Skrik vid amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Men när det inte funkar då..? :cry: :cry:
Vi hade kommit så bra på banan, men de senaste tre dagarna har varit totalt kaos igen. Jag har kämpat i så många veckor med påfyllningen och hon vill bara inte. Nu när jag försökt igen dessa dagar fick jag henne att ta påfyllning vid fyra, vilket innebär att vi nu är helt vilse och när hon väl skall äta då vid sju (tre timmar emellan) är hon dessutom för trött och det kommer bli skrik och tårar utan dess like. :cry: Jag orkar snart inte mer.
Hon orkar inte vara vaken två timmar och visst, jag fattar logiken i att om hon sover två timmar, så orkar hon vara vaken längre, men när det inte funkar i praktiken??
Hon vaknar efter 45 minuter och jag vagnar och vagnar, hon skriker och gråter i en halvtimme, och när hon sen somnar är det oroligt och hon vaknar till strax igen (då är jag snabb på att ta upp henne i tron att hon då tror att jag "ser över hennes intressen") så att hon inte hinner skrika upp sig igen. :cry:
Hon sover bra på natten, äter en gång och knorrar lite vid halv sju (jag vagnar och då går det bra). Men vaknar på riktigt och får mat klockan sju. Har nu även märkt att hon iaf orkar vara vaken lite längre nu , ca. 1,5 timme.
Ngt bra tips på schema som utgår både från oss och standardvarianten?? ](*,)
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!!!

jag är inte inne så ofta för tillfället men lär nog bli mer aktiv snart igen eftersom jag väntar mitt tredje.
båda mina flickor har haft kolik. jag har hållt på att bli tokig. jag känner igen mig i din situation helt och fullt. speciellt det du beskriver om prestationsångesten och att man vill att allt ska funka från start! man tycker ju att man är så påläst...jag lyckades inte stilla överlevnadsångesten hos någon av mina flickor. de har skrikit varje vakentid i 3 månader. den första sov bara 30-45 min och vaknade sen av magsmärtor. den andra kunde iaf sova 2 timmar i sträck....

till barn nummer två började jag dricka amningste när hon var 2 månader. ett örtte gjort av anis, fänkål och kummin. drack en liter per dygn minst och det gjorde att hon faktiskt kunde vara lugn upp till en kvart dagtid!! tjoho. finns att köpa på hälsokostaffär.

nu ser jag ju att din lilla är 3 månader och då började jag ge min selma gröt. fast föda hjälpte. magsmärtorna försvann. gillar tjejen gröt och tar emot och inte får mer ont så är det ju bara att köra på! (mina flickor har inte heller tagit napp eller flaska).

lycka till!!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej och tack för svar! :)
Intressant det med amningsteet, har läst om det i andra trådar, men inte riktigt kommit mig för att prova. :-k Jag får testa helt enkelt. :)

Nu, ikväll, helt plötsligt... lite ljus i tunneln... :wink:
Hon tog ju påfyllningen klockan fyra :!: och när klockan så blev halv sju började hon gnälla och gnaga hej vilt på händerna. Pyamas på, erbjuden bröstet (ca. 18.40) - totalvägran, skrik och mamma i hopplös misströstan... #-o
MEN, så lade jag henne på skötbordet, hon blev lugn (och tro mig-under dessa veckor har jag verkligen prövat allt för att få henne lugn genom att hålla henne nära, gå, sjunga på olika sätt - aldrig på detta sätt) Lyfte sedan upp henne, lade henne i knät, fick ögonkontakt och förde försiktigt bröstet till kinden så hon började nappa efter det. Mao åt hon utan skrik, ÄVEN fast hon varit vaken en lång stund. Dessutom:!: (håll i er!) hade hon varit vaken i mer än 1 timme och 45 minuter! \:D/

Hoppas, hoppas vi får till det här imorgon och att det här innebär att hon nu är "mogen" för standardmodellen. [-o<
Om hon nu inte sover i två timmar imorgon (om jag lyckas hålla henne vaken i två timmar) Vad gör jag då? Vagnar en i panik skrikande bebis eller skall jag ta upp henne?
Skall jag känna av henne nu några dagar och bara försöka dra ut på tiderna, eller skall jag spika ett nytt schema?

