Härlig pepptråd då

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hoppar bara in kvick, ska snart hoppa ner i säcken och sova...

Är liten tyst så ramsar man inte mer. Det är din bekräftelse på att barnet funnit svaret nöjaktigt. :wink:

/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

usch, vilken mardröm. har just haft ett maratonpass som aldrig verkade ta slut. svante vaknade 22.07 och grät. jag testade med bara ramsan utanför dörren, men han blev bara ledsnare och ledsnare. svårt att tänka något annat än "kris!!" då!
så jag gick in och började buffa. vilket inte alls gjorde honom nöjdare. ändå sedan läggningen igår har ju buffandet ändå gjort att han blivit lugn. nu blev han tystade (fortfarande med gråt och gnäll) men inte lugn och nöjd. solfjädern var inte ens att tänka på.

så jag buffade och buffade. verkade han det minsta lugnare försökte jag gå ut och ramsa. då blev han bara jätteledsen och gastade som en besatt. jag höll ut i det längsta men gick in igen. samma sak några gånger. ramsan hade ingen som helst effekt! och jag försökte verkligen hålla ut!
är så jäkla trött och jag var så himla nära att ge upp :(

till slut blev det för mycket och jag gick in och buffade, buffade, buffade ... såå fel, men inget annnat gjorde ju honom lugn!!
och när han efter säkert närmare 10 minuter äntligen nästan hade somnat (dock inte riktigt) tog äntligen ramsan. han gruffade lite, men somnade sen, till slut, 22.46.

nu medan jag skrev det här vaknade han igen (nio minuter efter det där passet), men då blev det tydligt att han bara låg och frågade. vi höll på och frågade och svarade i sex minuter och nu är han *peppar peppar* tyst.

hjälp! är jag inte redo för det här? är det sömnbristens fel? jag vill verkligen inte hamna i buffningsträsket, men att ramsa är helt meningslöst när han är sådär upprörd och ledsen! jag försöker lyssna av och inte ramsa hela tiden, men jag hör inga frågor alls, bara en massa förtvivlad gråt.
är det meningen att man ska lämna barnet efter bara några få buffningar (som man då bara vid kris använt ...) trots att barnet inte är det minsta lugnare, eller får man stå kvar tills de lugnat sig??
sorry, det är väl bara min "medkurare" som är här vid den här tiden, och du kan kanske inte svara på alla mina frågor.

fy, jag hoppas att det inte blir sådär igen. vet ärligt talat inte alls vad jag ska göra då ...

hur går det för dig, bobos mamma?
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

brrr ... jag skulle vilja ha den där brasan du skrev om förut, catarina! det är så himla kallt här! bor i en lägenhet på tredje våningen och vinden verkar gå rakt igenom.
svante har sovit sen det där "lilla utbrottet" förut. jag sitter här och tittar på "agra snickaren" datorn. hur går det för dig?
undrar var Yran har tagit vägen förresten? är du med oss?

"bara" 5,5 timmar kvar nu. det känns som att de är längre den här natten, tycker jag!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Åh Maria, vad du kämpar på! Det är ju såå bra jobbat av dig att härda ut och inte ge upp. Gud vad duktig du är med en så lång gråtstund! Hoppas du fortsätter kämpa även om du är trött. Det är inte många timmar kvar nu!

Jag är ju verkligen ingen expert men jag hade nog gjort samma som du, dvs buffat på. För buffningen är ju ändå till för att lugna och är Svante inte lugn kan han ju inte lyssna på ramsan. I går natt tog jag i lite hårdare någon gång när Bobo inte lugnade sig - det känns ju hemskt när de ligger där och gråter och hulkar, men det lugnade honom lite då tror jag.

I natt har hittills, peppar peppar, varit betydligt lugnare än i går natt. Bobo har vaknat ganska prick varannan timme och gråtit/frågat. Då har jag kört ramsan, när han inte fattat har jag tagit i lite med ramsan och gått från dörrspringan. Hittills har jag inte buffat annat än vid läggningen. Nu för några minuter sen verkade han faktiskt somna om själv med bara ett par ansatser till gråt.

