Härlig pepptråd då

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bentemaria

Härlig pepptråd då

Inlägg av bentemaria »

ikväll kör vi! svante är 10 månader och nu fixar vi inte sömnlösheten längre. efter en period av magsjuka går inte ens den tidigare smidiga läggningen bra längre.
vi vill verkligen göra precis allt rätt, så det har dröjt flera veckor innan vi har kunnat starta. nu har vi fixat så att pappa och storebror sover borta, medan jag kurar och sen får sova på dagen.

under den här tiden har vi haft mycket tid att läsa på. har läst hela förra versionen av boken, rakt igenom en gång och valda delar en gång till. sen hemsidan och nu även delar av "nya" boken. jag är alltså ordentligt påläst och både säkerheten och attityden känner jag att jag har fått.
det är dock bara en sak jag fortfarande inte fattar, och det är ramsans alla turer.

för det första förstår jag inte när man ska säga den första natten. i princip överallt när jag läser om det står det att man ska lägga tillrätta, buffa och solfjädra, men att ramsan ska komma först när han är på väg att somna och ska då sägas när jag är på väg ut från rummet.
i dvd:n till boken (den äldre) är det filmklipp på tre barn som kuras och där sägs ramsan vid sängen. många många gånger.
jag fattar ingenting! vad är rätt? jag gissar att man kan gå på känsla också, men jag vill hellre göra "rätt", nu när jag verkligen försökt läsa på och är så peppad.

jag är osäker på hur ramsan ska användas på natten också, alla påminnelser, bekräftelser och pangramsor ... jag vet inte om det är jag som är för trött för att ta in det, men det är verkligen förvirrande! är det jag som är för trött för att fatta?
ska verkligen göra mitt bästa för att läsa på om det ytterligare en gång, men snart går det liksom inte att läsa mer.

just det, jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om borttagande av nappen. hoppas att det var ok? har förstått att man helst ska hålla sig till en tråd här, men det kändes inte riktigt som samma ämne och jag ville inte skriva detta i samma tråd.

ikväll kör vi som sagt! :D

/maria
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

puh, nu har vi börjat! eftersom jag inte fick något svar här (vilket jag kanske inte förväntat mig när jag svarade så tätt inpå), körde jag igång ändå och tänkte att jag får gå på känsla.

klockan sju blev det sång och glada miner och vi lyckades få svante att skratta några gånger. sen godnatt till lampan och sedan i säng.
utan napp. jösses så arg han blev!

och sen började kampen. han stretade emot och grät och skrek och jag gjorde mitt bästa för att lägga honom tillrätta, för att sedan kunna buffa. jag var såå nära att ge upp. trots allt övande och läsande kände jag mig just där och då så osäker. hur gör man? gör jag rätt? men det var ju bara att köra.

och den där ramsan ... jag gjorde som på dvd:n och sa den några gånger vid sängen, när jag tyckte att han lugnat sig lite. det kändes som att det gick emot vad jag läst, men jag gjorde så ändå.
efter 30 minuter hade han plötsligt somnat! hjälp, vad gör jag nu? så jag reste mig, började ramsa och gick ut. blev så paff av det abrupta insomnandet att jag bara ramsade x4.

så nu sitter jag och tänker att jag gjort fel!? skulle jag ha ramsat mer?? skulle jag bekräftelseramsat (x4?) efter att jag sagt den där första ramsan?
just nu känns det ju knappast som att någon ramsa kan ha gått in ...
jaja, jag får väl fler chanser.

puh. vilket träningspass! svetten rann när jag stod där inne till slut. och jag lär ha träningsvärk i handleden i morgon!

tänk att han somnade! utan napp, dessutom!! :shock:
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Bra jobbat!!!! =D> =D> \:D/ \:D/ Det var väl en skön början på kuren?

Överlåter till de fantastiska hjärtebarnskontrollanterna att hjälpa dig med frågorna kring ramsan. :)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Katten
Vi är i samma situation du och jag. Vi har också börjat kura i kväll!
Och jag fattar inte heller riktigt när man ska köra ramsan.
Hittills har jag kört den när jag varit på väg ut och han har lugnat sig.

Jag har också väldigt svårt att veta om han somnat eller bara lugnat sig. Så risken är att jag buffat för länge.
Men jag tror vi får prova oss fram. Första natten känner jag att han får vänja sig lite vid det nya, så blir det mindre buffning och mer ramsa i morgon natt.

