Har problem med den långa middagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Har problem med den långa middagsluren

Inlägg av Kristin »

Hej!

Skriver från Japan där vi nu bott i 10 dagar. När det gäller pluttens schema sitter allt utom hans långa middagslur (2-2,5 h). Jag har haft svårt att hitta någorlunda lugna platser för plutten att sova ute, men har än så länge inte lyckats. Det är MYCKET buller i denna stad. Idag ställde jag honom på balkongen och han somnade in rätt snabbt. Utanför oss går en gata som inte är alltför bullrig. Han sov bara 1 h 10 min och jag lyckades inte få honom att somna om. Var kinkig när vi kom in, men ligger nu och jollrar/kinkar/jollrar.

Hur hjälper jag honom tillbaka till en långlur? De övriga 2 lurarna (kortisar)sover han i sin säng inne, men han har alltid sovit ute under den långa luren.

Jag vet att det är för tidigt för att säga att han aldrig kommer att sova 2 h igen över lunch, men nog är målet att vi skall tillbaka dit allt.

Jag tycker att det känns svårt med det här. Lurarna innan Japan var ju lagda efter hans egen rytm och nu är det lite si och så med den rytmen. Jag vet att han alltid "tar igen" tiden, t ex att jag låter honom sova längre på em (idag kommer jag ju att lägga honom 14.40 i stället för 16) när sådant här händer (totalt blir det då alltid 3 h dagsömn).

Lite villrådig är jag allt :roll: .

Vad råder ni mig till?

Kramar
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen.....

glömde berätta: jag kan tillägga att jag de senaste dagarna har varit ute och gått med honom under middagsluren, men han har ändå vaknat efter bara någon timme. Ibland har han vaknat till och varit vaken i ca 15-20 min och sedan somnat om (jag har då haft en filt över suffletten). I måndags var jag hemma hos en svensk tjej som bor i hus och då hade jag plutten på verandan. Denna dag slog han rekord i middagslur - 1 h 45 min!!!!!! Men, utöver just den dagen har vi inte varit i närheten av några 1 h 45 min.....

Han sover i en annan (mera obekväm enl mig) vagn än hemma. Känner han av det? Miljön? Andra ljud? MER ljud?

Skall jag konsekvent lägga honom i vagnen på balkongen fr o m idag och "hoppas" att han vänjer sig?

Som sagt de övriga dagslurarna fungerar och nätterna :D.

Sov vidare nu kära Forumister!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Nä men, hej IGEN :D!

Ni sussar vidare så jag kompletterar mitt inlägg ytterligare:

jag har precis lagt plutten :shock:! Han har varit rätt kinkig ända sedan han vaknade. Kl 13.45 gav jag honom mat och han somnade nästan vid flaskan (fick puré först). Jag bytte snabbt blöja och lade honom sedan i spjälisen. Han somnade på en gång (väntat) :!:.

Matschemat blir inga problem att hålla, men sovschemat blir ju inte riktigt som det "ska". Förmodligen blir det så att det blir lite för långt vakenpass fram till natti natti. Hm...vill ju inte lägga honom med marginalkvart VARJE kväll...

Pratade just med sambon. Han trodde plutten är ovan och med konsekvens skall vi nog få honom att sova längre på middagsluren.

Faktum är att jag har nog lite attitydproblem :oops:. När plutten vaknade efter 1 h 10 min (vilket faktiskt händer emellanåt hemma också!) och "frågade" så blev jag lite svettig...folk nere på gatan tittade ju upp.......

Kanske har jag kommit fram till svaret själv. Men, kom gärna med synpunkter.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

God morgon :D!

Plutten vaknade 45 min efter det att jag lagt honom med ett gallskrik. Ramsade-skrek-ramsade-tyst-skrek-ramsade-tog upp honom.

Nu kinkig!

Hm... :?: :?: :?: :?:

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Julius

Inlägg av Julius »

Hej kristin!
Våra söner är ju jämngamla. Måste därför fråga dig om hur erat schema ser ut eftersom din son sover/ska sova 2-2½ timme mitt på dagen? Vi har väldiga strul med Julius så vårt schema funkar men han är inte nöjd på dagarna iallafall.
Ha det så bra borta i Japan.
Mvh Birgitta
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Birgitta!

