4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation

Inlägg av Luvisen »

Natten verkar gått mkt bra. Det kan ju vara vändpunkten nu. Avvakta innan du går in nu. Gå bara in vid kris. Att hon inte accepterar assistans säger mig att hon helt enkelt inte bett om hjälp. Mitt barn skrek ju också en hel del och i omgångar. Det var mången gg som jag trodde att han var ledsen när han var arg. Nu hör jag bättre skillnaden. Och är barnet argt så kan man inte hjälpa annat än att ramsa stadigt, högt och glatt och sparsamt. Låt det gå en stund, iaf säg 15 min. Bara så att barnet får en påminnelse om att det var sova vi skulle göra och gorma sig till sömns är ju inge bra idé.

Och påminn dig själv att less is more! :thumbsup:

Sedan ska jag säga att när jag "drog bort plåster efter för mkt duttande :oops: " så lät mitt barn som om jorden gått under. Det var inge skoj. MEN bara jag ställde mig på ordentligt avstånd och bara väntade och påminnde mig själv om att det snart var över så kunde jag höra att han sakta gick ned i ton och somnade. Men första natten när man drar bort det värsta är det tufft! Mkt uppvak, mkt positivt självprat med sig själv och många påminnelseramsor.

Styrkekramar! :heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Luvisen och tack för ditt svar :heart:

Ja.. ska jag våga avvakta innan jag går in?? Det är ju liksom när hon vaknar till som hon inte tar emot vändningen utan då river hon upp sig så mycket så hon blir helt hysterisk???? Vänder jag tillräckligt snabbt så somnar hon om, men ramsan krävs..... Anledningen till att vi fick skaffa nytt spjälskydd var ju liksom att hon ligger på rygg och hamrar som en galning med sina små fötter mot spjälorna på sängen, hon blir sååå upprörd. Det är jobbigt (läskigt) att inte kunna "ta ned" henne från det .. på mage kan jag ju liksom lugna henne men på rygg är det piss-svårt :oops:

Samtidigt så håller jag med dig om att jag borde vänta också för att, som igårkväll, när jag smög in direkt och hon inte ens ligger på rygg, det är ju inge bra att skapa ett mönster av att mamma hoppar in så fort jag vaknar!

Hatar detta ryggläge :evil: Eller snarare att hon blir så uppspelt av det. I morse när hon vaknade och var lugn så somnade hon ju liksom om på rygg. Precis som SHN förespråkar så är det ju lugnet som krävs för att man skall kunna somna.....
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men nu har ni spjälskyddet, inte sant? Så det finns inget att ta ned henne ifrån om man säger. Jag vadderade hela åbäket (sängen alltså :lol: ) och så förblir det. Detta för att den lilla människan inte ska kunna fastna, göra sig illa, hamra, banka etc... :wink: Så vaddera mer vid behov och sen kör ni på att hon får fixa själv. För det kan hon ju....
I morse när hon vaknade och var lugn så somnade hon ju liksom om på rygg.
Kram och massa värme! /Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Nja .. jag menade liksom "ta ner henne" från nära på hysteri... :? :oops:

MEN natten som gick var underbar, hon sov 11,5 h utan det minsta ingripande :lol: Största delen på rygg tror jag nog :shock: Hörde henne ett par ggr men hon fixade det själv.. Så nu hoppas vi att vändpunkten verkligen har skett.. som du trodde :wink:

Hur skall jag någonsin kunna tacka för allt stöd :roll: :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jaha! :oops: :lol: Ja, det är ju inte helt lätt. De måste få ngt annat att höra på då som bryter igenom "hysterin". :wink:

Men fasen vad skoj!! 11,5 tim- det var inte fy skam! :P Då tycker jag gott du kan sova nu. Gärna ordentligt så du inte hör din älskling. 8)

Värme! /Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Hello :D

Är det någon som har "gympa-tips" för en 8-månaders som inte kryper regelrätt ännu men drar sig fram mycket effektivt, men som ännu inte riktigt hajjat att man kan göra det längre sträckor (trots ihärdiga lockanden..). Hon har enorma :!: mängder energi, hennes ben går som trumpinnar i sängen vid läggning när hon lägger sig på rygg. Länge. Vi bor i lgh och har ej tillgång till trappa tyvärr.. Står lite still i min fantasi är jag rädd, någon som har tips ..?

:heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hejsan kurkompis! ;)

Ni har inget trapphus där ni kan träna lite?
Ett annat tips är att ta bort kuddsitsen från soffan och lägga den framför soffan. Då blir det ju en liten "trappa" upp till soffan. Kanske kan vara något?

kramar
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej kurkompis! :) Hur går det med träningen där hemma?
Vi kämpar på - igår fick vi besök av ståcirkusen igen, suck... så idag har vi tränat på att sätta sig, lär få träna ett par dagar till innan han fattar galoppen.
Hoppas allt är bra med er.
Kramar
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Katten :heart: och andra fina!

Ja... har inte skrivit på länge.. .har varit så trött :roll: Mm låter inte bra va? Och det är det väl inte heller..

Men jag kan ju börja med det roliga.. Känns som ALLT hände på en gång i februari... Loa började åla/hasa mer målmedvetet och tar nu sig fram överallt, nyfikenheten är på topp, undersöker ivrigt allt allt allt, två små söta bissar tittade upp i underkäken och efter en massa träning började hon rulla själv från rygg till mage. Det var riktigt coolt att se när det släppte.. när hon kom på grejen :D Hon har precis börjat försöka ställa sig upp, så ståcirkusen är väl nära..känns väl sådär eftersom vändningscirkusen inte är över än.. :? :(

Åttamåndersångesten har varit här i form av (vissa dagar) "lämna mig inte själv på golvet" och (alla dagar) alla mörka män är livsfarliga :shock: :D Men det hela börjar nu klinga av tycker jag..

Sen har refluxen gjort sig påmind i form av ännu en kaskadspy-period, samt ett allmänt ogillande inför ätande av annat än välling (som spyddes upp :roll: :( ) Ja gud. Med allt vad detta (hunger) innebär för nätterna. Till slut fick jag tack o lov kontakt med en annan reflux-mamma här på forumet som gav mig rådet att reda vällingen med rismjöl. Supertips :!: Gör att den blir mycket lättare att behålla. Samt att inte pusha för mycket med mat för att inte skapa framtida obehag. Det är ju inte konstigt om man är skeptisk till mat om det kanske gör ont i halsen efter allt spyande och läckande magsyra. Undviker även all syrahaltig mat för att inte förvärra reflux-symptomen (dvs lök, tomat, citrusfruket, äpple osv.) Istället så kör vi mer välling.. och det funkar bra.

Vad som ej fungerar bra är nattsömnen. Läggningarna fungerar bra, men Loa har i princip varje natt flera uppvak (1-3) som inte somnar om efter själv. Ibland ej heller med hjälp, eller det tar flera timmar. Klart är att vi har vänt för mycket på nätterna. Trots att jag bedömer att hon i de flesta ställningar KAN vända sig själv i sängen, har vi vant henne vid att vi kommer in och hjälper. I början funkade inte detta att göra diskret utan ramsa. Hon skrek som en stucken gris, vände sig till rygg där hon är omöjlig (iaf för oss :roll: ) att lugna om hon blir upprörd. När hon började småhajja vändningar så gick det ibland att göra "diskret", ibland inte. Och det är bara att erkänna, vi har kört ner i träsket pga 9 månaders sömnbrist. Vi är så himla himla trötta sp vi har inte vågat ta fajten, utan hjälpt henne och ramsat för att inte "riskera" att hon går igång och är vaken flera timmar. Så vi har en präktig vändningscirkus. Som vi inte lyckats få nåt avslut på.

Just nu är vi liksom, hur skall jag beskriva det.. i nåt jäkla zombie-tillstånd. Nio månaders sömnbrist och detta eviga kämpande.. håller på att ta kål på oss. Tidigare har jag alltid kunnat sova (nattetid) när Loa sover. Men de senaste veckorna har även min sömn börjat strula. Har svårt att somna, min kropp vet liksom att det bara är en (kort) tidsfråga innan jag blir väckt.. ofta somnar jag inte innan hennes första uppvak, och sen, ja det blir ofta inte många timmar.. 2-4 per natt kanske. Nu skulle ju inte detta bli en klagosång över MIN sömn :oops: Skriver bara vad jag känner och tänker just nu...

