Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen, Jullan :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Men nu tror jag du ska ta till dig Kantarellas ord på allvar. Riktigt allvar. Du har fått ett fantastiskt stöd och all hjälp i världen man kan begära - (kan man :?: :!: )

"Jag hör vad du säger", skriver du. Det räcker inte. Du ska förstå det också.
Kantarella skrev: Ni har varit så duktiga hittills. Och se så långt ni har kommit. Läggningarna är underbara, pangramsan funkar i vargtimmarna (som för övrigt ska ges vid VARJE uppvak), han somnar själv i sin vagn på dagarna osv osv. Och uppföljningsveckan är inte ens till ända.

Du hjälper ingen, vare sig din son eller dig själv, med att tvivla och tveka. Vad är alternativet och vad ska DU göra åt saken?

För min egen del har jag givit dig alla tips och råd jag kan uppbringa, du har fått ris och ros och nu är det upp till dig!
Vill du lyckas så finns alla svaren framför dig. I SHN-boken, i den här tråden och på resten av forumet. Vi härinne kan hjälpa och stötta men vi kan inte göra arbetet åt dig, lika lite som du kan sova åt din son.

Återigen:
:arrow: mer tålamod
:arrow: putsa upp attityden
:arrow: mer förtroende för sonen
:arrow: BACKA så att sonen kan göra framsteg

Kram
/Åsa
LYCKA TILL O:)

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva! :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Anna,

Jag har fått ett helt fantastiskt stöd från Kantarella och alla andra tjejer här inne på forumet! Ska verkligen ta till mig vad ni säger för jag tror på att det här ska fungera, jag ser ju redan fina resultat på min son! :heart:

Kanske har jag i mitt övertrötta och lätt desperata tillstånd behövt övertygas lite extra ibland :oops: men jag känner att bitarna faller mera och mera på plats. Och tro mig, jag läser på och läser på varje dag fortfarande! :)

Även om inte alla sömnbitar är på plats än (vargtimmarna och daglurarna) så har jag idag en helt annan kommunikation med mitt barn än vad jag hade innan jag började kuren. Det är en häftig känsla, tack för att du gjort det möjligt! :heart:

/Jullan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: =D> :sleep: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jullan

Inlägg av Jullan »

Nu har vi avklarat kurdagarna och uppföljningsveckan. Sammanfattningsvis ser det ut så här;

:arrow: Nattning på kvällen inga som helst problem. Somnar oftast inom 10 min utan gnäll. Sover sedan som en liten gris fram till strax innan eller efter 05. Pangramsa då fungerar i de flesta fallen nu, och han sover nästan ända fram till 07 som ska vara god morgon.

:arrow: 09-09:45 luren. Han har ganska svårt att komma till ro. Tog i början max 10 min men nu på slutet är vi uppe i ca 20 min. Klagar ganska mycket. Lyssnar på påminnelseramsan i dom flesta fallen. Får alltid väcka honom när luren är slut.

:arrow: 12-13:30 luren. Samma som fm luren så när som på sista två dagarna då han vaknat innan luren varit slut och inte gått att söva om. Blir bara jätteledsen.

:arrow: 16-16:30 luren. Samma sak, tar ibland upp till 20min att somna. Mycket gnäll och skrik. Vid några tillfällen har han inte lyckats somna alls :(

:?: Dom sista dagarna har han inte velat ha nattslurken alls! I hur hög ålder ska dom ha den? Jag ammar men ska strax byta ut nattslurken mot välling tänkte jag. Bör jag tidigarelägga hans middag som är gröt kl 17:30 kanske? Han är jättehungrig när kl är 17:30, blir förmodligen inte speciellt mätt på att amma 14:30...borde nog byta ut den amningen med. :roll: Förslag på hur jag ska göra?

