Kura min 7månader gamla dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Chagak

Kura min 7månader gamla dotter

Inlägg av Chagak »

Hej alla!
Har nu haft SHN boken sedan min dotter var 3½ månad och fortfarande inte kommit till skott så i KVÄLL gäller det!! Nu tänker jag börja! Tyvärr måste jag kura själv då min sambo jobbar i annan stad och kommer inte hem förrän helgerna. Kan ej vänta till helgen heller då jag ska arbeta på lördag... Håller på att fixa ett andningslarm o det ska lösa sig under dagen. Nu till mitt schema som jag gärna önskar respons på :)

7 - glad godmorgon med amning och gröt
9 - 9.45 SOVA 45 min
11.30 middag
12-13.30 SOVA 1.5h
14.30 mat (tex gröt och amning)
15.45-16.30 SOVA 45 min(Babysim kl 17 varje tisdag)
18.30 Middag och amning
19 SOVA

Jag skulle gärna vilja att dagslurarna sker i min flickas säng. Jag promenerar ofta och gärna när lillan ska sova men vill att hon ska lära sig att sova i sin säng - alltså inte i vagnen under dagen. Är det ok? :?

Så om jag förstått boken rätt så börjar jag så här:

Kl 19 in i sin säng i mörklagt sovrum, lägger till rätta (måste ansiktet tvunget läggas åt höger?) håller min vänster hand som en solfjäder över rygg o nacke
samtidigt som jag buffar under tystnad. När Sindra är lugn i kropp säger jag ramsan 4 ggr - 1gång vid säng sedan 2 ggr på väg ut och sista g utanför stängd dörr. Säger ramsan igen 4 ggr. lyssnar av och om hon blir arg går jag in igen och börjar om från buffning - ramsa - lyssna?
Det lär ju bli en liten brottningsmatch då Sindra alltid legat på rygg.

Nu vaknade Lillan så jag skickar iväg detta inlägg så länge o hoppas på att någon har tid att besvara.
Ps jag är SKITNERVÖS
Tack så länge
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej och välkommen - gud vad ni snart ska få sova gott!
Du borde lägga in en måltid till under dagen. 4 ggr är för lite och du har enligt min mening för långt mellan frukost och lunch - helst ska det inte vara mer än 4 timmar mellan målen. Själv har jag välling kl 07 och ger gröt med macka redan 09 (innan han ska sova för jag har upptäckt att han sover bättre då magen är full). Väljer du att dela upp amning och gröt på morgonen så det blir två skilda mål kan mattiderna i övrigt vara där du lagt dem, annars får nog alla flyttas fram lite och en läggas till på slutet. Kolla och tänk igenom hur du bäst lägger till en måltid så det passar schemat (sovandet ser bra ut).

Det är helt ok att kura dagarna i sängen - kör på!

När du säger ramsan ska du göra det efter det att du släppt solfj'ädern med ryggen mot barnet på väg ut - helst ska du ha hunnit ut innan du sagt ramsan färdigt första gången - sedan fortsätter du att ramsa återstående tre gånger på väg bort från den lillas dörr - alltså så att ramsan kommer längre och längre bort från barnet. Glöm inte att bekräfta då klagan avtar/avtagit. Om det behövs upprepar du proceduren tills dess att lillan somnat och bekräftelseramsan fått absolut sista ordet.

Du behöver inte vara nervös - var förväntansfull istället - det här kommer att gå så bra om du anammar attityden av självklarhet! Snart kommer ni sova som grisar hela familjen!
Lycka till
kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Chagak

Inlägg av Chagak »

Såklart att det ska vara fler mål! Nu är det så att Sindra ligger och "boppar " hela natten så hon är sällan hungirg förrän efter sitt första sovpass.

Då får hon mat såhär:
7.15 gröt + amning
8.30 macka (kan hon redan äta macka ? -inga tänder och 7 månader, hon sätter ihalsen när jag ger henne burkmat för 8 mån utan att mosa.)
9-945 SOVA
11.30 MIDDAG
12-13.30 SOVA
osv..

Solfjädra?? hmm nu blir jag förvirrad. Trodde jag skulle buffa lugn första natten. Men jag ska alltså först solfjädra? Snälla om du har tid vill du beskriva vad som kommer att hända efter skrattet till gonattet...tillrättaläggning.. o sen då??
Nu ska jag köra o fixa ett larm :)
tack så länge :lol:
chatina

Inlägg av chatina »

Hej,
Jag är absolut ingen expert men tänkte ändå delge mitt schema (såg nämligen att ert liknade vårt) då det kanske kan vara bra att ha några förslag, sen är det naturligtvis så att ni som ska kolla vad som passar er. Jag har en son som är 7 mån och gillar mat och hans schema ser ut så här:

7.00 God morgon och ammas
7.30 Gröt
9.00-9.45 sova
10.00 Banan el annat mellanmål
12.00 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 gröt
16.15 -17 sova (har dock börjat att ha endast 20 min här nu)
17.00 middag
18.40 välling
19.00 god natt

Mvh,
Catharina
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Ser bra ut - Chatina har ett bra schemaförslag också, bara du får in mer mat - vilket du nu får så tycker jag att det verkar toppen!

