kurstartskottet ljöd ikväll!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: kurstartskottet ljöd ikväll!

Inlägg av Nat »

Gomorron!!
Min man var inne och ramsade - hon lugnade sig men efter 5 minuter var hon igång igen. Han var tvungen att buffa en gång,
Innge och ramsade? går ni in i barnets rum när ni ramsar? om ni gör det så tycker jag ni ska börja ramsa utanför hennes stängda dörr.
Han var tvungen att buffa en gång, tillslut tog jag över då han började bli smått nervös
Nervositet, oro och annat måste ni lämna därhän innan ni på något sätt verktygar barnet. Ett exempel en pappa som står och gråter samtidigt som han solfjädrar sin dotter signalerar motstridiga uppgifter. Ni måste vara tveklöst säkra i er attityd och aldrig tillåta er till ens en sekund av oro när ni är inne hos barnet. Huruvida ni sedan ojar inför varandra (innanför er stängda sovrumsdörr eller här i forumet) är en helt annan sak
Jag tar i med ramsan så jag brööölar ut den för att överrösta - ingen reaktion. Tillslut buffar jag, går ut, buffar går ut.
Barnet har uppenbarligen inte tagit till sig ramsan och blir således inte lugn med den. Ni måste ge den en chans att sätta sig. Ni måste hålla ramsdiskussioner med barnet. Ramsan skall signalera lugn och sömn just nu blir signalen ramsa först, skrika sedan och avslutande buff, mycket tvetydiga signaler.

Ramsa > låt barnet ställa sina frågor > svara med en ny ramsa > nya frågor > avvakta 2 minuter > svara med en ny ramsa > nya frågor > avvakta 2 minuter.... o.s.v. TILLS barnet blir lugnt > Bekräfta > Sätt på husljud > lämna barnets dörr

Vad tror du om detta?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Tack så mycket för era råd. Känner mig lite svag i knäna inför nästa natt - trots att jag läst och läst är jag ändå lite osäker på att vi kommer att göra rätt. Jag tycker att vi varit konsekventa med att lägga till rätta, och ramsa oss ut. Med att gå in menade jag att glänta på dörren för att få in mer volym om hon börjat höja på rösten själv.
Jag är konfys över det med att ta i och överrösta barnet så hon inte blir rädd för sitt skrikande. Som det är nu blir det ju helt galet, hon blir väl rädd för oss snart :) Därför har jag gått in och buffat för att få henne lugn så hon skall lyssna. Men hon blir total hysterisk så fort man går igen, och hon blir inte tyst.
Med att avvakta och avvakta tycker jag att det börjar likan 5 minuters metoden.. Hur länge har ni avvaktat egentligen??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nat

Inlägg av Nat »

hej,
Med att gå in menade jag att glänta på dörren för att få in mer volym om hon börjat höja på rösten själv.
Stanna på utsidan med dörren stängd. Ni vaktar dörren så inga vargar kommer in :D Nog hörs ni genom en stängd dörr..
Jag är konfys över det med att ta i och överrösta barnet så hon inte blir rädd för sitt skrikande.
Lugnt, högt och värmande ramsar du. Rädd ska hon ABSOLUT inte bli för din röst. Ändra tonläge, ni ska inte låta arga, kanske lite bestämda men inte arga.

har du lyssnat på hennes frågor, är hon arg eller är hon ledsen?
Därför har jag gått in och buffat för att få henne lugn så hon skall lyssna. Men hon blir total hysterisk så fort man går igen, och hon blir inte tyst
När du buffar på rätt sätt blir barnet lugnt och avslappnat. Problemet med buffandet är inte att barnet inte blir avslappnat utan snarare att barnen brukar tycka lite väl mycket om själva buffandet :shock:
När barnet blir hysteriskt kan och bör man genast gå in och lugna genom buffning. När barnet är helg lugnt (man buffar tills barnet så blir) avslutar man med en solfjäder, ramsar sig ut, stänger dörren och bekräftar.
I övrigt buffar man inte mer än dygn 1 utan ramsan skall ta över.