:!: :?: Nu när själva uppföljningsveckan är slut kan jag ju konstatera att daglurarna är problem fortfarande. Jag har hållt mig hemma hela den här tiden vi kurat, det längsta vi har varit är på mataffären och på promender med vagnen. Hur bör jag agera nu? Är jag dömd att vara hemma "för alltid" för att få detta att fungera? :cry: Börjar bli ganska trist och jag känner mig låst. Samtidigt är jag livrädd att förstöra något av det vi byggt upp på dessa 11 dygn!
Han ligger i sin liggdel i vagnen och sover alla lurar på dagen men strax (eller nyss kanske... :oops: ) måste jag byta den till sittdelen för han får knappt plats längre. Dessutom har han börjat vrida sig ett halvt varv bakåt när han ligger på mage så han får ut huvudet över kanten på vagnen och kan titta ut och även passa på att tugga lite på kanten...suck. Har försökt med filt över sufletten men den bara river han i och pillar på. Några tips eller förslag? Vet inte om min sittdel funkar med andningslarm?! :shock:

Mitt schema ser ut så här och han är nu 7 månader och 1 vecka gammal.

07:00 God morgon!
09-09:45 sova i vagnen ute
10:30 Lunch. Puré i någon form + fruktpuré och vatten att dricka.
12-13:30 sova i vagnen ute
14:30 Amma. Vill byta till något annat. Välling?
16-16:30 sova i vagnen ute
17:30 Gröt
18:30 Nattslurk
19:00 God natt!

Ja, det var en liten sammanfattning och många frågor, som vanligt :oops: :wink: Hoppas någon orkar svara! På det stora hela tycker jag vi har klarat det ganska bra. Jag känner mig trygg i metoden och vet när jag ska använda vilka verktyg osv. Känner också att jag kan läsa av plutten mycket bättre och skilja hans skrik och gnäll åt.

:heart: Jag tycker också att han är en mycket gladare bebis! :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Puffar för mina tidigare frågor....

Undrar också vad jag kan göra för att förbättra sista luren på em? Dom sista dagarna har han inte sovit alls på den. Inte en enda minut... :cry: Ramsa lyssnar han inte på och han låter mera ledsen än arg. Vad gör jag för fel?

Ang daglurarna har jag ju väckt honom på korta lurarna när han ska vakna enligt schemat, ska jag fortsätta med det tills allt funkar som det ska? På långa luren har jag utnyttjat marginalkvarten.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Jullan! Som du ser i boken kan daglurarna trassla ett tag, Så är det. Processen, du vet?
Rom byggdes inte på en dag, men det står stadigt. Har du hört det förr? :wink:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Jullan :!:

Först - du har gjort ett jättejobb :heart: . Helt precis som man ska göra - tvivla inte på det :wink: .
Sen - du måste ha mer tålamod, tålamod och tålamod :!: :!: :!:

Bara för att kurstart och uppföljningsveckan är till enda så betyder inte det att allt är klart och fixat, färdigt :!:
Det är nu som man måste vara konsekvent och göra precis som under de mest intensiva dagarna och fortsätta i samma spår. Även om man skulle önska att det gick fortare... Dagen kommer då allt sitter, tro mig :) .
Det är inte helt ovanligt att det kan ta upptill 4 veckor eller mer :shock: från start tills allt sitter som en smäck... :roll: .

Jag tyckte också att det var jobbigt i början med att känna sig låst då det inte fungerade som man önskade, ville inte ha besök, inget kul att hälsa på folk m.m :( .
Men vad är några veckor i jämförelse med flera år :?:
Det är nu du bygger grunden till tornet och för att det inte ska rasa framöver så gäller det att bygga den ordentligt fast från början och sen när tornet står stadigt är det dags att njuta av utsikten :D .

Angående maten:
4 timmar efter lunchen så ammar du endast och 3 timmar senare så får han gröt.
Skulle gissa på att han är döhungrig och inte kan sova pga det. Han är trots allt 7 månader och behöver säkerligen mer mat - men det är bara en gissning från mig :!:

:arrow: Jag skulle byta ut era måltider såhär:
10:30 Lunch som vanligt
14:30 Mellanmål, gröt, smörgås (amma upptill efter maten).
17:30 Middag med rejäl mat (pure)
18:30 Nattslurk välling/gröt eller amma

Att han inte vill ha nattslurken är ingen panik med (det är vad dom får under övriga dagen som är mer avgörande).