Lycka till kompis! Vi hörs kanske under natten.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack för peppet, katten! :-) ja, jösses så glad jag är över den här starten!

bobos mamma; jättekul att du också börjat ikväll! ja, jså svårt det blev att avgöra när det väl gällde. enkelt att läsa i teorin, men svårare i praktiken. nu sitter jag utanför hans rum och är på helspänn. funderar på hur snabbt man ska störta in. för några minuter sedan hörde jag honom gny, men det lät verkligen som att det var i sömnen, så jag gick aldrig in.

får tänka som du, att den här natten är till för att vänja sig vid det nya. både för honom och mig.

vad har du laddat med för natten? jag känner nu att jag nog borde ha planerat lite bättre, men tidningar och annat skoj. har iaf en stor godispåse! och det lär väl bli mycket surfande. tv vågar jag mig inte på, ifall jag missar att han vaknar.

lycka till! :)
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Bentemaria - läste i en annan tråd att man första natten inte kan buffa för mycket. Så det är nog bara att köra på. Och du verkar ju cool.

jag råkar ha sån tur att vårt sovrum (inklusive sovrums-tv) ligger vägg i vägg med Bobos rum :lol: Du kan titta på SVTplay på datorn - där finns ju en massa roligt
Nu är det Hollywoodfruar där en av fruarna har problem med nattningen av sin bebis... hihi
:D

Jag bävar lite inför småtimmarna då jag misstänker att det blir ganska jobbigt när han inte får något mat. Men det är bara att KÄMPA, eller hur!
Vi hörs
natha_gbg_

Inlägg av natha_gbg_ »

Lycka till både bentemaria och bobosmamma!
Själv är jag inne på fjärde dygnet med kuren. Jag var också väldigt osäker om jag gjorde rätt i början för man vill ju göra 100% rätt så man kan få resultat. Följ din instinkt.Du kan som sagt inte buffa eller ramsa för mycket natt1. Hade en väldigt tuff första natt med en två timmars buffning non stop (ej läggning utan under natten) men igår natt (#3) vaknade min 04, somnade efter ramsa och vaknade 06.27 (..en massa ramsande till 07.15 lugn och gjorde god morgon) MEN det blir bättre å bättre...

Jag ramsade på väg från sängen och ut när det var tyst. Men om det var så på filmen så måste det också funka..?
Villemin 100308, kurstart 101119
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

natha_gbg_; åh, så skönt det måste vara att vara inne på fjärde dygnet!
och hu, låter som en mardröm att stå och buffa två timmar första natten! tur att det blivit bättre.

själv sitter jag här lite småsnopen och undrar varför killen inte vaknar. det var som sagt en riktig cirkus vid läggningen med mycket protester, men sen dess har han inte vaknat! han har gnytt två gånger, men jag bedömde att han gjorde det i sömnen så jag gick inte in. sen började han hosta jättemycket och det lät verkligen som att han var vaken. jag störtade in för att ge "besked", men när jag var inne i rummet sov han igen!! då verkade det jättedumt att gå fram, eller att ramsa ...

det är många timmar kvar, men just nu sitter jag alltså och nojjar över att jag har ramsat för lite! hur ska han fatta ramsan och få den som "beting" om han aldrig får höra den? men men, som sagt ... natten är lång!

haha, bobos mamma; härligt med tv i sovrummet så nära bobo. jag försökte mig på att se på en film på datorn förut, med lur i ena örat bara, men det kändes verkligen som att jag inte skulle höra svante. dumt. får kanske göra ett nytt försök om en stund. blev väldigt sugen på att titta på lite "skräpprogram"/lättsam underhållning, på någon playkanal. sånt får jag aldrig göra annars!
det går säkert bra med maten! vi drog in på vår nattmat för en vecka sedan, för att inte ha allt kvar till kurnatten. det gick över förväntan snabbt och de senaste nätterna har han inte ätit någonting förrän frukost! lycka till!
Yran

Inlägg av Yran »

Hej Maria!
Började också ikväll med att kura vår 10,5-månaders Ivar. He, he, ja visst känner man att det är på tiden när man väl sätter igång. Förbereder mig på en lång och jobbig natt, men än så länge går det över förväntan. En hel del buffande och ramsor. Jag säger som du, det är inte helt lätt att veta när man ska säga ramsan, men jag kör på vägen ut ur rummet och utanför dörren. Annars känns det som om det blir för jobbigt för honom. Peppar peppar, det här kanske funkar? Har ju faktiskt haft ett rent helvete när man tänker efter och stackars son som aldrig får sova ordentligt. Puh...vill gärna höra mer om hur det går för er.

