Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Vilken rolig tråd det här är :lol:
Spännande att vi följer varandra så tätt också!

Här har vi haft en perfekt dag förutom typ 3 kaskadkräkningar :?
Fasiken så jobbigt det är med dessa fontäner som kommer upp. Mest jobbigt för liten som precis innan läggning gärna kräks ned hela sig och mig.

Jag har huvudbry med mina nätter, tycker vi äter lite för ofta men det ska vi väl råda bot på snart. Som det är nu har vi tre nattmål och morgon typ halv sju. 23-01-03... Tror vi måste få i lite mer mat under dagen helt enkelt :P

Hans första ljud här i världen, "Ohohoh" kom ut idag och mobilen ovanför skötbordet blev väldigt intressant för ett tag sen. Lite läbbigt är det allt när jag läser i BB om att nu är paketperioden snart till ända och lillen kräver mer. Det stämmer ju så kusligt väl på pricken :roll:
Anna vet vad hon pratar om helt enkelt.

Idag har jag övat på att vara cool mamma. Gick väl sådär. Var på stan med en kompis och Emma. Rasmus sov i vagnen. Under ungefär 99,2% av tiden oroade jag mig för att han skulle vakna :oops: men allt är ju bättre än 100% oro.
Tycker dock att det är jobbigt att vara ute på stan eller bland folk jag inte känner mig bekväm med när det är dags att äta eftersom han så gärna kräks mycket...
Kommer ihåg att Emma höll på så tills hon var runt fyra månader. När vi började med mer fast föda.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Boris: Välkommen till tråden! Och grattis till tösen!

kattklo Kärnfrisk och glad i sin sömn, minsann... :lol: :lol: Bara att njuta, då! Det är väl helt ok med en kille som gillar att ligga och grubbla lite i vagnen? Herman har ju varit extremt trött av sig och svår att hålla vaken dagtid, han också. Och jag tycker att han måste ha så himla tråååkigt!!! Bara ligga och glo och sova, glo och sova. Transportsträcka, på något vis. Nu har den värsta babykoman släppt dock, och ha bjussar på goa flin titt som tätt. Allans tid kommer! Han laddar väl nu, vilar sig i form kan man ju tänka sig.

Miniz Fransk accent är så charmerande! Mina gossar har en trespråkig kusin, varav franska är det primära språket. Det har varit så kul
att följa hans språkutveckling. "Mais Ulrika, det är ju AM.POS.SIIII.BLÖÖÖÖ!!!" (Omöjligt...)
Eller "Nu ka vi åga i mamas bil bleu" (Svårt med fonetiken här... Men jag tänker mig att du fattar ungefär hur det låter.)
Mest underhållande tycker jag dock att femåringens franska kroppspråk är. Ganska osvenskt, om man säger... :lol:

Nä, nu ska flocken yngre herrar nattas.
Skrivs i morgon!
Kram
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men OJ :shock: så ni kacklar!

Jag har inte en chans att hinna med juh!!! :roll: :lol:

Det är mycket prat med de stora just nu. Om Engla. Om storasyrror som växer ifrån i rallyfart.. (se slyngeltråden på barnafostran) och nationella prov och årets odlingar.

Plus all snö som måste skottas 8)

Rapport om snusmumriken Meja kommer..

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: Väntar med spänning på Meja-rapport!

Själv har vi lite problem med allt vatten i gräsmattan. Försökt förkara för Emma hur det funkar. Gick inte så bra. Men vi har samlat maskar nu på morgonen och lagt dom i plastbåten så dom inte drunkar :? Tur att man inte har fått en kräsmagad tjej!
he he

Inatt under vargtimmeätningen var Rasmus ganska billig faktiskt, men jag snusade lite extra på han så blev han genast väldigt dyr igen :heart:
Tror vi är på väg ur smekmånaden, mycket lättare för honom att vara vaken nu. Skönt som attan. Fast jag får inte i han så mycket mat som jag skulle önska. Det jobbar vi på!

