Kura min 7månader gamla dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Chagak!

Nu har jag inte läst hela din tråd, bara sista inlägget, så du får ursäkta om det blir tokigt pga det :wink: :!:

Jag tror att din flicka är på väg in i åttamåndersångesten med buller och bång, och att du då gjort som du gjort i vargtimmen gör henne bara ännu mer förvirrad. Och det vill vi ju inte!
Så nu gäller det att du kavlar upp ärmarna och beslutar dig för att det är natt och inget annat fram tills att klockan ringer på morgonen, och det ska du förmedla till tösen.

:idea: En pangramsa vid första lilla pip i vargtimmen, och sen avvakta. Bjud på en ramsa till om inte gråten gå ner, och den ska verkligen vara rejäl - bestäm dig för att den ska nå fram!
OM hon fortsätter att vara ledsen så kan du besluta dig för att solfjädra henne lugn, och bestäm dig då för en solfjäder, och den får ta sin lilla tid!
Och räkna med att det tar sin lilla tid, nu när du vant henne vid att hon får komma upp efter ett tag! Nöj dig inte förrän hon är alldeles lugn i lilla kroppen, tänk på att själv andas tungt och högt under tiden - dels för att lugna dig själv och på så sätt också lugna henne!

:idea: Sen är det jätteviktigt att du inte slarvar med bekräftelsen när du går ut, en trygg, lugn ramsa som följer henne i sömnen.

:!: Men du måste verkligen se till att bryta det här nu, annars törs jag lova dig att uppvaken kommer att komma tidigare och tidigare och hon kommer att kräva att bli upplockad - och ni är tillbaka på ruta ett innan ni hinner säga vargtimme :wink: :!:

Pepp, pepp, det här ordnar du till inatt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur gick det i vargtimmen :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Chagak

Inlägg av Chagak »

sucksucksuck...
Dottern somnade 19.30 sen gnydde hon vi 21 och sen började det!! Hon vaknade kl 01, kl 02, kl03 och halv 4. Kl 1 o 2 ramsade jag men 3 o 4 en snabb solfjäder. So far so good... Men 4.40 vaknade damen och jag ramsade men det gick absolut ej fram. Solfjädrade ömsom lite “Malinbuff” i 1h och 20 min!! kl 6 somnade för att vakna 10 min senare - solfjäder i 10 minuter . Sov i 10 minuter - sen när hon vaknade kl halv 7 gjorde jag godmorgon när hon var lite tyst. Väldigt jobbigt både dottern och jag är ju helt slut! Vad ska jag göra? Tycker att jag bråkar som f-an med henne. Och hur kul är det att börja sin morgon så? Jag har legat på soffan så hon har sovit ensam,
Inatt vaknade hon 4.50 och jag ramsade utanför dörren men hon lyssnar inte. Gick in och solfjädrade ömsom buffade i 45 minuter. Men hon är så ledsen så ledsen :cry: och blir hes av sitt skrikande. Så jag gjorde godmorgon 6.10! (Jag la henne ivarjefall inte i min säng och ammade henne) Detta börjar bli jobbigt som fasiken! Vill ngn titta på mitt schema och se om jag ska dra ner på ngt. JA gahr läst lite om 8 månadersångesten och jag kan inte se några speciella övrika tecken på att hon skulle ha det. :?
Schemat ser ut så här:
7.00 Godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.00 mellanmål
11.30 Lunch + amning
12-13.30 Sova 1.5 h
15.00 middag
16-16.45 Sova 45 min
17 mellanmål
18.30 Stor portion gröt + amning
19 Sova hela natten....

Jättetacksam för svar! (Jag kan ju aldrig gå ut från rummet heller då hon inte slappnar av i kroppen och slutar gråta...det är just det att hon är ledsen och gråter förtvivlat - det gör hon ju ej på dagslurarna coh sista läggning för natten - det går faktisk jättebra :) )
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag tycker du är på rätt väg, det är tufft att bryta ett beteende, och det går oftast inte över en natt!