Ramsan måste få tala, barnet måste få ta till sig ramsan, du kan gärna låta det gå en stund mellan fråga och svar, kanske 1 -2 minuter men du måste känna av här. Blir barnet lugnare eller mer oroat? ändra tonläget, trygg och varm, ramsa oftare om så behövs men svarar barnet argt så avvaktar du lite mer. Ha klockan i handen och uppmärksamma hur lång tid det går. Ofta kan denna ramsdiskussion kännas som att den pågår i år när den i själva verket pågick under 15 minuter.

Läs nedanstående stycke och begrunda
Safarin. En allegori

Tänk dig att du är ute på safari. Du har drömt om att resa på safari i flera år. Och nu är du där!

Du befinner dig långt borta i ingenmansland. Redan första dagen nu har du fått se en mängd vilda djur. I morgon ska det bli fågelskådning i ottan.

Ni är ett litet sällskap som brinner för storslagna naturupplevelser.

Och guiden verkar fantastisk. En riktig eldsjäl, kunnig och säker. Du hyser totalt förtroende för honom. Till sin hjälp har han både tältbärare, matlagare, stigfinnare och allt man kan önska. Ett strålande arrangemang, det hela!

Från första stund har du känt dig betryggande professionellt omhändertagen.

Resan var inte billig men värd vartenda öre. Det här kommer att överträffa dina vildaste förväntningar!

Ni slår läger, och natten faller. Du njuter en god middag vid lägerelden. Samtalet är uppspelt. Ni har till och med fått se ett livs levande lejon i dag. En stor hanne låg lojt utsträckt i solen, alldeles där ni var.

Tänk att få uppleva detta! Dina reskamrater är lika entusiastiska som du......
Fortsättning följer i SHN kapitlet om Safarin
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tack för ert stöd!
Det skall nog gå bra det här :)
Lade just flickan, skrattet till godnattet, puss på kinden ramsade mig ut och släckte lampan.. Hon började fråga ganska direkt men jag gick inte in en enda gång, ramsade bakom stängd dörr och diskussionen var avklarad på 7 minuter :)
Stod faktiskt med stoppuret i hand för att kolla hur länge hon svär ur sig.. det som för mig kändes som jobbigt varade i hela 20 sekunder :) knappast något belägg för djupa trauman av att gråta ensam i mörkret :D
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Lade just flickan, skrattet till godnattet, puss på kinden ramsade mig ut och släckte lampan.. Hon började fråga ganska direkt men jag gick inte in en enda gång, ramsade bakom stängd dörr och diskussionen var avklarad på 7 minuter :)
Stod faktiskt med stoppuret i hand för att kolla hur länge hon svär ur sig.. det som för mig kändes som jobbigt varade i hela 20 sekunder :) knappast något belägg för djupa trauman av att gråta ensam i mörkret
Ja precis så ska det vara
Applåder!!!!!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

En hälsning mitt i natten..
Det har gått bra hittills.. Hon vaknade 02:30, jag ramsade vid första pip och hon somnade om med tre lugna ramsor utan större skrik, endast några hoanden i natten som om hon undrade om vi var kvar :)
Nu har vi dock hållit på sedan 03:15 med att hon ooar och smågråter, jag säger en lugn ramsa hon tystnar- är tyst i tre minuter och börjar igen.
Så har vi hållit på i en timme nu..
Nu börjar hon bli smått arg :)
har någon liknande erfarenheter? Ger detta med sig? får hon bara inte fatt i sömnen?
Har nu ramsat var tredje minut för att få henne att lita på ramsan, skall jag senare backa?
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Fick ni fatt på sömnen eller fortsatte natten i ett enda långt ramsande? Det kan vara så innan ramsan har satt sig men det du kan tänka på är att för varje tillfälle när ni nu så pass tidigt i kuren fått öva med ramsan, desto bättre och snabbare sätter den sig. Visst ni hade en riktigt tung natt med långt uppvak men oj vad ni fick träna. Både mamma och dotter tränade och övade på ramsan och på att lyssna på varandra.
Så har vi hållit på i en timme nu..
Nu börjar hon bli smått arg
Du börjar kunna höra skillnad på hennes olika skrik förstår jag. Bra! Det är av yttersta vikt att man skiljer på gråt, oro, ilska, irritation, glädje, prat etc. Och responderar utifrån hur barnet låter. En och samma ramsa, med samma tonläget vid exakt samma tillfälle fungerar nämligen inte :shock: Du märkte här att hon blev arg, det lämpliga då på barn precis som på vuxna är att ta ett litet steg tillbaka och låta den värsta ilskan bedarra. Vi som arbetar här brukar säga att "vi verktygar inte ilskan barn". Precis det märkte du inatt. När barnet blir arg så backar vi lite med alla verktyg och väntar in tills barnet är mer mottagligt. Givetvis får du känna av här om ilskan går över i oro eller helt enkelt att barnet blir ledsen. Då måste du snabbt in med en lugn och betryggande ramsa.

