vi vill verkligen göra precis allt rätt, så det har dröjt flera veckor innan vi har kunnat starta. nu har vi fixat så att pappa och storebror sover borta, medan jag kurar och sen får sova på dagen.
under den här tiden har vi haft mycket tid att läsa på. har läst hela förra versionen av boken, rakt igenom en gång och valda delar en gång till. sen hemsidan och nu även delar av "nya" boken. jag är alltså ordentligt påläst och både säkerheten och attityden känner jag att jag har fått.
det är dock bara en sak jag fortfarande inte fattar, och det är ramsans alla turer.
för det första förstår jag inte när man ska säga den första natten. i princip överallt när jag läser om det står det att man ska lägga tillrätta, buffa och solfjädra, men att ramsan ska komma först när han är på väg att somna och ska då sägas när jag är på väg ut från rummet.
i dvd:n till boken (den äldre) är det filmklipp på tre barn som kuras och där sägs ramsan vid sängen. många många gånger.
jag fattar ingenting! vad är rätt? jag gissar att man kan gå på känsla också, men jag vill hellre göra "rätt", nu när jag verkligen försökt läsa på och är så peppad.
jag är osäker på hur ramsan ska användas på natten också, alla påminnelser, bekräftelser och pangramsor ... jag vet inte om det är jag som är för trött för att ta in det, men det är verkligen förvirrande! är det jag som är för trött för att fatta?
ska verkligen göra mitt bästa för att läsa på om det ytterligare en gång, men snart går det liksom inte att läsa mer.
just det, jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om borttagande av nappen. hoppas att det var ok? har förstått att man helst ska hålla sig till en tråd här, men det kändes inte riktigt som samma ämne och jag ville inte skriva detta i samma tråd.
ikväll kör vi som sagt!
/maria