Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Jag kan bara hålla med!

Finfint jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

klok mamma! jag försöker vara lika klok. den här veckan har vi som projekt att skriva ner hans tider för att nästa vecka ev kunna börja jobba fram ett schema.

jag tycker också det är svårt med kvällarna. han somnar oftast runt 21- 22 men igår var han svårsövd och detta resulterade i övertrötthet och skrik fram till kl 23.30. stackarn. 3,5 timme vaken.

jaja. nya tag idag.

kram och ha en fin vecka!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
younikawa

Re: Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av younikawa »

Ja lilla Mia, nattningen är ett riktigt ångestpiller :( . Vi har problem att få henne att somna både under kvällsluren och för natten. Mycket gråt/skrik och mycket vagning blir det. Känns inget bra att hon måste somna gråtandes eller skrikandes, men det verkar som att det enda alternativet skulle vara att hon får somna med mig i sängen eller vid bröstet och det känns inte som ett bättre alternativ. Hur resonerar du?
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

exakt samma för oss. svårt med både kvällslur och att somna inför natten. att vagna hjälper inte om han skrikit upp sig då måste jag ta upp och gå med honom en stund för att lugna. om han bara gnyr i vagnen vilket han kan göra länge så funkar ju vagningen och man får bara hoppas på att det slutar med att han tystnar men gnyendet kan lika gärna eskalera och så får vi ta upp igen....
nu fick jag honom att somna halv åtta. om vi ska kunna få natt runt tio så måste jag ju nu väcka honom halv nio så han hinner bli trött igen. och det är jag ju inte sugen på alls nu när han väl sover.... eftersom jag vet att det troligen blir samma problem vid nästa läggning. svårt svårt.
hade tänkte skriva i min egen tråd men kan ju lika gärna bolla med dig här eftersom vi har samma problem. mitt mål är förstås att lägga för natten kl 20 senast. sen återstår det ju att bestämma om man ska satsa på alternativ 1, en flaska alt bröst kl 22 och sen nattamning kl 04 eller
alternativ 2, nattamning 01 och 04.
teoretiskt så känns ju alternativ 1 helt klart skönare. då blir det ju bara ett uppvak efter att man lagt sig. men jag undrar om lillen går med på att somna om direkt efter en matning kl 22 och inte tycker att nu ska vi vara vakna nån timme som vanligt?!
hur har du tänkt?

hoppas ni får en bra natt!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

younikawa skrev:Vi har problem att få henne att somna både under kvällsluren och för natten. Mycket gråt/skrik och mycket vagning blir det. Känns inget bra att hon måste somna gråtandes eller skrikandes, men det verkar som att det enda alternativet skulle vara att hon får somna med mig i sängen eller vid bröstet och det känns inte som ett bättre alternativ.
Med vår stora lilla kille så var det precis så här länge, tills han, efter mycket om och men, fick sova tillräckligt mycket på dagarna. :shock: Han var övertrött på kvällarna. Jämt. Jag har ju berättat förut tror jag om hur vi gjorde, men jag skulle testa att förlänga den lur där barnet sover bäst. Ofta morgonluren. Och hela tiden lägga när barnet kroknar. För oss ledde det till (vid ca 3,5 månaders ålder) att han var vaken 1h20min (MAX!) på morgonen. Och som längst 1h45min på eftermiddagen. Mer orkade han inte. Och morgonsömnen var lättast att få till för oss, trots den korta vakentiden på morgonen, så den ökade jag först till 2h och sen till 2h30. Och ett par dagar sov han lika länge på lunchluren... :shock: Sen minskade vi den till 2h. Och efter en vecka med jättemycket sömn så började han orka lite mer. Och kvällstrasslet försvann... Äntligen.

Men när de är riktigt små så blir de ju väldigt mätta och trötta av alla intryck, så trasslet kan vara svårt att bli av med. Den lille (och lilla mias?) är väl två månader om jag har fattat det rätt. Då är det två saker jag tänker på. Powernap och tidigare kväll. Vi behövde verkligen en powernap på sista kvällspasset. Får ni till det? Och precis vid två månader har mina och många andra här märkt att det är läge att lägga om schemat till längre natt, läggning vid 21-22 har övergått till läggning vid 20. Vad tror ni om det?

Kramar :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Gud vad jag känner igen mig i osäkerheten kring frågan matning 22 och 04 eller matning 01 och 04. Samma fråga ställer jag mig själv varje kväll, speciellt som vi har så svårt att verkligen starta natt.

