Hellooo..
Ok, här är ny läges-rapport:
Melker ville först inte gå till sängen efter sagoläsningen i vår säng (fick kissa direkt när vi kom upp på övervåningen efter kvällsmaten och tandborstningen som vanligtvis sker i soffan på kvällarna). Jag var bestämd & sa att han skulle ju sätta kl och jag skulle gosa med hans rygg. Väl i säng var det lite protester, men jag och Henrik tuggade på med godnattvisan till lampan och släckte den (gör alltid det med Ester nämligen, kör likadant med honom tänkte jag). Vi tänkte ha draperier/gardiner lite runt hans säng sen när han är i samma sovrum som Ester så den anordningen väntar vi med tills han ör kurad och flyttar in dit. Men, nu kom jag på att ställa hans Nalle Puh-tält precis vid hans säng istället, så det blev lite ombonat av det. Gillades. Pappa sa god natt och gick och jag gosade med ryggen och upprepade mjukt flera ggr "din säng är skööön, trygg, varm och mjuk.." i ca 30-60 sek, pussade honom på kinden och sa sen "god natt, jag älskar dig, vi ses imorrn", reste mig och ramsade på vägen ut. (Vi har "klassikern": "Go'natti med sig, sov så gott".) Han sparkade av sig täcket i protest innan jag hann ut och sa "nej, gå inte". MEN, mamma gick.
En liten stund senare hörde jag att han var uppe och jag kikade in och fann honom stående mitt på golvet och han gnällde. Jag ramsade, varpå han stampade med foten i golvet samtidigt som han var på väg att börja gråta och liksom slog ut med handen frustrerad och sa "men, men, jag är ju bajsnödig!".
Och det var han! (Henrik berättade sen att han hade hört han säga det innan jag hann ramsa, men det uppfattade aldrig jag, så inte konstigt att han blev frustrerad!) Jag försökte att inte prata när jag hjälpte honom på toan och sen gick jag och plockade med lite tvätt medans han gjorde sitt, (han ville ändå vara ifred, det vill han oftast) och sen ropade han när han var klar. Vi tvättade händerna under tystnad och sen gick vi tbx till sängen och han började gnälla efter ännu en "massage" igen. Här gjorde jag kanske fel

genom att gå med på hela ritualen igen, men något förkortat. Men,

tanken var att den ritualen ska avsluta dagen och sätta punkt på något sätt. Han gnällde (naturligtvis) när jag slutade och ville såklart ha mer, men jag körde på och gick ut med ramsan, precis som innan. Han kastade av sig täcket och betedde sig som om han var på väg upp, men det var ju bara för att testa mig. 8)
Jag fortsatte att greja på övervåningen och gick fram och tbx utanför hans dörr då och då. En gång hörde jag att det rörde sig lite när jag gick förbi och när jag tittade in så hade han satt sig upp och kikade fram bakom tältet, i fotändan av hans säng. Men, när han fick syn på mig (och jag såg honom, men fortsatte förbi) så lade han sig ner igen genast och sen somnade han efter några min. :thumbsup:
Jag har märkt att det lugnar honom på nåt vis när jag befinner mig i närheten utanför och han hör mig litegrann! Det har jag märkt med Ester oxå. Och det gör inte mig nåt om jag måste befinna mig i närheten en stund när de har lagt sig för det finns ALLTID miljoner saker att göra och plocka med.. TVÄTT t.ex!!

Nu kommer det tuffaste, som sagt: natten och morgonen.. hur bäst & lättast få honom att stanna i sin säng och speciellt på morgonkvisten!! HJÄLP!

8-[
Tack på förhand!
PS. Är så stolt över min lilla rosenknoppa oxå, hon somnade så fint utan minsta problem O:) (som vanligt

) trots att Melker, och även jag, hördes väl utanför! ** STOLT **

DS.
Kram, Malin.