl! Det ÄR jobbigt när man inte upplever att man är en egen individ utan bara en slav :oops: där "egna behov" är något som inte över huvud taget existerar. Sedan jag började jobba efter min andramammaledighet har jag blivit starkare,lugnareoch har hunra ggr mer energi :wink: :!: trots ett krävande,stressigt sjuksköterskejobb. Men när jag för ett tag sedan skrev här i forumet om att jag upplevde hemmatiden som svår och så fylld med bråk och skrik, så blev jag allmänt utskälld (kändes det som), men jag står för vad jag tycker och jag skickar dig styrka, detkommer en tid efter småbarnsåren, och du kommer undra om det är samma ungar! Kram, en stolt mamma. :D
Kramar!
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Hej Blompan.

Jag känner igen mig helt i din berättelse. Så här ser det mer eller mindre ut hemma hos oss. Nog blir det mycket högljutt när jag blir förbannat och jag får nog allt nypa mig själv för att inte köra skuld-metoden :oops: .

Jag blev uppfostrad med stryk och det jag har varit rädd för är att jag skulle ta efter min far (som uppfostrade med stryk och den katolska skuld-känsle metoden). :evil: Resultatet blev att jag aldrig har haft förtroende för en enda vuxen (mamma bara grät och sa "snälla slå henne inte"). Skrik hjälper inte heller. Som vuxen får man ta sig i kragen och låta sina aggressioner gå ut över något annat. Ett barn blir inte lydigare av att man slår (och jag hoppas att det inte har gått så långt), eller att man vrålar.

Försök att ge dig själv lite time-out när du märker att du gått för långt (att andas och räkna till 10 låter kanske som en klycha, men är mycket effektivt) och förklara sedan för barnet lungt och sansat. Sedan får man kanske också acceptera sig själv, att det kanske går "lite vildare" till hemma hos en. Har man temperament så måste man ju få ut detta, det går inte bara att helt kväva sig själv och bli något man inte är :wink:

Jag började arbeta 50% både efter att första och andra barnet fyllt 6 månader. Det funkar bra för oss, men kanske inte går arbetsmässigt för alla. Är man på jobbet 8-12 så hinner man heltidsamma om man så vill och pappan hinner också med att bonda med barnen på sina 4 timmar. Detta har hjälpt mig. Att gå till arbetet är ingen egentid så ordna så att du kan åka och fika med någon väninna, handla mat på ICA eller bara ta en promenad. Dagligen måste du få en dos av ensamhet så att du hinner ikapp dig själv och behåller fokus.
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
blomman

Inlägg av blomman »

Linnéa med två barn skrev::D Men när jag för ett tag sedan skrev här i forumet om att jag upplevde hemmatiden som svår och så fylld med bråk och skrik, så blev jag allmänt utskälld (kändes det som), men jag står för vad jag tycker och jag skickar dig styrka,
Jag hoppas du har sett att jag har svarat dig, och faktiskt även bett lite om ursäkt i din tidigare tråd om tiden efter trotset!
Om det nu var den tråden du kände dig utskälld i...
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Vill bara tipsa om Mamma S tråd under dikussionsforumet som handlar om liknande saker, ifall du inte sett den. Tyckte det stod en del bra saker där.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Vill bara tipsa om Mamma S tråd under dikussionsforumet som handlar om liknande saker, ifall du inte sett den. Tyckte det stod en del bra saker där.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
Vill bara fylla på med ytterligare ngt.
Jag fick väldiga humörsvängningar för ca 3-4 mån sedan. Jag kunde vara hur lugn som helst sen tände jag till på en sekund och det kändes som en blixt i huvudet. Inte speciellt trevligt för ngn, och obehagligt för mig själv. Inte ngn sådan vanlig irritation som när man är trött eller har lågt blodsocker utan ngt helt annat.
Jag köpte i alla fall tabletter på hälsokost för PMS, Female heter de, och det funkar. Jag har ätit det i 2 månader nu och jag känner mig som vanligt igen. Har aldrig lidit av PMS tidigare i livet men hade människor omkring mig som kände igen symptomen.
Såg att du hade en liten bebis så PMS tolkningen kanske är helt fel. Men det är mkt hormoner i kroppen och de kan komma i obalans. Ngt att tänka på.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hejsan!
Susanne G: Jag funderade också på om det kunde har varit "någon typ av" PMS - känner igen känslan en smula/beteendet (hrm...), fast det verkar lite konstigt just nu när jag helammar. Men hormonerna är ju inte helt uteslutna - jag skall notera dagar (som om jag skulle kunna glömma de två dagarna :cry: ) och se om aggressionerna dyker upp igen om en månad! Sen skall jag prova hälsokostpillerna, när jag får PMS på riktigt. Och en boxningssäck!

Nu är allt lugnt igen iaf. Är mamma lugn och sansad är barnen lugna. Det är väldigt tydligt tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"