Själv slumrade jag också till lite - jag ligger ju i sängen bredvid hans rum. Men jag märker att man nog måste vara på alerten för det tog ett tag innan jag vaknade till på riktigt när han frågade.

Kämpa nu på vidare så hörs vi snart igen!!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack Luvisen också för att du svarade på min fråga tidigare, även om det var sena timmen (för vissa i alla fall...) :wink:
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

åh, så roligt att höra från dig! och tack för peppet! jag kände mig verkligen missmodig där. nu är han som sagt lugn och sover och då känns det bättre, men jag är lite rädd för att samma sak ska hända igen och att det blir att jag står där och buffar igen.
blev dock lite klokare av att läsa ditt inlägg nu. du klarar alltså att köra med ramsan bara, när han gråter? skitbra!! jag måste bli bättre på det. tycker du att han lyssnar då? han blir inte argare/ledsnare när du ramsar?

skönt ändå att sova lite! jag skulle kunna ta fram en madrass och lägga mig på golvet här i köket, men jag vågar inte. i och med att jag sov så lite under dagen gissar jag att min kropp skulle gå in i djupsömn ganska snart!

oj, klockan är "redan" två! nu ska jag sortera foton :P jag får ganska mycket gjort de här nättena!
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Oj du är ändå så klar i knoppen att du orkar saker som sortera foton! :sleep:

Nu är min taktik så här - när han börjar gråta avvaktar jag först lite, men bara lite än så länge. Då fortsätter han oftast gråta i alla fall. Då ramsar jag snällt - typ påminnelse - några gånger har han lugnat sig då och blivit tyst ganska direkt. Men ibland har han jobbat upp gråten och då har jag tagit i med ramsan lite - typ besked - "nu är det natt då SKA man sova" - två-tre ramsor av de fyra, och sen de två sista ramsorna har jag gått över i lite mer påminnelse/bekräftelse-tonläge. Hittills har han varit nöjd med det.

Det känns fantastiskt att det funkar - att man har en kommunikation här med lille parveln! Vi får hoppas att det håller i sig.

Min brasa har slocknat, jag orkar inte tända någon ny. :( Så nu ligger jag här med blåsten utanför, dessutom med ömma bröst - för jag har ju hittills ammat hur många gånger som helst om nätterna. Nu vill jag att mjölken ska anpassa sig, så jag väntar lite med att pumpa ur. Hoppas de också fattar det här med kurningen snart... :wink:
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack för din beskrivning! äntligen något jag faktiskt fattar, trots sömnbrist! :wink: när han vaknar tänker jag håller mig till just det!
när han vaknar ja ... ännu sover han. vinden viner och det knakar inne i hans rum (ljud jag misstagit för honom flera gånger), men han verkar inte märka något. för en liten stund sedan skrek han till och jag gjorde mig beredd att ramsa, men han somnade om alldeles själv. :)

nej, inte är jag särskilt klar i knoppen! den snurrar mest, men det är en ganska enkel syssla jag företagit mig. mor- och farföräldrar önskar fotokalendrar i julklapp, så jag ska bara gå igenom alla mappar och hitta tänkbara kandidater till dem.

lycka till med nedtrappningen av amningen! det är inte roligt när brösten ömmar och man ska försöka få till det där, utan att pumpa ur för mycket. det går ju dock rätt snabbt, tack och lov :)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

yes! jag gjorde det! han hostade och vaknade (hostar jättemycket för övrigt, stackarn) och grät/gnällde. när jag hörde att det började stegra ramsade jag x4. han svarade, inte helt nöjd. jag väntade. ramsade x4. efter det verkade han nästan ha somnat igen, så jag drog till ett sista ramsande x4 och lyssnade sedan spännt. han sov!!
tack!! utan ditt inlägg hade jag nog rusat in ändå, trots att jag visste att man inte ska ...

nu hostar han igen ... nu i vargtimman verkar han ha lättare att vakna av det. får se om det blir fler ramsor kanske.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Bravooo, hurraaa! :thumbsup: Vad roligt att det funkade! Visst är det en kick!

