Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
younikawa

Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av younikawa »

Helt underbart med detta forum. Min tanke var från början att inte starta en ny tråd utan läsa mig till all hjälp jag kan behöva, men tiden räcker inte riktigt till för det :lol:

Chocken över en djupt missnöjd bebis kom vid 3 veckor. Jag kastade mig då över barnaboken och började sträckläsa första delen. Har läst samma kapitel både 3 och 4 ggr för att vara säker på att jag inte missat eller misstolkat de råd som ges.
Vi satte igång med standardmodellen, lyckan över att Tia kunde ammas endast 2 ggr per natt och utan skrik för att somna var fantastisk. Det var även helt underbart att ha ett slags schema som fungerade med 30 min till och från.
Men senaste veckan har det hänt något. Man kan kort säga att jag skulle kunna skriva en ny barnabok över saker du INTE ska göra med din bebis...
Tia är nu 5 veckor, börjar närma sig 6 och jag får känslan av att hon är djupt olycklig. Jag känner mig totalt misslyckad som knappt får någon tid med vår tjej då hon är nöjd, eller åtminstone lugn. Paniken är nära...

Det finns några riktigt stora frågetecken som jag önskar råd och tips om. Jag känner mig numer så oerhört osäker i min roll som mamma, upplever att jag inte har någon som helst förmåga att läsa av mitt eget barns signaler. Känner att ångesten kring varje ny matstund växer sig starkare och starkare för varje dag - hur tar man sig igenom detta???

--------------------
Dagtid har jag oerhört svårt att hålla Tia vaken vid matning, hon somnar efter bara 10 min sugande. Jag trugar, lägger på rygg, rapar, byter blöja, försöker leka. Har försökt med 5 min lur utan att lyckas. Men under natten! Herregud vilken aptit hon har. Vanligtvis äter Tia 2 ggr per natt och då aldrig mindre än 1 h åt gången.
Amningen har även blivit något ångestladdat. Eftersom jag trugar så mycket upplever jag att Tia rent utsagt blir förbannad på mig, hon visar starka tendenser till att hon vill ha mer mat, men när jag försöker lägga till henne och mata blir hon helt förtivlad. Jag har testat nappar, olika sorter för att se om man kan still sugreflexen. Har försökt ge nappen när hon är arg, ledsen eller lugn, men allt slutar i att hon blir helt hysterisk så har nu lagt ner nappar.
:?: Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad Tia försöker säga mig? Jag känner mig helt vilse.

Att somna in själv är helt otänkbart för Tia. Lämnar jag henne när hon somnat, vaknar hon av sig själv inom 10-15 min med skrik. Det resulterade i att jag igår helt enkelt fick ligga och sova med henne under eftermiddagslur och hela natten. Hon vägrar sova i spjälsängen, vilket gör att hon sover bredvid mig under natten. Dett är något jag inte alls tycker är bra, eftersom jag i princip inte kan sova alls, men så fort jag rör på mig eller backar "hasar" hon efter mig. Jag upplever att hon drömmer, blir rädd och söker tröst...
:?: Varför vill Tia inte sova och somna in själv? Vad kan jag göra? Att vagna är tyvärr inget alternativ då vi bor i lägenhet utan hiss...

Eftersom vi har några riktiga bovar i dramat - mat och sömn, kan ni kanske tänka er hur vakentiden fungerar :shock:. Tia är i princip konstant missnöjd förutom under morgonpasset. Då är hon ganska nöjd, så länge vi bär på henne.
-------------------
Så här såg gårdagen ut för oss. Varje vakenperiod försöker jag följa SM.

07.30-9 Vaknar, matas direkt, umgänge och mer mat.
9-9.45 Sova, vaknar med skrik
9.45-11.30 Matas, hålls vaken, umgänge
11.45-11.30 Tas ut på promenad och sover i vagn
13.30-15.45 Matas, umgänge
15.45-16.30 Sova, vaknar med skrik
16.30 -19.30 Matas, umgänge, bad. Försöker buffa Tia till sömns för en 20 min lur, men hon vaknar efter ca 5-10 min varje gång.
20.00 Vaknar med skrik, får mer mat, men äter max 10 min, somnar om.
20.30 Vaknar med skrik, får mer mat, äter max 5 min, somnar om, nu med mig vid sin sida.
22.00 Vaknar med skrik, får mat. Äter med ordentlig aptit! Somnar om med mig vid sin sida.
00.15-02.30 Vaknar, får mat men blir ordentligt arg vid bröstet. Släpper, söker, suger, skriker om vartannat. Somnar om först kl 02.30
04.00 Vaknar får mer mat - äter ordentligt, somnar om vid min sida
06.40 Vaknar för nästa dag, får mat och här är vi just nu...

