SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

SM med Kalle född 100314

Inlägg av LiMa »

Hej! Den 14:e mars föddes vår Kalle, med kejsarsnitt en dag innan beräknat datum. Han är en frisk och pigg bebis som går upp i vikt som han ska (ligger väl runt 5,5kg nu skulle jag tro). Kalle är vårt första barn.

Fram till nu har vi inte styrt upp våra rutiner så värst mycket utan bara flutit med och försökt lära oss vem Kalle är och hur han funkar. Den enda uppstyrning vi har gjort är att vi hela tiden låtit Kalle sova i egen säng, även om han ibland halv- eller helsomnat på axeln eller i bärsjal innan. Vi har även använt oss av buff och ramsa (för att förbereda honom). Vi har vänner som har goda erfarenheter av SHN och vi vill själv försöka få detta att funka för oss framöver.

Sambon har nu börjat jobba och jag har alltså så smått börjat försöka komma igång med standardmodellen, men är i behov av stöd. Jag tjyvstartade lite igårkväll, men idag är egentligen första dan jag kör "på riktigt". Har anpassat tiderna lite efter vad som funkar bäst för oss så det ser ut såhär:

06:30 gormorgon o mat
07:30 sova
10 mat o umgänge
11:30 sova
14 mat o umgänge
16 sova
18 mat och umgänge
21 godnatt
(1-2 nattmål fram till morgonen)

Såhär har det gått hittills:

Igår:
18:15 Vaknar. Vi försöker få till matning och umgänge i tre timmar innan läggning. Det går sådär... Matningen blir lite hattig pga. magknip och möjligt missnöje med ett av brösten (misstänker att det antingen inte kommer tillräckligt fort eller att det sprutar lite konstigt ur vänster bröst och att det är därför han inte riktigt gillar). Kan även vara magknip. Kalle kastar av och an med huvudet vid bröstet och spänner kroppen. Kompletterar med ersättning när han inte får i sig tillräckligt. Funkar. Försöker mig på ett mysigt bad, men det faller inte i god jord. Kalle skriker i högan sky och vi tvättar resten med tvättlapp och gör lite magmassage. Det är mysigare. Sitter en stund i sjal, får en sista nattslurk.
20:45 Pappa lägger. Ramsar. Kalle protesterar. Pappa buffar och "vagnar" vaggan (motsv. vagning men ändå inte riktigt) 5min. Högljudda protester som plötsligt slutar. Pappa ramsar ut sig. Tjoho! :D Det funkar!
01:45 Vaknar. Ammas fån båda brösten. Byter jättekissig blöja och nerkissade kläder.
02:15 Läggs. Somnar med enbart ramsa (tror jag - det är lite suddigt här)
02:45 Vaknar. Buffas. Ramsa.
02:50 Somnar.
03:35 Vaknar. Buffas 5-10min. Ingen effekt. Eldar upp sig mer och mer. Mamma faller till föga och tar upp. Ammas på båda brösten. Ny blöja.
04:00 Läggs. Somnar utan strul.

Idag
06:45 Vaknar inom schematiden. Glatt godmorgon! Ammas länge från favvobröstet. Ny blöja. ca 40ml ersättning istället för bröst nr 2 som ratas helt.
08:00 Läggs. Sommnar mha buff + ramsa.
10:00 Väcks. Ammas från höger bröst. Blöjbyte. Åker till mormor och morfar. Ammas från vänster bröst (!?) Funkar riktigt bra. Kör med mer sittande amningsposition för Kalles räkning.
11:45 Läggs. Vagnas x 3. Ramsa. Somnar inom ca 10min.
14:10 Väcks. Tömmer höger bröst. Byter blöja. Magmassage och mys. Hänger med mormor och med mammas faster. Ratar åter vänster bröst. Skriker och slänger av och an med huvudet så fort jag lägger till honom. Hjälper inte med sittande position. Åker hem. Ger ca 50ml ersättning som kompensatin för vänster böst.
16:05 Läggs vaken och glad. Gillas inte. Vill inte sova. Skriker och gråter. Eldar upp sig. Blir riktigt arg och ledsen. Buffar och "vagnar" vaggan ca 15min utan resultat. Går ut emellanåt och ramsar och inväntar ev förändring. Mamma faller åter till föga och tar upp en genomsvettig pojke med tårar i ögonvrårna :cry: Ny blöja. 60ml ersättning.
16:40 Läggs igen. Tröttare nu.
16:50 Vaknar igen. Missnöjd. Mamma tar ur mjukliften ur vaggan och gungar den fram och tillbaks. Kalle lugnar tvärt ner sig. Mamma ramsar sig snabbt ut. Pojken somnar.
...fortsättning följer...

