SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

Inlägg av LiMa »

SusanD skrev:Hej igen, när det är något som börjar trassla så blir man så otroligt fokuserade på det så att det bara trasslar ännu mer. Mat är ju en väsentlig del av livet, alla måste ha det och det skapar stress.

Vad gör du medans du ammar? Med första barnet satt jag alltid i soffan och kollade på tv, med de andra har jag ju haft syskon att läsa för, hjälpa på toa, trösta och gosa med. På något sätt måste du finna lugnet inom dig så inte allt bara blir en sörja av stress. Om det äts dåligt/lite något mål så tvinga inte, undvik att truga. Gör något annat en liten stund och börja sedan om. Ta upp ett sovande litet barn och lägg till, funkar för många, då kan de börja äta i sömnen och hinner inte börja krångla innan maten runnit till.

Bara några snabba tankar från mig.

Kram Susan
Hej Susan! Jo, mat och sömn är liksom det dagarna kretsar runt med en liten en och när något av det inte funkar blir det inge kul för nån. Jag brukar sitta i soffan eller i en fåtölj när jag ammar. Tittar ibland på tv.

Har pratat med amningsmottagningen idag och de trodde (som Chokladkaninen) att det var en ökningsperiod på gång och att Kalle fått smak för flaskan (nappflaskan alltså :)) och därför inte orkar lägga ner det arbete det krävs att få fram mjölken när han vet hur lätt det går med flaskan. Hon tyckte jag skulle framhäda ett par dagar och inte ge ersättning efteråt då han inte ätit ordentligt på bröstet. Problemet med det är ju att då faller hela SM. Om pojken inte är riktigt mätt så sover han ju kortare och mer oroligt. Men det får väl vara så ett tag antar jag... Just nu småtrugar jag i honom lite i taget under vakenpassen så det blir inga matpass á la SM här längre. Däremellan distraherar jag med andra aktiviteter (som AW föreslår i BB). Det går väl sådär. Några droppar slinker väl i här och där, men oftast vägrar han fortfarande ta bröstet och skriker bara jag tänker tanken att lägga an honom. Inatt lyckades jag "lura" honom att ta ena bröstet ett par minuter genom att ligga ner, något jag aldrig brukar göra. Jag hoppas så att han snart kommer på att dethär med bröst är kul snart igen. Vi hade kommit igång så fint med SM. Men går det inte så går det inte. Då får det bli flaska helt enkelt .
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej LiMa!

Jag tänker såhär när jag läser dig tråd; Du vill gärna att det skall bli rätt för lilla gossen och du verkar vara en mamma som gör allt och lite till för honom, verkligen! Det är underbart med flitiga föräldrar inom standardmodellen. Men nu slits du lite mellan vad barnaboken säger, vad amningsmottagningen säger och sen blandar du lite och vet kanske inte riktigt ut eller in. Som de andra sagt i tråden så är Kalle väldigt liten än, och målet är ju STRÄVAN efter standardmodellen (KANSKE med ett schema i bakhuvudet, MAX). Men det viktigaste tycker jag ändå är att Kalle får i sig tillräckligt mycket mat för att vara nöjd. Får han inte det så fallerar både att hålla nätterna i styr och att ha en nöjd tillvaro mellan målen (det vill säga vakentiden och den goda sömnen!).

Jag tycker att du måste tänka lite hur DU vill ha det i din familj. Här är attityden viktig, alltid, oavsett vilken väg man väljer att möta sitt barn. Antingen kör du på amningsmottagningens råd och ammar lite och ofta ofta och precis som du säger så blir det lite körigt då att ha någon koll på mat- och sovrytm. Kalle hinner ju inte riktigt känna sig hungrig. Man får inte tratta honom helt full på det viset kan man säga. MEN du kan då koncentrera dig på amningen och isf utesluta flaskan.