Bra jobbat!!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
en mycket mör mamma rapporterar :)
första uppvaket som sagt 02:30, gick fint med några ramsor så somnade hon om.
Sedan var det fest från 03:20 till 05:20. Hon grät, jag ramsade hon tystnade. tre-fyra minuter senare for hon igång igen. Ibland varvade hon upp ordentligt, då väntade jag tålmodigt att hon skällt färdigt och ramsade sedan lugnt och bestämt.
Närmare 05:15 hakade hon upp sig, så jag gick in och fann henne lägst ner i spjälsängen under täcket bökandes och svettig. Jag lade henne tillrätta och ramsade mig ut. Hon somnade direkt.
Kl 06:10 var hon igång igen men nu mer tyst och undrande. Jag ramsade - sedan kunde hon ligga och lite smågny och gråta till, men tystnade alltid snabbt själv. Jag sade några lugnande ramsor och hon tystnade för fem minuter och så var hon igång igen.. Närmare 7 började hon varva upp, så jag väntade en tyst paus och gjorde morgon 06:55.
MEN DET VAR SLUTBUFFAT DEN HÄR NATTEN! :)
Jag stod vid hennes dörr och ramsade, totalt besluten över att den dörren inte öppnas förrän kl 07 på morgonen om inte något avgrundsvrål skulle ljuda.. Och det gjorde det ju inte. Svordomar dock, och spott och fräs.
Hon är så snuvig stackarn, så jag har på känn att det gjorde hennes liv extra surt i natt. Precis hon skulle somna kunde hon hosta till eller andas extra rossligt så var hon igång igen..
Men som sagt - vilket träningspass!
Tack så mycket för ditt stöd - vi jobbar vidare.
Nat

Inlägg av Nat »

Riktigt bra jobbat!! :D
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Kort rapport från förra natten - verkar som att vi gör framsteg här!
Flickan sov från 19-03:50. Jag ramsade och det hela var överstökat på ca 20 minuter.
Sedan sov hon vidare till 06:40, och 06:55 steg vi upp :)
Idag har dagslurarna haltat ganska ordentligt - hon har tidigare sovit som en stock alla lurar och jag har varit tvungen att väcka henne från en djuuup sömn varje gång. Nu vaknade hon redan efter 30 minuter varje gång. Jag påminde med några vagndrag och hon somnade om. Aptiten har för övrigt varit ENORM! :)
Ikväll lades hon tio i sju och närmare sju var det tyst. Lite småpratade hon för sig själv tills det blev tyst, påminde inte en enda gång :)
Det här är alldeles otroligt! Visst trodde jag att kuren skulle hjälpa oss, men någonstans hade jag väl varit förberedd på betydligt jobbigare tider..
Tack för era synpunkter och ert stöd, och ett ödjmukt tack till Anna Wahlgren för att du gett mig så fina insikter i barnavård. Din fana bärs högt av mig!
Nat

Inlägg av Nat »

