Kurstart ikväll, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofia78

Re: Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen Sanna,

Vi har först nu börjar dra ner emluren till 20 min. Alfons är nu 9 mån men vi har tyckt att han behövde sova 45 min och han har sovit bra utan problem. Det har bara varit 2 ggr nu på sista tiden han har börjat gnälla mitt i 1,5 tim luren men somnat om nästan direkt. En gång vaknade han också själv efter 20 min på em luren. Men nu när vi alltså väcker honom efter 20 min så är han jättetrött resten av kvällen. Vi har ju natt 20-08.
Är det bara att försöka hålla honom vaken till 20.00 eller betyder detta att han behöver sova 45 min ett tag till? Vet att man egentligen ska ta bort den helt nu vid 9 mån :o Vi vill helst ha kvar natten som vi har eller tycker ni att vi bör ändra till 19-07 eftersom han blir så trött?
Då blir det väl att hela schemat behöver ändras...?

På natten så skriker/gnäller han till ibland men somnar som ganska snabbt av sig själv. Detta är väl helt "normalt" eller?

TACK!!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sofia,

ni har ju självklart vilka tider ni vill på er natt :) . Men 19-07 är en ganska så "klassisk" SHN-natt som verkar funka bra för de flesta, jag vet inte varför faktiskt, om det har ngt att göra med att de flesta små faktiskt är ganska trötta där vid 19 och att det är en bra tid att få gå och lägga sig på (?)...

Vi hade 20-08 som natt när vi kurade vår mellantjej, men ändrade sen till 19-07 i samband med att hon började förskolan vid 15 mån ålder, och det var inga problem. Vill man ändra så kan man ju använda marginalkvarten bara och skjuta schemat snabbt el fort (på samma sätt som man gör med tidsomställningen). Tänk bara som vanligt : 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan målen. Men som sagt, ni gör såklart som ni vill.

Här står mer om antalet tim sömn/dygn vid vissa åldrar:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

En 20 min -lur och så långa 1.5 -timmesluren är vad ni ska rikta in er på nu. Mer sömn än så behövs inte vid 9 mån, om man sover 12 tim natt vilket ju Alfons faktiskt gör :) . Du skriver att ni precis ändrat på dagslurarna och det kan ju vara så att han inte riktigt fasat in sig ännu :wink: så ge honom ngr dgr för det :thumbsup: Det är inte ovanligt att dom är trötta sådär i början när man drar n er på dagslurarna, min erfarenhet är att det har tagit ngn vecka för dom att reglera sig...man får försöka hålla dem sysselsatta eller så kan man ju anv marginalkvarten och lägga för natten lite tidigare ngn kväll då det är riktigt illa. Vi har ju alltid haft korta luren på fm, så långa luren har ju varit vår sista för dagen, och då tycker jag mig se att ca 5 tim är det som Sigge klarar av att vara vaken från vilan tills det att han går och sover för natten, nu är ju han äldre än Alfons, men så har det nog varit på ett ungefär sen vi började med bara 2 lurar/dag vid 10 mån (vi drog ut på det ännu mer tills han verkligen började säga till :roll: ).

Det där är väl en smaksak om man lägger korta luren på fm el em (även om AW rekommenderar fm)...jag tänker såhär bara..att om man har en lång lur i ryggen så kan det ju bli mindre motiverande att sova en kortis sen på em, snarare än tvärtom, om du fattar vad jag menar...men det är ju absolut ingen omöjlighet...vi hade liknande schema som ert till Vilda, och det funkade...det är bara som jag tänker :roll:

Ett litet ljud el pip då och då, el t om gråt för den delen, är inte så mkt att höja på ögonbrynen på, spec inte om dom löser situationen själv. Det bästa är helt enkelt att låta honom vara helt och hållet eftersom han är en säker sovare nu :) Han reder upp det mesta själv skulle jag tro, men hör man plötsliga rop el skrik som man inte känner igen kan man ju såklart ta sig en titt så det inte hänt ngt...så resonerar jag iaf.

