Barn och döden.

Samtalsforum med barnen i fokus
father of sons

Barn och döden.

Inlägg av father of sons »

:D

Ok.. Idag var vi ute på promenad och stöter på en död fågel. Jag kommer på mig själv med att "Aldrig att jag tänker tala om för min lyckliga Son att Döden finns och ligger DÄR!" :shock: :oops:

Hur länge kan döda fåglar "sova"?
När har ni talat om för era barn att Döden finns?

Vi har inte hunnit med "Adjö. herr Muffin" än..

/ Mamman till sönerna :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte heller hur mycket de tar in i den åldern. Eller egentligen hur mycket känslor de lägger i sådant som döden. Inget skulle jag säga.

Vera pratar om tjuvar och att skjuta tjuvar, att hon är tjuv och dör. Men hon lägger inget värde i det.
Det har också pratats en del om pojken som blev dödad här i Norrahammar. Men hon har inte förstått något av det.

Däremot gråter hon om någon får ont eller tappar bort sin mamma - även om det är tecknad film eller i en bok. Det är nog mer greppbart.

Jag tror att man ska säga som det är, men inte lägga så mycket vikt vid det. Fågeln eller vad/vem det nu är, är död. Frågar han något mer, så svara exakt på frågan, eller svara med en motfråga, men komplicera inte saken genom att försöka förklara.

Tror jag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror så små förstår först i och med att de upplever, själva. Familjekatten dör, eller liknande. DÅ, och först då, kommer det nära, och då kommer också frågorna.

Men kanske, kanske, kan även detta vara lite vad man gör det till..? [-o<

Oavsett vad man tror, om man tror, eller hur, så behöver kanske inte döden bli något skrämmande om man tillsammans funderar över vilken del av katten/fågeln/hamstern som ligger DÄR och sover, och vilken del som har försvunnit, och vart..? För något har ju försvunnit, och något finns kvar..? :roll:

Tips: :arrow: "Om barn och döden" Elizabeth Kübler-Ross, jag vet att jag tjatar, men det är en bra bok... :wink:
father of sons

Tack för svar.

Hm..
Vi har diskuterat, vänt och vridit på Döden hela kvällen :shock: :lol: .

Planen är:
Imorgon stöter vi på den döda fågeln igen och talar om att den är död. Kan inte flyga mer. Död.

Nästa gång kanske vi stöter på en död mask.Kan inte krypa mer. Död.

Döda saker slutar fungera, liksom.
Död. Kan inte.

En pusselbit i taget till Döden.

Tack för boktips, Päivi!

Kom gärna med fler infallsvinklar.

/ Mamman till sönerna :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min far är präst sen en evinnerlig massa år. Han har därigenom kommit att tala med många barn om döden och vet därför att små barn har absolut inget svårt att acceptera att det finns ett icke-liv, dvs död. Det är för oss vuxna västerlänningar det är läskigt och onaturligt.
Det är bara att köra på. :-)
father of sons

Men hur förklarar man "icke-liv" när det gäller nära och kära för barn?
Varför skulle ett litet barn (låt oss säga 2,5 år som vår äldsta son) acceptera att den eller den människan som alltid funnits inte finns mer, aldrig kommer och ringer på dörren igen?
Hur förklarar man "icke-liv" när man inte förstår det själv?

Hur förklarar man NÅGOT som är inte?
Den är blå - den är INTE blå. Så vad är den? (En annan färg? Röd kanske!)
Den lever - Den lever INTE (död). Så vad är den?

Konkret är den här världen för barn. Så vad ÄR död, konkret, om man inte ska tala i termer av vad saker/ting/liv INTE är?

:?
Hege

Inlägg av Hege »

Intressant tråd!

Och svårt tema.

Jag har egentligen inte något att komma med, vill bara säga att förklaringen död=sova kan innebära att barnen blir rädda för att sova. När de uppfattar att död visserligen är något annat än att sova, då kan de få ångest för att de själva, eller mamma och pappa ska somna på der där sättet att de aldrig vaknar igen. Och det vill man ju inte.

Men något annat att bidra med har jag tyvärr inte...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mother of Many! :heart:

Jag funderade på detta igårkväll, och tänkte då bla på följande:

om du nu skall förklara för barnet varför fågeln - dom bevisligen ligger där - inte kan flyga mer, inte rör sig, inte lever, och själv tycker att tanken på en själv är OK, så kanske du kan prova med följande:

" Titta, älskling, där är ju din skugga! Kan du ta den och lägga den i den här asken?"

Det lär inte barnet kunna... så det finns saker som man kan se, men inte ta på. (Också höra, men inte ta på = musik...)

"Skuggan måste följa din kropp. Den kan inte gå omkring för sig själv, eller hur? Titta! När du går, följer den med!"

"Inuti kroppen finns en annan slags skugga, själen kallar man den. Den kan du inte se, för att den finns inne i dig."

" När själen flyger sin väg då blir kroppen stilla och dör. Då kan den inte röra på sig själv mera."

Eller något i den stilen ... man vill ju inte skrämmas, precis som Hege påpekar. :?

Måste iväg nu på ärende, återkommer!
Gäst

Inlägg av Gäst »

"tanken på en själ". Man skall inte skriva med bebbe i famnen... :oops:
sandrasundell

Inlägg av sandrasundell »

Jag måste instämma i det Hege säger... Aldrig säga att någon som är död sover. Det skapar rädsla för sovandet. Detta vet jag av egen erfarenhet. Jag minns fortfarande när jag frågade min mamma för första gången om min döda mormor. Antagligen ville hon inte skrämma mig med prat om döden så hon sa att mormor fridfullt dog i sömnen.. Långt senare förstod jag att hennes hjärta som bara fungerade till 25 % till slut inte orkade längre och att det var slumpen som gjore att hon dog i sömnen. Hur som helst.. Hennes svar gjorde ju att jag blev jätterädd för att sova eftersom man dog om man gjorde det. Och fortfarande över tjugo år senare så har jag mycket svårt att sova.. :!:
Mamma till Idun född 0601 och Opal född 0709. Sandra till Ivar och Arvid födda 96 resp. 97
father of sons

Håller helt med, Hege! Tack, viktigt!
Vi sa inte att fågeln sover. Det vore verkligen skrämmande! Frågan var mer just om när man kan berätta för små barn om döden.

Igår när vi gick förbi den döda fågeln så var det mer "Stackars fågeln", så gick vi vidare. Sonen hade sett att det låg mycket hundbajs bredvid fågeln och pratade om den "stackars fågeln som hade hundbajset" :shock: :lol: .

Tack för svar!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Päivi skrev: " Titta, älskling, där är ju din skugga! Kan du ta den och lägga den i den här asken?"

Det lär inte barnet kunna... så det finns saker som man kan se, men inte ta på. (Också höra, men inte ta på = musik...)

"Skuggan måste följa din kropp. Den kan inte gå omkring för sig själv, eller hur? Titta! När du går, följer den med!"

"Inuti kroppen finns en annan slags skugga, själen kallar man den. Den kan du inte se, för att den finns inne i dig."

" När själen flyger sin väg då blir kroppen stilla och dör. Då kan den inte röra på sig själv mera."
:D Å, så vackert, Päivi - rena poesin. Och en logisk poesi dessutom.

Det är ju det här lilla problemet med abstrakt tänkande :shock: som lyser med sin frånvaro ända upp i skolåldern. Ännu femåringen ägnar sig åt konkreta tacklingar av problemet död och begravning, om han/hon konfronteras med det: "När jag dör får ni inte spika igen kistan så hårt." Det gäller att kunna gräva sig ut igen.

Aldrig ska jag glömma min då femårige sons förtvivlade fråga, när vi for hem från fjärran land med hans lille bror i en vit kista: "Jag vill att Aron ska vara levande igen! Blir han levande sedan när vi kommer till Sverige?"

Tanken på återfödelse finns hos alla små barn, vad jag förstår. Möjligen för att de ser, stora nog att minnas (2-3 år) att naturen åderföds år från år. Det som tycks dött - icke levande - blir levande igen, när våren kommer. "Titta, snödropparna har kommit TILLBAKA!" Kanske inte exakt likadana, och kanske inte på millimetern exakt samma plats i trädgården, men det är fortfarande snödropparna, i bestämd form.

Så oavsett var man själv står i reinkarnationstanken tycker jag man kan tacka och ta emot det faktum att små barn inte ser döden som den stora, definitiva, eviga tomheten. Livet kan fyllas på, om man säger :wink:

Med riktigt små barn, redan krypbarn på jakt efter exempelvis mera choklad eller fler kakor, ser jag förbluffad ut och slår ut med händerna och säger: "Slut! Borta!" efter att nogamt ha gömt undan delikatesserna. (Detta "Butta!" blev stundom ett av barnets första ord...) Jag har stirrat ner i tomma mjölkkartonger och låtit barnet göra detsamma: "Slut! Butta!" Höljen blir tomma, innehållet försvinner. Saker som inte kan röra sig längre - eller som aldrig kunnat det :oops: kan jag försöka sätta i rörelse, en död fågel med en pinne, en trasig bil, som tappat ett litet hjul, med handen, en (batteritrött) apparat som inte reagerar när man trycker på ON, en leksaksmobil som inte är "riktig" - med barnet som intresserad deltagare i mödorna och slutligen uppgivet konstatera: "KAN inte!" Saken kan alltså inte. Saken ser ut som den ska men bär sig inte åt som den ska. Den har blivit av med - eller aldrig haft - sin förväntade funktion.

På något vis har då även mycket små barn (2-3 år) "förstått" att även människor, som dött - förutsatt att de får se den döda människan och också röra, antingen via den ömma som "demonstrerar", som med en försiktig pinne på fågeln, eller själva - förlorat sin "funktion", tagit slut; själva livet - innehållet - är "butta".

Men kommer tillbaka. Kanske inte exakt likadant, men med nytt liv. Kretsloppet förstärks och förtydligas ju så glasklart när ett nytt litet barn föds samtidigt som en gammal människa i släkten dör, och det händer hela tiden. "Det är nog gammelmormor! Hon bor i den lilla bebisen nu!" har jag fått höra. LIksom: "När du dör, blir du bebis. Jag kan ta hand om dig då."

Så det finns en både förståelig och kärleksfullt förstående anledning, menar jag, till att folk tjatar om att "mormor är i himlen", och barnen köper det, även om mormor ligger död framför dem, lika död som fågeln på marken. Själen, livet, "innehållet" är borta, för stunden - men kommer tillbaka, i nytt hölje. Som en ny liter mjölk i kylen :wink: Och i mellanakten hälsar man på i himlen, den blå däruppe dit ju alla möjliga fåglar och träd och moln är på väg, hela tiden, alldeles synligt O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åh, en sån fantastisk tråd! Och tack Päivi och Anna för era kloka, varma och rörande exempel :heart:. Här ska sparas i favoriter!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
father of sons

Kära Anna,

ibland glömmer jag att tacka dig för att du förstår världen lite bättre åt mig. :D :!: :idea:

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det var väldigt, väldigt vackert sagt :oops: :cry: :lol:

Tack :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"