Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tessan: Det är såvansinnigtjättemycket roligare :D , och faktiskt lättare, att vara hemma med två än med en! Jag tyckte det var rejält deppigt, hemmlivet, första gången, men nu är det så mycket mer liv och rörelse, naturliga saker att göra, och gratis underhållning till den lilla.

Du kommer se vilken skillnad det är!

Och stor kram till SusanD som sprider solsken till oss!

Och Gotlandsmamma! Vilken bra idé med cykelkärra. Vill också!

Ups, måste väcka lilltrollet. Helt forumberoende har jag blivit :oops:

Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Läser också och njuter av glädjen i vardagen :D :!:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Cykelkärran beställde jag på Team Sportia för 1295 kr, ord 1695 kr. Det ska bli spännande att se hur det tas emot av charmtrollen!

Jag instämmer; det är MKT roligare med 2 än med en knodd. Mer liv i luckan och så, emn ack vad skoj det. Jag njuter till fullo, och än mer efter att jag upptäckt detta ljuvliga forum och kloka tips som vi tagit efter o som gett utmärkt effekt! TACK!!!

Min stora är också jätteintresserad av traktorer...finns det i generna undrar man? Vi var på prommis häromdagen och då fick han sätta sig i en traktor, och höll på ratten...ögonen LYSTE stort!

Nej, nu ska jag gå till tv-soffan o äta min semla.
:D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår hade vi en härlig dag för det regnade inte på förmiddagen. :) Man lär sig att uppskatta det lilla. Flyter man inte bort är det bra. :wink:

Sigge sov sin förmiddagslur ute i trädgården medans Emil och jag utförde viktiga sysslor.
Först sågade vi ner tre grenar på ett par träd. Grenarna var i vägen och idag var dagen de skulle ner. Jag sågade och Emil hejade på och höll i bordet jag stod på så jag inte skulle ramla ner. Visst är han duktig som tar han om sin mor?

På den ena grenen hade Pappan hängt ett äpple till småfåglarna. Dessa små flygande djur uppskattade tydligen inte den vänliga gesten utan ratade äpplet utan förklaring. Emil och jag diskutera saken för några dagar sen och kom fram till att de inte tyckte om skalen. Jag bet då bort några bitar skal och sen väntade vi på att de lyckliga småfåglarna skulle komma flygande. Det gjorde de inte. :?

Nu tog vi då ner grenen med äpplet och så fick den ligga en stund på gräsmattan medans jag drog bort de andra grenarna till uppsamlingsplatsen för nedsågade grenar. När jag kom tillbaka runt husknuten stod Emil och åt på fåglarna lilla äpple. Utan att hålla i det bet han små bitar av äpplet och tuggade i sig med god aptit. :heart: Jag frågade om det var gott och fick svaret Mmmmm. Tyckte att han kunde få ett eget äpple så vi gick och hämtade ett och det åt han upp. Något skrutt till hundarna blev det inte!

Sigge skötte alla sina lurar exemplariskt och bara skrattade när han var vaken. :) Han är ingen större utmaning men så gullig så man blir knäsvag och det kan vara en utmaning i sig att gå runt med svaga knän. :wink:

La Emil klockan sju och fick två timmar tillsammans med Sigge-Pigge eller skorv-Olle som han kallas lokalt. 8) Han åt duktigt om man nu kan äta duktig sen badade han och det är nog dagens höjdpunkt. Så nöjd han är när han kan sprattla fritt och man ser och hör riktigt hur han njuter av badet. Får se vad han säger när babysimmet börjar om två veckor.
La honom strax efter nio, han har en förmåga att vilja suga i sig sista droppen mjölk när det är nattslurksmatning. =P~

Pappan kom tillbaka från huvudstaden väldigt sent på kvällen, inga småpojkar var vakna så han fick hålla till godo med mig. Jag gillar onsdagar och jag gillar Pappan. :heart:

Emil sov hela natten :!: Inga drömmar, inga rop på mamma eller pappa utan bara riktigt god sömn. Det gäller verkligen att hålla hårt på trafiken i hans rum när han sätter igång, det innebär ingen trafik. =; Så enkelt är det och samtidigt så svårt. 8) Men jag, den coolaste i byn fixar biffen så nu är vi tillbaka på banan igen.

