Kurstart ikväll, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LilloppansMamma

Re: Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jo,angående den där fm-luren. Jag tänker att du kanske vill ha den kvar men Alfons kanske kommer att göra sig av med den. :wink: Behöver inte vara så, jag får uppfattningen att man kan ha kvar två lurar. (har dock inte sett ett sådant schema här) Kruxet är väl att den där luren faller bort och då kan det bli ett långt vakenpass innan middagsluren. Men så länge det funkar så kör, tänker jag. Börjar det strula, så är det ju en enkel sak att flytta bak middagsluren. (schemat är väl främst till för Alfons så att hans behov blir tillgodosedda? :wink: )

Nu har jag inte riktigt hängt med i hela tråden, men finns det en anledning till de udda mattiderna? Blir lite tätt mellan lunch och mellis innan lunchluren.

Loppan har inte hunnit uppleva omställning mellan sommar och vintertid än. :lol: Men när vi ställde om klockan åt andra hållet blev det ingen reaktion (visserligen lite lättare åt det hållet :wink: ) Det kluriga är väl att få dem att sova längre på morgonen för att ställa om tiden. Men ett tips är att starta att förskjuta lurarna istället med hjälp av marginalkvartarna. Så kommer vi att göra här.

:heart: LilloppansMamma

:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej Sofia!

Klart du kan behålla de 20 minutrarna ett tag till. Men jag tycker att du ska se över måltiderna lite, mellis kommer ganska nära lunchen. Som det ser ut nu har du 3 av 4 mål före lunchvilan. Tror du inte att du skulle kunna lägga klockan 12.00 och ta mellisen när Alfons vaknar i stället och skjuta på middagen? Nattslurken kan komma en timme efter middagen.

När du märker att Alfons "ber om" en schemaändring, kanske vill han inte sova sin förmiddagslur alls... kan du göra din schemaändring. Det är tufft i början att gå över till en lur. Det krävs MYCKET utevistelse och annat smått och gott för att liten ska orka hålla sig vaken, men det går över.

Nedanstående schemaförslag har AW i sin schematråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303
Amanda, tio månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 15 min

Natt: 19 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8.45 – 9.30 (45 min)
Äta kl 10.30
Sova kl 12 – 13.30 (1,5 tim)
Äta kl 14
Äta kl 17.30
Bad, skoj, nattslurk kl 18 – 19
Sova natt kl 19.

Lilla Amanda äter inom en halvtimme vare gång. Måltiderna ligger med tre och en halv timmars mellanrum konsekvent. Nattslurken är undantaget.

Med tolv timmars nattsömn i bagaget klarar sig Amanda fint på bara två lurar om dagen.

Olle, ett år. Sammanlagd sömn: 13 tim 30 min

Natt kl 20 – 7.30
Äta kl 8 (havregrynsgröt med mosad banan och mjölk + en smörgås)
Utevistelse och social delaktighet
Äta kl 11.30 (lunch med ”riktig” mat)
Sova middag kl 12.30 – 14.30 (2 tim)
Äta kl 15 (mellanmål, frukt och yoghurt eller smörgås med mjölk)
Utevistelse och social delaktighet
Äta kl 18.30 (middag med föräldrarna)
Bad, skoj, nattslurk kl 19 – 20
Sova natt kl 20.

Och nu är lille Olles föräldrar framme, kan man säga. Olles schema behöver inte justeras mer. Han kan behålla det i flera år framöver.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi svarade nog samtidigt... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LilloppansMamma

Underbart att få dubbla svar=dubbel visdom :mrgreen:

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag har nog inte upplevt att de reagerat på ngt spec sätt när vi ändrat schema, de har varit så säkra sedan tidigare så det har liksom inte varit ngt med det ("man gör som man blir tillsagd :D hehe).Men jag tänker att man ändå ska ge dem ungefär motsvarande tid som kuren + uppföljningsveckan är, bara för sakens skull och så att man inte stressar upp sig i onödan.

Jag tycker ditt schema förslag ser bra ut på det stora hela, men precis som Manfred säger så hade jag nog skjutit på lunchen fram till ca 12 och istället lagt ett litet mellis på fmkring 9 och så mellis efter långa luren och så kanske lite senare middag.

Som det är nu blir det två måltider på fm och sen sova länge och så ett glapp avs maten fram till middagen. De brukar behöva få äta en stund både innan men även efter att de sovit. Men det var väl det enda jag kan säga ngt om. Du fick många bra tips på scheman av Manfred, de kan säkert vara till ngn hjälp :D

Sigge hade som sagt kvar sin 20-min lur på fm ett litet tag efter att han fyllt 1. Man märker när det är dax att byta :) .