Gokväll!!
Kort rapport från förra natten - verkar som att vi gör framsteg här!
Flickan sov från 19-03:50. Jag ramsade och det hela var överstökat på ca 20 minuter.
Sedan sov hon vidare till 06:40, och 06:55 steg vi upp
Strålande =D>
Idag har dagslurarna haltat ganska ordentligt - hon har tidigare sovit som en stock alla lurar och jag har varit tvungen att väcka henne från en djuuup sömn varje gång. Nu vaknade hon redan efter 30 minuter varje gång.
Helt normalt, när barnet börjar sova bättre på natten så kan dagslurarna istället halta en aning. Det brukar ta någon vecka innan även de sitter som ett smäck. Samma goda attityd som på kvällsläggningen så kommer det.
Jag påminde med några vagndrag och hon somnade om.
Här måste jag be dig att vara lite aktsam så du inte fastnar i något vagnträsk. Med det menar jag att barnet vänjer sig vid att somna till en rullande vagn. Ett av dina syften med kuren var säkerligen att du vill att din dotter ska kunna somna om själv vid uppvak på lurar eller hur? om hon vänjer sig vid buffning eller vagning så motverkar du tyvärr detta. Buffa och rulla vagn gör man första dygnet och vid verklig panik. Som jag tolkar det du skrev nu var det ingen panik alls utan bara ett vanligt uppvak. Har jag rätt? Då tycker jag att du ska låta ramsan jobba. Somnar hon inte om direkt så avvaktar du någon minut och ger sedan en ny ramsa. Så håller ni på tills dess att barnet somnar alternativt att sömnstunden är slut.
Aptiten har för övrigt varit ENORM! :)
Härligt, en mätt mage ger förutsättning för god sömn
Ikväll lades hon tio i sju och närmare sju var det tyst. Lite småpratade hon för sig själv tills det blev tyst, påminde inte en enda gång
Precis så det ska vara. Att sova ska vara skönt och något som uppskattas av både stora och små

Hoppas ni får en till lika fin natt!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vilken härlig läsning! =D> =D> =D>

Jag instämmer med Nat angående dagslurarna. När nätterna börjar sitta får de små liven igen så mycket sömn så att dagarna kan börja strula i stället. En del blir förvånade över detta. Men det är ju inte så konstigt om man tänker efter. Har man tidigare varit vaken flera gånger på natten är det klart att man sover sina lurar på dagen utan problem. Men nu är det andra tider! :D dagslurarna sitter snart de oxå!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Tack för era synpunkter, skall begrunda lite om hur jag gör vid dagslurarna. Jag frågade om dem i mitt tidigare inlägg, men fick aldrig något svar angående det och vagnandet. Är det alltså ok att vagna på dagarna och ramsa på nätterna?
Hon sover alla sina lurar ute i vagn och har gjort så i flera månader. Hon är van vid en liten vagningsdiskussion innan hon somnar. Hon läggs med mycket leenden och skratt, Ofta ropar hon snart till och jag drar ett vagndrag, ett gruff - vagndrag, tillslut endast ett skak i handtaget. Det hela tar en minut, sedan rullar jag ut vagnen på balkongen.
Vid skarvarna har det räckt med att jag dragit ett par drag och skakat handtaget och hon somnat om..
Är det nu galet att göra såhär?? Känns lite konstigt att ramsa ute på balkongen, eller om vi är ute på promenad. Eller så måste jag bara vänja mig vid nya rutiner..
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

mumintrollet skrev:Hon sover alla sina lurar ute i vagn och har gjort så i flera månader. Hon är van vid en liten vagningsdiskussion innan hon somnar. Hon läggs med mycket leenden och skratt, Ofta ropar hon snart till och jag drar ett vagndrag, ett gruff - vagndrag, tillslut endast ett skak i handtaget. Det hela tar en minut, sedan rullar jag ut vagnen på balkongen.
Det luktar lite varning för thailändsk massage. :wink: Hon är van vid en vagningsdiskussion... :wink: låter som hon tycker det är ganska skönt. 8)

Ramsa kan man använda på dagarna oxå. Om du ska vagna dagtid handlar det i så fall bara om en kort markering när liten läggs att sova, typ 2 drag och skak i handtaget. Thats it! Uppvak får ramsa, känner du dig inte bekväm med det så får du antingen vänja dig eller vara beredd att skaka handtag igen. Liten måste ju få veta vad som gäller vid uppvak. Du kan fortsätta sova ett tag till, jag har koll! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Vagna och buffa hör till dygn 1 och sedan ska ramsan helt ta vid

Du har ju kommit en bit nu och då ska ramsan vara din hjälp vid alla uppvak både dag och natt. Du kan se vagnen som en spjälsäng, du skall hantera den likadant, inget rullande längre..
Det kommer att bli lite protester men de går snart över, visa extra mycket attityd under morgondagen så löser det sig lätt.

/Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"