För min del hade jag föredragit matning 22 och 04 (för oss är det mer 03 numer), men eftersom vi haft någon vecka när Tia helt enkelt inte somnar före kl 22, har jag uteslutit det målet. Då har Tia vaknat vid 01, ropat lite men sedan somnat om igen för att kl 03 göra ifrån sig nya ljud. Då har jag tagit upp henne, matat och försökt lägga.

Jag har också kommit fram till att Tia blir övertrött på kvällen och därmed inte kan komma till ro. Jag har försökt jobba mot tidigare nattning (runt 20-20.30). Det har inte slagit så väl ut, men det kan ha att göra med att Tia kanske inte fått rätt förutsättningar för det.
Det svåra tycker jag är vakentid/sovtid på dagarna. Nu sover Tia i princip 6,5-8,5h dagtid. Hon klarar vakenpass om 1,5 max - vilket leder till att jag tror vi måste behålla 5 SM/dag för att få någorlunda rätt antal vakentimmar, men då blir också tyvärr nattningen runt 21.30-22 och jag känner mig jättekluven kring hur jag ska göra.

Men jag har bestämt mig för att göra som Nemita säger. Vill Tia sova 2,5h på morgonluren (vilket hon visat tendenser till) och 2h resterande lurar så ska hon få det oavsett om det påverkar nätterna. Jag måste verkligen lära mig att förstå hennes mönster.

Igår lyckades vi dock tillslut natta henne runt 20.30 - men natten blev mindre skoj :) .
Kl 22 vaknade hon igen. Hon fick då mat och torr blöja, men somnade inte om förrän 24 efter massor av vagning.
Kl 01, vaknade hon återigen. Men jag lät henne gny och ropa lite tills hon somnade om.
02.30 var det dags igen, denna gång fick hon mat i 20 min och somnade om efter 15 min med punktvis vagning.
05.45 upp igen, nu var jag dock så trött att jag somnade med henne i sängen. Vi vaknade först 08.45 då vi gjorde morgon.

Varje dag är skakig och varje eftermidag kväll är olik den andra tidsmässigt. Jag testar än det ena än det andra, bara för att få ett helt dygn från morgon till nästa morgon att fungera. När vi fått ett sånt dygn kommer jag försöka styra mer, men nu har vi antingen ok dagar eller okej nätter...aldrig okej dag+natt.

Oj vilket långt inlägg, men känner att det är så skönt att vi kan prata om detta, speciellt som ni verkar vara i liknande situation.

Kramar till er båda!
**Youni**
Elle

Inlägg av Elle »

Första tiden med juvelerna kan vara lite skakig. Det tar tid att lära känna juvelen och vad som passar henne. Så ta det lugnt, styr henne lite lagom och ta en sak i taget.

Njut av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack snälla rara alla,

Jag har absolut bestämt mig för att fylla på med ordentligt av is i magen. Min positiva attityd har vacklat lätt och gör fortfarande, men nu är det nya tag som gäller.

Jag har bara en fråga gällande läggningstider. Jag känner att jag försökt alla möjliga konstellationer och upplägg för att kunna göra natt kl 20, men lillan somnar ändå inte för natten förrän hon fått mat runt 22-23.
Är det möjligt att vissa 2 månaders barn INTE vill göra natt runt 20? Tänkte att Tia kanske är lite "efter" gällande det där och fortfarande kvar i någon 1-månads tider?
**Youni**
Elle

Inlägg av Elle »

Om juvelen visar att hon föredrar sen nattning fortfarande så kör på det. Huvudsaken är att hon får sitt sammanlagda behov av sömn, mat och vakentid uppfyllt under dagen/natten. Vi vill inte ha en övertrött juvel!

younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack Elle!

Då kör vi på det ett tag till, när jag tänkt efter har jag insett att Tia behöver sen läggning eftersom hon inte klarar dagspass om mer än 1,25-1,5h åt gången. Så när vi märker att hon klarar längre dagspass antar jag att läggningen också kommer bli tidigare och tidigare varteftersom.

Ha en riktigt fin helg.

Kram
**Youni**
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Trevlig helg!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Jag måste bara fråga en sak gällande läggning för natten. Vi har verkligen p-r-o-b-l-e-m att få henne att somna in. Och nu känns det som jag försökt allt. Till en början försökte vi backa gällande vagningen, men senaste veckorna vagnar vi till sömns.