:?: Som ni ser har vi totalt misslyckats med SM. Vi har haft ett schema, men efter såna här nätter känner jag att vi kanske borde lämna detta helt någon vecka för att sedan hoppa på ett nytt schema. Vad tycker ni?
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Younikawa! :D

Välkommen hit och grattis till dottern! :D

Du behöver inte känna att du har misslyckats! :shock: Nejnejnej, dottern är ju knappt född än 8) så ha lite is i magen och försök tänka dig att ni tar pyttepyttesmå steg mot en ordnad tillvaro istället. :heart: SM är inte något som man lyckas eller misslyckas med, svart eller vitt, utan en process som man går igenom, steg för steg. :D

Tre konstruktiva råd har jag till dig:
:idea: Lägg din dotter att sova på mage, med larm. Det här med att hon vaknar så fort du inte är brevid och att hon inte sover mer än 45 minuter skvallrar om att det är en magsovare som har hamnat på rygg det handlar om. :wink: Att hon sover i spjälsängen är absolut inget problem, men du kan vilja boa in den lite med en amningskudde eller vuxentäcken i rullar så att hon inte har så mycket plats (eller ställ helt enkelt vagnens liggdel i sängen så att hon kan sova där! 8)). Behöver hon hjälp att komma till ro så kan du buffa lite, det funkar lika bra som att vagna. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

:idea: Tagga ned lite grann med tiderna! :wink: När man är så liten som 5 veckor kan man inte begära att kunna hålla 2h vaken - 2h sova exakt, utan håll hellre vakenpassen lite kortare men rejält vakna istället. Om hon får ut 6,5-7,5 vakentimmar sammanlagt under dagen bör det räcka för att ni ska slippa nattklubb. Men som du beskriver det nu blir hon jätteövertrött istället och får inte i sig tillräckligt mycket mat på dagen, och då blir hon ju tvungen att äta ikapp under natten...:cry: och sedan blir hon ännu tröttare nästa dag. Så var frikostig med sömnen och håll henne inte vaken längre än hon orkar med.

:idea: Om jag förstår dig rätt gick det bra med SM-rytmen först, och sedan började trasslet? I så fall tror jag att ni befinner er i en ökningsperiod, då barnet måste äta extra mycket. Då kan man behöva frångå sin ordinarie SM-rytm och mata lite extra! :shock: Om hon t ex vaknar efter 5, 20 eller 45 min in i ett sovpass, tycker jag att du ska ta upp henne och mata en extraslurk, och så lägga henne igen så att hon kan fortsätta sova där hon var. Om hon vaknar efter 1,5h eller senare börjar du ett nytt SM-pass. :D

Försök dig på 5-minluren igen också, den är guld värd när det trasslar och barnet blir för trött för att äta men för hungrig för att sova. :wink: Funkar bra på mage i soffan brevid dig. Och här är våra bästa amningstips - kom särskilt ihåg att dricka ordentligt för det ställs höga krav på dig och din mjölkproduktion nu! :lol: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Hoppas att det här ger dig lite att börja med. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej chokladkaninen!

Gud så underbart med ett så snabbt och hoppingivande svar. Ska testa allt det du gett mig råd om.

När tycker du att jag bör försöka sätta in rutiner och 2-2 schema?
I barnaboken nämner Anna att man kan vänja kl 01 målet redan vid 1 månads ålder, men jag och Tia är ju långtifrån där :) Hur snart kan man ge sig på att ta den utmaningen efter att man fått in 2-2 schemat?

Återigen, tack för att du tog dig tid att svara - det ger en en liten dos ny energi och hopp för att våga tro att det löser sig innan jag blir helt koko :D
**Youni**
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

:idea: 2-2-rutiner kan du ju arbeta mot redan nu, men kom ihåg vad jag skrev ovan: det är inte fråga om fasta tider på det här stadiet utan bara om att försiktigt sträva mot en rytm! Ett schema med spikade tider blir aktuellt tidigast vid 2 mån. :D

:idea: Ang nätterna så kommer du förmodligen märka att de lugnar ned sig av sig själva när ni 1) kommer ur ökningsperioden; och 2) får lite styr på dagarna med mycket mat och lagom mycket vakentid. 8) Så ha lite is i magen och fortsätt mata vid minsta pip på natten ett tag till. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Youni,
och ett extra hjärtligt välkommen hit! :heart:

Vill bara hålla med och ytterligare understryka det Chokladkaninen skriver:

2-2 rutiner kommer, sträva sakta dit, syfta dit!