Eller så väljer du att inrikta dig på SM. Då ammar du när mattiden början, så mycket du kan från bröst 1, rapar, erbjuder påfyllning och trugar lite till. Blir det bökigt eller mjölken tar slut i bröstet, erbjuder du ersättning som påfyllning. Sen blöjbyte, samvaro med familjen och allt det där. Sen läggas för att sova inom 2 timmar. Här är fokuset att få barnet MÄTT för att sedan kunna njuta av vad livet har att erbjuda.

Det finns ingenting som säger att första alternativet inte kan ge det andra, men som sagt det kräver ju lite tid och tålamod. Ingen kan säga till dig hur viktigt det är för dig att amma fullt ut. Men att du ger ersättning som påfyllning, hindrar ju inte dig från att amma, förstår du vart jag vill komma?

Hoppas att du känner dig trygg, hur du än väljer att göra! :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hen Anna "blivande mamma"!

Tack för din förståelse för mina bryderier. Som du säger så slits jag lite mellan SM (som ju går ut på att se till att barnet är riktigt mätt inför varje sovstund) och amingsmottagningens råd att INTE fylla på med ersättning även om han inte ätit så mycket på brösten. Detta för att han ska få upp intresset för brösten framför flaskan igen.

Så som jag gjort hittills (sen igår) är att jag erbjudit honom bröstet flera gånger under hans vakenperioder. Ibland har det funkat, ibland har det blivit gråt och tandagnisslan, men han har i alla fall fått i sig åtminståne ett bröst varje gång. Hur det än har gått har jag lagt honom att sova efter ca 2h, vilket har fungerat förvånandsvärt bra. Känns dumt att lägga honom halvmätt, men så har jag gjort i alla fall. Tankar på med ersättning en gång per dag - kvällsslurken.

Eftersom vi redan innan haft ett "schema" i bakhuvudet så sitter mycket av det kvar trots matstrulet, även om jag tillåter det att diffa rätt friskt. Ibland undrar jag dock om Kalle läst schemat :) I morse t.ex. så tänkte jag mig att vi skulle gå upp vid 7. Kl 06:59 hör jag ett knorr från vaggan. Sen tänkte jag vi kunde äta nån timme för att därefter ta en lur fram till 10:30. Kl 10:27 vaknar Kalle. Han är för rolig. :)

Min tanke är att fortsätta med bröst-trugandet t.o.m söndag. Funkar det inte bättre då så fyller jag på med ersättning i flaska (med risken att han då helt väljer bort brösten efter ett tag - men då får det bli så... tyvärr). Kan visa lite hur det sett ut sen igår.

13:55 Vaknar. Äter ca 5-10min på H-bröst, liggande. Trugas på V-bröst, funkar några minuter. Sitter i sjal. Tar en powernap däri. Tömmer sen V-bröst.
15:40 Är en riktig tröttmössa. Läggs att sova. Sover oroligt efter en timme. Småvaknar men går att förmås somna om med buff.
18:00 Vaknar av sig självt. Äter på båda brösten (5-10min), men tömmer dem inte helt. Sukerkinkig och gnällig. Blir glad av ett bad dock. Får nattslurk med ersättning. Erbjuds 100ml, men äter bara ca 70ml, sen samma protester som vid bröstet.
20:40 Läggs. Somnar som en sten.
01:15 Vaknar. Äter på såväl H som V-bröst liggande!! :shock:
01:45 Läggs
04:20 Vaknar. Äter bra ur V-bröst. Totalratar H-bröst under högljudda protester.
04:45 Läggs. Svårsövd. Buffas och vagnas. Somnar efter ca 15min.
07:00 Vaknar. Äter ok från V-bröst liggande. Äter 10min från H-bröst efter stora protester och enträget trugande från mammas sida.
11:48 Läggs. Trött, men måste buffas en gång.
12:30 vaknar till (i skarven?), men somnar igen efter 3 omångar buff och vagning.

Några frågor utifrån ovanstående:
:?: Hur länge bör han ligga vid varje bröst för att få i sig tillräckligt? Nu får jag högst till ca 10min totalt på varje. Är det tillräckligt? Andra bröstet är alltid svårast oavsett om det är H eller V.