När jag läser i andra trådar ser jag att många har bebisar som ligger och gnyr lite och frågar lite snällt innan de vagnas för att komma till ro och sedan somna. Så har INTE vi det :roll: . Tia ger full hals direkt jag slutar skaka. Ibland somnar hon in efter en timme, men på kvällarna är hon oerhört lättväckt och vaknar av minsta lilla husljud.

Men det hela tar alltid minst 2h - oftast 3, vilket innebär att lillan alltid somnar runt 22-23 och inatt 24! Det känns som vi testat allt som nämnts i övriga trådar. Nattpasset inehåller massa mat, bad, lek, mys och egentid. För att förebygga övertrötthet får hon antingen 5 min lur eller 20 min lur beroende av hur trött jag tycker Tia verkar vara, samt hur effektiva daglurarna har varit.

Detta resulterar i att nattningspasset blir väldigt dränerande för oss alla och att Tia alltid somnar efter ett pass av skrik. Min största fråga gällande detta är att Tia kommer få dåliga asociationer till nattsömnen av detta? Eller, är det rent krasst såhär det är för vissa? Jag blir så orolig :( .
**Youni**
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej! :heart:

Min lille kan också bli rejält arg vid läggning. Han får hållas en stund och under tiden slamrar vi i köket bredvid, pratar högt utanför hans dörr (om nåt VIKTIGT) eller spelar musik. Samtidigt har vi ett halvt öra riktat mot dörren så vi hör om han skulle gå från arg, irriterad och lite sur till rejält ledsen. I så fall ramsar vi. Vi går i princip aldrig in. Men jag skulle gå in om det blev kolossal KRIS och han inte klarade av att lugna ner sig själv på ett långt tag. Så här "enkelt" var det inte i början, utan vi verktygade mer då.

Hur gör ni? Du skriver "Tia ger full hals så fort jag slutar skaka". Menar du att du lägger, vagnar/skakar och hon är lugn tills du slutar, så börjar hon skrika?

kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen Nemita!

Ja läggningen fungerar så att vi lägger henne i vagnen när hon är nymatad och lugn. Direkt vi lägger henne i vagnen börjar hon gnälla. Ibland har jag get henne några vagningar och skak och sedan lämnat rummet. Ibland har jag lämnat rummet utan vagning. Det går fort, på bara ett kick är skriken höga och man hör hur tungan "dallrar", hosta av allt skrik. Jag försöker hålla ut 5 minuter, sen går jag in och ger lite vagning till tyst och lugn, skakar och sen går jag.

Såhär håller vi på i kanske en timme. Efter den timmen kapitulerar jag, dels för att jag inte orkar mer, dels för att jag vill att bebis ska få sova eftersom hon måste vara jättetrött. Jag har även testat att ta upp och mata efter ett tag. Ibland har det hjälpt, ibland har det varit snuttätande/somna vid bröst och sedan har allt satt igång så fort jag lagt henne i vagnen.

Jag tänker på sätt och vis att den metod ni kör på är bra, men Tia är ju inte så stor ännu...
**Youni**
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Youni,
god fortsättning! :D :santa:

Jag gick tillbaka till min egen tråd med lilla L (http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... askmatning)
då vi hade ungefär samma scenario hemma ibörjan.

Det som fungerade på henne var ett kolsvart och iskallt rum, ligga ihopträngd på rygg! i en åkpåse parkerad vid högtalaren med Tom Waits på högsta volym.. Då somnade hon kvällstid i vagnen, annars var det ett himla liv trots att hon var så trött som bara ett sånt litet skrutt kan vara. Den "sovsituationen" hade vi ett bra tag men sen började hon föredra magläge och bara husljud utanför dörren.

Vissa barn ställer större och kraftfullare frågor än andra. Nu 11 månader gammal är hon en trygg bombsäker sovare som älskar sin säng. Så trassel ibörjan betyder inte att sänggående blir en negativ situation eller att barnet för alltid kommer att protestera vid läggning. Detta sagt för att trösta ditt mammahjärta! :heart:

(Däremot kan jag notera att min lilla fortfarande har ett rackarns temprament och fortfarande Högljutt talar om ifall hon gillar/ogillar något, men en stark vilja och förmåga att uttrycka den är ju en underbar förmåga hos en ung dam inför framtiden :lol: )

Stor julkram skickar jag!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"