Kura storebror samtidigt som lillasyster?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Re: Nattvak

Inlägg av miar70 »

Hoppas ni haft en bra natt!
Malin Rosén skrev: Några tips om hur vi lättast inför kissandet innan läggningen utan att det blir tjafs? (Innan har det gått bra ibland & ibland inte alls!). För det känner man ju är ett måste nu, att kissa innan han ska sova. Och det gör ju varenda människa!
:idea: Vi har kissningen när vi borstat tänderna, lika självklart som tandborstningen så sätts töserna på toan och kommer det inget så kommer det inget.
Då får man EN chans att gå upp och kissa efter läggning, och då är det "tråkkissning" utan prat och lampor :wink:
Men, det är ju skillnad på en liten mardröm & nattskräck, eller? Han har haft hemska perioder med nattskräck då han inte går att få kontakt med och inte alltid minns något dagen efter! Några råd om hur man bäst hanterar det?
:idea: Min Alice hade det som kallas nattskräck, hon satt upp i sängen och SKREK som en blå, viftade med armarna och sa en massa obegripligt. Jag vill hellre kalla det nattrots, men det spelar ju ingen roll vad vi kallar det :wink: .
Här funkade det inte att trösta, utan jag fick ta henne om axlarna, säga högt och väldigt tydligt lugn nu, nu ska du SOVA, det är NATT, allt är BRA flera gånger, lägga henne ner, under tiden jag pratade högt för att nå fram och nå in till henne och då lugnade hon sig.
Hon hade aldrig några minnen av det nästa dag.
DEt är inte tröst de behöver när de gör såhär, de behöver hjälp att bryta beteendet och komma till ro!

Nu vet jaginte om jag redan tipsat om Attitydtråden, isåfall får du bara bortse från det här :wink: i annat fall har ni bra läsning som stärker er, tror jag!
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Väntar spänt på rapport :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Dag 2/ Inför Natt 2

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Kl. 2.00 inatt orkade jag inte hålla mig vaken längre & mådde lite dåligt; hungrig ömsom illamående, huvudvärk och enorm trötthet! Är inte ännu riktigt kry från förkylningen heller så det var ju inte särskilt bra för hälsan att sitta uppe som jag gjorde. (Det kändes som om kroppen skrek efter vila! :( ) Kände till slut att nu måste jag lägga mig ner på sängen och kom på att jag kunde gå in med monitorn till Melkers rum för att kunna höra honom tydligt & klart. Man hör bara han rör på sig när den är på högsta volym! Tanken var från början att väcka Henrik och han skulle ta över men, jag kände att monitorn nog skulle räcka för att jag snabbt kunde springa till hans dörr och vara beredd att "fånga" honom om han var på väg in till oss. Först låg jag t.o.m. bara på täcket med kläderna på. Vaknade till flera ggr av att han rörde på sig och/eller smackade eller lät och jag var uppe och kikade på honom.

:arrow: Vid 3.50 fick jag gå in till honom då han verkade ha drömt något. Han bad om något jag först inte uppfattade och jag sa "va?" och då hörde jag: "Jag vill ha en puss!" :lol: :lol: Jag böjde mig ner och gav honom en puss. "Jag vill ha en till." :lol: :lol: Blev så full i skratt mitt i tröttheten. Han fick självklart en till. Sen var det bra och han la sig tillrätta och jag ramsade och gick ut, men hann nog inte ut genom dörren innan han sov igen! :D
Han säger att han minns att detta hände, men jag vet inte om han bara säger det. För det är mycket möjligt att han faktiskt sov under tiden. Men, hur som helst var det väldigt komiskt. :D

Sen vaknade han 6.20 och jag fick gå in och förklara att det är ju natt ända tills kl ringer så det är bara att lägga sig ner i sängen igen och blunda. Med lite motstånd gjorde han det och frågade även om inte kl hade ringt än. :lol: Nää, sa jag, det har den inte. Det är natt fortfarande. Ramsa och ut.

:arrow: Vaknade nästa gång 6.40 (eller om han ens somnade om under den tiden) och då var jag nog helt död för det var Henrik som var inne hos honom och jag hörde hur han pratade med Melker om att det är natt tills kl ringer o.s.v. När han kom tbx till vårt sovrum sa jag att när kl är 6.45 kan vi ju
använda marginalkvarten och få kl att ringa, om han börjar bli otålig där inne. Det fick han sen göra, men det var svårt att få honom att viska och vara tyst för att inte väcka lillasyster och jag hörde henne vakna i sitt rum men, hon tystnade och sen kunde Henrik väcka henne som planerat vid 7.00. :D (Hon är duktig, den ni!)