:?: Hur ska jag tänka kring att truga fast att han skriker? Ibland blir det bara värre och han hetsar upp sig mer och mer, men ibland får jag ju honom faktiskt att ta tag och han kan då tömma hela bröstet tillslut. Nu går jag på känsla när jag ska fortsätta truga och när jag ska bryta och hoppas att jag har omdöme nog att veta när jag ska göra vad.

:?: Vad tusan gör jag om han tjorvar med flaskan också? Den är ju min rädding ifall alllt detta med brösten faller. Eller kommer det kanske vara enklare för honom när maten bara levereras på ett sätt kanske?

:?: Hur mycket behöver han äta på natten? Nu fick jag ju i honom rätt mycket vid 01. Kan jag nöja mig med att han bara tar ett bröst vid 04 då? Tanken är väl ändå att han ska kunna klara sig med bara ett mål på natten snart?

:!: Tack alla ni snälla som engagerar er i vårat trassel. Jag är så tacksam för det!
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej LiMa! :D

Har du sett den här? :wink: Den innehåller vår samlade amningsvisdom... :shock: :lol: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: Jag tycker att de är elaka och skräms på ditt BVC. :wink: Min magkänsla säger att det har rätt lite att göra med intresse för bröst resp flaska - små barn vill överleva, så de äter där det finns mat! I BB kan du läsa att det finns flera ökningsperioder, som för en del flyter lätt förbi och för andra är tuffa. Ni håller på att ta er igenom den första.
LiMa skrev: Så som jag gjort hittills (sen igår) är att jag erbjudit honom bröstet flera gånger under hans vakenperioder. Ibland har det funkat, ibland har det blivit gråt och tandagnisslan, men han har i alla fall fått i sig åtminståne ett bröst varje gång. Hur det än har gått har jag lagt honom att sova efter ca 2h, vilket har fungerat förvånandsvärt bra. Känns dumt att lägga honom halvmätt, men så har jag gjort i alla fall. Tankar på med ersättning en gång per dag - kvällsslurken.
Det här låter jättebra, tycker jag! Komplettera med råden du får i tråden ovan, så kommer ni förbi den här ökningsperioden och är snart ute på andra sidan! :thumbsup:
LiMa skrev: :?: Hur länge bör han ligga vid varje bröst för att få i sig tillräckligt? Nu får jag högst till ca 10min totalt på varje. Är det tillräckligt? Andra bröstet är alltid svårast oavsett om det är H eller V.
:idea: En del bebisar är effektiva och en del är långsamma matnjutare. 8) Det är svårt att säga nåt generellt, men du kan ju jämföra med hur snabbt han äter ur flaskan och sedan lägga på lite extra tid. Jag tror att ert matstrul gör honom lite övertrött med mer matstrul som följd. Fortsätt med att erbjuda mat i flera omgångar inom varje SM-mål (1,5h) och gör annat emellan. Bjud på en femmin-lur ifall det trasslas mycket, och att amma halvvaken bebis direkt efter sömn brukar också vara effektivt.
LiMa skrev: :?: Hur ska jag tänka kring att truga fast att han skriker? Ibland blir det bara värre och han hetsar upp sig mer och mer, men ibland får jag ju honom faktiskt att ta tag och han kan då tömma hela bröstet tillslut. Nu går jag på känsla när jag ska fortsätta truga och när jag ska bryta och hoppas att jag har omdöme nog att veta när jag ska göra vad.
:idea: Det är nog bara din känsla som kan avgöra det också. Det ska inte behöva bli ledset - bryt i så fall, för rap eller för att titta på lampor... 8) Har du koll på Ömma Järngreppet? (http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet)
LiMa skrev: :?: Vad tusan gör jag om han tjorvar med flaskan också? Den är ju min rädding ifall alllt detta med brösten faller. Eller kommer det kanske vara enklare för honom när maten bara levereras på ett sätt kanske?
:idea: Don't even go there! =; Bara att du funderar på det försämrar din Attityd! Äter gör man, bara, så enkelt är det bara, och det är den inställningen som kommer att övertyga honom. :D
LiMa skrev: :?: Hur mycket behöver han äta på natten? Nu fick jag ju i honom rätt mycket vid 01. Kan jag nöja mig med att han bara tar ett bröst vid 04 då? Tanken är väl ändå att han ska kunna klara sig med bara ett mål på natten snart?
Att han åt så bra vid 1 var förmodligen för att du och dina bröst hade hunnit vila upp er lite. Ta inget extra för att det fanns mindre och han var mindre hungrig kl 4. Han sov ju gott till morgonen på det han fick, eller hur! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och min erfarenhet som då endast grundar sig på mina egna tre barn är att det gladeligen dragit i sig ersättning ur flaska under ökningsperioderna för att sen rata flaskan när de kommit in i vanliga matvanor igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Ja hej å hå... nu gäller det verkligen att inte tappa modet... Natten var mer än lovligt tjorvig och nu på morgonen antingen skriker :x eller somnar han tvärt :sleep: vid bröstet.