Utifrån ovanstående redogörelse har jag lite funderingar:

1) Hur verkar det so far? Är vi lite på rätt väg i alla fall? :?
2) Som ni ser så får jag inte alltid till det med buffandet. Vad ska jag göra när jag buffat i 15min och pojken bara blir argare och argare, ledsnare och ledsnare. Det skär i mig... Hur går man vidare när det bara inte funkar? Hur vet man att det inte är något annat behov som pockar och det är därför han skriker? Rap, prutt på tvären, kissig blöja, hungrig? En av gångerna jag föll till föga slurpade han ju glatt i sig 60ml ersättning. Var det jag som var snål med tankningen innan eller? Så svårt att veta hur mycket han får i sig när det strular med ena bröstet. Han snuttar ju trots allt lite på det, även om han släpper hela tiden.
3) Ja, på tal om brösten. Några tips på hur jag kan göra? Ibland funkar det ju (bättre på natten), men ofta inte.
4) Sista vakentiden är ju 3h lång. Just denna tid är Kalle ofta ganska missnöjd. Det känns svårt att veta hur man ska umgås på ett bra sätt då. Blir mest vyssjande, sjalande och inte så mycket kvalitetstid. Hur kan man födela dessa timmar på ett bra sätt med mat, umgänge och skötning? Bad var ju uppenbart inte så kul.
5) Hur modifierar jag schemat framöver varteftersom han blir äldre? Läste nåt om att slå ihop sista eftermiddagsmålet med kvällsmålet eller hur det var, men jag förstod inte riktigt. Hur blir schemat då?

Långt inlägg... sorry. Hoppas på svar. Behöver lite pepp på vägen i de stunder då det känns som knepigast. [/b]
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: SM-uppstart med bebis 1mån - Behov av hjälp och vägledni

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till forumet och grattis till nykomlingen. Jag ska försöka ge min syn på dina frågor.
Utifrån ovanstående redogörelse har jag lite funderingar:

1) Hur verkar det so far? Är vi lite på rätt väg i alla fall? :?
Jag tycker att ni har lite brått, Kalle är ju bara en månad gammal och då är livet ganska vingligt, det är mycket man ska lära sig bla hur man tuttar i sig maten. Så dra ner på farten, allt behöver inte sitta perfekt så här tidigt.
2) Som ni ser så får jag inte alltid till det med buffandet. Vad ska jag göra när jag buffat i 15min och pojken bara blir argare och argare, ledsnare och ledsnare. Det skär i mig... Hur går man vidare när det bara inte funkar? Hur vet man att det inte är något annat behov som pockar och det är därför han skriker? Rap, prutt på tvären, kissig blöja, hungrig? En av gångerna jag föll till föga slurpade han ju glatt i sig 60ml ersättning. Var det jag som var snål med tankningen innan eller? Så svårt att veta hur mycket han får i sig när det strular med ena bröstet. Han snuttar ju trots allt lite på det, även om han släpper hela tiden.
Det mesta i den här åldern handlar om mat, mat och ännu mera mat. Är det så att han inte somnar, eller bara sover en kort stund så är det säkerligen så att han är hungrig och behöver mer mat. Så skippa "föll till föga" och ge honom mat för det är precis vad du ska göra i det läget. Jag föredrar att ha mina små sovandes både natt och alla dagslurar i vagnen för då kan man vagna på ett väldigt effektivt sätt. Att buffa så små tycker jag är svårt och jag har svårt att tänka mig att det blir samma slags vagning av att dra på vaggan. Så här föreslår jag att ni lägger Kalle i vagnen istället för vaggan hur fin den än är.
3) Ja, på tal om brösten. Några tips på hur jag kan göra? Ibland funkar det ju (bättre på natten), men ofta inte.
Ja du bröst är ju en trevlig historia men de funkar ju inte alltid så där friktionsfritt precis. Här hemma har två föredragit höger bröst medans en har föredragit vänster bröst. Varför? Ingen aning. Men jag har försökt att börja med det ratade bröstet och ammat lite mer ifrån det så att mjölkproduktionen ökat. När småttingarna fått riktigt grepp om hur man tuttar så har de inte spelat någon roll från vilket bröst de fått mat ifrån.
4) Sista vakentiden är ju 3h lång. Just denna tid är Kalle ofta ganska missnöjd. Det känns svårt att veta hur man ska umgås på ett bra sätt då. Blir mest vyssjande, sjalande och inte så mycket kvalitetstid. Hur kan man födela dessa timmar på ett bra sätt med mat, umgänge och skötning? Bad var ju uppenbart inte så kul.
Han kan vara övertrött och behöva få sova 5 eller 20 min för att orka hela kvällen. Vissa barn är tröttmössor och på kvällskvisten kan de flesta krokna och då hjälper en liten kort lur. Att bada får man lära sig, gör det när han är pigg, det spelar ju ingen roll vilken tid på dagen det inträffar i början. Är man pigg är de flesta aktiviteterna roliga.
5) Hur modifierar jag schemat framöver varteftersom han blir äldre? Läste nåt om att slå ihop sista eftermiddagsmålet med kvällsmålet eller hur det var, men jag förstod inte riktigt. Hur blir schemat då?
Ha inte för bråttom säger jag och fäktar lite med handen för att understryka vad jag just skrivit. Skynda långsamt. Sträva efter två timmar vaken och två timmars sömn och sen när han blir större finns det flera olika scheman att följa. [/quote]

Kom ihåg att njuta av Kalle, tänk på att han är en liten plutt som med varsam hand ska vägledas till god sömn och en härlig aptit. Ni är helt på rätt väg men tagga ner lite och njut. Läs kompendiet om SM ett par gånger till och minns att det är en modell att luta sig emot och inte slaviskt kontrakt som måste följas.

Kram Susan

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Tack...

Inlägg av LiMa »

... för stöd och råd. Jo, jag vet att jag har en tendens att bli lite överambitiös när jag väl ger mig in i något. :) Lätt att stirra sig blind på metoden också sähär i början. Skriver mer sen men kan i alla fall berätta att jag idag för första gången kände att jag faktiskt nådde fram med ramsan. Han ändrade karaktär på skriket och jag följde med och tillslut var det mest lite gnyenden som "fadade ut". Kände mig så himla glad över att vi fått "kontakt". Dagen har gått bra och inatt lät jag Kalle själv bestämma när han ville ha sina nattmål. Blev ett vid halv två och ett till vid fem. Känns lagom. Nu ikväll har vi myst på skötbordet med tvätt, sång och massage. Tack igen!
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Susan!
Så dra ner på farten, allt behöver inte sitta perfekt så här tidigt.
Tack för de orden. Det behövde jag höra. Har lätt för att få prestationsångest när jag ger mig i kast med något nytt jag inte riktigt behärskar och det inte funkar på en gång. Är nog lite otålig ibland. Men så kan jag ju inte tänka när det är en liten Kalleman med i bilden. Även om det är välvilja bakom mina ambitiösa försök så måste jag ju såklart skynda långsamt. Han är en bebis, inte en maskin :wink:
Att buffa så små tycker jag är svårt och jag har svårt att tänka mig att det blir samma slags vagning av att dra på vaggan.
Jo, buffande är en konst. Har fått till det lite bättre nu dock. Kan tillägga att vaggan är på hjul så det går att få hyfsad effekt på vagnande i längsgående riktning, men inte som med vagnen såklart. Fick så dåligt samvete igår när jag såg att Kalle hade ett litet "skavsår" på näsan. :( Tänker att han fått det när han varit missnöjd med mitt vagnande/buffande och tryckt lilla ansiktet ner i madrassen. Måste verkligen se till att lakanet är slätt så han inte har några veck att gnugga mot.
Ja du bröst är ju en trevlig historia men de funkar ju inte alltid så där friktionsfritt precis.
Det verkar vara lite olika från gång till gång detdär med brösten har jag märkt. Igår tömde han glatt "dumbröstet" och knorrade vid det andra. Misstänker att det kan ha andra förklaringar ibland. Men generellt är det svårare med vänster bröst. Ibland när han inte alls vill ta bröstet kan det funka bättre med flaska. Man får prova sig fram.
Han kan vara övertrött och behöva få sova 5 eller 20 min för att orka hela kvällen.
Har tillämpat denna lilla powernap några gånger både på dan och kvällen och det verkar göra susen. Då kan han "komma igen" och orka äta eller umgås lite till innan det är dags för nästa stor-lur.
Kom ihåg att njuta av Kalle, tänk på att han är en liten plutt som med varsam hand ska vägledas till god sömn och en härlig aptit.
Tack igen... ska verkligen inte glömma bort detta. Han är en superfin pojke som jag älskar så!

