Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tror precis som du det har varit lite osäker ledning från eran sido och mycket ställs på sin spets.

Så precis som du säger, du är så klok(!), så krävs det en liten insatts för att styra upp!

Mina förslag är att tighta upp schemat, så minutiöst du kan under dom första 3-4 dagarna, helst första vecka, välj schemat och spika det, räkna inte dom faktiskt minuterna hon sover utan nu är prioriteten att "sätta" tiderna. Men jag precis hur jobbigt det är att inte låta ett barn med sömnbrist sova ut, men i längdenkommer du att tjäna på det här.

Försök öka på maten, när hon kommer igen med sömnen så kommer förmodligen också aptiten att öka ytterligare.

Väl strategi för hur läggningar, uppvak ska bemötas och följ den.

Jag skulle tänka lite minikur nu och vara generös med verktygen, läs på i lathunden och tänk från natt 2 och verktyga tills dom tar och hon är lugn. Samma gäller dagslurarna, kom ihåg att följa backningsproceduren så ni inte fastnar men våga lugn, förstår du hur jag tänker då, lät lite konstigt.. :D

Sedan mina bästa tips gällande 8 mån ångesten.

istället för att hela tiden rädda från golvet och upp i famnen så förlägg så mycket tid du kan på golvet tillsammans med lillan. Läs tidningen, vik tvätten, skala potatisen osv på golvet, var tillgänglig utan att ömka. Ibland brukade jag lägga mig raklång på golvet och blunda och min son klättrade och klättrade och sedan var han "mätt" och vågade åla/krypa iväg från mig och utforska världen på egenhand..dock tar det ett par dagar innan dom inser hur tråkig man faktiskt är och det tar kortare och kortare klättertid innan dom törst ge sig iväg på enmans expeditioner :lol:

Mycket utevistelse, utanför vagnen, åla eller sitt i snön, åka bärsele osv, alltså aktiv ute tid.

Håll schemat så gott du kan, på minuten under ett tag.

behåll lugnen när det stormar som värst för lilla damen, ibland för man se till att vara en jäkla bra skådespelare och man behöver faktiskt inte alltid"se" alla protester.

Försöka göra världen liten, närmsta veckan.

Det var nog allt jag hade att komma med just nu, GOD JUL förästen!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, duggan, du tappra :heart: och tack, Emma80, du ocksa sa skickliga :heart:

Det ar STORT att ni satter er att forsoka hjalpa pa sjalvaste julafton. I egenskap av stormamma for forumet och dess unika verksamhet vill jag tacka er av hela mitt hjarta :!:

God fortsattning pa julen, Agnetha84 och ni kara alla :santa:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

TAck för snabba svar på julafton dessutom :heart:

Tösen har inga "ångestsymptom" dagtid, förutom att hon ibland främmandar något minimalt. Men det är verkligen inget storgråtande eller så. Jag brukar inte stressa över saken själv. Bara vara glad och lugn. Har bara tänkt på om det syns mer på natten liksom.

Grejen är ju den att jag INTE VET hur jag vill ha det. Suck! Så som passar tösen bäst, men det har jag svårt att se. Egentligen är det ju bara jag och hundarna att ta i beaktande. PAppan är ju sällan hemma. Jag har aldrig haft någon fast rytm (förutom en sisådär jag hållit åt hundarna) så ärligt talat har mitt liv fått mening och rytm med att tösen kom. Därför kanske så svårt att göra beslut om rytm efter vad jag vill.
Jag har tänkt mycket på att jag skulle vilja ha en 1,5h lur mitt på dagen efter lunch, som det kommer att bli sen då hon sover bara en lur när hon är äldre. MEN tror inte det lyckas nu eftersom hon inte mer kan ha två lurar så tätt inpå varandra (fm lur och middagslur:hon är nog en piggis) och det skulle bli så lång tid mellan middagsluren och natt. Hon klarar bra att vara vaken 2,5h på morgonen. Är kanske lite trött (trötta ögon) men inget gnäll eller gnuggande. Tar oftast tid för henne att somna där, så lägger henne alltid lite före 10.
Jag håller nog det schema vi nu ungefär haft länge. Men inte vet jag om jag är bekväm med det. Vilket är så tråkigt att känna :( Men det är väl ok att göra större ändringar då hon sedan bara sover en lur???