Sigge sov som en stock ända tills klockan var tjugo i fem, tog upp honom, dockade fast honom vid tutten, han åt i femton minuter, la tillbaka honom i vagnen, vände på mig och somnade. Misstänker att Sigge också somnade efter att ha bökat runt lite för att hitta hankan att suga på. Jag undviker i det längsta att vagna på natten för det är så himla lätt att man hör minsta gny och så drar man igång och så får man hålla på hur länge som helst. Resultatet blir en irriterad mor och en unge som inte kan sova för att mamman stör.

Idag har vi haft en fin dag fastän regnet öst ner. Sigge har som vanligt sovit sina två första pass utomhus, idag blev det på förstukvisten för där är det tak över huvudet. Pappan jobbade hemma och när jag rullat ut Sigge för andra luren och kom in igen såg han ut som ett frågetecken. Han undrade om jag bara stjälpt av ungen där ute för han kunde väl inte ha somnat så fort? Jo då, jag vagnade två drag, Sigge knölade lite och somnade. Han gillar att sova och att vara vaken och att bada och att prata och att leka med Emil. :sleep: :heart:

Emil och jag gick genom skogen upp till mormor för att lämna inbjudan till Sigges dop. När man är i skogen är så mycket tillåtet som man inte får göra inomhus och det gäller verkligen att passa på. Vi började med att skrika av oss. Då turas vi om att skrika riktigt högt, så där så det ekar mellan träden. Skönt faktiskt. Sen tuggade Emil på några träd, han får ju inte bitas men måste ju ändå får utlopp för sin bitskhet. Inomhus får han bita på jiraffen men utomhus går de bra med träd. :wink:
Regnet öste ner och det blåste så vi knappt hörde vad vi tänkte men det är ganska mysigt på sitt egna lilla vis.
De senaste veckorna har vi letat jiraffbajs när vi är i skogen. Vi vill gärna hitta en jiraff :shock: och hittar vi bara lite jiraffbajs så måste jiraffen finnas i närheten. Än så länge har vi bara hittat älgbajs, hundbajs, rådjursbajs, fågelbajs och massor med hästbajs. Men vi ger inte upp, ånej letandet fortsätter med oförminskad styrka. :wink:

På eftermiddagen kom kusinerna J och T på besök och med sig hade de nybakad kladdkaka =P~ . De är för underbara. :heart: Sen lekte de kurragömma med Emil som hela tiden gömde sig på samma ställe. :D Men så roligt han hade och vi andra också, vi skrattade så tårarna rann.

J är, tillsammans med sin kompis E, fadder till Emil och nu har vi frågat kusinerna D och T om de vill vara faddrar till Sigge. D svarade JA absolut! Och i nästa andetag: vad ska jag göra då? :) T sa att han inte var bra på det. Men vi vet att T skulle vara en toppenfadder och vi vet att han vill men han har lite dåligt självförtroende så vi har startat en upplyftande kampanj som ska leda till att han tackar ja och så blir alla lyckliga.

Dopkorten är utskickade och jag bara måste göra lite reklam för anna som ni hittar här på forumet och i verkligheten i Ulricehamn. Hon gör nämligen de allra vackraste papprena med blommor i och så trycker hon fin text och vips har man så vackra inbjudningskort så man bara dånar och det till en mycket rimlig peng. Emil och jag hjälptes åt att trycka Sigges fötter på kortens framsida. Ja Sigge var också med, det var ju hans fot det gällde, men jag kan inte säga att han gjorde någon aktiv insats. Han hängde i mina armar och sprattlade lite glatt. :) Emil målade Sigges fot och så fick jag trycka ned den på pappret. Vilket team :!: Oslagbart.