Vad jag inte förstår är detta: Om nu pojken är inne i en ökningsperiod, lider av överlevnadsångest och "barn äter där det finns mat"; varför, varför, varför :?: :?: :?: tar han då inte bröstet när det erbjuds? Och om det nu skulle vara nåt tjall m min mjölkproduktion (vilket jag inte tror, baserat på hur det sprutar när han släpper taget och hur mkt jag får ut när jag pumpar) så borde väl LITE mat vara bättre än INGEN? Eller hur?

Ursäkta den neggiga attityden, men bättre att den sipprar ut här än med Kalle :wink:

Ska försöka härda ut tills på söndag, och sen blir det flaskan. Hoppas att det funkar som för dig SusanD.

Tack igen för stöd och pepp. Ovärdeligt! :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej LiMa!

Ser att det gungar en del för er nu.
Jo, att han inte suger i sig maten när maten finns osv osv är för att han inte har förstått ännu, att det som kommer i hans mun är det som mättar, det som tar bort det där konstigt onda i magen.

Det låter helt konstigt men det är så det är.
I magen kom all mat via navelsträngen, inget ont nånstans, alltid mätt och belåten och utanför magen får man liksom kämpa för den.

Därav pratar vi om att leda, lära, visa och hjälpa.
Visa för Liten att bröstet och mjölken/att flaskan och ersättningen är det som tar bort det onda.

Så fortsätt att erbjuda, visa och hjälpa. Endera gången trillar polletten ner och då får Liten en aha-upplevelse, en skön en.
LiMa

Inlägg av LiMa »

Jag höll inte ut med "bröstmjölks-svältkuren" längre än till lördag förmiddag, sen började vi efterjaga med flaska. :) Kändes helt bakvänt att låta killen gå på minimum med käk (särskilt om han nu är inne i en ökningsperiod). Vi blav alla bara trötta och ledsna. Nu bråkar jag fortfarande ett tag med honom och trugar på honom brösten men funkar det inte får han flaska. Jag pumpar sen ur mjölk att ge honom vid ett senare tillfälle. Det som funkar bäst är att haffa honom halvvaken. Inatt åt han t.ex. jättebra på båda brösten vid första nattmålet.

Nu har jag lite funderingar kring kommande schema, kring buffning kontra vagning osv, men det får vänta för nu vaknar min älskling. Ville bara meddela hur det gått.