Om det känns jobbigt med att ha honom i vagnen för att sova och det inte fungerar bra så avvakta några dagar till och fungerar inte det så lägg honom inne i sängen istället :!:
Vet inte hur ni bor, men har ni tillgång till altan eller balkong med tak så ställ ut en resesäng att ligga ute i så blir utrymmet bättre för honom :!:
Men kör samma sak varje dag, vagn på fm - alltid vagn, säng till långpasset - alltid säng (ett tag framöver).

:arrow: Du måste ta bort din överkoncentration och fullständigt "skita" i vad han gör på sin sovtid :o (så länge han inte är ledsen givetvis).
Så länge han pillar, jollrar, smågnyr, bökar, pratar, skrattar, är arg, förbannad så måste du gå till ditt och låta han sköta sitt :!:
Om han väljer att inte sova eller somna om är hans val. Huvudsaken är att han har "tråkigt" och till slut kommer på att det är lika bra att sova ändå, för här händer inget kul... :( .

:arrow: Du har attityden, alldeles säker :D , men du kanske skulle ta och odla den lite mer, för din egen skull :!: Som att du sa: Nu har du fått mat, umgänge och allt jag kan ge dig. Nu ska jag mjölka 19 kor och ge 12 barn mat och vill du inte sova eller somna om så har jag inte tid med dig :!: Så länge du inte är ledsen så får du klara dig själv just nu.
Kan låta hårt men det var en metod jag fick ta till för mig själv så att mitt ömmade hjärt inte skulle explodera :!:
Jag fick helt enkelt "stänga" av mitt hjärta och lyssna med öronen istället 8) .

:heart: Lycka till :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej,

Tack Nina för att du tog dig tid att svara. Jag har verkligen satsat på att putsa upp attityden nu dom senaste dygnen. Tycker nog att det både går lite bättre och känns lite bättre! :D Jag tänker mycket på alla mina kor och andra barn som jag måste ta hand om :!: :lol:

Jag har sedan tre dagar nu ändrat matschemat så han får gröt kl 14:30 och puré (riktig mat) kl 17:30 samt nattslurk 18:30. Det som har hänt är att han glatt smaskar i sig gröten kl 14:30 men till middagen sedan är det jättesvårt att få honom att äta alls! :shock: Han tar några skedar men sedan vill han verkligen inte ha mera, han har till och med börjat gråta och jag har inte tvingat i honom mat eller så. Skulle gissa på att han max får i sig 1 dl. Nattslurken har han ratat helt utom en kväll då han drack 1dl välling.
Och för att toppa detta ytterligare så strular sista em luren jättemycket och vissa dagar somnar han inte alls vilket betyder att han är helt övertrött när han ska äta middag och kan/orkar inte äta pga det. :shock: :shock:

Funderade på om jag ska lägga om tiderna lite;

07:00 amma
10:30 puré
14:00 gröt
17:00 puré
18:30 nattslurk
19:00 god natt

Hur ser det ut? Jag började kura honom för 3 veckor sedan, är det för tidigt att stöka om i hans schema? Han sover i alla fall inte mera/bättre på 16-luren fast han har mera mat i magen.. :( Några tankar kring detta? Jag tar tacksamt emot synpunkter :) Han närmar sig nu 7,5 månad.