Ikväll lämnade jag huset för att storhandla och det var så skönt efter tre fyra dygns hemmavarande. Tänk att det känns befriande att storhandla :shock: . Pappan tog hand om killarna och gav Sigge tuttmjölk på flaska vilket hade gått fin-fint. Ungen gillar ju mat så varför skulle han krångla+ När jag kom hem sov Emil och Sigge låg och plaskade i badet medans Pappan damsög, nej då jag skojade bara. Pappan höll givetvis i lillpojken och de hade så mysigt. Det vet jag för jag smygtittade. :oops:

Nu ska jag sova, resten av familjen gör det redan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag sov och sov och sov och sov och så vaknade jag av Sigges små försynta frågor om frukost. Tittade på klockan - den var 10 min över sex :!:
Tuttfrukost serveras mellan 4.30 och 5.30 vilket innebar att Sigge sovit över frukosten :shock: . Jag vagnade och fick så göra av och till ända tills jag väckte Pappan 6.30 så han fick ta över. Kvart före sju gjorde vi morgon och lilla sonen såg väldigt nöjd ut när han såg de överfulla tuttarna. :shock: =P~ :thumbsup: Han formligen dränktes i mjölk, vräkte i sig och blev proppmätt. Bytte på honom och så fick han äta klart från det första bröstet. När han var klar pratade vi en stund innan jag erbjöd bröst nr två, han sög en liten stund så där pliktskyldigt. :) Sen tittade han på mig och sa med sin blick: mamma jag ojkar inte mej, jag e pjoppmätt. :-& =;

Emil vaknade när vi vagnade Sigge och ropade mamma!! Han fick hållas en stund, han tystnade för att sätta igång igen. Då fick han en ramseomgång och sen höll han sig lugn tills det var dags att ta upp honom.

Igår var jag på apoteket och köpte Boragosalva till Sigges skorv. Smetade på ett lager igår kväll innan han la sig för natten. I morse hade nästan allt lossnat! :shock: Smörjde på idag igen och så ska så göra en gång till ikväll. Han har ju inte jättemycket skorv, det finns säkert andra som har mycket mer, men han kliar med lilla handen på huvudet så det blir sårigt och sen luktar det lite illa.
Den här salvan verkar helt suverän och huvudsvålen ser så fin ut, inte irriterad alls. :)

Nu ska jag väcka storebror som sover middag, vi får en halvtimme tillsammans innan lillebror ska upp. Det gäller att utnyttja tiden maximalt. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: Läser...

:heart: Njuter..

:heart: Längtar..

Kram på er, hela familjen!
/Fjällmor
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Vill önska familjen en skön, härlig och fin helg tillsammans!

När man läser, så vill man liksom bara komma hem till er och sitta vid ert köksbord och sörpla kaffe och vara med i den där gemytliga stämningen!
Hi hi! :P

Jag kan säga en sak om min egen familj, sen 14 dec när jag hojtade till här på forumet, jag NJUTER såå mkt mer! Jag är så glad över att du satte griller i huvudet på mig Susan! :lol:

Nu blir det lite rödtjut o tv. Må gott! (det vet jag att du/ni gör ju!)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad härligt, då är TorpSaras tips super och Sigge har kvalitetssäkrat "patentet". :wink: :lol: Oj, jag menar "Skorv-Olle". :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag är så lyckligt när de griller jag sätter i huvudet på folk leder till att de uppskattar att vara hemma med sina barn, tar de små i bruks och trivs med livet. Grattis Gotlandsmamman du har hittat "hem" och det är lycka det. :heart:

Här hemma går allt sin gilla gång. I går somnade jag på soffan, inget ovanligt beteende :roll: , vaknade och tog mig in till sängen där jag nog somnade innan jag hunnit lägga huvudet på kudden. :sleep: Pappan rastade hundar, släckte i huset och tog med sig Sigge in i sovrummet. Jag hade bara lämnat allt och alla. :oops:

Vaknade klockan halv fyra av att Sigge ville ha mat och jag var så trött att jag bara tog upp honom och tuttade på. Efter en knapp kvart var han mätt så jag la tillbaka honom i vagnen och sen somnade jag om och det gjorde han med. Fick väcka honom när klockradion drog igång klockan sju.