Tänkte berätta hur det gått sen sist. Skriver lite funderingar med kursiv test.

Torsdagkvällen tillbringade Kalle med pappa...
18 vaknar - äter, umgås med pappa, är trött och lite skrikig.
20:40 somnar.
20:50 vaknar, buff och ramsa.
21:05 somnar.
01:25 vaknar och äter.
01:55 Läggs - buffas i 3 omgångar innan han somnar ca 02:00.
05:00 Vaknar. Bröst x 2 + ny blöja.
05:25 Läggs. Somnar.

Fredag
06:30 Väcks av pappa. Äter 60ml ers. Inte så hungrig. Magknip?
07:20 Läggs. Buffas. Somnar 07:40.
10:05 Väcks. Äter 120ml utpumpad bröstmjölk.
11:30 Somnar. Småvaknar någon timme senare i omgångar. Vagnas.
13:45 Vaknar. Vrålhungrig! Mamma får bråttom att hutta ställe att amma på då vi befinner oss på stan.
15:30 Småsomnar i vagnen på väg hem.
16:00 Lägs hemma i vaggan.
16:15 Protesterar. Lugnas med ramsa men vaknar igen. Buffas,
16:22 Somnar.
18:00 Väcks av mamma. Mat kvällstvätt. Mys och massage.
20:30 Läggs. Lite protester. Lugnas med ramsa + 2 x buff.
00.00 Vaknar 1 o 1/2 bröst (typ). Ny blöja.
00:30 Läggs. Somnar.
03:20 Vaknar. Bröst x 2.
03:40 Läggs. Somnar.
05:30 Vaknar 1h före "schemat". Hade kanske kunnat buffas till sömn, men mamma var så trött och tog upp en upprörd pojke som legat och gruffat ett tag. Äter lite från båda brösten men verkar ha magknip. Spänner sig och kastar av och an vid bröstet. Får inte i sig mycket. Byter bajsig blöja.
06:05 Läggs. Upprörd. Buffar och "vagnar".
06:15 Somnar.
06:35 Väcks glatt av pappa enligt "schemat". Sömnig. Äter 40ml ersättning.
07:30 Somnar
08:15 Vaknar och protesterar. Inte jätteupprörd. Buff, ramsa, vagna.
08:25 Somnar, men sover oroligt. Magen?
09:30 Vaknar. Tas upp trots att det är en halvtimme tidigt i hopp om att få i honom mer mat. Ammas. Går inte bra. Ledsen. Magknipig. Får inte i sig mcket.
10:30 Får en liten lur i sjal.
10:50 Väcks för att få mat. 110ml ersättning. Lugnare nu, mer aptit men trött. Bajsar massor!!
11:30 Läggs. Vissa protester. Buff x 2. Somnar
... to be continued...

