Fram till nu har vi inte styrt upp våra rutiner så värst mycket utan bara flutit med och försökt lära oss vem Kalle är och hur han funkar. Den enda uppstyrning vi har gjort är att vi hela tiden låtit Kalle sova i egen säng, även om han ibland halv- eller helsomnat på axeln eller i bärsjal innan. Vi har även använt oss av buff och ramsa (för att förbereda honom). Vi har vänner som har goda erfarenheter av SHN och vi vill själv försöka få detta att funka för oss framöver.
Sambon har nu börjat jobba och jag har alltså så smått börjat försöka komma igång med standardmodellen, men är i behov av stöd. Jag tjyvstartade lite igårkväll, men idag är egentligen första dan jag kör "på riktigt". Har anpassat tiderna lite efter vad som funkar bäst för oss så det ser ut såhär:
06:30 gormorgon o mat
07:30 sova
10 mat o umgänge
11:30 sova
14 mat o umgänge
16 sova
18 mat och umgänge
21 godnatt
(1-2 nattmål fram till morgonen)
Såhär har det gått hittills:
Igår:
18:15 Vaknar. Vi försöker få till matning och umgänge i tre timmar innan läggning. Det går sådär... Matningen blir lite hattig pga. magknip och möjligt missnöje med ett av brösten (misstänker att det antingen inte kommer tillräckligt fort eller att det sprutar lite konstigt ur vänster bröst och att det är därför han inte riktigt gillar). Kan även vara magknip. Kalle kastar av och an med huvudet vid bröstet och spänner kroppen. Kompletterar med ersättning när han inte får i sig tillräckligt. Funkar. Försöker mig på ett mysigt bad, men det faller inte i god jord. Kalle skriker i högan sky och vi tvättar resten med tvättlapp och gör lite magmassage. Det är mysigare. Sitter en stund i sjal, får en sista nattslurk.
20:45 Pappa lägger. Ramsar. Kalle protesterar. Pappa buffar och "vagnar" vaggan (motsv. vagning men ändå inte riktigt) 5min. Högljudda protester som plötsligt slutar. Pappa ramsar ut sig. Tjoho!
01:45 Vaknar. Ammas fån båda brösten. Byter jättekissig blöja och nerkissade kläder.
02:15 Läggs. Somnar med enbart ramsa (tror jag - det är lite suddigt här)
02:45 Vaknar. Buffas. Ramsa.
02:50 Somnar.
03:35 Vaknar. Buffas 5-10min. Ingen effekt. Eldar upp sig mer och mer. Mamma faller till föga och tar upp. Ammas på båda brösten. Ny blöja.
04:00 Läggs. Somnar utan strul.
Idag
06:45 Vaknar inom schematiden. Glatt godmorgon! Ammas länge från favvobröstet. Ny blöja. ca 40ml ersättning istället för bröst nr 2 som ratas helt.
08:00 Läggs. Sommnar mha buff + ramsa.
10:00 Väcks. Ammas från höger bröst. Blöjbyte. Åker till mormor och morfar. Ammas från vänster bröst (!?) Funkar riktigt bra. Kör med mer sittande amningsposition för Kalles räkning.
11:45 Läggs. Vagnas x 3. Ramsa. Somnar inom ca 10min.
14:10 Väcks. Tömmer höger bröst. Byter blöja. Magmassage och mys. Hänger med mormor och med mammas faster. Ratar åter vänster bröst. Skriker och slänger av och an med huvudet så fort jag lägger till honom. Hjälper inte med sittande position. Åker hem. Ger ca 50ml ersättning som kompensatin för vänster böst.
16:05 Läggs vaken och glad. Gillas inte. Vill inte sova. Skriker och gråter. Eldar upp sig. Blir riktigt arg och ledsen. Buffar och "vagnar" vaggan ca 15min utan resultat. Går ut emellanåt och ramsar och inväntar ev förändring. Mamma faller åter till föga och tar upp en genomsvettig pojke med tårar i ögonvrårna
16:40 Läggs igen. Tröttare nu.
16:50 Vaknar igen. Missnöjd. Mamma tar ur mjukliften ur vaggan och gungar den fram och tillbaks. Kalle lugnar tvärt ner sig. Mamma ramsar sig snabbt ut. Pojken somnar.
...fortsättning följer...
Utifrån ovanstående redogörelse har jag lite funderingar:
1) Hur verkar det so far? Är vi lite på rätt väg i alla fall?
2) Som ni ser så får jag inte alltid till det med buffandet. Vad ska jag göra när jag buffat i 15min och pojken bara blir argare och argare, ledsnare och ledsnare. Det skär i mig... Hur går man vidare när det bara inte funkar? Hur vet man att det inte är något annat behov som pockar och det är därför han skriker? Rap, prutt på tvären, kissig blöja, hungrig? En av gångerna jag föll till föga slurpade han ju glatt i sig 60ml ersättning. Var det jag som var snål med tankningen innan eller? Så svårt att veta hur mycket han får i sig när det strular med ena bröstet. Han snuttar ju trots allt lite på det, även om han släpper hela tiden.
3) Ja, på tal om brösten. Några tips på hur jag kan göra? Ibland funkar det ju (bättre på natten), men ofta inte.
4) Sista vakentiden är ju 3h lång. Just denna tid är Kalle ofta ganska missnöjd. Det känns svårt att veta hur man ska umgås på ett bra sätt då. Blir mest vyssjande, sjalande och inte så mycket kvalitetstid. Hur kan man födela dessa timmar på ett bra sätt med mat, umgänge och skötning? Bad var ju uppenbart inte så kul.
5) Hur modifierar jag schemat framöver varteftersom han blir äldre? Läste nåt om att slå ihop sista eftermiddagsmålet med kvällsmålet eller hur det var, men jag förstod inte riktigt. Hur blir schemat då?
Långt inlägg... sorry. Hoppas på svar. Behöver lite pepp på vägen i de stunder då det känns som knepigast. [/b]