Vår plutt har sovit mellan 2 och 2,5 h på dagen en längre period nu (dvs fram tills dess att vi flyttade till Japan). Innan Japan såg hans schema ut så här:

07 God Morgon & äta
08.45-09.15 sova
10 äta
11.30-14 (många gånger får jag väcka honom) sova
14 äta
16-16.30 sova
17 äta
18.30 nattslurk
19 natti natti

Med detta schema får han liiiite mer sömn än vad AW rekommenderar, men det har fungerat. Visserligen vet jag att ju större han blir desto mindre sover han, men jag har alltid utgått från att morgonluren försvinner och kanske blir en 2-timmars lur mitt på dagen lite längre fram. Men att hans långa middagslur helt plötsligt bara blir drygt timmen, DET kan inte vara möjligt.

Hans humör har helt klart påverkats av dagens "sömnbergodalbana". Jag vill ju få det här att fungera för hans skull.

Nu här på em lade jag honom 17 och han vakande 17.15 :roll: Hade tänkt att han skulle få sova åtminstone en halvtimme.

Nu sitter han här brevid mig och är GLAD :D och det känns bra.

Jag fortsätter kämpa imorgon. Tror på konsekvens!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Birgitta, glömde skriva att jag har ju lagt pluttens sovschema efter hans egen rytm. Han sov 2-2,5 h "själv" så att säga. Sedan har jag bara sett till att hålla tiden. Jag vet att andra här på forumet har andra sovtider för sina barn (1,5 på fm och 1,5 på em verkar vara populärt :D), men inte för vår plutt.

Ville bara säga det.

Kram igen
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej Kristin!!!

Vet inte om jag läst allt du skrivit ordentligt, men ska i allefall svara dig.

För mig känns det som tiderna är lite flytande, bestäm hur han ska sova och följ sedan tiderna.

Du har väl hört det förr, 20, 45, 1½, 2 osv. Det stämmer faktiskt, det är inget som Anna bara hittat på. Och eftersom det inte riktigt fungerar så kanske det vore ide att följa dessa rytmer, eftersom hans rytm inte fungerar. Långpasset brukar komma lite senare, när de inte sover lika många pass.

Även om han alltid sovit mer, så kanske du ska förlika dig med 15 tim, 12 natt och tre dag.

Det ska inte ha något med sovplats odyl att göra, de ska ju kunna somna med huvudet i en garderob :D

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej och tack för ditt svar :D!

Först vill jag börja med att vara lite POSITIV :D för det är ju inte allt som strular med plutten och hans schema...

:D Somnar utan ett pip och med ett leende på läpparna VARJE kväll!
:D Vaknar EN gång per natt/morgon och jollrar. Vaknar han på natten (04.00-tiden) somnar han alltid om!
:D Somnar utan ett pip på förmiddagsluren!
:D Somnar bra i vagnen på middagsluren!
:D Har mycket god aptit och har hitills ätit det vi gett honom!
:D Är trots "strul" i och med/efter middagsluren alltid på gott humör timmen innan natti natti

Oj, vad mycket jag kom på :roll: :D och det finns mycket, mycket mer....

Det som jag inte får ordning på är alltså sömnen i och med middagsluren som innan Japan var 2, 5 h. Här har den varit mycket kortare, vilket har resulterat i att han inte har varit nöjd då han vaknat. Som längst har han sovit 1 h 45 min sedan vi kom hit, annars har det varit allt från dryga timmen till idag 1 h 35 min. Om han vore nöjd och glad så skulle jag inte bry mig, men nu är han ju inte det :cry:.

I och med att han vaknar så olika från denna middagslur så vet jag ju inte hur jag skall sätta schemat. Tänk om det bara är tillfälligt att han sover så "kort" på middagen? En anpassningsgrej till Japan..

Jag känner mig helt villrådig eftersom jag är så van att schemat fungerar. Jag vet inte alls vilka tider jag skall sätta efter 11.30 på dagen för att han vill sova 11.30 är inget snack. Frågan är bara hur länge...