Ha det så bra!
Kramar Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna,

Tack för ditt svar!

Vi känner att alfons verkar behöva 3 dagslurar ett tag till så nu har det blivit att han sover 20 min på fm, sen 1,5 tim och sen 45 min. Vi har alltså bara dragit ner på fmluren. Är det "ok" att ha det så ett tag framöver och sen även minska ner emluren till 20 min. Han orkar inte vara vaken från 14.00-20.00 som det är nu. Vi funderar på att ändra natten till 19-07 i samband med att man ställer om klockan till vintertid. Då blir det ju ingen förändring för alfons om vi tänker rätt :? Och det passar nog honom bättre då att somna kl 19 och att man då kan ta bort emluren helt.
Och ha kvar 20 min på fm samt långa passet vid lunch som vanligt.
Tror du detta blir bra?

En annan sak...Är barnen lika ljuskänsliga när de blir större? Nu har vi satt aluminiumfolie på hans fönster så det är kolsvart. Men om man ska resa bort är det ju lite svårt att alltid ta med sig folie och börja kladda på andras fönster :D Kan de sova lika bra i normalt mörker efter ett tag när de vant sig vid att alltid sova dessa tider? Va rörigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar :D

TACK!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhej,

alltså...så länge barnet inte protesterar så är det ju ingen fara ang att ha "för mkt sömn" :wink: men min erfaranhet är att förr el senare så börjar det strula med daglurar och/eller nätter och då är det ett tydligt tecken på att man måste anpassa sig till det som gäller. Detta sker ju såklart inte prick på dagen man blir t ex 9 mån, utan det kan ta ngr veckor...Vi ändrade t ex inte Sigges lurar förrän han blev 10 månader (dvs drog ner till 2 st/dag) och det gick bra, men på slutet så märktes det ändå att det kärvade lite så det var nog i rättan tid. Det där märker ju ni bäst.Men du förstår hur jag menar? :)

Visst, att ändra schemat så att natten blir 19-07 iom vintertiden funkar ju :D och som sagt så är det en ganska så bra tid att hålla sig till eftersom det är lättare att portionera ut sömnen på dagtid sen. Som jag säkert skrivit så är min upplevelse att de klarar av att vara vakna 5 tim från sista luren och fram till att det är dax att sova för kvällen.En 20-min lur på fm och en 1.5 -tim lur efter lunch är kanon i den åldern! :D

Man ska fortsätta vara noggrann med mörkläggningen på natten även fast att det blivit äldre och är säkra sovare - dagsljus signalerar ju att det är morgon och dax att kliva upp...även fast att klockan kanske inte säger så :roll: ! Vi har total mörkläggning även åt våra "stora" barn som är 3 och 5 och märker att det oxå hjälper dem att sova som de ska på morgonen.

På dagslurarna däremot gör det inget om det sipprar in litet ljus. Jag tycker personligen inte att det är så jobbigt att ta med folie och sprayflaska om vi ska sova borta :wink: och
om man är rädd för att andras fönsterrutor ska bli förstörda av folie, så kan man tejpa upp svarta sopsäckar för fönstren istället :thumbsup:

Ha det så bra.
Kram Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna,

Nu behöver jag lite råd igen :D +

Vi har nu natt 20-08 men tänkte ändra till 07.00-19.00 för vi märker att Alfons är trött tidigare på kvällen. Vi tänkte passa på att ändra när det blir vintertid så blir det ju ingen förändring för alfons :lol:

Såhär är vårt schema nu:

Natt: 20.00-08.00
Äta 08.00
Sova 9.45-10.30
Äta 11.00
Sova 12.30-14.00
Äta 14.00
Sova 16.15-17.00
Äta 17.00
Äta 19.00, nattslurk innan 20.00
Sova för natten 20.00

Alfons är 10 mån men vi har ännu inte kännt att han vill ha mindre sömn. Han har varit hängig o förkyld mkt och extra trött.