7.30 morgon
8 gröt
8.30-9.30 ensamlek (denna har vi haft sedan hon var kring 4mån) 9.30-10 social delaktighet
10-10.45 sova
11.00 lunch (men brukar vara trögt efter luren)
12-13.30 ute
13.30 mellis
14-15.30 sova
á15.45-16.45 ute (här tycker jag det blir så hackigt)
17 middag
18.30 bada
19 gröt
19.30 sova

Skulle någon ha förbättringsförslag?
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Nancy

Inlägg av Nancy »

Agnetha84 skrev:Jag har tänkt mycket på att jag skulle vilja ha en 1,5h lur mitt på dagen efter lunch, som det kommer att bli sen då hon sover bara en lur när hon är äldre.
Då tycker jag att du skall lägga luren så :thumbsup:

Jag har haft nästan exakt samma schema för mina tre yngsta. Om jag fick en slant för varje gång jag funderade över schemat med min första dotter... Lovar dig att det inte blev bättre för det, tvärtom.

De individuella preferenser som finns tar jag hänsyn till men inte så himla mycket ändå. Det behövs liksom inte för man fasar in det hela varsamt och med tilltro till att även ens eget barn behöver ett visst antal timmar sömn. Ger man förutsättningarna så brukar resten ordna sig det med.

Jag har haft långlur mitt på dagen från nyfödd upp till schema med en lur. Runt 9 mån (9,5 mån för Lussi) har em-luren fallit bort (räknar den som "borttagen" då dagarna då barnet inte somnat på luren överstiger antalet dagar det faktiskt sovs). Visst, lite grin och gnäll eftersom eftermiddagen blir lite ovant lång men det går ganska snabbt över. För Lussi på ett par dagar, för Lani tog det nog två veckor. Nån gång runt 14 mån har även fm-luren fallit bort. Händer dock fortfarande att Lani 16 mån tar sig en liten lur i samband med ensamlek.

Min yngsta lilla Leonor har hittills inte alls varit lika säker sovare som sina storasystrar men jag tänker att sova, ja det behöver hon det med. En sak har hon visat väldigt tydligt och det är att det är mammas och pappas sak att hålla reda på sömntimmarna åt henne. Överskrider vi den totala tiden för mycket (lätt hänt med fyra barn att man tycker det är lite bekvämt att lillan sover en stund extra...) så tar det ut sin rätt. Ju mer vi håller koll på klockan desto bättre sover hon på de pass det är tänkt.

Du fixar det här :thumbsup:

:santa: God fortsättning önskar Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

duggan skrev: Mina förslag är att tighta upp schemat, så minutiöst du kan under dom första 3-4 dagarna, helst första vecka, välj schemat och spika det, räkna inte dom faktiskt minuterna hon sover utan nu är prioriteten att "sätta" tiderna.
Instämmer till fullo med kloka duggan :D
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Men jag vet inte hur schemat skall se ut för att få en lur direkt efter lunch? Då måste nog schemat ändras på helt och hållet? :( Kanske det vore bäst att ändra först då man övergår till en lur när hon är äldre???
Detta schema vi nu haft i 3 dagar verkar passa. Hmm..var det ändringen i min attityd när jag igen hittade tillbaka till forumet kanske?? (älskar er!!! :heart: ) Kör nog med det i någon vecka och ser sedan om ändring är på plats.

Kramar till er alla och VERKLIGEN underbart att få stöd och kunna bolla schematankar PÅ JULEN! Jag väntade mig verkligen inga svar än..tänkte att kanske efter nyår :D
xxx
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

En tanke som kom upp efter föregående natten. Vi har i månader haft nästan som regel att det varje natt vaknas antingen med storgråt eller så bara gnöl vilket sedan leder till vakentid i flera timmar.