Ha det så bra!
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Tack för era fina tips!
Jag har inte fått ihop nåt nytt schema än och snurrar nog ihop det mer än nödvändigt :D :o

På Alfons schema nu går det 3 tim mellan måltiderna och han äter ganska dåligt då så jag tänkte försöka att ha 3,5 tim mellan måltiderna nu. Nu äter han välling direkt efter lunch och em-vilan och han är jätteledsen när han vaknar och vill direkt ha flaskan. Så därför vill jag ha ett schema där han inte äter direkt efter vilan utan istället en stund innan vilan. Vet inte om en halvtimma efter är för nära ändå...Vi ska försöka ge mer mat och mindre välling nu. Men det kanske är en vanesak att han inte får mat direkt efter vilan.

Jag önskar att långa vilan är runt 13.00 men får inte ihop det så bra med maten då. För alfons del är det kanske inte så bra att han får mellis mellan måltiderna eftersom han bara småäter då vid lunch o middag och ibland vill hoppa över maten helt.

Kan ni snälla hjälpa mig igen med hur ett schema kan se ut med ovanstående önskemål :D

KRAM & TACK!
//Sofia
LilloppansMamma

Hej igen!

Hela din tråd är full av mycket kloka schematankar. :wink:
Sofia78 skrev:Nu äter han välling direkt efter lunch och em-vilan och han är jätteledsen när han vaknar och vill direkt ha flaskan.
Kanske är han ledsen för att han är trött? Mycket på gång nu för lilleman. Tycker att du ska skratta och busa honom glad (och inte låtsas om att det är lite ledset där)

Helt rätt att inte ge så mycket välling och starta med mer rejäl mat. :)
Sofia78 skrev: 07.00 morgon+välling
09.30-09.50 Sova
10.30 Lunch
Strax innan 13.00 mellis/mat/välling
13.00-14.30 Sova
16.30 middag
18.30 Välling
19.00 Sova för natten
Här är ditt tidigare schema. Förslag:

7.00 GLAD morgon+välling
08.00 Andra frukost med familjen. Kanske lite gröt som du petar in mellan varven?
9.30 Sova 20 min (lite långt vakenpass kan jag tycka)
10.30 Lunch- rejäl mat. Toppa med välling inom 30 min.
12.30 Sova 1,5 tim
14.30 Mellis- gröt?
17.45 Middag- rejäl mat+ fruktpuré
18.45 Nattslurk ( med förutsättning att vällingen dricks relativt fort, så ni hinner skratta ordentligt innan läggdags :) )
19.00 GLAD och GODnatt

Men som du ser, så har jag flyttat på middagsluren. Det är också något kortare mellan mellis och midddag ( 3tim+15 min) Men kanske något att bolla vidare med, för din del?

Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för ditt svar! Vi har alltså natt 20.00-08.00 så det är bla det vi ska ändra på nu till 19.00-07.00. Har tänkt och klurat här hemma å nu tror jag att jag får till det :D Tack för hjälpen! Tror bara att det är för långt med 4 timmar mellan lunchen och nästa mål men det ändrar jag lite på.

Vi har försökt många gånger att busa med Alfons istället för att få välling direkt men han blir helt galen tills flaskan kommer :? Men det blir nog bättre nu med det nya schemat :D

TACK!
LilloppansMamma

Ibland blir jag så trött på mig själv :wink: :roll:

Självklart behöver det inte var 4 tim mellan lunch och mellis. Satt länge och klurade varför jag inte riktigt fick ihop det. :wink:

Ta du mellis vid 14, middagen vid 17.30 och nattslurken vid 18.30. Det tror jag blir bra!

Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,
Nu har vi kört vårt nya schema en vecka 19.00-07.00
har vi natt. Allt går bra förutom lunchluren 12.00-13.30.
Vissa dar har funkat fint men oftast har han vaknat efter 45 min
och varit ledsen. Jag har då avvaktar och sen ramsat men
han ger sig inte. Jag antar att han står upp i spjälsängen.
Tillslut tog jag upp honom men det skulle jag nog inte gjort för
efter en stund var han såklart jättetrött så jag la tillbaka honom o han sov
i 20 min. Sen jättetrött på em/kväll. Hur ska jag göra?
Fortsätta ramsa tills han tystnar eller gå in och solfjädra om
det inte funkar med ramsan? vi har ju bara kört nya schemat en
vecka så det har väl inte satt sig än.
Jag kör samma schema som i boken för Amanda 10 mån...