(Min Lilla L klarade max 1 timme vakentid på morgonen hur länge som helst, övriga tider låg ofta på max 1,5. Har man fått en hungrig tröttmössa så har man! Och det tog en bra stund innan jag förstod det...)

Har ni för bråttom så lägger ni liksom krokben för er själva :D

Sköt om er!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vi har nästan jämngamla barn!
för oss har vändningen kommit just denna vecka. har också en tråd på gång om min elias om du vill läsa. alltid skönt att läsa om andra i samma situation (tycker jag iaf).

vi strävar också efter 2-2. förra veckan försökte jag hålla 2-2 men då blev det bara kaos. jag har insett att min lilla kille väldigt sällan orkar 2 timmar vaken. då blir han övertrött och cirkusen är igång. nu matar jag inom en timme och börjar få honom att somna efter 1 timme ibland 1,5. oftast sover han 1,5-2,5 timme och då plockar jag upp för ett nytt mål. vaknar han inom en halvtimme tar jag upp och fyller på lite till. och har han sovit längre än så så börjar vi en ny mattimme.

vagning funkar toppen här hemma. men vi har lite mer plats eftersom vi bor i hus. jag tycker det är lättare än buffning.

nu vaknar lillkillen.

kram lilla mia.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej på er igen!

Blir rörd över det engagemang som ges. Jag förstår att det är många som skriker efter hjälp, som dessutom sitter i en mycket värre situation än oss. Så stort tack för snabba och stöttande svar.

**Lilla Maria, ska definitivt följa din tråd. Känner igen en del av dina frågetecken.

**Chokladkaninen, att sova på mage i vagndelen var toppen! Hon skarvar, men det är då enkelt att gunga henne till sömns igen.

**Clara Cecilia, tack för att du fyllde i Chokladkaninens första svar. Idag är en ny dag, idag blir en dag utan forserade 2-2 pass.

Största kramen!
**Youni**
Clara Cecilia

En tillbaka!

Har ni andningslarm?

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Clara,

Nej vi har inget sådant larm, men det är det första jag ska gå och köpa imorgon.

Jag har några frågor till, ingen stress med att svara på dem, men ge mig gärna lite tips när ni får tid :)

:?: Jag har försökt ge flaska, har använt avent, men Tia antingen leker mest med sugdelen eller så sätter kräkreflexen igång. Har ni några tips på andra varianter jag borde testa?

:?: Tia är en riktig kräkis, vilket gör mig lite orolig. Nu på kvällen har hon kräkits kaskader, men vägrar att ta mer mat. Hon blir svinförbannad när jag försöker truga och vid bröstet beter sig hon helt hysteriskt. Sparkar, skriker och fäktar med armarna. Hur vet jag då att hon fått i sig tillräckligt med mat?

:?: Vi har även svårt att få till en liten 20 min på kvällarna. När jag buffar drar hon ihop sig, skriker och ja...blir hysterisk (vilket temperament!). Hur länge bör jag hålla ut innan jag kan ta upp henne? Jag blir så himla osäker och ger upp efter 5-10 min...

Trevlig helg på er!
**Youni**
Clara Cecilia

Hej Youni,
bra att du köper andningslarm.

Jag flaskade båda mina, vi använde Tommie Tipee (som är bra också om man vill kombinera med amning då barnet ska använda samma teknik för att suga som vid bröstet)
Kan vara värt att prova att byta modell. Finns hos Babyproffsen.

Lilla L kräktes i kaskader, särskilt kvällstid. Det kan bero på omogen magmun, och det växer bort så ha ingen oro där :wink: . Särskilt vanligt var det med kräks kvällstid då hon hunnit bli övertrött, inte orkade svälja ordentligt, satte lite i halsen och började hosta - och sen kom Hela middagen upp. Tröttsamt och jobbigt för alla inblandade.

:!: Jobba framförallt för att bota övertröttheten. Får hon sova mer så orkar hon äta bättre.

:!: Fortsätter kräkandet så satsa på fler små mål sista vaken perioden så det liksom hinner sjunka undan :D

:!: Börjar hon fäkta och härja så lägg upp henne på axeln och lugna henne, buffa mjukt i rumpan och gå runt med bestämda steg med flickan i ett stadigt grepp (som du Visste Exakt vart ni är på väg och har Total koll på situationen) När hon lugnat sig sätter du dig ner och lägger henne direkt, tydligt och bestämt i amningsposition, varma händer men Bestämt.
Anna kallar det "ömma järngreppet" ska finnas på filmsekvens tror jag ?