/Tessan

kvacke

Inlägg av kvacke »

Och jag hinner inte riktigt heller med men ikväll återkommer jag med helgrapport.... :D . Kan bara säga att min duktiga lillkille åt första gången 2.30 inatt. Så skönt!! :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tessan: Äter hon maskarna? Dricker vattnet? :shock: Eller är hon bara vetgirig? Var kommer vattnet från mamma?? :D
Jag var ju cool mamma i fredags... och tänkte vara det i morgon oxå 8), bland alla SM-barn. Kan man få en svettigare trial? :lol: :lol: :lol:

Allan skrattar redan ljudlöst! Gapskrattar med hela ansiktet. Har nogsamt antecknat första leendet till strax före 3 v. Medan Karla brände av sitt först vid 6 v. Antingen såg jag sämre eller så kan verkligen skillnaden vara så stor.
I går la vi honom runt 9, som vanligt, redan klockan 10 bad han om nattslurk och fick en sådan, varpå han stod sig till strax före 4 och gjorde morgon 7. Så nu har han ju visat mig hur jag ska lägga upp natten och det blir som med Karla, slurk runt 10 och mål kl 4. Duktig Allan! [-o<

Nu sover Allan på bron och Karla på övervåningen. Ellea ja, jag hör ju hur hon tjoar. Smarta (men mysiga och busiga) mamman visade den livs levande katten som ligger under Karlas spjälsäng och trycker JUST före lunchvilan, vilket förstås innebär en massa snack med katten under sängen före det går att sova. Helt förståligt.
Vi har äntligen hämtat hem katten från gammelfarmor som haft den under flytt och stök och vinter. Nu ska det jagas möss!

Jag utesluter all mjölkprotein ur kosten under några dagar för å se om det gör nån skillnad på Allans urvrål.
En utmaning I must say, som annars mest lever på ostmackor och youghurt.

Till träffen hos Elle i morgon till exempel kommer jag att laga en paj som jag själv inte kan äta av. :D Shit vad smal och smäcker jag kommer bli. :lol:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nya mamman: Är det en sån skillnad på kroppsspråk? Redan? Vad coolt. Berätta hur! (Säger hon som vill bli påmind om gamla tider och franska lovers...) :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

kvacke skrev:Det har hjälpt min väldigt mycket att läsa om Nancys resa med lilla Lucine. :heart: . Jag håller vaken så länge det går och proppar ungen full med mat. Skak i handtaget är också infört. Tack Nancy :heart:

Hur går ni andra med ersättning? Jag har mjölk så det räcker och blir över men ger gärna en flaska till kvällen för att veta att han är riktigt mätt. Kan man koka vatten i förväg och ställa i kylen? Vilken sort är den bästa?
8) Smiter in i er tråd och skickar en hälsning från Lucine till alla mammor och deras små bebisar :heart: Vad roligt kvacke att du fått hjälp av tråden :D

Håller med i det Tessan skrev att Lussis tråd är bra :thumbsup: Där finns väldigt många av de funderingar man kan tänkas ha om SM och så många kloka och fina svar från forummmedlemmar :heart:

Sen hade jag fräckheten att summera vad vi lärt oss och klistra in i SM-kompendiet men jag tror att jag hade anständighet nog att nämna att vi fick viss vägledning :wink:

:arrow: Om ersättning vill jag tipsa om det tillvägagångssätt vi använt till båda våra töser och som vi lärde oss då Leia låg på Neonatal som liten:

1. Koka upp vatten (vi använder vattenkokare) och mät sen upp i litermått. Ta så det räcker till ca 3-4 portioner om man tilläggsmatar till varje mål. Mjölken håller sig 12 tim.

2. Låt svalna i rumstemperatur och sen i kylskåp.

3. Häll i ersättningspulver, vi använder digital hushållsvåg men man kan ju såklart använda lilla skopan i paketet.

4. Häll upp på flaskor och in med dem i kylskåp.

5. Värm vid matdags. Voilà :P

:heart: Stor kram från Nancy och grattis ännu en gång till era små :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tessan: Smekmånaden kan man väl dra ut lite på om man vill? Och angående de många nattmålen - är i inte inne i en sån där, va-hetere-nu-igen... ÖKNINGSPERIOD???! (som jag tycker man gör lite då och då med dessa små :lol: )

Kattklo Vikken sömntuta! Era nätter låter ju ljuvliga!!! Och det franska kroppsspråket - jag menar väldig yviga armrörelser och stor rörlighet i handlederna för att understryka hur AM-POS-SI-BLÖÖÖÖÖÖÖ saker kan vara för en liten femåring, bland annat. :lol:
(Berätta om de franska älskarna nu! :wink: )

Fjällmor, kvacke VI ser fram emot att få ta del av er vardag med de små!

Herman har för övrigt varit lite småknasig här på eftermiddagen. Normalt förvaltar han sin eftermiddagslur väldigt klokt; han sover som en stock, men idag har han haft en massa saker att klaga på. Ja, ja. Dags att ser över schemat, han är två månader nu och ska kanske ha något mindre sömn.

Kam till er alla!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag hade nästan glömt...lukten av sur mjölk i olika textilier.
Well, its here again!
:D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nya mamman: Jag har haft 2.
Dom var väldigt franska på väldigt olika sätt.
Men vi ska ju dricka lö Väään snart, så jag sparar det till då. 8)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

kattklo skrev:Jag hade nästan glömt...lukten av sur mjölk i olika textilier.
Well, its here again!
:D
FNISS
Jag har tvättat sofföverdragen typ 6 gånger sen Rasmus kom. Nu har vi fina lakan över sofforna :lol:

nyamamman skrev:Tessan: Smekmånaden kan man väl dra ut lite på om man vill? Och angående de många nattmålen - är i inte inne i en sån där, va-hetere-nu-igen... ÖKNINGSPERIOD???! (som jag tycker man gör lite då och då med dessa små )
Jo absolut, jag mena bara att jag nu för första gången på typ 3 veckor hade en vaken kille ett helt mål, endast 1 försök till insomning efter första slurken!
kattklo skrev:Tessan: Äter hon maskarna? Dricker vattnet? Eller är hon bara vetgirig? Var kommer vattnet från mamma??
Jag var ju cool mamma i fredags... och tänkte vara det i morgon oxå , bland alla SM-barn. Kan man få en svettigare trial?
Näe :lol: Jag såg nu att det kanske ser ut så i inlägget att hon vill dricka vatten :P Näe, alltså hon är sur för att det är så blött i gräsmattan att det bara klafsar och man blir blöt om handen på en gång när man har stickade vantar 8)
Maskarna låter hon vara, men gillar inte att dom ligger i vattnet. Själv har jag en mamma och syster som aldrig skulle ta i en mask. Det var det jag mena med kräsmagad!
Ja, cool imorgon är det som gäller. Puh. Som sagt, tur man ska till ett tryggt ställe :oops:

Kram T

Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

kattklo skrev:Nya mamman: Jag har haft 2.
Dom var väldigt franska på väldigt olika sätt.
Men vi ska ju dricka lö Väään snart, så jag sparar det till då. 8)
Åååååå LÖ VÄÄÄÄN! Jag hade nästa glömt vad det gör för en ammande dam som jag. Men så smet jag ut en kväll och provade. OJ vad sjösjuk man blir ganska länge av bara få glas... Men det är så mysigt!

Och den där sura mjölken ja... Jag upplevde det mycket starkare med Hugo. Däremot kräks. KRÄKS, KRÄKS, KRÄKS!!! Det slapp vi med Hugo, han kräktes en gång när han var 3 månader, det var allt. Herman läcker mest hela tiden. SÅ fort vi säger "Nu börjar det visst avta", så slänger han ur sig en rejäl pizza direkt. Så vi tänker att det här kommer att pågå MYCKET LÄNGE. Fläckiga, stinkande och flitigt tvättande är vi alltså.

Och Stockholmare, vi är helt coola i morgon. Glaciär i magen på oss allihopa!

KRAM[/b]
Boris

Inlägg av Boris »

Trevligt att ni ska träffa varandra så de små får hälsa på med 8)

Själva har vi haft helt perfekt natt med bra fm med långpromenad men just som man trodde hon var lätta att förstå kom em+kväll. Hon vaknade vid tre och har ej sommnat fören nu (20:30) peppar peppar [-o< vaknar hon ej fören ca 2. Vet ej varför prövade mat tills hon blev arg på bröstet- trodde då mjölken var slut men det gick finfint att pumpa fram. Nej stackars söta prinsessan verkade mest bajsa (mycket) eller få hickanfall precis som hon lagts till sömn...så hon vaknade. Men hoppas det betyder hon är trött inför natten :? Så nu lägger jag mig med. Sov gott ni med.

Fjällmor: Ser även jag fram mot M rapporter då vi ju redan har haft privileget att följa din graviditet.
Prinsessa född 06/04/2008
kvacke

Inlägg av kvacke »

Min lillkille är superförkyld och har varit vaken halva natten och stånkat och stönat! Usch. :cry: Så imorse blev det ett besök på sjukan men det hade inte vandrat neråt lungorna utan var "bara" en kraftig förkylning. Så här är det mest sova och äta som orkas med just nu. Hoppas vi är tillbaka på banan om några dagar igen.

Kul att höra om allas småttingar! Ser fram emot Meja rapport också.

Lycka till idag alla coola stockholmsmammor!! :D Önskar vi också kunde vart me.
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"