Låt säga att han vill ha/klarar 1, 5 h mitt på dagen. Då skall han vakna 13.00. Två timmar senare är han trött igen (förutom idag då han "klarade" att vara vaken i 3 h :shock: (han somnade inte in förrän efter 3 h - var ute och åkte tåg. Hade filt för sufletten, men icke, hans somnade ej). Två timmar senare blir 15.00 - hur länge skall han sova då? Normalt sett ligger hans em-lur vid 16 och då sover han en halvtimme. Det är perfekt att vara vaken 2, 5 h fram till natti natti. Om han skall ha 3 h dagsömn skall hans "nya" em-lur vara i en timme, right? Suck, längderna stämmer inte alls in på AWs rekommendationer....

Jag behöver helt klart ha hjälp med detta. Är så ovan att behöva be om hjälp med schemat då det har fungerat så bra innan Japan.

KRAM
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

07 God Morgon & äta
9.00-9.45 sova 45
10 äta
11.30-13 1½ tim
14 äta
15.15-16.00 sova 45
17 äta
18.30 nattslurk
19 natti natti 12 tim =totalt 15 tim

Vad tror du om detta, förlängd förmiddagssömn och eftermiddag borde göra att han klarar eftermiddagen trots kortad middagssömn.

Kul att ni har det bra i Japan.
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin!
Här kommer en salva från den ständigt lika ödmjuka och försynta mammamy (ja, det är ironi). Jag struntar i att analysera hur det varit, så här tycker jag att du ska GÖRA. Sätt ett nytt schema som gäller för era dagar i Japan, strunta i hur det förra schemat såg ut eller dess relation till den tid ni lever i nu, bestämt hur det ska vara HÄDANEFTER.
Behåll tre lurar per dag, han är för liten för att orka med längre vakenpass ännu tror jag. Hellre tre kortare lurar än en bamselång och en kort alltså, trots att det ger dig mindre frihet (men plutten är ju ändå viktigast, inte sant?). Längden på lurarna skall vara de som JochÅ skrivit här ovan och inget annat, 1 timme sovtid är FEL mao. (I lille E:s schema har han 11,25 timmar natt, 1,5 timme lur x 2 samt en 45-minutare, men han vaknar ofta lite tidigare på morgonen och vi lägger ofta 30 minuter tidigare på kvällen.)
När du satt schemat så HÅLLER du det, på minuten, i några dagar. Klarar du av att göra det och verkligen hålla tiderna så sitter det nya schemat som en smäck på nolltid, det lovar jag dig.
Som det är nu håller jag helt med JochÅ, allt flyter. Du "frågar" plutten om han är trött, överanalyserar han beteende och koncentrerar dig på hans reaktioner istället för att visa var skåpet ska stå. Fram med attityden Kristin, du kan ju det här! Bara bestäm och kör, inga krusiduller och FRAMFÖRALLT: inga undantag innan nya schemat sitter.
Blir han får hopplöst trött nån gång så sätt dig en stund med honom i famnen och bara vagga lite med överkroppen och kanske sjung lite tyst, det brukar ge E en välbehövlig paus. Efter fem minuter har han piggnat till igen och går att busa upp så att jag kan hålla honom vaken de 30-40 minuter som är kvar till nästa lur (eller hur lång tid det nu är). Innan schemat sitter helt så tyckr jag att det brukar vara effektivast att inte marginalkvarta heller utan köra PÅ MINUTEN, för tydlighetens skull.
Du måste börja utgå från att din plutt är likadan som alla andra pluttar och sluta fundera på eventuella undantag, DU ÄR JU EGENTLIGEN EN FENA PÅ DETTA; SÅ SLUTA VELA NU, DET ÄR DIG INTE VÄRDIGT!! :twisted: :twisted: :lol: 8)
Och inte så snällt mot plutten heller. Go baby och visa jappsen att svenska barn minsann sover!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Åsa & Mammamy :D!

Tack för fina och konstruktiva svar :heart:...

Jo visst har jag tappat attityden i allt detta :oops:. Visste varken innan eller utan. I och med era svar känns det nu bättre :thumbsup:.