Ja, som du ser så funkade det ganska bra torsdag natt, fredag dag och kväll men lite mindre bra inatt och i morse. Blev så himla hattigt med maten och sömnen. Kan det varit magen som spökade och gjorde honom orolig? Svårt att veta hur man ska göra när han inte får i sig mat. Försöker hålla tiderna hyfsat ändå, men ger honom möjlighet till powernaps om det behövs. Hur mycket behöver han äta på natten egentligen. Försöker hålla matningarna korta då, men det kanske inte är så smart om han istället sover kortare och oroligare. Borde jag tanka på mer eller? Hade hoppats att han skulle ha ro och möjlighet att sova längre på natten när dagen funkat så bra, men så blev det inte. Försökte ge honom en extraslurk ersättning innan han somade där vid 20:30 men han var inte intresserad. Ja, vi jobbar på och slits mellan hopp och förtvivlan :) Tar gärna emot vidare synpunkter. Känns bra att få lite guidning. Ska försöka vara lite mindre detaljerad i mina redogörelser framöver. Summera lite mer kanske...

Kram / Linda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej LiMa, välkommen till SoS :)

Jag hoppar in här för jag kan inte låta bli att tycka att du faktiskt skyndar mer än ... du faktiskt skall. Kalle har nyss fyllt 1 månad och då är scheman och ramsor inte på tal ännu.

Jag återklistrar SusanD's kloka ord till dig:
SusanD skrev:Ha inte för bråttom säger jag och fäktar lite med handen för att understryka vad jag just skrivit. Skynda långsamt. Sträva efter två timmar vaken och två timmars sömn och sen när han blir större finns det flera olika scheman att följa.
Ramsan börjar man smyga in bakvägen (dvs. att man säger den mjukt och fint i förbifarten när man lägger dem) när de är ca 2 månader ( :!: ) för att sen låta den ta över vagningen, buffningen etc, för att sätta ramsan som huvudverktyg. Vad som händer när du ramsar nu är att barnet letar efter vars ljudet kommer ifrån. Du kan alltså mer skapa förvirring än att verktyga.

Så jag säger det igen; eftersträva rytmen 2-2 men schema skulle jag inte rekommendera ännu. Slutligen känner ni Kalle bäst men skynda långsamt LiMa.

:)
LiMa

Inlägg av LiMa »

Kalaskakan

Tack för synpunkter. Jo, jag har förstått att jag varit lite ivrig. Fick dock för mig att man kunde börja tidigare än vad man kanske kunde. Vill bara väl... Nu känner jag mig lite dum. Hoppas jg inte pajat något inför framtiden nu. :( Vill ju bara att min älskade lilla pojke ska ha allt gott.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej LiMa!

Inte har du pajat nàgot som helst. :heart: Glöm minuter, ramsa och allt sànt nu och njut av Kalle, tiden gàr sààà fort.

Tratta i honom all mat han vill ha, byt blöja, ge honom mer mat,var social, sedan lägger du honom att sova, nàgon gàng fàr man buffa eller vagna lite för att hjälpa till. Sà strävar jag efter mitt tvà-tvà schema, det funkar inte alltid, men snart sitter det, en vacker dag.

Skynda lànsamt!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Understryker det Miniz säger, du har inte pajat nånting LiMa. Det är klart att alla vi det bästa för våra små :heart: !

För att du skall få en bättre bild av hur det hela kan gå till så rekommenderar jag:

:idea: Barnaboken - där allt står väl beskrivet

:arrow: TorpSaras tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 17&start=0

:arrow: SusanD's tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 53&start=0

TorpSara och SusanD ger lysande exempel på hur sakta makert man tar det och hur allt sätter sig :wink:
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack för synpunkter, inspiration och pepp! Ska beställa Barnaboken nu och läsa in mig lite.