Igår natt hade han fått urpumpad bröstmjölk till kvällsmat och så tuttade jag nattslurken och han sov i princip hela natten. I natt tuttade jag både kvällsmaten och nattslurken och han vaknade halv fyra. Materialet i denna undersökning kan kännas lite tunt men slutsatsen jag drar är att han behöver mer och fetare mat på kvällen för att kunna sova sig igenom natten.

Således inhandlades idag ersättning som Pappan skulle ge som nattslurk ikväll. Sigge tittade på Pappan med stora ögon :shock: VAR ÄR TUTTEN :!: :?: Han snuttade i sig max tio ml, sen var det stopp
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hoppsan, tryckte på skicka istället för en sån där kul gul gubbe. Här kommer då fortsättningen: =;
Pappan gav upp, hystade över lilla barnet till, han landade i min famn och tittade längtansfullt mot brösten. =P~ Nattslurken slank ner utan problem, han åt och åt och åt och åt.

Nu sover han i vagnen och vi får väl se hur länge han sover i natt. Emil fick aldrig någon ersättning utan sov tolv timmar på bröstmjölk men Sigge är ju så mycket tjockare och behöver nog något lite extra. Vi försöker igen med ersättningen, lilla barnet måste ju vänja sig.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ville bara kika in och säga att jag följer din underbara tråd och tycker det är så skoj att läsa om era dagar som verkar helt underbara! Det får en onekligen att längta tills det är vår tur! Jag kommer visserligen att ha S på dagis tre dagar i veckan (15 timmar/vecka) förutom under sommarmånaderna då vi ska mysa tillsammans hela bunten! Hoppas bara att lilla knytet ska bli en riktigt duktig "SM:are" :-) precis som Sigge!

Kram :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sigge sov till halv fem, åt i halvsovande tillstånd i max femton minuter, somnade om i vagnen efter två vagningsdrag. :sleep: Han är inte så svår att ha och göra med den här killen. Egen vilja :?: Ja visst men det handlar mest om att få sova i tid och att få god mat = tuttemjölk. :)

Man kan bara älska lilltrollet, han är som en liten klocka. Somnar ovagnad när det är dags för att sova och vaknar precis när han ska enligt vårt schema. :wink:
När han är vaken är han så glad, skrattar och gör grimaser. Man smälter som en smörklick på en het potatis. Idag har han som vanligt sovit två lurar på altanen och det är där han trivs bäst med att sova. Emil och jag sågade ner en del av en stor häck, när Pappan anslöt tog han fram motorsågen och fortsatte. Av någon underlig anledning får inte jag använda motorsågen. :? .

Emil har nu gått och lagt sig för dryga timmen sen. Glad och go landade han i sängen där han kramade om sina gosedjur och drog täckte över huvudet. :heart: Pappan försökte ge Sigge lite ersättning men hålet i nappen var för litet och Sigge hade inte lust att kämpa för att få i sig något han inte ens bett om att få. =; Nåja, i morgon får jag ta och städa upp bland alla nappflaskor och nappar så det funkar lite bättre när liten ska äta. Det fick bli de gamla pålitliga tuttarna istället och det är ju inte helt fel enligt Sigge-bus.
=P~

Sigge har precis kommit upp ur kvällsbadet, ska få på sig blöja och pyjamas innan nattslurken ska ner i magen. Sen är det dags att sova för natten. Pappan drar till huvudstaden med nattåget, han ska skjutsa syrran med familj till tåget och passar på att åka med han med. Syrran ska till Mexico och semestra i två veckor. Nej då jag är inte ett dugg avundssjuk [-( , .

