usch, vilken mardröm. har just haft ett maratonpass som aldrig verkade ta slut. svante vaknade 22.07 och grät. jag testade med bara ramsan utanför dörren, men han blev bara ledsnare och ledsnare. svårt att tänka något annat än "kris!!" då!
så jag gick in och började buffa. vilket inte alls gjorde honom nöjdare. ändå sedan läggningen igår har ju buffandet ändå gjort att han blivit lugn. nu blev han tystade (fortfarande med gråt och gnäll) men inte lugn och nöjd. solfjädern var inte ens att tänka på.
så jag buffade och buffade. verkade han det minsta lugnare försökte jag gå ut och ramsa. då blev han bara jätteledsen och gastade som en besatt. jag höll ut i det längsta men gick in igen. samma sak några gånger. ramsan hade ingen som helst effekt! och jag försökte verkligen hålla ut!
är så jäkla trött och jag var så himla nära att ge upp
till slut blev det för mycket och jag gick in och buffade, buffade, buffade ... såå fel, men inget annnat gjorde ju honom lugn!!
och när han efter säkert närmare 10 minuter äntligen nästan hade somnat (dock inte riktigt) tog äntligen ramsan. han gruffade lite, men somnade sen, till slut, 22.46.
nu medan jag skrev det här vaknade han igen (nio minuter efter det där passet), men då blev det tydligt att han bara låg och frågade. vi höll på och frågade och svarade i sex minuter och nu är han *peppar peppar* tyst.
hjälp! är jag inte redo för det här? är det sömnbristens fel? jag vill verkligen inte hamna i buffningsträsket, men att ramsa är helt meningslöst när han är sådär upprörd och ledsen! jag försöker lyssna av och inte ramsa hela tiden, men jag hör inga frågor alls, bara en massa förtvivlad gråt.
är det meningen att man ska lämna barnet efter bara några få buffningar (som man då bara vid kris använt ...) trots att barnet inte är det minsta lugnare, eller får man stå kvar tills de lugnat sig??
sorry, det är väl bara min "medkurare" som är här vid den här tiden, och du kan kanske inte svara på alla mina frågor.
fy, jag hoppas att det inte blir sådär igen. vet ärligt talat inte alls vad jag ska göra då ...
hur går det för dig, bobos mamma?
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)