Ett problem som jag gärna vill ändra på är att han äter alltid efter ett sovpass. Han har ofta fått välling och då vant sig vid detta så nu när vi försöker ge honom riktig mat så blir han jätteledsen. Jag skulle hellre mata honom innan sovdax.
Har du nåt tips på hur vårt "nya" schema kan se ut med natt 19.00-07.00?
Vi ska också minska på sömnen när han är frisk igen om vi tycker han verkar klara det. Kan man tex ha 20 min på fm och ta det långa passet lite senare på dan än vad vi har nu så han orkar vara vaken till 19.00?

Tack för all din hjälp!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sofia,

19-07 är en klassisk SHN-natt som funkar bra för de allra flesta :D så det kommer nog inte va ngr problem för er att ändra. Men ge det ngr dgr trots allt, för både Alfons skull och för er egen skull.

Som jag sagt förut så är det inte alla barn som på dagen då de blir ett X antal mån behöver mindre sömn, de brukar säga till.Vi tog bort Sigges em-lur först när han var över 10 mån, men då hade han börjat säga till oxå, dvs strula med daglurarna. Men det låter väl klokt att ni kortar ner Alfons schema nu i slutet av okt då ni gör om det på det stora hela, samt att han som sagt blir äldre för var vecka som går :D
Sofia78 skrev:Såhär är vårt schema nu:

Natt: 20.00-08.00
Äta 08.00
Sova 9.45-10.30
Äta 11.00
Sova 12.30-14.00
Äta 14.00
Sova 16.15-17.00
Äta 17.00
Äta 19.00, nattslurk innan 20.00
Sova för natten 20.00

Sofia78 skrev:Ett problem som jag gärna vill ändra på är att han äter alltid efter ett sovpass. Han har ofta fått välling och då vant sig vid detta så nu när vi försöker ge honom riktig mat så blir han jätteledsen. Jag skulle hellre mata honom innan sovdax.
Har du nåt tips på hur vårt "nya" schema kan se ut med natt 19.00-07.00?
Vi ska också minska på sömnen när han är frisk igen om vi tycker han verkar klara det. Kan man tex ha 20 min på fm och ta det långa passet lite senare på dan än vad vi har nu så han orkar vara vaken till 19.00?
OK,mitt förslag, oxå sett till det där med att få äta innan man lägger sig och inte"omedelbart" efter att man vaknat (morgonen undantaget då, för då MÅSTE man få ngt i sig på stört :lol: )

07.00Morgon+frukost
evatt ni klämmer in ett litet mellis på fm, kanske strax innan luren, cirkus 8.45/9.00 (?)
09.30-09.50 sova 20 min
10.30 lunch (kan senareläggas till ca 11 om han fått sig ett mellis på fm tänker jag)
12.00-13.30 sova 1.5 tim
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 gonatt

Då har ni ju ungefär samma mattider och sovtider som nu, så det borde han klara att ställa om tillutan större problems. Från det att han vaknar efter lunch så är det 30 min till han får mellis. Känns det för nära tycker du? Äter han lunch 11 så kan ju melliset komma kl 14.30.

Ja, du fattar :wink: På ett ungefär. Vi hade ett sånt här schema för Sigge från det att han var ca 10.5 mån och det satt klockrent! Så jag går i god för det! :lol: Om det känns för länge för honom att vara vaken 13.30-19 så skjut lite på det hela, men håll er isf inom ramarna: 2-2.5 tim mellan målen och 3-3.5 tim mellan lurarna :)

Ha det! :thumbsup: :heart:
Kram Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna,

Tack för ditt svar o schemaförslag. En liten fråga bara. Menar du att de ska vara vakna 3-3,5 tim mellan lurarna eller hur räknar man? Eller räknar man från luren/matens start om du förstår vad jag menar? :D Skulle jag kunna senarelägga luren där vid lunch och ta den typ vid 13.30-15.00 tex? Så blir det inte så långt till kl 19.00...