Vi kör vidare på alla daglurar i liggvagnen så länge. Avvaktar byte till sittvagnen. Däremot har jag lite andra funderingar kring hur man hanterar en kommande weekendresa med den här lilla familjen :?:
Jag är införstådd med att det är hålla schemat som gäller i så stor utsträckning det bara går vad gäller tider och rutiner.
:arrow: Men hur gör man när man ska flyga, bo på hotell (alla tre i samma rum, känns som att plutten är för ung för ett eget rum än :wink: ). Hur gör alla andra? Vi kan ju inte gärna sitta på ett mörkt hotellrum från kl 19 på kvällarna...
Tänkte införskaffa ett svart lakan att ha över resesängen och ev använda över vagnen också.
:arrow: Hur gör man med daglurarna? Ska man försöka vara stilla på ett och samma ställe när han ska sova? Och att flya är ju en process på flera timmar om man räknar in transport till Arlanda, check-in, väntan, boarding, flygresa (1-3h), bagageuthämntning, taxi, check-in på hotell osv osv.
:arrow: Hur hanterar man detta?? Vagn är ju uteslutet på flygplatser i alla fall.

En anna sak - vad utmärker en Säker Sovare, vad klarar barnet av då?

Nu blev det så där många frågor igen, hoppas någon orkar svara :roll: :)

Tack på förhand :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Glömde :!: Hade en fråga till... :oops:

Hur länge ska jag fortsätta väcka enligt schemat som man ska göra under själva kurandet (11 dagar) :?: Ska jag fortsätta med det tills tiderna sitter eller ska jag använda marginalkvartarna nu? Lite förvirrad här måste jag erkänna.
Det tar i snitt ungefär 15 minuter för honom att somna på daglurarna med några få undantag. Och som jag skrev innan, em luren är det största strulet med ibland ingen sovning alls.
NlNA

Inlägg av NlNA »

Jag har verkligen satsat på att putsa upp attityden nu dom senaste dygnen. Tycker nog att det både går lite bättre och känns lite bättre! Jag tänker mycket på alla mina kor och andra barn som jag måste ta hand om
:thumbsup: Perfekt :D
07:00 amma
10:30 puré
14:00 gröt
17:00 puré
18:30 nattslurk
19:00 god natt
Tycker jag ser utmärkt ut :!: Var faktiskt mitt förslag själv och jag ser inget hinder i att ändra matschemat en halvtimme. Det är framförallt sovschemat man ska låta vara under kuren :!: (Rätta mig någon om jag har fel - matschema är inte min starka sida... :roll: ).
Matvägran är inte heller min starka sida, men det finns en massa att läsa om det på forumet om "Mat, mage och barnakropp".
Vet själv att jag hade problem med tösens intag ett tag och fick hjälp av AW om att även här ha en attityd. Fick avbryta måltiden ett tag (5 min) och "inte ha tid med henne" och sen sätta oss ner igen och "äntligen" ha tid att äta. Det går ingen nöd på henne, typ... :D .

Sen vet jag av erfarenhet att det går perioder i att äta mycket, resp lite vid måltiderna och det tror jag händer alla. Just nu är tösen inne i en period av att äta lite och hon sover lika gott om nätterna för det :!:
Hur länge ska jag fortsätta väcka enligt schemat som man ska göra under själva kurandet (11 dagar) Ska jag fortsätta med det tills tiderna sitter eller ska jag använda marginalkvartarna nu?
Visst kan du använda kvartarna nu :!:
Jag började kura honom för 3 veckor sedan, är det för tidigt att stöka om i hans schema?
Spontant, ja. Minst 1 vecka till innan du ändrar sovschemat och då skulle jag rekommendera 2 sovpass (45 min, resp 1,5 - 2 tim) eftersom han snart är 8 månader och klarar sig på ca 14,5 timme. Men det tar vi då :wink: .
Det kanske skulle funka redan nu men jag tycker ändå att du ska ge honom chansen att följa 3 sömnpass eftersom "kurtiden" inte riktigt är till ända :!:

De övriga frågorna om weekendresan har jag ingen som helst erfarenhet av och hoppas att andra kan hjälpa dig med detta :? .

