Hej Sofia,
ni har ju självklart vilka tider ni vill på er natt

. Men 19-07 är en ganska så "klassisk" SHN-natt som verkar funka bra för de flesta, jag vet inte varför faktiskt, om det har ngt att göra med att de flesta små faktiskt är ganska trötta där vid 19 och att det är en bra tid att få gå och lägga sig på (?)...
Vi hade 20-08 som natt när vi kurade vår mellantjej, men ändrade sen till 19-07 i samband med att hon började förskolan vid 15 mån ålder, och det var inga problem. Vill man ändra så kan man ju använda marginalkvarten bara och skjuta schemat snabbt el fort (på samma sätt som man gör med tidsomställningen). Tänk bara som vanligt : 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan målen. Men som sagt, ni gör såklart som ni vill.
Här står mer om antalet tim sömn/dygn vid vissa åldrar:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
En 20 min -lur och så långa 1.5 -timmesluren är vad ni ska rikta in er på nu. Mer sömn än så behövs inte vid 9 mån, om man sover 12 tim natt vilket ju Alfons faktiskt gör

. Du skriver att ni precis ändrat på dagslurarna och det kan ju vara så att han inte riktigt fasat in sig ännu

så ge honom ngr dgr för det :thumbsup: Det är inte ovanligt att dom är trötta sådär i början när man drar n er på dagslurarna, min erfarenhet är att det har tagit ngn vecka för dom att reglera sig...man får försöka hålla dem sysselsatta eller så kan man ju anv marginalkvarten och lägga för natten lite tidigare ngn kväll då det är riktigt illa. Vi har ju alltid haft korta luren på fm, så långa luren har ju varit vår sista för dagen, och då tycker jag mig se att ca 5 tim är det som Sigge klarar av att vara vaken från vilan tills det att han går och sover för natten, nu är ju han äldre än Alfons, men så har det nog varit på ett ungefär sen vi började med bara 2 lurar/dag vid 10 mån (vi drog ut på det ännu mer tills han verkligen började säga till

).
Det där är väl en smaksak om man lägger korta luren på fm el em (även om AW rekommenderar fm)...jag tänker såhär bara..att om man har en lång lur i ryggen så kan det ju bli mindre motiverande att sova en kortis sen på em, snarare än tvärtom, om du fattar vad jag menar...men det är ju absolut ingen omöjlighet...vi hade liknande schema som ert till Vilda, och det funkade...det är bara som jag tänker
Ett litet ljud el pip då och då, el t om gråt för den delen, är inte så mkt att höja på ögonbrynen på, spec inte om dom löser situationen själv. Det bästa är helt enkelt att låta honom vara helt och hållet eftersom han är en säker sovare nu

Han reder upp det mesta själv skulle jag tro, men hör man plötsliga rop el skrik som man inte känner igen kan man ju såklart ta sig en titt så det inte hänt ngt...så resonerar jag iaf.
Ha det så bra!
Kramar Sanna