Jag hade visst slumrat till igen, var kanske lite för seg i bollen. Fick ramsa sju gånger innan han var nöjd. Men nu är det tyst där inne igen.
Nu ska jag försöka vara lite vaken :shock:

Vad duktiga vi är! Och vilken tur att vi i alla fall är två i natt, hade varit trist att vara ensam.
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

ja, vi är superduktiga! heja oss! =D> så roligt att vi kan peppa varann!
och jaa, vilken kick det är när ramsan funkar. man/jag tror liksom inte riktigt på det. att min (tidigare) "natterrorist" somnar snällt när jag står och rabblar en ramsa utan för dörren!

oj, farligt att somna alltså. när du skriver att du fick ramsa sju gånger, menar du då sju stycken ramsor x4, eller helt enkelt en ramsa x7?

hoppas att våra pojkar sover genom vargtimmarna nu! har det blivit någon bajsblöja än, förresten?
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Alltså det blev 7 ramsor x4... Hade jag varit vaken hade jag kanske kunnat vänta lite till innan jag började lägga mig i.
Han grät igen en kvart senare, då var jag vaken och hade is i magen. Han grät kanske tre gånger under någon halvminut, men sen blev han tyst. Så han somnade ju om själv nu - så duktigt!

Nu är det bara två timmar kvar!
I morgon natt blir det nog Bobos pappa som får vara nattsuddare. Men kanske får jag ta natten därpå för maken jobbar på fredag. Hur gör ni?
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

åh, duktig bobo som somnade själv! och duktig mamma som inte la sig i! :wink:

här blir det också pappa som tar över i morgon. han ska nog även ta kvällen och natten efter det, men vi är inte säkra ännu. han är egenföretagare och kan välja om han vill jobba eller inte, så allt hänger nog lite på hur det går i morgon. det vore skönt att slippa ta nätterna, känner jag, samtidigt som jag vet att jag kommer att ha svårt att släppa kontrollen!
förhoppningsvis kommer man ju att kunna gå och lägga sig och sova de resterande nätterna nu, så dagen efter kanske inte blir så påverkad.
man kan ju alltid hoppas i alla fall! vill inte ha några bakslag nu!

har bobo sovit inomhus eller i vagn på dagarna nu? vi (pappan) har inte vågat oss på att lägga i sängen ännu, så det blir ut och gå med vagnen ... i stormen.

nej, fy så hungrig jag är! måste fixa något att äta ...
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Bobo har också sovit i vagnen. En gång på promenad, annars har han vagnats till att sova inne. Då har vi inte haft honom på mage utan på sidan. Det gick ganska fort att få honom att somna tror jag. Jag har själv inte vagnat ännu, utan det har pappa Ted klarat av.

Jag håller med - jag tror också jag kommer att ha lite svårt att släppa kontrollen... Men de ska nog fixa det lika bra som vi gjort.

Ingen bajsblöja ännu förresten. Jag var in och kikade lite på honom för en stund sen, han låg fint under täcket med huvudet nerborrat i lakanet/gosekatten. Så söt så man vill pussa - men det får man inte [-X

Nattamackan är den godaste mackan :wink:
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

åh, jag har inte varit inne och tittat till svante sen han vaknade där vid tio! har inte vågat av rädsla för att väcka honom. är dock lite nojig över att han fryser och ligger utan täcke. när jag står utanför kommer det kallblåst från hans rum!! det är från balkongen som hör ihop med det rummet, men det lär ju nu även svante.
förstår att du vill pussa på honom! jag sitter ju här och tittar på foton och jag har sett sååå många fina på min lillfis och jag vill inget hellre än att gå in och väcka honom och leka fram de där leendena ;-) men men, nej, här ska sovas!

läste någon annanstans att bobo också slutat med napp nu. hur går det med det? david (pappa) sa att svante gnällt ganska mycket i början av vagnpromenaderna igår och det gör han aldrig annars, så han saknade nog sin lilla propp ändå. men i övrigt var han hur nöjd som helst utan och nu har han ju även somnat i sängen utan två nätter. skönt! det trodde jag aldrig ... (trots att anna och andra här bedyrade att de glömmer snabbt). storebror är fortfarande, vid snart 2½ års ålder, helt beroende av sin(a) napp(ar).

igår vaknade svante 06.17. får se om han sover förbi det idag! hur går det för bobo?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"