Solfjäderna avslutar buffet - så du har helt rätt att du ska buffa lugna, men sen från buff går du till solfjädern trycker till för att markera avslut på nattningsstunden och går ut med ramsan.

Alltså:
Skratt till godnatt
Tillrättaläggning (huvudet bortvänt från dig så ögonkontakt inte är möjligt)
Buffning med solfjädertrygg på övreryggen och buff i gumpen
Sakta ner buff och övergå till en solfjäder-hållning som sedan avslutas med ett markerande och avslutande tryck.
Gå ut med ryggen mot barnet sägandes ramsan fyra gånger (längre och längre bort från barnet).
Bekräfta då klagan avtar.
Upprepa vid behov - glöm inte bekräftelsen även om du tycker att den bara ger barnet en ny energikick - snart kommer den tas emot med tysthet (kanske redan natt 2)

Lycka till nu!
Kram
Chagak

Inlägg av Chagak »

Hej! snart dax :shock:
Tack Catharina för ditt svar! Jag köper ditt schema rätt av! Perfekt o lite kul att vår barn är födda samma dag :D .
"Monterade" precis larmet - ska det verkligen låta så`????? ett tickande hela natten? Är det så ? Köpte ett baby sense larm. Tycker jag verkar konstigt - kommentarer tack!

Återkommer sen skall förbereda det sista innan läggning. Tyckte inte hon åt ngt värst :cry: får ge henne lite till precis innan!
Vi hörs
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit. :heart: :D

Larmet ska inte ticka, det ska vara en grön lampa som blinkar om det funkar. Ser fram emot rapport.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
chatina

Inlägg av chatina »

Hej igen,

Vad kul att jag kunde hjälpa till. Jag hade ett annat schema tidigare (innan min son blev 7 mån) och när jag bytte till detta så blev det genast mycket lättare att lägga honom på dagarna så jag tror att din kurning kommer att gå jättebra. Kom ihåg bara att det är en process och att du kommer att få frågor från din söting. Du får gärna läsa min tråd (mellan fyra och fem månader heter den) där det tydligt framkommer att det kan gå upp och ned, men att slutresultatet är härligt!!

Kram och lycka till!
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
Chagak

Inlägg av Chagak »

Larmet tickar som en puls! Har ingen bruksanvisning då jag köpte det på blocket. Har inte hunnit skaffa en bruksanvisning då jag köpte det idag och jag började kura ikväll!!
Jag blev sen då allt skulle fixas (vadå planera innan?)
menmen...
efter bad lite mer mat och amning blev det ett snabbt gonattskratt. (hur länge rekommenderas??)
i med Sindra i sin säng kl var 19 .15.
Börjar buffa!? eller inte för jag vet ej vad det liknade!!! Sindra blev skitförbannad och snurrade som en orm så jag kunde inte buffa!? Jag fattar inte vad jag höll på med- till slut fick jag "rädda" situationen med att endast hålla en stadig men snäll solfjäder - Sindra svarade snabbt med lugn. Suck jag har säkert gjort massa, massa fel MEN Sindra blev lugn av solfjäder (mina buffningar var antagligen jä-t otydliga svar medan min solfjäder gav ETT svar =lugn. När hon blev tyst de första tre ggr "glömde" :oops: jag att ramsa då jag blev helt chockad :shock: men jag ramsade mig sedan ut när hon tystnade 4:e gången. Men jag har inte räknat hur många ggr jag ramsat jag har varit så nervös och började gråta när hon somnat - stön" jag måste skärpa mig! är så tacksam att jag kan skriva till er då jag kurar själv.

