Hello,
jag har brukat göra så att jag lägger en kvart innan samt väcker en kvart efter luren, så att det blir hela 30 min extra.
Om det är så illa att man är trött och vill sova pg a feber el så ska man ju SJÄLVKLART få göra det. Men kanske inte alltför länge/ofta bara, och man kan ju behålla "schematänket" dvs dela in lurarna i de intervaller man brukar samt se till att det går 2-2.5 tim emellan man tar dem.

En 20-minuters kan vara alldeles lagom för att orka hålla igång de timmar som behövs sen. Blev det för nära nattningen kanske man kan lägga en kvart senare för natten (?). Annars är min erfarenhet, att de är så inkörda på "sin" sovtid på kvällen (de har ju trots allt en hel dag"i ryggen" plus en vana sen innan), att de somnar "förr el senare". Vi har aldrig vart med om att Sigge somnat senare än 45 min efter ord läggningstid, och det var efter att han råkadefå sova 2,5 tim på fsk

en dag... Så, att hålla uppe lite extra länge alt bara lita på att det ger sig till slut därinne är mitt tips.
Vi har oxå sjuka hos oss, Sigge har feber och kom upp redan 5.30 imorse eftersom det var väldigt febrigt och ledsamt. Sen lyckades farmor och farfar (som var barnvakt) hålla honom vaken hela fm (men jag hade sagt att det var Ok med en 20-min lur om det behövdes) och så fick han sova 2 tim efter lunchen ist. Nu ikväll fick han lägga sig 30 min innan ord. läggningstid,men lite back på tiden blev det trots allt

.
Ja, en lång utläggning, men jag ville bara ge ett konkret exempel

. Det är ju ngn/ngr få dgr det blir såhär, sen får man hoppa upp på banan igen.
Krya på er!
Kram, Sanna