Kram alla som engagerat sig i oss!
LiMa

Inlägg av LiMa »

:?: Jo, det var dethär med nattmålen. Kalle är nu 6v (i söndags). Han somnar vid 21 på kvällarna, vaknar runt 01 för nattmål nr1 och runt 04 för nattmål nr2 (inte så hungrig då). Dessa tar i bästa fall runt 20-30min var (men har nu strulat en del och ibland tagit upp till en timme var). Uppstigning har vi vid 07. Jag skulle nu gärna vilja ta och avveckla ett nattmål och undrar hur jag ska gå tillväga? Har läst BB och tänkte köra trenätterskuren men har lite funderingar kring tider och så bara. Om han nu går och lägger sig vid 21 (en tid jag helst inte gärna vill senarelägga) är det då rimligt att ha ett nattmål vid 02? Hur länge bör detta nattmål ta? Tänker att han bör få i sig lite mer än han får nu då vi har två nattmål och att det därmet kan ta lite längre tid? Är 45min till 1h rimligt eller är det för långt? I så fall blir det att han får sova mellan 21 och 02 (5h), äta till ca 03 (eller lite tidigare) och sen sova vidare till 07 (4h).
Tänkte för övrigt vänta tills detta med mattrasslet ordnat upp sig i och med att det är lite svårt att få honom helt och hållet fulltankad på dagarna just nu. Kanske tar vi tag i det runt tvåmånadersgränsen ungefär.

:?: Sen en liten fråga om vagning kontra buffning. Vi har nu tagit upp vagnen i lägenheten och Kalle får sova i den. Vagningen funkar bra, även om jag ofta får vagna lite väl länge och i lite väl många omgångar innan han kommer till ro. Eller kommer till ro gör han rätt fort, men han vaknar till igen ett tag efter att jag vagnat klart. Min fundering är bara om man gör sig en björntjänst inför framtiden genom att vagna för mkt. Framöver kan vi ju inte ha honom sovandes i vagnen utan han ska ju då sova i egen säng. Och såvitt jag vet går det rätt dåligt att vagna en spjälsäng :wink: Därmed återsåt buffandet, vilket i dagsläget inte funkar alls lika bra som vagnandet. Hur kan jag tänka kring detta. Ska jag börja med att buffa och ta till vagnandet först när buffandet inte ger nån effekt, eller?

:?: Sen en sista liten fråga som inte har med saken att göra. Nu när jag fattar hur forumet funkar så inser jag att rubriken på min tråd är lite väl tidsbunden om man ska fortsätta i samma tråd gällande ett och samma barn. Skulle vilja ändra den till typ "SM med Kalle född 100314"... Går det?
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen LiMa!

:arrow: min erfarenhet är att små barn gärna korvar och är lite småhungriga runt vargtimmen, vilket också är anledningen till att de flesta lämnar kvar det målet längst också.

Jag skulle nog tidigarelägga natten lite, tratta i mat halvsovande runt 22 snåret och sen behålla det målet som infaller runt vargtimmen. Så har iaf jag gjort.

:arrow: Liten skall INTE somna av vagningen. Bara komma till ro. Somna får man göra själv. Det kan korva sig lite (men behöver såklart inte!) men backa lite där, det har du igen själv sedan. Han skall absolut inte jaga upp sig! Men man får tjorva lite och böka runt utan att man vagnar honom. Jag brukade vagna ett par tag som markering när jag la barnet, skaka snabbt i handtaget och sedan GÅ ifrån vagnen. Inte INVÄNTA en reaktion. Då får du en. Jag hade bara vagnat. Buffat har jag gjort med äldre barn som inte kommer till ro. Min erfarenhet är att vagning är effektivare med små skräp.

:arrow: maila Torsmamma om du har frågor som rör rubriker på trådar mm.