Emil och jag kamperar ihop i dagarna tre och tar tillsammans hand om Sigge, hundarna, matlagningen, tvätten, städningen, trädgårdsarbetet och ja, kanske hinner vi leka lite också. 8)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Skorv-Olle? Vem är det? :? Så bra är alltså den däringa salvan så i princip all skorv är väck. Det är bara lite, lite kvar mitt uppe på huvudet, resten är så fint och skorvlöst så man blir tårögd. Inget mer kliande på lilla huvudet för Sigge som med tiden blivit kliarnas mästare. 8)
Måste in till apoteket och köpa två tuber till, bästa att smörja vidare så det sista försvinner och sen får man väl underhållssmörja (låter som en bilvårdande övning :wink: ) en tid.

Jag är precis helt värdelös på nätterna, några problem att vara vaken en hel natt eller flera nätter i följd är inga problem men att vakna någon timme är nästintill omöjligt. Hur jag än gör så är jag mer medvetslös än vid medvetandet. Tror det har med min lata personlighet att göra, jag gillar att sova helt enkelt.

Detta problem gör att Sigge lätt kan övertyga mig om att det är matdags fastän det inte är det. Visst kan man väl titta på klockan men då måste man ju vakna först. När jag är så vaken att jag kan göra den avancerade övningen har Sigge redan ätit i tio minuter. :shock: Så i natt ammades nattslurken ner i den lilla skurkens mage redan halv tre. Mm, sån är han, lindar sin mor runt det lilla lillfingret. Mätt och go somnade han ovagnad om och så fick jag väcka honom klockan sju.

I natt ska jag ta tag i situationen på ett vaket sätt, frukost serveras mellan halv fem och fem. =; Något annat går jag inte med på. :roll:

Emil sover numera gott om nätterna igen. Det verkar som om han drömmer en hel del, ropar lite, suckar och somnar om igen. Jobbigt men det är väl en del av utvecklingen och jag tror att han egentligen är den som bryr sig minst.

Nu ska jag släppa in katten innan hundarna blir helt galna och väcker barnen med sitt vilda skällande. Sen ska jag tömma tvättmaskinen, diska av det sista och gå och lägga mig.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

#-o Inte nog med att jag sover som en gris jag har tydligen ett obefintligt minne också. Måste leta reda på det, har säkert bara förlagt det någonstans. :-k

När Sigge vaknade från sin eftermiddagslur idag så bjöd jag honom på lite ersättning. Surprice :!: Gissa om han blev glad :?: Not :!: Små horn växte nästan ut i pannan på honom, så arg blev han. Envis mor framhärdade och till slut åt han 20 ml men sen fick jag en utskällning efter noter. Mormor var här och hon undrade vad Sigge pratade så arg om. Han har verkligen talets gåva den lilla, man förstår honom så bra fastän han inte kan säga ett endaste ord.

Nåja, han måste ju vänja sig vid ersättningen så när han sovit kvällsluren, den mellan fem och sju hade jag en flaska laddad med 60 ml ersättning. Väckte honom inte utan lyfte bara upp och trattade in flaskan i munnen och han åt, tveksamt till en början men sen svepte han det hela. Visst hade han en lite bekymmersrynka i pannan men den slätades snabbt ut när han fick riktigt tutte till huvudrätt och efterätt.

I morgon kväll får vi pröva att ge tutte först och så får nattslurken bestå av ersättning. Det kan gå.

Nu ska jag göra att det där jag måste göra innan jag går och lägger mig.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du har väl hört den där om pappan och mamman som ska gå och lägga sig, Susan?!

Pappan gäspar och säger: Jag tror jag ska gå och lägga mig nu. Och gör så.

Mamman gäspar och säger: Jag tror jag ska gå och lägga mig nu. Och plockar upp några strumpor från golvet, lägger i en maskin tvätt, lägger fram barnens kläder inför morgondagen, matar katten osv osv...

:wink: :lol:

Ska bara, som Alfons sa

Kram Tinis

P.S Har också ett "Lilltroll" :D . Folk brukar reagera på det lilla öknamnet, men visst är det sååå gulligt!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"