:arrow: Känner att den största utmaningen just nu är att få Melker att ligga kvar i sin säng både på natten och på morgonen innan kl. är 7.00! TIPS?? :?:

Känner att vi nog kan lägga oss som vanligt ikväll och ha monitorn på högsta volym och vara mentalt beredda på att springa upp & vara beredda vid hans dörr och ha Attityden! Jag sa till Henrik att även om kl är 6.30 så ska vi låtsas att den är 2.00 för att man verkligen ska låta övertygande om att det är mitt i natten och INTE morgon ännu! :shock:

Jag är så sjukt TRÖTT nu, (har varit hela dan).. det är bara SEEEEEGT i huvet just nu. Kommer inte på nåt mer att berätta/fråga. Några tankar.. ? :idea:

TACK! Ni är så bra som hjälper mig/oss! :D
Kram, Malin.
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
Malin Rosén

Här kommer NATT 2..

Inlägg av Malin Rosén »

Hellooo.. :)
Ok, här är ny läges-rapport:
Melker ville först inte gå till sängen efter sagoläsningen i vår säng (fick kissa direkt när vi kom upp på övervåningen efter kvällsmaten och tandborstningen som vanligtvis sker i soffan på kvällarna). Jag var bestämd & sa att han skulle ju sätta kl och jag skulle gosa med hans rygg. Väl i säng var det lite protester, men jag och Henrik tuggade på med godnattvisan till lampan och släckte den (gör alltid det med Ester nämligen, kör likadant med honom tänkte jag). Vi tänkte ha draperier/gardiner lite runt hans säng sen när han är i samma sovrum som Ester så den anordningen väntar vi med tills han ör kurad och flyttar in dit. Men, nu kom jag på att ställa hans Nalle Puh-tält precis vid hans säng istället, så det blev lite ombonat av det. Gillades. Pappa sa god natt och gick och jag gosade med ryggen och upprepade mjukt flera ggr "din säng är skööön, trygg, varm och mjuk.." i ca 30-60 sek, pussade honom på kinden och sa sen "god natt, jag älskar dig, vi ses imorrn", reste mig och ramsade på vägen ut. (Vi har "klassikern": "Go'natti med sig, sov så gott".) Han sparkade av sig täcket i protest innan jag hann ut och sa "nej, gå inte". MEN, mamma gick. :lol:
En liten stund senare hörde jag att han var uppe och jag kikade in och fann honom stående mitt på golvet och han gnällde. Jag ramsade, varpå han stampade med foten i golvet samtidigt som han var på väg att börja gråta och liksom slog ut med handen frustrerad och sa "men, men, jag är ju bajsnödig!". :lol:
Och det var han! (Henrik berättade sen att han hade hört han säga det innan jag hann ramsa, men det uppfattade aldrig jag, så inte konstigt att han blev frustrerad!) Jag försökte att inte prata när jag hjälpte honom på toan och sen gick jag och plockade med lite tvätt medans han gjorde sitt, (han ville ändå vara ifred, det vill han oftast) och sen ropade han när han var klar. Vi tvättade händerna under tystnad och sen gick vi tbx till sängen och han började gnälla efter ännu en "massage" igen. Här gjorde jag kanske fel :oops: genom att gå med på hela ritualen igen, men något förkortat. Men, :idea: tanken var att den ritualen ska avsluta dagen och sätta punkt på något sätt. Han gnällde (naturligtvis) när jag slutade och ville såklart ha mer, men jag körde på och gick ut med ramsan, precis som innan. Han kastade av sig täcket och betedde sig som om han var på väg upp, men det var ju bara för att testa mig. 8)
Jag fortsatte att greja på övervåningen och gick fram och tbx utanför hans dörr då och då. En gång hörde jag att det rörde sig lite när jag gick förbi och när jag tittade in så hade han satt sig upp och kikade fram bakom tältet, i fotändan av hans säng. Men, när han fick syn på mig (och jag såg honom, men fortsatte förbi) så lade han sig ner igen genast och sen somnade han efter några min. :thumbsup:
Jag har märkt att det lugnar honom på nåt vis när jag befinner mig i närheten utanför och han hör mig litegrann! Det har jag märkt med Ester oxå. Och det gör inte mig nåt om jag måste befinna mig i närheten en stund när de har lagt sig för det finns ALLTID miljoner saker att göra och plocka med.. TVÄTT t.ex!! :lol:

:arrow: Nu kommer det tuffaste, som sagt: natten och morgonen.. hur bäst & lättast få honom att stanna i sin säng och speciellt på morgonkvisten!! HJÄLP! :? 8-[

Tack på förhand! :)

PS. Är så stolt över min lilla rosenknoppa oxå, hon somnade så fint utan minsta problem O:) (som vanligt :D ) trots att Melker, och även jag, hördes väl utanför! ** STOLT ** :D DS.

Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt jobbat, du är sååå duktig!

Husljud är otroligt betryggande för barnen (när du går utanför och pysslar) för de känner och hör att ni finns där, håller kollen och de kan slappna av och sova!
Så fortsätt med det, helt rätt tänkt!
Jag har inget att tillägga om er läggning, jag tycker du fixade både bajs och omläggande helt korrekt!

Tidiga morgnar kan men måste inte bli ett problem! Vi ska inte förvänta oss det, men förbereda är alltid bra :wink: .

Det finns lite olika strategier, det jag använt mig av är då en pangramsa vid första pip, för att markera att det är natt. Man kan också påpeka att han ska ligga och vänta på att klockan ska ringa.
Springer han upp så led lugnt tillbaka, bädda om och gå med ramsan, stanna gärna på vakt utanför dörren så att han inte hinner ur sängen mer.
Blir det riktigt ledset så använd er av er solfjäder, och gå när han är helt lugn och sömntung MED ramsan!
Och sen kan man använda sig av marginalkvarten, och ställa tillbaka klockan och göra yippiemorgon när den ringer - och råkar lillasyster bli väckt lite tidigare nån morgon är det ingen katastrof.
Konsekvens och tålamod, helt enkelt.

Ni jobbar på så bra!

:thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Dag 3 - Inför Natt 3

Inlägg av Malin Rosén »

Hejsan!
Natten gick hyfsat bra, förutom att han vaknade ca 1.05 säger Henrik. (Malin var tydligen icke "närvarande" för jag har inte ett minne av detta. Sov min djupsömn då, haha :lol: ). Då hade Melker hunnit in till oss & Henrik hörde honom komma tassande och ville ligga hos oss. (Malin var som sagt i Neverneverland.. BORTA, för jag märkte INGENTING! :sleep: ). Henrik sa till honom att han ska ligga i sin säng & sova. Ville inte. Satte honom i knät, på sängkanten, och sa att han ska sova i sin säng tills kl ringer, & sen bar (fick man ju inte göra) han Melker tbx till hans rum och la ner honom & Melker sparkade av sig täcket (protest) & Henrik la på det igen & sa att han var tvungen att gå på toa (vilket var sant) & han skulle komma tbx om en stund. (Jag sa att han ska helst bara lägga ner, krama om & ramsa & gå ut istället.) När han kollade till honom efter toan så sov han igen. :sleep:

Sen vaknade han kl. 6.45 och det är precis som om Melker har en inre väckarklocka som ringer precis då.. jag hörde att han rörde på sig och gick upp och mötte honom innanför hans dörr. Minns inte nu vad han sa, men jag sa ramsan men han fortsatte gå mot mig och dörren och sa att han skulle gå ner. Suck. :roll: "Nej, det är inte morgon ännu", sa jag. "Kl har ju inte ringt, bla bla.." :roll:
Fick till slut med honom till sängen då jag sa att vi skulle titta på kl och den kanske ringer snart.. fick få den att ringa någon min senare och sen fick han leka på sitt rum efter han kissat. Sen väckte jag Ester någon min efter 7 och Melker fick världens utbrott :roll: för han skulle ju oxå väcka lillasyster!! SUCK! Ja, men det kunde ju inte jag veta och tänkte inte på det heller! (Kan ju tillägga att jag INTE är en morgonpigg människa; jag är inte sur men min hjärna funkar inte riktigt som den ska de första 30 min!! :-s ).
Så det var tårar och gnäll en stund där på morgonen. Men, men..