Förresten... jepp, hon sover på mage med larm...
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

det tog lång tid för min lilla att orka två timmar vaken. hon var nog närmare 4 månader. (pratar om selma nu eftersom hon är färskast i minnet). stressa inte med schema (det funkar inte på en kolikbebis-... som du kanske märkt...) men kanske är det så att det är på väg att vända nu som du skriver och då är det inga problem alls att sätta tider. bara man är lite konsekvent så går det på ett kick. känn ingen stress!!!- fast jag vet att du gör det. men jag lovar-du hinner få in tider och rutiner. men bebis måste vara smärtfri och må bra först. selma var också lugn på skötbordet. enda stället där hon var lugn så där stod jag och hängde rätt mycket den första tiden.

och att stå och vagna timme in och timme ut bara för att bebis ska sova just en bestämd tid- jag vet inte. just nu känns det som att jag inte kommer att tillämpa den metoden om jag skulle hamna där igen men troligen så kommer jag stå där och dra vagnen med ett gallskrikande barn iaf för vad är alternativet. men vill ju dit. få det att funka och bebis skriker ju oavsett vad man gör. himla meck.... hoppas verkligen det är på väg att ge sig snart för er!

amningsteet har som funktion att lugna bebis tarmar och det funkade för mig. jag märkte resultat redan andra dagen. (var också tveksam innan och hade liksom inte ork att testa- vilket jag ångrade i efterhand såklart).

lycka till!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Vad hände :?: :?: :?:
Helt plötsligt äter hon ur båda brösten vid en måltid och kan även ta bröstet även om hon har varit vaken en lång stund.
Somnar själv efter ngt enstaka vagntag och ibland inte ens det. Är vaken två timmar i sträck. Jag fattar ingenting... :shock:
Funderar... vi fick ju ordning och fasta tider under en veckas tid. Hon sov bättre, orkade mer, vi vacklade och fick tre kaos-dagar. Tog tag i oss själva igen, gjorde om schemat då det kändes som hon ändrat sig och nu går det mycket mer åt SM-hållet. Påfyllningen är fortfarande inte så intressant för henne, men som sagt, nu äter hon ju iaf ur båda brösten vilket gör stor skillnad.
Beror det på rutinerna, att vi är bestämda men lyhörda, att hon är tre månader nu, eller en blandning av allt?

Det är så fantastiskt bra att denna sida finns! Guld värt! :-({|= :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Underbart! Fortsätt ert fina arbete med att visa, leda, lära och hjälpa juvelen! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

vad roligt att det verkar ha vänt!
grattis!

KRAM!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hallå!

hur går det för er???

/lilla mia

LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej!

Åh, vad roligt att du frågar! :D
Det funkar helt ok. Vi håller mattiderna 07, 10, 13, 16 och 19. Hon äter bara ur ett bröst åt gången, men kan ibland ta påfyllning efter ca. 45 min.
Hon är vaken ca. två timmar i taget och sover sedan i 45 min och en gång om dagen i 1,5 timme.
Hon har däremot börjat vakna en gång till på natten och vill ha ordentligt med mat och jag tolkar det till att hon kanske inte blir helt mätt på mjölken. Har försökt med tillägg, men hon vill inte ta flaskan. Började med smakportioner på gröt igår och det gick riktigt bra, så jag hoppas vi kan få till ett grötmål på kvällen och att jag därmed kan bli lite tuffare och få henne att sova på natten igen.

En hel del har dock hänt för oss den senaste tiden. Svärföräldrar på besök och dop har avklarats. Körde min man till akuten i veckan pga tryck över bröstet och han är nu sjukskriven för utbrändhet, så det är rätt tungt just nu. Orkar därför inte alltid tänka vad jag borde göra, eller vad som blir bäst i längden, utan nu får vardagen bara flyta och jag försöker istället hålla huvudet ovanför vattenytan. Har dock mycket hjälp runt omkring, så det skall nog gå bra.

Hur går det för dig?? Snart är det dags - spännande! :D
Kram
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

roligt att höra ifrån dig!

men jobbigt med allt runt omkring. då är det skönt att ha rutinerna att luta sig tillbaka mot. skönt att de börjar sätta sig! och allt behöver ju inte vara på topp jämt. du har ju som jag sagt tid att förändra och göra om, ta nya tag när man orkar! och nätterna får du säkert till när du kan sleva i lite mer gröt till kvällen. snart kan du ju börja med lite smakportioner av grönsaker och frukt också om du vill. men gröten till kvällen är toppen! den började jag också med. just för att få lite mer självförtroende att plocka bort nattmålet.
hipps ekologiska risgröt är väldigt omtyckt av de små!

och jag mår bara bra. väntar som bara den. är så nyfiken nu på vem som sparkas så förfärligt där inne.