Inatt var hon vaken i nästan 3 h :( Fick råd för ca 1 månad att minikura, vilket jag gjorde = solfjädrade vid minsta pip i 3 dagar för att sedan försöka backa, men backade jag kanske för snabbt?? Dessutom kom då buffandet med i bilden igen då gubben sabbade lite, men skulle det vara vettigt att minikura nu pånytt???
Inatt vaknade hon med jämmer som snabbt började låta ledset. Jag ramsade först hurtigt och glatt men fick som svar väldigt ledset gråt. Avvaktade lite och ramsade pånytt men hade på känn att nu är hon klarvaken och ledsen över saken. Så jag gick in och solfjädrade. Hon lugnade sig genast, knorrade och var tyst i flera minuter-5min (somnade) men vaknade igen till och gnällde ledset över saken. Så höll hon på ganska länge (2h?) före hon blev riktigt frustrerad och började storgråta. Jag blev så trött i ryggen att jag måste gå ut vid ett lugnare tillfälle, men det gjorde ju inte saken bättre. Så buffade jag till sist tills hon var sömntung och ramsade mig ut. Lite jämmer efter det men somnade sedan med ramsa. Detta känns väldigt jobbigt då detta verkligen blivit vana för oss. Ibland sover hon bättre, men som OFTAST är det såhär. Så upprepar frågan, minikura eller har någon annat förslag?
Dottern min får ju ALDRIG sin goda sömn/den mängd sömn hon behöver på detta vis :( Det känns som om hennes lilla kropp inte fattar att det skall sovas.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Oj vad jag skriver konstigt. Ber om ursäkt. Är dödstrött och hjärnan mos. Hoppas verkligen jag återhämtar mig någon dag från denna sömnbrist.

Angående aktiv utevistelse vill jag tillägga att Cecilia är väldigt sen i utvecklingen. Hon ålar innomhus (egen stil dock, inget korsvis) men sitter inte upp osv. Så hon är nog inte så väldigt aktiv utomhus i lager på lager med kläder. Dessutom får hon en väldigt flegmatisk blick när vi går ut och ser väldigt uttråkad ut. Vad jag än visar och vad jag än gör. Ibland får jag till ett leende när jag ramsar nåt åt henne eller gungar i vår gunga med henne, men annars ser hon ut som om hon inte skulle njuta något värst av att vara utomhus, speciellt inte i vagnen när jag tar hundarna på en promenad. Vi bor på landet och här finns inte mycket att se på (människor osv). Jag har mycket funderat på om denna senhet även kan inverka på SHN? Om det är extra svårt att fatta galoppen liksom????? Jag stöder och jobbar med saken (utvecklingen) så mycket jag bara kan och orkar.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tycker det låter som 8-mån-ångest och ju säkrare ni är på er sak ju tryggare svar får hon. Om det upprepar sig mycket kan ju en liten minikur vara på sin plats så att hon verkligen känner att ni har full koll.

Vad tror du om detta schemat:

7.30 Morgon
7.45 Gröt
8.15 Ensamlek
9.30 Sova 45 min
11.30 Lunch
12.00 Sova 1,5
14.30 Mellis
17.30 Middag
18.30 Bad
19.00 Gröt
19.30 Natt

Elsa är inte heller så imponerad av snön just nu, men det bryr jag mig inte i. Försöker bara att köra på med en attityd av självklarhet, det är snö ute, inte så mycket att göra åt...roligare att hitta på något med den. :wink: På landet finns ju massor av spännande saker att titta på i naturen! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Vi har hållit det schemat jag skrev, trots att det inte är det optimala känns det som. Vaknar alltid precis före väckning vid fm luren (då det tagit 5-10min att somna= sover 30-35min) och får alltid väcka på em luren och det känns som om hon skulle kunna sova hur länge som helst till.

Det är jobbigt att veta att tösen hela tiden sover för lite. Inte för att hon är något värst grinig, men när hon har sådana säckar (ja säckar, inte påsar) under ögonen och gäspar sig genom dagen.
Igår var det jobbigt vid läggning (fast inget hysteri) somnade efter 1,5hs gråt (jag solfjädrade till sist lugn då jag tyckte att det får räcka). Så var det jämmer/rop och bök natten igenom men jag lät henne sköta det själv vilket hon gjorde fint. Så vaknar hon 45min för tidigt på morgonen. Jag fattar inte hur hon varje dag lyckas se till att hon får 2-3h sömn för lite.
Tänk att denna tös sov gott som nyfödd men att okunnig mamma går och sabbar allt och så står man här :( Klart det skulle varit lättare med en karl som är intresserad av att hjälpa mer, stöda och vara engagerad men allt kan man ju inte alltid skylla på honom heller.