Som det har varit nu så försöker jag i den mån det går att låta honom sova hemma i sin säng vid långa luren. Han sover bra i vagnen vid de kortare lurarna men 1,5 tim brukar vara jättesvårt. Så om man är iväg på dan så är det lättare att hinna hem till 13.30 än till 12.00 :D

Tack igen o trevlig helg!!
Kram Sofia
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,
Menar du att de ska vara vakna 3-3,5 tim mellan lurarna eller hur räknar man?
Du räknar från lurens slut till nästa sömnlurs början.
Ex. Ett barn som sover 14-16 och natt 19 till 07 har 3 timmar mellan lurens slut och nattens början och 7 timmar mellan nattens slut och dagslurens början (för långt mellanrum).

Som det har varit nu så försöker jag i den mån det går att låta honom sova hemma i sin säng vid långa luren. Han sover bra i vagnen vid de kortare lurarna men 1,5 tim brukar vara jättesvårt. Så om man är iväg på dan så är det lättare att hinna hem till 13.30 än till 12.00 :D
Det är svårt att få vissa barn att sova länge i vagn och då kanske sängen helt enkelt är ett bättre alternativ för de längre lurarna.
Det kanske är lättare att hinna hem till 13:30 men senare när ni tar bort eftermiddagsluren kommer ni att ha många timmar att spela på mellan andra lurens slut och nattens början.. Således kan det vara bra att tänka på redan nu var man placerar dagens andra lur som är den som behålls långt upp i åldrarna.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för inputen Nat :D

Jag tänker såhär Sofia - när ni tar bort fm-luren, vilket kommer att ske inom en snar framtid, så blir det ganska tungt för Alfons att vara vaken ända fram till kl 13.30 från det att han kliver upp kl 07. Sigge pallar med att vara vaken ca 5 tim i sträck från det att han kliver upp kl 07, så ja...jag röstar för att ni lägger långa luren med början kl 12 trots allt.Just med tanke på att det snart är den enda luren ni kommer ha.

Behöver man uträtta ärenden etc då så hinner man ju det enkelt eftersom att han inte behöver sova alls på fm f rom 1 års ålder, så då kan man dra iväg redan efter frukost och hinna hem till lunchvilan utan problem. Har funkat galant för oss iaf. De ggr man har måstat vara kvar på stan längre har vi tagit med vagnen och gått en långpromenad med Sigge sovandes i under tiden. Sen har vi käkat mellis på ngt fik och sen fortsatt shoppandet el vad man nu har behövt göra.

Det har blivit en självklarhet i vår familj, att tiden mellan 12-13.30 då gör man inget/planerar inte in ngt utan har helt enkelt vilotid (barn)/egentid (föräldrar). Och vet du - det är ganska skönt för en själv oxå :D Då vet man att den där lånmga stunden kommer å så kan man göra vad man vill då. Sen finns det ju såklart alltid undantagsdagar, men då löser man det oxå, på samma sätt som jag beskrev ovan. Tycker inte att det är ngt stort problem, det är 1.5 tim av en hel dag lixom...

Blev det tydligt det där med intervallerna mellan sovpassen? Det ska alltså gå minst 3 tim, max 3.5 tim från det han kliver upp tills att han går och lägger sig igen.

Ha det!
/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för era svar! Jag förstår vad ni menar :D
Men enligt förslagschemat ovan så går det ju alltid mindre än 3 tim på morgonen och innan långa passet. Men är det ok då?
Och sen 5,5 tim på em innan läggdax för natten. Är det ofta så att de orkar vara vakna längre på em?

TACK igen!
Kram Sofia
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Ja man är ofta lite tröttare på morgonen så där kan första luren komma lite tidigare och på em är det bra att ha dagens längsta vakenpass. Då hinner man med en massa härliga saker innan läggdags :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat

Inlägg av Nat »

Topp!