Lycka till! :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Jag skulle nog tidigarelägga natten lite, tratta i mat halvsovande runt 22 snåret och sen behålla det målet som infaller runt vargtimmen.
Okej... Det låter vettigt. Kan man tänka sig att han får sova redan vid 19 (eller är det för tidigt?), upp och äta lite vid 22 (väckas?) äta igen vid 03 och sen uppstigning 07 eller tänker jag tokigt då? Blir kanske för lite sömntimmar kvar att fördela på dagen då (om man tänker sig 16h sömn? Kommer behöva mer hjälp med hur jag slussar över honom i nya tider i så fall. Han kan ju redan klockan enligt våra nuvarande rutiner. :wink:
LiMa

Inlägg av LiMa »

Jo, att han inte suger i sig maten när maten finns osv osv är för att han inte har förstått ännu, att det som kommer i hans mun är det som mättar, det som tar bort det där konstigt onda i magen.
Nä, han verkar inte förstå... alls... Har ju börjat efterjaga med flaska men han beter sig på samma sätt som vid bröstet. :( Resultatet blir att han sväljer massor med luft så om han väl tar tag så har han en stor luftbubbla i vägen och sätter därmed i halsen, plus att han blir rapig och får ont i magen. Det enda som funkar är att ta upp honom halvsovande, men även då äter han bara ca 5min. Så fort han vaknar till lite mer så spjärnar han emot alla försök att få i honom bröstet eller flaskan. Alternativt tvärsomnar. Börjar kännas så himla hopplöst. Inte lätt at behålla en positiv attityd nu kan jag säga. Följdeffekterna av att jag inte får i honom tillräckligt med mat blir ju allmän ledsenhet och svårigheter att sova (för både honom och mig). Har läst i BB om mattrasslare och även trådar ni rekommenderat här och tycker att jag provat det mesta. Hur tusan ska jag få honom att förstå att mat är bra grejer? :?:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej LiMa!

För att "greja biffen" så måste du vara lugn. Svårt just nu med finn lugnet i dig, när du sätter dig för att mata så andas du djupt, lugnt, nästan som om du satt och mediterade eller bara lugnade nerverna inför en tenta.

Om du inte är lugn så lyckas du inte förmedla lugnet heller. Vilket ibland blir rundgång, man får för sig att man sitter och inte alls är lugn, överfokuserar på att vara lugn att man till slut är allt annat än lugn.

Så, sätt dig på soffan med honom i knäet och så har du ett mantra. Jag brukade sjunga högt "En kulen natt natt natt, min båt jag styyrde..." Eller den egna komponerade bekräftande "Smulan hon äter sin ma-aaat, Smulan hon äter sin maaaat". Vad som som lugnade mig och ingjöt oss en god känsla av att mat is the thing.

Jag tolkar dina ord som att det småäts, att det liksom inte är en struktur som du önskar.
Så jag tipsar om att ta EN sak i taget. Sket sig förra matningen? Ja, då gjorde den det. Lägg krut på nästa.
Nästa matning laddar du dig med en massa plus, tar upp honom med tillförsikt, ett fett leende på dina läppar och har intställningen att "Detta kommer att gå SÅ bra så!" Sopa undan ALLA tankar av rädsla, oro, bara be dem fara och flyga - bokstavligen.
Tar upp honom och med största attityden, med hela ditt jag, visar du att _detta_ som kommer i din mun nu, det kommer att ta bort den där konstiga känslan i magen.

Fortsätt så varje gång, varje matning. Du får vackla, du får misströsta men gör det när han inte är med dig. Få ur dig frustrationen, gråt, ring mannen, mamma, kompisen, gråt. Det är viktigt att du får ur dig ditt för att inte bära på det till nästa matning.

Gör så varje dag, det kommer inte att ge sig på en dag, inte på två, kanske inte på tre, fyra, fem, åtta. Men det KOMMER att ge med sig. Trust me on that one eftersom vi har varit exakt där du är.

Läs igen och igen kapitlet om "Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta" sid. 131-135 (i nya upplagan). Ladda dig med en plan. Följ anvisningarna.

Nu minns jag inte vilken av de härliga mammorna här inne det var som fick bukt på sin bebis magonda genom att verkligen följa det som står där i BB, men hon gjorde det. På tre dagar. Så det går!

Så kort och koncist; du börjar genom att visa med ditt _jag_ att maten är grejen. Så enkelt och ibland så svårt, men i slutändan mest enkelt.