Tack snälla ni!
Kram Sofia
LilloppansMamma

Hej.

Just i denna stund har jag inte SHN boken till hands. Min sambo har sovmorgon och hos honom finns boken. :lol:

Jag är som en upphakad grammofonskiva ibland. Men kanske att liten är av samma skrot och korn som min Loppa. Hon behöver ha maten nära lunchluren. Hon äter mat kl. 12 toppas med välling inom en halvtimma. Somnar kl.13.

Och nej det var inte någon strålande idé att ta upp honom där på lunchluren. Men det insåg du ju själv :wink: :lol: Han behöver lång sömn på dagen du får ge honom förutsättningarna för god sömn. Han skall inte tystas till varje pris. Låt honom reagera på den nya ordningen. Din uppgift är den samma som en god safariguide. Håll vakten- och det gör du med ramsa och husljud.

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

instämmer till fullo med föregående talare :D :thumbsup:

tids nog ger det sig, och det blir inte bättre av att du plockar upp honom (men det vet du ju :wink: ). tilläggas kan att ibland är det bästa sättet att bara fortsätta på som vanligt utanför dörren, utan ramsa el ngt ö h t (men man kan gärna låta så att de fattar att man finns där). ramsan kan lätt bli som tändvätska i de där fallen är iaf min erfarenhet :wink:

när vi har kört så har det tagit 10-15 min, sen har Sigge somnat om. vrålandet etc har nog mest berott på att det har funnits frustration över själva situationen (tänker jag iaf).

/sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu har det dykt upp en liten fråga igen;)
Hur gör man om de små blir sjuka? Jag vet att
man kan lägga till en kvart före o efter en lur men
hur gör man senare på em?
Alfons sover sista luren 12.00-13.30 och sen har vi natt
19.00-07.00. Idag har han feber och gick inte att
hålla vaken så vi la honom vid 16:45 i 20 min.
Är det "ok"? Borde det vara 45 min kanske? Om de är sjuka är det ju svårt att
hålla sig vaken till 19 men frågan är om han kommer
somna som vanligt ikväll;)

Tack o bock!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hello,

jag har brukat göra så att jag lägger en kvart innan samt väcker en kvart efter luren, så att det blir hela 30 min extra.

Om det är så illa att man är trött och vill sova pg a feber el så ska man ju SJÄLVKLART få göra det. Men kanske inte alltför länge/ofta bara, och man kan ju behålla "schematänket" dvs dela in lurarna i de intervaller man brukar samt se till att det går 2-2.5 tim emellan man tar dem.

:arrow: En 20-minuters kan vara alldeles lagom för att orka hålla igång de timmar som behövs sen. Blev det för nära nattningen kanske man kan lägga en kvart senare för natten (?). Annars är min erfarenhet, att de är så inkörda på "sin" sovtid på kvällen (de har ju trots allt en hel dag"i ryggen" plus en vana sen innan), att de somnar "förr el senare". Vi har aldrig vart med om att Sigge somnat senare än 45 min efter ord läggningstid, och det var efter att han råkadefå sova 2,5 tim på fsk :o en dag... Så, att hålla uppe lite extra länge alt bara lita på att det ger sig till slut därinne är mitt tips.

Vi har oxå sjuka hos oss, Sigge har feber och kom upp redan 5.30 imorse eftersom det var väldigt febrigt och ledsamt. Sen lyckades farmor och farfar (som var barnvakt) hålla honom vaken hela fm (men jag hade sagt att det var Ok med en 20-min lur om det behövdes) och så fick han sova 2 tim efter lunchen ist. Nu ikväll fick han lägga sig 30 min innan ord. läggningstid,men lite back på tiden blev det trots allt :| .

Ja, en lång utläggning, men jag ville bara ge ett konkret exempel :wink: . Det är ju ngn/ngr få dgr det blir såhär, sen får man hoppa upp på banan igen.

Krya på er!
Kram, Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Tack snälla Sanna,

Alfons somnade som en klocka kl 19.00 iallafall.
Det sitter nog i ryggmärgen;) Underbara Anna W;)
Jag kör på som vanligt helt enkelt men med en extra kvart innan
och efter om det verkar behövas.

Tack igen och hoppas Sigge mår bättre snart!
Kram kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"