Använder du väckarklocka?
Den kan vara bra både för dig och flickan, en tydlig signal om att morgonen börjar.

Hon är ännu förvirrad, jag tror det bästa vore att du får till ett omsomnande på morgonen, om så bara fem minuter, så att du får väcka under jubel och klang!
Allt för att lära henne att det är du (och väckarklockan :wink: ) som bestämmer när dagen börjar, inte hon!

Har du läst januarikrönikan?
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Och så försök att inte ha några negativa förväntningar, tyvärr är de lika självuppfyllande som positiva - så tänk framåt och hur hon sover över vargtimmen! Ni är snart där, men som sagt, det gäller att ha målet för ögonen.
Chagak

Inlägg av Chagak »

:( lite bakslag tror jag minsann... 3 veckor sen vi började kuren och i det stora hela går det skitbra (på ren skånska :wink: ). Men jag har fortfarande jätteproblem på morgonen. Dottern vaknar 3, 4.30 och 5.30! (meningen kl 7) och jag kan inte få henne att somna om (kl 5.30) eller att ligga vaken i sängen och vara nöjd. Nej hon skriker förtvivlat och vill antagligen upp, upp, upp! När jag försöker solfjädra henne slingrar hon sig runt min arm precis som om man klappar en kattunge på magen...
4 ggr har jag alltså tagit upp henne :oops: och lagt hos mig, men inte ens då har hon somnat om (som hon gjorde förr). -och ärligt talat så tror inte jag hon är särkilt rädd för några vargar utan hon anser att det är morgon och ska upp o ha frukost! Basta! Så vad fasiken gör jag?
Samt att flera av fm luren vaknar hon efter 25 minuter...
Hon är 8 månader nu och schemat ser ut så här:
7.00 Godmorgon + amning
7.30 gröt
9-9.45 Sova 45 min
10.00 mellanmål
11.30 Lunch + amning
12-13.30 Sova 1.5 h
15.00 middag
16-16.45 Sova 45 min
17 mellanmål
18.30 Stor portion gröt + amning
19 Sova hela natten....

Hon har hittills aldrig sovit alla de här 15 timmarna. Hon somnar ca 19.15 - 0530 (om jag bortser från uppvak mitt i natten) sover 20 min fm , ofta endast 1h lunchlur samt 30 min em lur = ca 13 h - det är väl ändå för lite? När man är 8 månader bör väl sömnen ligga på ivarjefall 14 h?
Snälla ngn kommentera schemat som annars funkar bra med klockslag som hålls. Ska vi kanske försöka skjuta fram läggning för natt lite?
Tacksam för svar
Kram/Malin
Chagak

Inlägg av Chagak »

glömde säga tack Miar 70 för dina svar! Men glömde även nämna i mitt inlägg innan detta att jag kan ju aldrig låta ngn väckarklocka ringa då dottern vaknar före tänkt tid... :roll:
Om du har tid miar vill du läsa mitt inlägg (el ngn annan kurare för den delen-) som jag skrev innan detta?
Tack igen!
Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Dom behöver inte sova för att förstå att väckarklockan ringer in morgonen, alltså ingen kommer in förän klockan ringt, ja då kan man ju lika gärna somna om igen då...typ :wink:

Mina bästa tips för tidiga morgnar är först och främst en stor skopa tålamod hos dom ömma och sedan en stor tillit till den lilla, DU kan inte sova åt henne.

1- KOLMÖRKT i rummet, inte en gnutta ljus.
2- Ingen traffik in i rummet, det ska vara KRIS för att man ska in.
3. EN pangramsa vid första vakna pip, sedan ingen, för på natten händer inget är ju budskapet. :wink:
4. Skulle hon fastna i en klagan då använder du dig av hög klassik musik eller höga husljud (typ dammsugare) för att bryta den.
5. Ställ väckarklockan på morgontiden och låt den ringa in morgonen. Väck med tjo icg tjim med party, oansett om hon är vaken eller sover.

Dom första morgnarna brukar det vara en hel del protester, men efter 3-4 morgnar brukar man se märkbar förbättring!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"