Är det ok att endast solfjädra? det stod om STORA barn att man solfjädrar. Sindra är stor för sin ålder - hon är som en ettåring - 9 kg o 73 cm . så det är kanske ok att solfjädra.
hmm jag är orollig för det här larmet!
Nu sitter jag i soffan o vet ej vad jag ska göra :roll: Hoppas ajg fattar mig vad jag ska göra om hon vaknar. Ramsa först utanför dörren sen gå in och (ev) solfjädra om det behövs.
tack för svar
Kram Malin
Chagak

Inlägg av Chagak »

Förresten - någon somhar BABY SENSE LARM?? Hur ska det vara? det finns ju ej så många knappar att göra fel på.
Mitt larm pulserar som en puls el klocka - störigt!!
Snälla hör av er om ni vet, TACK :)
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Nej nej!! Inte rasma först -första natten ska du vid minsta pip direkt skynda till sängen med buff (eller i ditt fall solfjäder) lugna och gå ut med ramsan - du ska aldrig ramsa vid sängen - alltid på väg ut och sen utanför. Funkar inte buffet så funkar det inte - men man ska vara beredd på att det kan ta upp till 45 minuter innan barnet ligger still och låter sig buffas första gången (men sen tar det aldrig så lång tid igen). Men om nu solfjädern funkade så kör med den. Först andra natten ska du bemöta pipen med ramsa först och sedan (om klagan inte avtar) gå in och lugna med solfjäder. GLÖM INTE BEKRÄFTELSEN - den ska ges utanför och alltså inte under tiden som hon blir lugn av solfjädern - det är när hennes klagan efter det att du gått ut som du ger bekräftelsen. Om hon inte alls klagar efter det att du går binder du ihop bekräftelseramsan med den vanliga ramsan (alltså ramsa gånger 8) UTANFÖR rummet.

Inte gråta!! Det går ju bra ju! Hon blev ju lugn och kom till ro, inte gråta då inte!! Du grejar det här och vi finns här. Läs lathunden i boken eller här inne på forumet nu ikväll igen så du har helt klart för dig hur du ska agera under nattens uppvak. Det är viktigt att man är påläst för att lyckas!
Kram och lycka till
Chagak

Inlägg av Chagak »

jaha.. första natten.. Nu är kl 04.50 och det har sett ut så här hittills:
19.20-19.55 - solfjädrade hela tiden men då och då föste jag högerhanden fram o tillbaka över rumpan, lugn o tyst glömde ramsa vid de 3 första lugnen- stod kvar som en idiot o glömde hekt vad jag skulle göra :oops: . Men fattar mig och ramsade mig ut när hon var tyst.
20.45 - 20. 55 vaknar , ledsen har vänt sig - lägger tillrätta - solfjädrar - lugn o tyst - ramsar mig ut ggr 4
21.55-21.58 - vaknade - in o solfjädra - ramsade mig ut x 4 - varav 3 st utanför dörren.
22.51 - 22.52 :shock: samma sak ledsen- in solfjädrade- ramsade mig ut x 4. Har förstått att jag glömmer bekräftelseramsan - eller?
23.25- 23.27 Samma som ovan
23.28 -23.30 Samma som ovan
23.55 - 23.56 Samma som ovan
01.22- 01.25 samma som ovan fast är mer ledsen än innan
2.05-2.07 Samma som ovan har fortfarande inte fattat bekräftelseramsan
Mellan 2.34 och 3.20 vaknar hon 14 ggr. Jag blev ju orolig att hon är hungrig men fick snabbt slå bort den tanken. När hon vaknade 3.15 kom jag på ihåg bekräftelseramsan dvs - solfjäder till lugn o tyst - ramsar mig ut med 1st ramsa inne och de övriga 3 utanför dörren - Sindra gnyr till och när hon tystnat igen sa jag bekräftelseramsan. Vet ej om jag hade ngn annan ton på ramsan - men det funkade ivarjefall :P
Vaknade nu 5.00 - 5.01 - solfjäder - ramsa ut - bekräftelse
låter 5.02 jag ramsar utanför dörren hon låter men blilr tyst då bekräftar jag x 4 - var det rätt tro??
Nu är kl strax 5.30 och det ska bli godmorgon om 1½ timme! Jag saknar henne som bara den - tänk att i 12 timmar inte ha sett sin lilla unge - jaja så är det..
återkommer senare.. nattinatti
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

ja det är rätt aå som du bekräftade - utanför dörren i en "mysig" ton då klagan avtar.

Fortsätt jpbba snart kommer du få resultaten!
Kram
Chagak

Inlägg av Chagak »

ok vad bra att jag gjort ngt rätt :? :D
MEN en "akut" fråga då jag lägger min dotter i sin säng även under dagen och solfjädrar henne där - skall det vara kolsvart i hennes rum då? Och ska man även göra skrattet till gonattet på dagen (vilket jag inte tror) .
Återkommer när prinsessan sover middag hur min första natt var! Hon vaknade nog 28 ggr men jag är nöjd.
Tacksam för snabbt svar :)
Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Japp det underlättar om det är mörkt och skrattet ska var nu med. :wink:

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net