:heart:
/Yran mamma till Ivar född 100104
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

oj, en kille som t.o.m. är äldre än vår! ;) det känns som att jag är ganska ensam här, som börjar kura en tiomånaders.
kul att vi är flera som börjat ikväll. då kan vi peppa varann i några dagar framöver (eller längre än så!).

har Ivar också napp som ska bort? just den där nappen har jag oroat mig över massor, i och med att han är så gammal och verkligen visar när han vill ha den. men hittills verkar det ju gått bra att ta bort den. *peppar peppar*

lycka till tjejer! bara sådär sju timmar kvar av första/fjärde natten!
Yran

Inlägg av Yran »

Ja, han är ju inte direkt purung, he, he. Månaderna bara rullade på och här står vi nu. Nej, nappen la han av med självmant när han var ett par månader. Istället har han fixerat sig mer och mer vid min tutte och den har väl fyllt samma funktion som en napp. Det går säkert utmärkt för er att sluta med napp om ni bara bestämmer er.

Just fått sonen att somna om efter ett hysteriskt uppvaknande. Buffade lite och läste ramsa och nu sover han igen. Ska våga mig på att bekräfta nu. Vi får se om han vaknar.

Hur går det för er?

Heja, heja!!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

yes! jag har äntligen fått gå in och buffat/ramsat! har gått här och kännt mig så "overksam" och undrat hur svante skulle kunna lära sig ramsan utan att höra den. och så äntligen vaknade han ;-) han skrek till, jag sprang in, buffade x6 typ, ett tryck och sedan ut och ramsade x6. han hade nog redan somnat då, men jag fortsatte med vad jag trodde var en bekräftelse x4.
gjorde jag rätt, tro?
Yran skrev: Just fått sonen att somna om efter ett hysteriskt uppvaknande. Buffade lite och läste ramsa och nu sover han igen. Ska våga mig på att bekräfta nu. Vi får se om han vaknar.
alltså, fast jag läst så himla mycket känner jag mig helt lost när det gäller ramsorna, som sagt. menar du att man kan gå in, gå ut, skriva ett inlägg här och sen bekräfta?? är det så man borde göra? isåfall bekräftade jag nog alldeles för tidigt, nyss ... :oops:
hur gick det? vaknade han?

skönt att ivar slutade självmant med nappen! minde kul att han använder dig som napp, då, kanske. alltid är det något.

heja heja! inte mångar timmar kvar nu.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej nattsuddare
Här går det också fint, hittills, peppar peppar... Bara fyra timmar kvar nu :D

Bobo har vaknat varje eller varannan timme, på kvällen var det oftare. Några gånger har han gnytt men somnat om själv. Jag har inte gått in då.
Varje gång han vaknad har jag lyckats lugna honom varje gång, men nu satt jag och läste SHN-boken igen och insåg att jag nog buffat alldeles för länge de senaste gångerna.
Så nu vill jag också att han ska vakna igen så att jag får testa att göra om och ramsa mer.

Jag kör också bekräftelseramsan ganska snart efter att jag gått ut. Och jag tycker fortfarande det är väldigt svårt att avgöra om / när han sover.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ha! Bara för det så vaknade han precis när jag skrivit klart. Och nu lyckades jag bättre få honom att somna om med hjälp av ramsan. Men det blev ett väldans ramsande och några gånger in och buffa.
Han blev ju lugn så fort jag kom in i rummet, men jag buffade lite i alla fall och när jag gick därifrån började han gråta igen. Men jag körde på med ramsor och till slut gick det bra. Hurra. :D
Yran

Inlägg av Yran »

Hej
Catarina! Härligt att det funkar! Vad duktiga ni är. Har just varit uppe igen hos en ledsen son. Han kämpade verkligen emot den här gången och spände sig så att det var svårt att få honom att ligga på mage. Jag fick verkligen kämpa med det dåliga samvetet, men tänkte på målet :sleep: :sleep: :sleep: och då blev det lättare. Försöker att vara kärleksfull och bestämd i rösten och i mina rörelser och efter en omgång buffande och ganska många ramsor med olika tonfall verkar han nu ha somnat in igen. Känner att jag vill gå in och kika på honom och se att han verkligen andas, men då vaknar han väl? Det blir handmjölkning så det heter duga i natt..
Ska försöka sova en liten stund igen. Pfew...

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"