Schemat
07.00Morgon+frukost
09.30-09.50 sova 20 min
10.30 lunch
12.00-13.30 sova 1.5 tim
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 gonatt

När du sedan tar bort förmiddagsluren kommer det bara finnas luren mellan 12 - 13.3 kvar, och då är det väldigt praktiskt om den ligger mitt mellan morgonens uppvak och kvällens läggtid. Dessutom förlänger man lunchpasset till 2 timmar när man tar bort förmiddagsvilan, schemat kommer då att bli så här:

07.00Morgon+frukost
10.30 lunch
12.00-14.00
14.30 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 gonatt

Det blir då 5 timmar mellan morgonens uppvak till sömnlurens början och 5 timmar mellan lunchlurens slut till kvällens början :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Litet förtydligande bara, visst är det så att ni vill ha kvar fm-luren fram tills att Alfons blir 1 år? Eller har jag fattat fel?

Har tappat bort hur gammal han är nu :roll: , men visst börjar han närma sig 12 mån? Vid 12 mån och framåt räcker det med 1.5 tim (dvs bara långa luren)sömn på dagtid om man har 12 tim natt. Nat menar att man förlänger långa luren med 30 min om man skippar fm-luren innan 12 mån . Men det kanske ni ska göra redan nu?

:wink:

:arrow: 5 tim innan långa luren och 5 tim efter och fram till nattningen har funkat galant här f rom 12 mån ålder :D
Sofia78 skrev:Men enligt förslagschemat ovan så går det ju alltid mindre än 3 tim på morgonen och innan långa passet. Men är det ok då?

:lol: :roll: Jag ser nu att jag skrivit fel i mitt förra inlägg och kastat om det hela : det ska SÅKLART! vara 2-2.5 tim mellan lurarna och 3-3.5 tim mellan måltiderna. ](*,) Tvärtom alltså! :roll:
Ibland går det fort på tangentbordet :roll: .

Så det schema jag föreslog är heltOK. Faktiskt :D Jag har ju kört med ett i princip identiskt här hemma :D

Svammel :roll: Hoppas att jag inte förvirrar allt för mkt

/Sanna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!

Vårt schema ser exakt likadant ut, funkar fint! Fast storebror är 1,5 år vill han gärna ha sina två timmar på dagen i sängen. Han är ju en tämligen säker sovare och när ni kommit så långt brukar det funka finfint att somna i bilen på rätt klockslag om man inte hunnit hem från "stan" och sen bara flyttas över i sängen "som om inget hade hänt" och sova vidare.

Vagnen fick vi också överge till förmån för bekvämare sovning! I början tyckte jag att det var osmidigt att det var sängen som gällde, men i sommar var det skönt att veta att han låg svalt och luftigt i sin sköna, stora säng i stället för ute i vagnen. Utevistelse blir ju under vakentid i stället.
07.00Morgon+frukost
10.30 lunch
12.00-14.00
14.30 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 gonatt
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna och ni andra,

Tack för era svar!

Jag har satt ihop ett eget schema som jag undrar om det kan funka för vår Alfons 10 mån.
Jag vet att lunchvilan ligger lite senare än ert förslag men tror ni att det kan gå ändå eller blir det omöjligt? Jag tänker att man kan ha kvar 20 min på fm lite längre än 1 år tills Alfons orkar vara vaken till 13.00. Så detta är vad jag önskar ha med tanke på hur vår vardag ser ut men ni får gärna säga till om det absolut inte funkar enligt Anna Wahlgren.

07.00 morgon+välling
09.30-09.50 Sova
10.30 Lunch
Strax innan 13.00 mellis/mat/välling
13.00-14.30 Sova
16.30 middag
18.30 Välling
19.00 Sova för natten

Vi ska ändra från 20.00-08.00 nu i helgen när vi ändå går över till vintertid :D
Men brukar det bli att de små reagerar mkt annars när vi nu ändrar schemat?

TACK snälla!
Kram Sofia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"