Några kommentarer: plutten vaknar också oftare än sällan vid 06-snåret och jag har alltid undrat om han i och med det egentligen skulle behöva ha mer dagsömn för att komma upp i 15 h :roll:. Ibland (som i natt) vaknade han vid 04-snåret och då somnar han alltid om efter ett tag (ligger och snackar :D )och oftast ända fram till 07. När han vaknar omkring 06 så kan han ligga själv i minst 30 min. Vi använder då marginalkvarten och tar upp honom 06.45. Fungerar BRA!

Jag ser ett problem med att använda ditt schemaförslag Åsa där fm-luren kommer vid 09 i stället för vid 08.45 vid de tillfällen då plutten vaknar omkring 06 och INTE somnar om. Då är han "aptrött" redan vid 08.30! Och eftersom det är mer regel än undantag att han vaknar före God Morgon så blir jag liiiiite osäker att senarelägga fm-luren. Hm.....????........

I övrigt ser schemat bra ut och det skulle kunna fungera :D! Att hålla 45 min borde inte vara några problem då han t ex idag sov 40 min på morgonen. Om han nu inte skulle sova i 45 min, skall jag då resonera "ja, ja han har ju i alla fall givits förutsättningar att sova.....". Om han hojtar då (rejält) innan 45 min har gått, skall jag ramsa då? Jag tycker ofta att svaret "bara förutsättningar ges så är det upp till barnet om han väljer att sova eller inte" förekommer här på forumet, men samtidigt ges även uppmaningen att "ramsa och INTE ta upp för tidigt" ... Jag förstår inte det. Dubbla budskap.

Nu lägger ju vi föräldrar schemat efter våra pluttars rytm så det är ju inte så att man lägger ett piggt barn. Dessutom, om barnen sover för lite så mår de ju inte heller bra och därför är det ju så viktigt att de får en bra balans av allt under dagen (och natten). Hm..., men ändå. Dubbla budskap...

Åsa, om jag inte missminner mig så skrev du förslag på att ha em-luren 15.15-16.00? Då blir det hela 3 h till natti natti = låååååångt vakenpass. Hur hjälper jag plutten "igenom" det?

Jättesnällt att ni har engagerat er!!!

Här är klockan 23.15 och jag skall gå och sussa. Sova på saken. Men en ändring blir det allt.

Återkommer med rapport!

KRAM
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammamy,

glömde: kan du vara snäll och skriva er plutts schema?

Tackar...

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kristin skrev: Jättesnällt att ni har engagerat er!!!
:!: Nu är det DIN tur att engagera dig! Tänk själv - det underlättar 8)!

:!: Skippa dramat!

:!: Det optimala schemat finns inte - DU GÖR schemat optimalt!

:!: Bestäm dej och tuta och kör - vad är problemet?! För i Jösse namn - du KAN ju detta :D !
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hade tänkt klippa in citatet som alla andra gör så fint, men tyvärr ](*,) .

"Jag ser ett problem med att använda ditt schemaförslag Åsa där fm-luren kommer vid 09 i stället för vid 08.45 vid de tillfällen då plutten vaknar omkring 06 och INTE somnar om. Då är han "aptrött" redan vid 08.30! Och eftersom det är mer regel än undantag att han vaknar före God Morgon så blir jag liiiiite osäker att senarelägga fm-luren. Hm.....????........ "

Been there, done that. Vad använder man då??? Ramsan???

Grejen är precis som föregående talare är att du måste styra skeppet, med andra ord, håll honom vaken och lägg på tiderna. Då kommer han säker sova bättre på natten också.

Eftermiddagspasset borde inte bli ngt problem, han har ju då sovit 19-07. 45 min ´på fm, samt 1½ vid lunch och sedan 45 igen, då har han en rejäl grund att stå på fram till 18, då blir det mysigt bad, massa skratt, nattslurk och sedan säng. Oftast har de lättare att ha ett långt vakenpass på kvällen, efter all sömn under dagen.

GLÖM INTE MARGINALKVARTEN på kvällen om han är supertrött, även under dagen. Detta kommer ju styras upp så småningom.

Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"