Med nästa barn (ja, nog vågar jag säkert skaffa fler trots att allt inte än fungerar med nr1) är det SM, "skak i handtaget" och is i magen som gäller. Överkoncentration är ju både mitt för, mellan och efternamn som ni vet. :roll:

Nancy: Hur var det för er med Leia? Inte helt smärtfritt i början men när blev det rätt?
annika82

Inlägg av annika82 »

omg netsku! ;)
ja läste hela din radiramsa här (tog lite länge, gubben gnällde fö att han hamna fa o sova ensam..auts), och förstår först nu lite vad du har pratat om! du stakin har väl haft det jättejobbigt!! :(

med kalle gjorde vi lite hur som helst och det tycktes funka, och sen sömnskolade jag någolunda när han blev about 4mån och det började kännas att han kunde överleva utan att konstant ha mat. men jag tror att han nu bara också e en sån typ som e lätt nöjd me allt, bara det går ungefär som han är van vid. nu har jag läst lite i barnboken och intresset för annas råd har väckts. dom känns jordnära och `bekanta`på många sätt. och jag vet inte hur "lätt" lilla emil (nu 15veckor) kommer att bli.
att få dagsschemat att fungera för en baby samtidigt som man måste se till att en aktiv och livlig 2-åring får allt han behöver är liksom..otroligt svårt! huvudet känns tomt alltså! och det är svårt att fatta beslut för man är så trött. så nu hoppas jag att få ideer och hjälp av annas metoder. det som du talar om här, tex begrepp, är nya för mig, men efter att läst hela din text kan man gissa sig tll det mesta. jag ska nog studera dom ännu noggrannare.

jag har varit ganska trött här med två små, och skulle därför behöva lite nya tips och kanske bara stöd för mina egna tankar, så det här forumet skulle ju kunna faktist hjälpa.

men, vill önska dej en god natt, för nu måste jag sova lite, nätterja blir ofta lite korta hackiga och oroliga här hos oss. GOD natt nette och lil´C vi ses på onsdag, eller hur?!

-annika :heart:
kalle 07
emil 09
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nämen annika. Vad glad jag é att du hittade hit till forumet!!! :) Du ORKADE läsa hela min tråd??? Hoho!! Ja vi talar mer på ons men måste påminna att jag ju lät det skita sig ganska så tidigt i början med först panikångest över STANDARDMODELLEN vid 2 mån för att sedan slopa allt helt och utsätta stackars barn för mycket lite tid hemma och snuttesovande och ibland även ätande. Försök att få ordning på emils rytm i tid, men kom ihåg att det är mycket observerande än vid den åldern.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vill först kommentera din fundering kring dotterns utveckling. Tycker att det känns lite långsökt att det skulle påverka hur hon tar till sig SHN.
Agnetha84 skrev:Nancy: Hur var det för er med Leia? Inte helt smärtfritt i början men när blev det rätt?
Vet du, jag tar i ordentligt och berättar om alla töserna mina :wink:

Leia var knappt 4 mån då jag hittade till Barnaboken och forumet. Ganska omgående började hon sova längre sammanhängande perioder nattetid men att få till detta med schema tog betydligt längre tid (jag körde en variant av SM med inslag av vagnkurande nattetid). Inte för att det egentligen var så svårt utan för att jag ägnade nästan all min vakna tid åt att fundera på det. Hela min tillvaro handlade om schema, skarvar, marginalkvartar och milillitrar välling som barnet kunde tänkas få i sig. Inför varje nattning agerade min man och jag som om vi skulle delta i VM i bebisnattning vareviga kväll. Ofta hade jag känslan av att nån på forumet säkert satt inne med "Det Perfekta Schemat" men inte ville dela med sig. Ja du hör... :roll: :wink:

Leia sov hela, oavbrutna nätter vid 5,5 månader. Men riktigt säker kände jag mig nog inte förrän hon var bortåt året, förbi åttamånadersångest och schemaångest hos mamman.

Lussi föddes mitt i turbulens och sjukdom. Nu skulle jag göra bra och rätt från början... men det var allt lite snårigt i alla fall och först vid 2 mån började det falla på plats. Riktigt säkert först efter att hon lärt sig vända sig själv från rygg tillbaks till mage.

Lani... lilla Lani. Nu hade jag säkerheten som trebarnsmamma och lugnet i vetskapen om att det kunde bli snårigt trots att man någorlunda visste vad man pysslade med. Och så får man en bebis som Lani. SM-bebisarnas SM-bebis :wink: Lani hade en fantastisk sömn redan på BB och så fortsatte det. Det var bara att sätta fasta tider nästan direkt och låta Lani sköta resten själv.