:arrow: Ok.. jag känner mig faktiskt lite vilsen & frustrerad över hanteringen med Melker på morgonen! Min man säger att jag ska ha mer tålamod, för det har ju bara gått 2 nätter.. kanske ligger nåt i det? :lol:
Men, jag har så svårt att få Melker att gå med på att gå tbx till sin säng utan att behöva bära dit honom "kickin' & screamin'", för inte kan väl det vara så bra om det går så långt?! Jag fick ju börja lite så imorse för att hindra honom från att springa ut från sovrummet. Men, jag vet inte - det kanske är vad som krävs för att han ska förstå att vi menar allvar?
Men, vi MÅSTE få honom att ligga kvar tills 7 innan han ska sova hos Ester, för annars kommer han ju att väcka henne vareviga morron, och det vill jag INTE!! :(

Läggningarna känns bra iaf och kommer fortsätta gå bra för där vet jag att jag har Attityden :) och är nog mer bestämd kanske?? Än på morron menar jag? :?

Tack!!!

Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag tycker ni ska ingripa direkt vid första pip på morgonen, gärna gå upp och sitta på pass så att han öht inte hinner ur sin säng.
Och så håller jag med din man - lite mer tålamod! Shn är en process som tar tid, och är det som här ett lite äldre barn så får man ha ännu lite mer tålamod!
Men tålamodet belönar sig, och är ni bara konsekventa och tydliga som kommer Melker att reagera med lättnat och sova tills han blir väckt!

:heart:
Malin Rosén

Dag 4 - Inför natt 4

Inlägg av Malin Rosén »

Lägesrapport:
Igår kväll tog Henrik själva läggningen & Melker testade honom som väntat. Melker sprang ur sängen ett par ggr och lite annat, men Henrik höll fast vid rutinerna, vänligt men bestämt så slutligen gav han med sig & somnade till ljudet av vårt "pysslande" utanför hans dörr.

Vaknade inatt och hade drömt nåt otäckt (minns tyvärr inte vad kl var). Jag ramsade i dörren, men han grät & sa att han hade drömt läskigt så jag fick gå in till honom och trösta. Han fick sitta en stund i mitt knä tills han lugnade sig & jag sa att han skulle säga åt drömmen att försvinna så gör den det osv, han sa att det hade han gjort. Sen la jag ner honom och gosade ryggen med vår "gosa-ramsa" ("din säng är skön, trygg, varm & mjuk") i ca 30 sek. Sen la jag på täcket, sa "jag älskar dig" och gick ut med ramsan. Var beredd på protester, men icke. Han somnade efter nån min. Positivt! :D

Vaknade sen 6.30 och hade kissat igenom nattblöjan :( (är torr annars på dagen & har ingen blöja då, & oftast är nattblöjan helt torr på mornarna nu för tiden).
Henrik hjälpte honom att byta om & det var inga problem att lägga honom igen. Henrik hade gosat lite med ryggen och gått ut med ramsan och det var inga problem. Han hade t.o.m. själv sagt att han skulle ligga där tills kl skulle ringa. Men, vid 6.40 var han uppe igen och satt på sängkanten sa Henrik och vägrade somna om/ligga kvar. Melker hade slitit sig ur hans grepp och kastat av sig täcket etc.. :roll:

Jaa, det är ju lätt att konstatera att det är mornarna som är vårt stora problem & utmaning! :roll:
Men, jag antar att det bara är att fortsätta vara konsekventa & ha tålamod så fastnar det till slut?!

:?: Men, så länge han vaknar såhär vid 6.30-6.45-tiden och inte kan vara tyst i sin säng så får han inte sova i samma rum som Ester, för det går ju bara inte.. eller?! Och det känns inte som om polletten kommer att trilla ner inom de närmaste dagarna än. Och vi som hade tänkt flytta in honom till hennes rum redan imorrn kväll.. suck!! :roll: Eller kan det bli så att han rent av ÄR tyst i sin säng om han är i samma rum som Ester och dessutom har en avskärmning runt ena långsidan på sängen (& den andra långsidan mot väggen)??? Jag vet inte! Finns det nån som har erfarenhet av detta? :?:

Ja, va säger du (ni, om flera vill tycka till)? :?:

:arrow: PS. Kom på det här med att sitta utanför hans dörr och vakta på morgonen.. det kanske vi helt enkelt får göra för att "styra upp" det här bättre?! DS.

Tack på förhand! :D
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin!

Hur gick det i morse?
Jag tycker nog att du kan vänta med en sammanflytt, mest för din egen skull kanske :wink: , men jag tror inte du ska förvänta dig att han kommer att ha struliga morgnar hur länge som helst!
Bara ni följer er strategi och ger TYDLIGA raka besked så kommer han mycket snart att fatta galoppen!