Upp med hakan, nya tag nu LiMa :heart: !
LiMa

Inlägg av LiMa »

:heart: Tack snälla KALASKAKAN för din förståelse och peppande ord på vägen. Det värmer verkligen i ett trött mammahjärta.

Jo, det är lite "bryt ihop och komma igen"-modellen just nu :roll: . Fast man ibland bara vill lägga sig ner och dra en filt över huvudet så är det ju bara att ta nya friska tag igen vid nästa matning.
Så jag tipsar om att ta EN sak i taget. Sket sig förra matningen? Ja, då gjorde den det. Lägg krut på nästa.
Detta ska jag verkligen ta till mig. Det är så himla lätt att ta med sig känslan och det dåliga självförtroendet från föregående matnings-situation in i nästa, eller ännu värre - måla fan på väggen inför framtiden överlag. Har lätt att vandra iväg i tankar om att det inte kommer bli bättre, men det vet jag ju att det kommer.
Du får vackla, du får misströsta men gör det när han inte är med dig. Få ur dig frustrationen, gråt, ring mannen, mamma, kompisen, gråt. Det är viktigt att du får ur dig ditt för att inte bära på det till nästa matning.
Tro mig, jag låter det pysa ut både här och där (sambon får ta emot en del när han kommer hem - åsså ni här på forumet förstås :wink: ), men som sagt inte inför pojken. Eller visst har jag suttit och grinat med honom i famnen, men jag försöker le och vara stadig på handen och i rösten ändå. Just nu är sömn det viktigaste för mig. Sover max en till två timmar i stöten på natten och det räcker inte. Har svårt att somna in och när jag väl somnat så är det snart dags att gå upp och mata. Känner att jag måste få bort ena nattmålet snart för att orka. Vågar man ta tag i det nu, trots att det strular? Med lite mer sömn i kroppen kommer jag att orka betydligt mer på dagarna.
Läs igen och igen kapitlet om "Om något blivit fel: den nyfödda tycks vägra äta" sid. 131-135 (i nya upplagan). Ladda dig med en plan. Följ anvisningarna.

Jag läser så ögonen blöder... och tar till mig av Annas och era andras råd och dåd. Vad skulle jag göra utan er?

Sen kan jag bara avsluta med att även om morgonen gick riktigt dåligt idag så har det gått jättebra nu på eftermiddagen. Tog upp Kalle vid 14:15. Hade en kompis på besök och var förmodligen lite mer avslappnad och glad vilket resulterade i att jag innan han gick och lade sig nu igen vid 16:16 hade fått i honom ca 2 x 70ml ersättning plus lite bröstmjölk (direkt från källan så att säga :wink: ) Det var bätte än på länge! :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

LiMa skrev:Hade en kompis på besök och var förmodligen lite mer avslappnad och glad vilket resulterade i att jag innan han gick och lade sig nu igen vid 16:16 hade fått i honom ca 2 x 70ml ersättning plus lite bröstmjölk (direkt från källan så att säga ) Det var bätte än på länge!
Du ser, du är något på spåret LiMa!
Jag kan meddela att så var det för mig många gånger, jag brukade förvarna vänner på besök om att våra matningar kunde komma att bli lite.. ehm.. "brutala" och att de inte skulle bry sig då.
Inträffade det då? Nej :shock: (varpå hälften trodde att jag överdrev).

Håll kvar den känslan du hade i em:s, ha den eftermiddagen i åtanke länge. Lev på den ett tag, för här såg du att det gick bättre!

:heart: !

(Just det, en sista tanke. Jag vet att det är jobbigt att vara vaken om natten och jobba dagen efter och "allt det där". Jag vill ändå påpeka att pappan mycket väl kan ta en natt och en trött dag på jobbet till förmån för att mamma får sova. Pappor kan de med, kan vi så kan de. Så kanske att han tar en natt så att du får sova ut? Eller dela in det, typ att han tar fram till 03.00 eller så, så går du och knoppar vid 20-tiden och tar igen lite sömn?
-En tanke som sagt).
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"