KRAMAR

lilla mia

LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej...

Gjorde en förändring igår. Hon ammas fortfarande 07, 10, 13, 16, 19. Klockan 16 får hon gröt först. Sedan väckte jag henne även klockan 22 och gav henne bröstet med tanke att hon fom nu skall sova mellan 22-07, vilket inte tordes vara en omöjlighet även om hon bara till största delen får bröstmjölk.
Såå... natten blev så här...
23.20 vagning 20 min.
01.25 vagning 30 min.
02.30 vagning 10 min.
04.45 vagning 30 min. Hon gallskrek!! och var urförbannad. :cry:
06.40 hon vaknar till och jag går upp med buller o bång, tänder lampan och menar att det är morgon (20 min. tidigare än som var tänkt)
Tycker hon borde äta som en häst nu på morgonen, men icke... äter som vanligt om inte mindre (funderar på om mjölken är lite bättre nu när brösten fått vila en längre tid). Eftersom hon inte äter mer borde det ju inte vara ngt problem att jag plockade bort nattmålen, rent teoretiskt? Hjälp, ögonen går i kors, så jag vet inte hur jag skall tänka...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Kanske införa ett mål med smakisar av vanlig mat? Hur går det med gröten? Det är vanligt att ha ett nattmål runt 04, har ni det? Du kan ju ha kvar 22-målet och ta upp och mata i sömnen och sedan ha ett nattmål runt 04. Då kan du vagna bort 22-målet sedan när ni känner er redo.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej

Jag gjorde ju liksom tvärtom nu. Införde 22-målet och försöker få bort nattmålen. Blir det fel då, tror du? Eller kan man få bort 22-målet sen ändå när hon äter mat och ändå behålla hela sov-natten?
I natt gick det bättre iaf. Hon fick mat kl.22, sov till 04. Jag vagnade i 10 min (utan gallskrik), hon sov till 06, jag vagnade i 2 min, hon sov till 06.20, jag vagnade i 2 min och väckte henne sedan kl.07.

Var på bvc igår. Hon planar lite i vikten nu, så jag tänkte införa lite mat idag (håll tummarna...). Gröten går bra, så fom idag tänkte jag ha ett mål mat och ett grötmål per dag, resten amning, så ser vi hur det går och om hon ökar i vikt igen.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

det verkar ju ha gått mycket bättre inatt!
det är väl bra om du håller dig till ett sätt. antingen både mat kl 22 och 04 eller bara det ena. hon klarar ju sig på ett nattmål. då är det ju bättre att föra in mer mat på dagen istället som du tänkt nu. gröten har jag givit som sista mål innan nattslurken vid 18-19. inbillar mig att barnet står sig bra då över natten. fast å andra sidan är många barn för trötta för att äta då. det känner man ju själv.
bestäm dig för ett sätt att sköta natten - vilket du iofs redan verkar gjort och håll det några nätter och se hur det utvecklas.

kram från lilla mia.

LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Ja, jag känner oxå så med gröten som du skriver och nu när jag börjat införa lite mat tänkte jag följande matschema: 07, 10, 13(mat), 16, 17.30(gröt), 19, 22 Jag vet att det är lite tätt mellan målen, men det får vara så så länge. Det är så mycket runt oss för stunden, så mjölken har ingen topp-kvalitet. :cry:
Tredje natten vaknade hon 04.30, vagnade 20min sedan vaknade hon 05.05, vagnade 15min o sedan sov hon.
Fjärde natten gick rätt åt h-e. Tror inte hon fick i sig tillräckligt under dagen. Vi vagnade i omgångar mellan 01-03 och 04.30-06. Då kapitulerade jag och hon fick mat. :( Eftersom hon fick mat trodde hon det var morgon, så hon var vaken en timme, åt igen, somnade sedan och sov till 09.15. Dagen har annars löpt på väl. Bävar lite för denna natt, även om hon är fulltankad nu. :?
Är inte riktigt nöjd med vårt dagsschema, kvällarna blir långa, 16-19, men det känns inte bra med en 5-minlur. Mer jobb att få henne att somna för den än att hålla henne vaken men somnar hon som nu halv sju, så vaknar hon vid sju o allt blir bara rörigt. Måste fila lite på det känner jag. Kanske senarelägga hela dagen en halvtimme? 8-[
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"