Lycka till :heart:
NINA
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej igen,

Och tack för snabb och bra feedback! Jag ändrar matschemat fån och med idag så får vi se om det blir någon bättring på ätandet. Tack för tipset om tråden "Mat, mage och barnakropp", ska genast dit och läsa lite. :) Han åt ju en dubbel portion gröt vid 17:30 målet innan jag införde gröt kl 14:30 och puré kl 17:30, men det var väl förmodligen för att han var så himla hungrig efter att bara ha ammat kl 14:30 :shock: Vilken hemsk mamma jag var :!:
Han sover i alla fall som en prins på nätterna och i morse fixade han sina vargtimmar helt på egen hand och fick väckas av mamma och pappa kl 07! :sleep: :heart: :D

Jag har lite frågor och funderingar kring att införa ensamlek samt tips på utomhusaktiviteter för en plutt som inte kan sitta själv, inte krypa, inte gå...men det kanske är något jag ska ta upp i något annat forum?

Vill också säga att det känns tryggt att veta att jag är välkommen hit när jag ska stöka om i schemat igen. Jag är sååååå tacksam för all hjälp jag får här inne. Tusen tack alla som svarar! :heart:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Han åt ju en dubbel portion gröt vid 17:30 målet innan jag införde gröt kl 14:30 och puré kl 17:30, men det var väl förmodligen för att han var så himla hungrig efter att bara ha ammat kl 14:30 Vilken hemsk mamma jag var
Hallå...vad är det för en attityd :) . Självklart är du ingen dålig mamma för det. Du visste inte något annat och det gick ju ingen nöd på honom. Du lär dig nytt varje dag och man kan inte veta allt :? (även om man skulle önska det :D ).
Han fick visst i sig mat i form av bröstmjölk och blev mätt men skillnaden nu är att han får lite "tyngre" mat :!: Ett hungrigt barn sover inte på nätterna i 12 timmar och det gör han ju, eller hur :?:
Jag har lite frågor och funderingar kring att införa ensamlek samt tips på utomhusaktiviteter för en plutt som inte kan sitta själv, inte krypa, inte gå...men det kanske är något jag ska ta upp i något annat forum?
Säkrast så, för då ställer du frågan på rätt "plats" och får garanterat fler svar :D .
Vill också säga att det känns tryggt att veta att jag är välkommen hit när jag ska stöka om i schemat igen. Jag är sååååå tacksam för all hjälp jag får här inne. Tusen tack alla som svarar!
Det är ju detta som är höjdpunkten med forumet, tycker jag :!: Visst känns det gott att ha forumet att luta sig emot när det kniper :? Man är alltid välkommen och får så mycket pris, beröm, pepping, tips och bollplank när det behövs (även när man får ris och smäll på fingrarna :oops: ) :D .

Lycka till :!:
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Ett tips :!:
Längs upp på sidan där det står Sök, Medlemslista, Grupper m.m, så gå gärna in på "Profil" och skriv in under Signatur när "plutten" är född, så är det lättare för oss att hjälpa dig när vi vet hur gammal han är. Då slipper vi leta i tråden för att ta reda på det :!:
Signaturen kommer då alltid att dyka upp under dina inlägg automatiskt så det underlättar för dig också :roll: .
NINA
Jullan

Inlägg av Jullan »

Idag har han ätit mycket bättre! :) Verkar som att han är mera kräsen på maten på kvällen så då accepteras inga nya smaker (även om mamma lagar all mat själv!) så jag kör med säkra kort ett tag till. Rena rotfrukts/grönsakspuréer är en klar favorit,fisk går också, men allt med kött eller kyckling ratas på kvällen och funkar bättre till lunch. Vem har sagt att dom är logiska och lätta att förstå sig på dom små liven?! :shock: :heart: :D

Nattslurken däremot totalvägrar han fortfarande, fast vi la middagen 30min tidigare. Men det får väl vara så då, han erbjuds den i alla fall varje kväll och sover ju gott så han kanske inte är hungrig.

Ha en skön kväll :heart: :sleep:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Detsamma :heart:
:thumbsup: :sleep: \:D/ 8)
NINA
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"