Hej igen!
Gud vad jag känner igen mig i osäkerheten kring frågan matning 22 och 04 eller matning 01 och 04. Samma fråga ställer jag mig själv varje kväll, speciellt som vi har så svårt att verkligen starta natt.
För min del hade jag föredragit matning 22 och 04 (för oss är det mer 03 numer), men eftersom vi haft någon vecka när Tia helt enkelt inte somnar före kl 22, har jag uteslutit det målet. Då har Tia vaknat vid 01, ropat lite men sedan somnat om igen för att kl 03 göra ifrån sig nya ljud. Då har jag tagit upp henne, matat och försökt lägga.
Jag har också kommit fram till att Tia blir övertrött på kvällen och därmed inte kan komma till ro. Jag har försökt jobba mot tidigare nattning (runt 20-20.30). Det har inte slagit så väl ut, men det kan ha att göra med att Tia kanske inte fått rätt förutsättningar för det.
Det svåra tycker jag är vakentid/sovtid på dagarna. Nu sover Tia i princip 6,5-8,5h dagtid. Hon klarar vakenpass om 1,5 max - vilket leder till att jag tror vi måste behålla 5 SM/dag för att få någorlunda rätt antal vakentimmar, men då blir också tyvärr nattningen runt 21.30-22 och jag känner mig jättekluven kring hur jag ska göra.
Men jag har bestämt mig för att göra som Nemita säger. Vill Tia sova 2,5h på morgonluren (vilket hon visat tendenser till) och 2h resterande lurar så ska hon få det oavsett om det påverkar nätterna. Jag måste verkligen lära mig att förstå hennes mönster.
Igår lyckades vi dock tillslut natta henne runt 20.30 - men natten blev mindre skoj

.
Kl 22 vaknade hon igen. Hon fick då mat och torr blöja, men somnade inte om förrän 24 efter massor av vagning.
Kl 01, vaknade hon återigen. Men jag lät henne gny och ropa lite tills hon somnade om.
02.30 var det dags igen, denna gång fick hon mat i 20 min och somnade om efter 15 min med punktvis vagning.
05.45 upp igen, nu var jag dock så trött att jag somnade med henne i sängen. Vi vaknade först 08.45 då vi gjorde morgon.
Varje dag är skakig och varje eftermidag kväll är olik den andra tidsmässigt. Jag testar än det ena än det andra, bara för att få ett helt dygn från morgon till nästa morgon att fungera. När vi fått ett sånt dygn kommer jag försöka styra mer, men nu har vi antingen ok dagar eller okej nätter...aldrig okej dag+natt.
Oj vilket långt inlägg, men känner att det är så skönt att vi kan prata om detta, speciellt som ni verkar vara i liknande situation.
Kramar till er båda!