Leonor. Inte vidare sjyst sits att komma efter Lani gällande sömnen. Leonor har inte alls varit lika lätt gällande rutiner. Lite snuttigare, lite duttigare och många fler skarvar. Här har det hjälpt mig mycket att vara trygg i tanken att även om det tar tid så ordnar det sig bara man är tydlig och hyfsat konsekvent. Jag kan lova att överkoncentration har denna gång varit ett helt obefintligt problem och jag undrar om inte Leo varit ganska betjänt av detta egentligen.

Stor kram från Nancy
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Ok, skall inte se senheten som ett hunder. Funderar ju bara så mycket på om hon fattar budskapet.
Tack så mycket Nancy för att du delade med dig. Jag måste nog medge att jag varit inne och läst dina trådar, men hittade inget om Leia. Kan påstå att detta med schema är nog något förfärligt svårt då man inte föjt SM.
Har ni Nancy ännu schemat natt 20-07 som jag läste i "välkomna till Nancyfamiljen"?

Skulle gärna höra lite åsikter gällande Cecilias nuläge.
Jag har alltså haft samma schema i en vecka.
7.30 morgon
8 gröt
8.30-9.30 ensamlek (denna har vi haft sedan hon var kring 4mån) 9.30-10 social delaktighet
10-10.45 sova
11.00 lunch (men brukar vara trögt efter luren)
12-13.30 ute
13.30 mellis
14-15.30 sova
á15.45-16.45 ute (här tycker jag det blir så hackigt)
17 middag
18.30 bada
19 gröt
19.30 sova

Följande saker har dykt upp. Under hela veckan har det tagit en stund att somna in på fmluren och så vaknas det lite före jag skall väcka. Efter lunch har det varit lite grinighet och vid melliset gnuggas det mycket i ögonen och oftast slumrar hon vid bröstet. Somnar fort efter lite bus och hamnar väckas och verkar vilja sova längre. Senaste två kvällar har samma procedur skett. 1,5hs gråt före hon somnar. Somnar själv till ramsa men går nog in och solfjädrar lugn till sist, för att gå ut så hon nästan sover(gnäll då jag går ut men somnar sedan själv eller till ramsa snabbt). Två senaste kvällar är hon trött redan 18.30 (gnuggar i ögonen mm) men vid läggning kommer hon inte till ro (jag avvaktar) men det blir snabbt ledset gråt, inget hysteri, och är vaken till ca 21 då hon somnar. Vaknar på morgonen 45 min-1h15min för tidigt. Hur skall jag utvärdera? Känner mig dum som inte bara ser lösningen. Nu är hon ju konstant på minus med sömnen vilket gör det svårare att tolka henne.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Nej, du är absolut inte dum även om du kanske känner det så. Jag lovar att ingen tänker så här i alla fall :heart:

Jag tycker det är jättesvårt att inte utgå från sig själv och egna erfarenheter när man tittar på andras scheman. Ha gärna det i åtanke så du inte tror att jag automatiskt har Rätt och du Fel.

:idea: Jag kan inte låta bli att gissa på att tösen din hunnit bli övertrött vid 10.00. 2,5 tim vakenpass låter kanske inte länge men många barn sover en liten lur bara 1,5-2 tim efter morgonen en bra bit över ettårsdagen till och med.

Att hon sen vaknar efter 30-35 min kan bero på att det trots övertröttheten är ganska nära inpå morgonen och att tröttheten ändå inte "räcker" för en längre lur.

Sen låter det onekligen som trötthet igen där vid lunch och mellanmål. Jag tycker att det är mycket begärt för en så liten skrutta som din att hålla sig pigg och vaken ända till 14.00 med bara en kort lur på fm.

Sen på em är hon helt utmattad och sover djupt och länge. Alltför länge för att hinna bli ordentligt trött inför en lång natts sömn vilket tar ut sin rätt i både kvällstrassel och morgonstrul.

Vad tror du :?:

Kram från Nancy

ps. Vi har numera natt 19.30.07.00 för alla töserna. Leonor har fortfarande kvar ett nattmål i sömnen vid 22.00.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"