De dagar Loa är utsövd är hon en underbar underbar liten flicka. Busig och nöjd och glad. De nätter hon sovit dåligt är hon ju såklart trött.. med allt vad det innebär..

Jaa.. så är läget hos oss. Har ni tankar om hur vian komma vidare (jag erkänner att det stundtals känns tröstlöst, vi har kämpat så länge med sömnen!) tages de tacksamt emot... Det finns ju inget annat alternativ än att kämpa vidare, så det är vad vi kommer att göra...

Stor kram
Anna
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Oj då, låter som att ni har det riktigt kämpigt. :( Skickar massor av styrkekramar. Övertygad om att du kommer få fina tips av våra underbara super-hjärtemammor här inne! :thumbsup:

MEN vad kul att hon fått fart på ålandet! Visst är det kul att se nyfikenheten och livsglädjen när de far omkring som små duracell-tusenfotingar :mrgreen: och ska vara på ALLT!!! Ja jisses, snacka om att myntet har två sidor: å ena sidan så är de bättre på att sysselsätta sig själva nu. Å andra sidan gäller det att hålla koll på dem (om än DISKRET) så de inte hamnar i trubbel... :shock: :lol:

Bra att du fått tips om vällingen så att hon slipper kräkas så mycket och vakna pga hunger. Om man stryker hungern ur ekvationen så låter det som om ni behöver samla styrkan till att minikura bort vändningarna nattetid. :-k Fast det vet du ju redan ;)

Du ska se att ni får ordning på detta. Jag VET att ni kommer fixa det!

Tips inför ståcirkusen: häng bäddmadrasser och vuxentäcken runt alla kanter så kanske ni slipper NÅGRA bulor på älsklingen iaf. Och ifall hon inte fått kläm på att sitta själv ännu; börja träna på det också! Lille O var inte så duktig på att sitta själv, så när ståcirkusen började och jag skulle få honom att sätta sig ner själv så jobbade vi lite i motvind eftersom vi även var tvungna att träna på att SITTA.

Massor av kramar!!! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Katten :heart: Har bara en sak att säga.. du är trogen som en hund fast du är en katt :D

:heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

:lol: Tack Anna! Klart man vill vara med och peppa en så fin kurkompis som du! :heart:
Kramar
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Uj uj, låter tufft majbrittsanna!

Önskar det fanns en quickfix men det gör det ju inte. ](*,)

Det är bara att återgå till det basala i kuren. :!:
:arrow: bryta mönster gör du genom minikur. Som katten så fint redan observerat. Ett ordentligt besked i handling, lugn ska hon bli och sömnig eller somna spelar ingen roll vilket, vid minsta pip först och sedan stega tebax omgående.
:arrow: verktyga inte arg unge
:arrow: stärk Attityden av Självklarhet
:arrow: Kasta dåliga minnen och negativa förväntningar i sopen! Utgångspunkten inför varje natt är att denna natt kommer hon sova finfint.
:arrow: nu när du själv sover som en kratta så tycker jag du ska lägga dig så långt bort fr Loa som du kan. Man stör när man ligger där och virder sig och inte kan stänga av Överkoncentrationen.

Massa extra värme! Vill du finns jag tfn-ledes. :heart:/Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Luvis: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Katten: Menade det där som ngt fint.. en komplimang.. även om det kanske inte lät så :oops: :?

Luvisen igen: Ooo jo jag förstår ju att jag måste minikura. Måste bara samla lite kraft och kunskap.... Alltså hur exakt gör jag? Jag är så himla seg i kolan nu att du får ursäkta mig..Det händer ju :oops: (5/10 ggr kanske) att jag vänder även vid läggning. Särskilt läggning är jag lite manisk på att dom inte skall vara ledsna med tanke på vår historia................ Så dessa måste också kuras då för att få bort MITT J-A vändningsbeteende! "Små barn gör som vi lär dom", är så övertydligt för mig nu att det aldrig kunnat vara tydligare för nån!

Jag kör från natt 1 i lathunden (igen!!!)? Rakt av?

Kram :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, fast snabbare måste du stega tillbaka för är det ngt som gör de små ledsna så är det att få olika besked och bli verktygade i evinnerlighet och inte kunna tro på sig själva.

Kram!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"