:!: 20 minutaren är guld värd! så jobba vidare. Kolla in filmklippet med buffning igen, återigen bestämda händer och tydligt tillrättaläggande. Lägg in den tidigare än ni gör nu, det verkar som hon redan hunnit bli för trött för att ta emot den.
Men du vet att hon behöver den och då fortsätter du som du planerat om det så bara blir en stilla minut, snart kommer hon ta emot den och somna som en stock! :D

(Hysterisk är ett stort ord, hon blir jättearg och är jättetrött, rätt och slätt)

Vissa små svarar bra på vagning, vi har haft en innevagn (ni bor ju utan hiss)
En gammal vagn med bra gung (typ en Emmaljunga från 80-talet :lol: ) hittas lätt på Blocket för typ 300 kr.

Jobba på med målet i sikte, det här trasslet kommer att lösa sig!

Kram

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Börjar sakta men säkert komma till insikt att det inte är mitt misslyckande med SM som är problemet, utan som ni tidigare skrev...min inställning. Som den perfektionist jag är och van vid att kunna lösa saker och ting genom att "läsa manualer", har jag helt förlorat det som borde vara självklart...sunt förnuft!

Jag tar nu en dag i taget, timme för timme och för dagbok över hur dagarna löper och har lagt ner ambitionen till en nivå som jag anser är väldigt basic, men som med tiden får avanceras varteftersom.

Prioriteringen just nu är 6,5h - 7,5h vakentid under dagen, sömnpassen däremellan hålls runt 2h. Sover hon längre än 2,5h vilket inte är vanligt, har jag väckt henne och satt igång ett nytt SM mål. Jag har även lagt ner "rutinerna inom varje SM mål" och fokuserar på att rätt och slätt försöka hålla Tia vaken åtminstone 1h varje vakenperiod (tom det är svårt, hon bara jäspar och slumrar hela tiden).

Eftersom mitt fokus just nu ligger på att se till att hålla antalet vakentimmar undrar jag om det finns någon tråd eller länk där man kan se rekommenderade antal vakentimmar för olika åldrar. Vore toppen att ha något att förhålla sig till varteftersom.
**Youni**
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej younikawa!

Jag är precis som du en 'duktig flicka' och perfektionist. Det är en stooor utmaning att arbeta med SM som en modell och ingenting annat för sådana som oss. Man får trösta sig med att det utvecklar oss som individer... :roll: :lol: Jag har förresten en kort tråd om det på Kackelforum om du vill läsa och känna igen dig.

Här är en länk till antal sovtimmar för olika åldrar. Kom ihåg att det är en rekommendation, min egen kille behöver betydligt mer och det är det många tröttisar som gör.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Nemita,

Vilken underbar tråd :D. Känner helt och fullt igen mig i allt du skriver om :roll: .

Tack också för länktipset - fick för mig att jag hade scannat denna site uppifrån och ner, men ändå lyckats missa den sidan.

Framgång idag! Tia lyckades somna av sig själv nu under förmiddagsluren utan varken buff eller vagning.

Kramar
**Youni**
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, du är som sagt inte ensam. :heart:

Det tog ett tag innan jag hittade verktygslådan också, eftersom den inte ligger under forumet utan under fliken Sova hela natten längst upp!

Bra jobbat! :)

Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Jag - den osäkra nybörjarmamman igen :oops:

Befarar att vi nu befinner oss i en sk. ökningsperiod. Jag gick ut med ambitionen att fortsätta försöka hålla struktur på dagarna, med vakentid och mer matning under denna. Det höll i 1 dag, sen började allt rasera.

Lilla tjejen ville helt enkelt inte äta tätare mål under vakenperioden. Hur mycket jag än försökte fick jag inte henne att äta mer.

Nu är vi inne på dag 4 och hela dagen har varit som ett enda amningsmaraton. Sova 20 min i min famn, amma 5-10 min, sova ytterligare 20 min, amma 5-10 min. Att hålla henne vaken är stört omöjligt, att få henne att sova likaså. Buffning och vagning misslyckas jag med. Men eftersom jag förmodar att det som är viktigast av allt under denna period är mat, så låter jag henne sova i famn - så att hon över huvud taget orkar äta mer.

Jag behöver lite "bekräftelse" gällande detta :lol: . Snälla säg att jag inte totalt raserar det vi hade påbörjat. Jag känner bara att SM måste sättas åt sidan till vi ridit ut stormen. Om någon har synpunkter på mitt kanske svaga förhållningssätt till detta, snälla ge mig en spark i baken :wink: .

Kramar
**Youni**
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"