Kram Mia
Malin Rosén

Sjuk

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Jag har fått maginfluensa (igår kväll, tors), :-& :cry: så jag hör av mig när jag är lite piggare. Ville bara ni ska veta vart jag har "tagit vägen".
Snälla Gode Gud, skona mina barn från detta helvete!

Sköt om er och hoppas ni slipper eländet.

Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Urk :(

Krya på dig nu, och som sagt - hoppas barnen klarar sig [-o<

Kram Mia
Malin Rosén

Frisk igen

Inlägg av Malin Rosén »

Halloj! :D
Jag var den enda som blev sjuk! Gudskelov, så klarade sig resten av familjen!! Helt otroligt! :shock:
Melkers sömn går bra när det gäller läggning och på natten. :thumbsup:
:arrow: Dock har vi fortfarande problem med tidiga uppvaknanden (ca 6.30) och han har svårt att ligga kvar i sin säng. Vet inte riktigt vad nästa steg är för att förbättra detta? :?:
:arrow: Kanske 12h natt är lite för mycket för honom? Funderar på om det skulle funka bättre med 11½h istället? Alltså 19.30-7.00?? :?: Tror det iaf. :?

Har haft så mycket att göra sen jag skrev sist och det är inte bättre nu, så jag hinner inte skriva mer idag. Men, bättre med lite än inget. :lol:

Ha det bra och tacksam för feedback. :)

Kram och GOTT NYTT ÅR!! :D
Malin.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och gott nytt år till er! :D

Vad kul att det går så bra för er. :thumbsup:

Jag tycker ni får ha lite tålamod vad det gäller de tidiga uppvaken.
Det har inte gått en månad sedan ni startade kuren så lite mer tid får ni ge honom att komma tillrätta i det nya.

:arrow: Se till att ha riktigt mörkt.
:arrow: Använd väckarklockan. Han får inte gå ur sängen förrän den ringer.

Att förkorta natten tror jag inte löser era problem. Han kommer ändå att vakna tidigare. Det är i allafall vad jag tror. Ni får helt enkelt ge det mer tid och bara fortsätta mot er mål.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Tiden går så himla fort!! :shock:
Men, här går det ganska bra faktiskt. Vi har haft barnen i samma sovrum sedan 10 januari, alltså blir det 2 veckor imorgon. Det har gått hyfsat, men svårt för Melker att acceptera att han inte får börja prata med Ester innan det är morgon och de har väckt varandra litegrann, men inte super-mycket.

Vi har fått inse att det är en omöjlighet att få Melker i säng till kl. 19.00 av den enkla anledningen att vi inte hinner! Han ska ju äta sin kvällsmat och sen läser vi en saga och därför tar det längre tid för honom än med Ester som än så länge får välling och ingen saga. (Det är ingen idé ännu, hon bara river och sliter och vill bort.) Så han brukar vara i säng vid 19.30 istället. Vi väcker dem dock båda två vid 7.00. Men, det känns som att det blir lagom för Melker faktiskt.
Han vaknar oftast, fortfarande, strax innan 7, men är mycket bättre på att stanna i sin säng. Men, han brukar vara kissnödig med en gång på morgonen och det kan ju göra att det blir lite tidigare uppvak faktiskt. Men, han får ju gå till sängs igen efter kissandet om kl är innan 7.00 och Ester fortfarande sover. Annars använder vi marginal-kvarten.

Jag vet inte hur mycket detta hjälper barnen med att sova i samma rum. Ester sover likadant, men det känns som att det gagnar Melker mest. Inatt vaknade han dock flera ggr (mycket ovanligt) och var mycket svår att trösta och det var svårt att kommunicera med honom. Självklart provar vi alltid att ramsa först!

Vi har ingen väckarklocka till Melker ännu som blir bra för honom. Men, vi ska fixa en snarast som vi kan ha brevid honom i deras rum och när den ringer är det ju uppenbarligen ok för honom att prata med Ester och gå ur sin säng!
Om vi ska fortsätta ha dem i samma rum så ska vi sätta upp ett draperi vid hans säng så de inte ser varandra och det blir lite mysigt för honom, men man vill inte gärna borra hål i väggen/taket i onödan. Men, nu känns det väl som att det är ganska bra, men behövs lite finjusteringar bara.
Tack! :D
Kram/Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Malin för rapport!

Tycker att din tanke om väckarklockan är helt rätt - det är så mycket enklare för barnen att anamma väckarklockan än att säga "du får prata med syrran när jag säger till..."
Draperi är också bra, då får han en alldeles egen vrå!

Kram och fortsatt lycka till :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Går allt bra..?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "