För mycket mat? Strul med standard modellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
susasander

För mycket mat? Strul med standard modellen!

Inlägg av susasander »

Hej alla forimister

Har precis kommit hem från bb me min lilla å har försökt att börja med standard modellen men det har än så länge inte lyckats så bra så jag skulle behöva lite stöd för att komma vidare.

Problemt ligger främst i amningen, det känns om att det inte finns någon stopp på honom han äter och äter och äter och äter. (har jätte mycket mjölk) han ser aldrig så där äcklat mätt ut och somnar som en stock utan då jag lägger honom för att sova så börjar han skrika och då jag tar upp honom för att ge honom ännu mer mat åter igen lägger honom ner så börjar han skrika. Det slutar ofta med att han han kräks upp maten för att sen igen vilja ha ännu mera mat och då har vaken tiden blivit över 3 timmar :roll: När han slutligen somnar sover han och sover och sover 4-5 tim och vaknar han vill han bara ha lite mat innan han somnar om igen (och är omöjlig att hålla vaken)
När man kommit fram till natten så vill inte längre sova utan det börjar om med mer mat som slutar med kräkningar överallt. i natt var jag så trött på att gå upp och ge honom mat för att han skulle somna att han fick ligga brevid mig i sängen :cry:

Just nu äter han jätte mycket på förmiddagarna och på natten och inte resten av dagen hur ska jag styra upp det? det bästa är väl att börja om från början på morgonen och se till att man håller alla punkter men hur ska jag göra med kräkningarna? ska jag fortsätta att truga i honom maten, kan man väcka honom om han sover för länge så att han inte bara vill äta på natten?

Just nu är jag så himla trött att jag ser dubbelt så jag har svårt att komma på några lösningar (hoppas att jag lyckats skriva ner mitt problem så att ni förstår) Vill så gärna att det ska funka! Nån som har några råd?

Sussie
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Först och främst vill jag gratulera till lille sonen :heart:

Vad bra att du har mycket mat! Och vad bra att amningen funkar! Jag tycker du ska ta det lite lugnt - Robin är ju bara tre dagar än :!: Ni ska ha er smekmånad nu, och bara lära känna varandra och njuta så mycket som möjligt! Att försöka ha standardmodellen i bakhuvudet är INTE samma sak som att köra den fullt ut de första veckorna, låt lillen äta och sova när han vill, tänk bara på att tanka i honom rejält när han äter (det gör du ju redan). Ingen fara om du somnar med honom i sängen nu, det är svårt att skilja på dag och natt början!

Så mitt råd till dig nu mitt i all bebbelycka: släpp på kraven, amma, sov och lär känna varandra i lugn och fin takt! Fasa in standardmodellen eftersom, för att köra den "fullt ut" vid tre veckors ålder :!:

Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sussie,

vill bara säga grattis till nya bebben!

Kram Pea
susasander

Inlägg av susasander »

Mia: Tack för svaret. Du har rätt, jag sätter alldeles för höga krav på mig själv vilket leder till total överfokusering och besvikelse :roll: . Det har gått mycket bättre i dag efter att jag slappnat av mer och tagit dan som den kommit. Kräkningarna får man väl stå ut med och bara se till att ha en handuk under honom för att slippa allt för många klädbyten.

Pea: Tack tack, ja, jag trodde att han aldrig skulle komma ut. Jobbig väntan på slutet vart d.

kram
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
susasander

Inlägg av susasander »

Nu har det gått nåra dar å bebben har hunnit bli två veckor å jag kan ju inte säga att situationen blivit bättre. lät honom ligga i våran säng några nätter när man var alldeles för trött för att ta sig upp efter 1 timmas sömnpass så det hela har förvanlats till snutt amning jag antar att jag får skylla mig själv .

jag vet att det fortfarande är smekmånad men det känns svårt att njuta av den när man är så trött att man går på knäna. Jag har varit mer strikt med sm de två senaste dygnen men trots att han fått så mycket mat han orkat i 1,5 halv timme till 2 timmar så vaknar han efter en timme max i bland efter en halvtimme. Då har jag börjat om med en ny vaken period då han utan problem klarat av att vara vaken i 1,5 timme. efter det sover han åter igen max 1 timme å jag börjar då ett nytt vaken pass. Efter ett par gånger blir det för mycket mat å då kommer kaskaderna (konstigt så fulllmatad som han är) å då är hungrig igen och vill ha mer mat.

I bland då jag tar upp honom då han skriker vill han inte ha mat utan slumrar till i mitt knä å ser bara äcklad ut när jag försöker ge honom bröstet men så fort jag försöker lägga ner honom i sängen börjar han skrika. Är han för liten för vagna/buffa? Försöker verkligen att härda ut och genomföra SM hela vägen ut men som det känns nu.... är så trött att tanken på att bara ge upp är farligt nära :cry: . Vad gör jag för fel? Vore tacksam för råd.....
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
Lua

Inlägg av Lua »

Om lillen inte skriker utan bara vaknar så ska du definitivt inte starta ett nytt mål utan låta honom vara. Annars tycker jag att du ska vagna. Sträva mot 3 timmar mellan målen. Då tror jag att ni får ordning på torpet! :wink:

Stärkande kram från Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

susasander skrev:... är så trött att tanken på att bara ge upp är farligt nära :cry:
:D Kära du, GRATTIS till lilla Skräpet :lol: Och vlken livsduglig typ :!: Han har snappat det här med Konsten att Äta :wink: :lol:

Försök att inte bli så missmodig. "Ge upp" - hur skulle det se ut, menar du :?: Lägga tillbaks honom på sjukhuset :?: :shock: :lol:

Standardmodellen är till för att lite, litegrann hjälpa upp någonting som kan kallas struktur. Så att du INTE får evinnerliga snuttnätter och en liten bebis som sover i timtal på dagarna. Han behöver vända på dygnet, så liten han är, och åt rätt håll, om man säger :roll: Om du läser om Sömnen i Barnaboken ser du att han inte är unik, om man säger, i sin lilla missuppfattning av det hela :x

Ta till lite enklare vagning för att uppmuntra honom att sova mer än en timme mellan varven, om och när det behövs. I synnerhet på nattkulan. Han behöver så smått lära sig skillnaden mellan natt och dag men det kan han inte själv :idea:

Försök alltså sikta in dig på 1,5 tim mål åt gången med allt vad därtill hör. En marginal på både en kvart och en halvtimme kan du absolut ha. Men sedan ska han sova. Och allra helst 2-2,5 tim, möjligen 3, undantagsvis - men absolut inte mer.

Skriv upp saker och ting och se om du kan luska ut någon sorts rytm. Kan du inte det, så bestäm den åt honom. Och ha honom inte i din säng, tycker jag. Dels uppmuntrar det snutteriet (som ställer till dagarna på ett inte särskilt bra sätt) dels sabbar för larmet att fungera.

För du har väl larm :?:

Ber dig läsa på, läsa på och hämta styrka och optimism :!: Du har kompendiet på Späda barn och små, och du har ju också Barnaboken med SM utförligare beskriven.

Lycka till nu och tänk, för Guds, din egen och lilla barnets skull, på de andra sjutton bebisarna du har i rummet bredvid.

Eller åtminstone tre, fyra stycken, och de VRÅLAR :shock: :wink: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
susasander

Inlägg av susasander »

Haha reklamera en baby, ja det skulle se ut. Vist kan man tänka onda tankar när man är trött men riktigt så långt skulle jag inte gå :lol: Ge upp syftade nog på att ge upp hela idén med att styra upp hans sömn. Det är så lätt att känna sig missmodig när man får höra "att så är det att ha barn". Så tack så mycket för uppmuntran!

Ska ladda om igen å försöka på ny kula, nu har jag iallafall fåt två timmars sömn å då är det lättare att se mer optimistiskt på det hela. Vill ju självklart inte ha honom i våran säng både för larmets skull och för att både han och jag verkligen inte sover bättre då, vi stör bara varandra så det är egentligen inget bra alternativ :roll:

Ska pröva med vagningen!

Tack så mycket igen för peppningen... känns redan mycket bättre!

kram Sussie
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :heart: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"