En annan liten fråga... Har fösökt hitta nån tråd som tar upp problem med skrik vid bröstet men inte lyckats hitta någon. Den senaste tiden har det varit jättesvårt att amma Kalle. Han kan vakna och vara hungrig men när han väl läggs vid bröstet ligger han bara någon/några minuter och släpper sedan taget och skriker. När jag sedan försöker lägga an honom igen så ruskar han häftigt fram och tillbaks på huvudet med lilla munnen nära vårtan, som om han inte hittade den. Han har annars aldrig problem med detta utan nafsar glatt tag ordentligt och börjar suga. Men inte nu. Han blir frustrerad och ledsen och då jag ibland lyckas "docka an" honom så suger han några tag, sliter och drar (aj, aj), krafsar med händerna (aj, aj) och släpper sedan taget med ett smack. Sen upprepas proceduren alternativt att han spänner hela kroppen och böjer sig bakåt. Jag tar upp honom över axeln och rapar honom ofta men så fort jag lägger ner honom i amningsposition blir han ledsen igen. Fullkomligt omöjligt att veta hur mycket han får i sig när det blir såhär. Han småsnuttar bara i korta stunder på varje bröst och vi tankar på med ersättning tillslut när det inte funkar längre. I och med detta sover han även kortare perioder (eftersom han blir hungrig) och vi hamnar i en tråkig spiral. Är det magont eller nåt annat? Kanske hänger inte min mjölkproduktion med? Fast å andra sidan kan mjölken ibland spruta när han släpper taget, så det känns inte så. Vet inte om jag ska fortsätta truga på honom bröstet eller lägga ner ett tag och bara ge ersättning. Vill ju inte att han ska få alltför negativa associationer till amningen så att det tillslut inte går alls. Till saken hör att det heler inte alltid funkar så bra med ersättning heller utan att det blir samma sak då. Tar gärna emot tips runt detta eller hänvisningar till trådar som tar upp liknande svårigheter. Tycker att det är lite klurigt att hitta bland trådarna... Tack! / LiMa
LiMa

Inlägg av LiMa »

En till liten fråga. Kalle vaknar alltid när man kommer hem efter avslutad promenad. Hur gott han än sovit. Sen är det stört omöjligt att få honom att somna om. Har prövat med att ställa honom i trapphuset eller på balkongen för att övergången ska bli mindre påtaglig, men det hjälper inte. Några idéer? Idag vagnade och buffade jag nästan en halvtimme innan jag tillslut fick honom att somna med hjälp av nappen. Samma visa vid ett tidigare tillfälle och då lade jag honom på rygg med napp sista sovtimmen, vilket funkade. / Linda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här är en bra tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7776

Om att vakna när vagnen står still: Man får vara tjurigare helt enkelt. Och starta promenaden efter de somnat. Då brukar det gå bättre. :D
LiMa

Inlägg av LiMa »

TorpSara skrev:Här är en bra tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7776

Om att vakna när vagnen står still: Man får vara tjurigare helt enkelt. Och starta promenaden efter de somnat. Då brukar det gå bättre. :D
Tack för amningstips. Ska testa. Nu håller jag på ett tag, men när det känns som att hela vakentiden bara blir skrik vid bröstet så kompletterar jag med flaska på slutet (så han ska få i sig tillräckligt innan han ska sova). Det brukar funka bättre. Åsså får vi lite tid över för mys och joller. Kan det vara min mjölkproduktion som inte är i fas med Kalles aptit. Hän är överlag väldigt snuttig just nu. Det märkliga är att det funkar hur bra som helst på natten. Då ligger han oftast (inte alltid) lugnt och fint vid bröstet och äter. Märkligt...

Vad gäller vagnen så brukar det gå bra att söva honom innan jag lägger honom i vagnen. Problemet uppstår när vi varit ute och gått nån timme och sen återvänder hem. Då ska det vaknas minsann. ;) Stört omöjligt att söva om honom sedan... Men jag fortsätter trixa och se hur vi kan lösa det.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lima! :D

Han är typ 6 veckor nu, va? Det ligger en ökningsperiod ungefär där som för vissa är rätt tuff, som du skriver måste ju din mjölkproduktion hänga med när han ökar sin efterfrågan. Här är alla våra bästa mjölkökningstips, och att efterjaga med flaska är inte heller fel, förstås. :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Så fundera på om du kan få i honom lite mer mat, antingen genom fler omgångar inom varje SM-mål, eller om inte det räcker genom tätare måltider i ett par dagar.

:idea: Och sedan är det dags att börja öva på att han somnar själv, dvs utan knock-outslurk (=somna vid bröstet) och utan att du söver honom i famnen. Du lägger honom bara, vaken, mätt, och tillfredsställd efter ett komplett SM-mål och vagnar/skakar i handtaget/buffar om det behövs, och sedan backar du gradvis med det också. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LiMa

Inlägg av LiMa »

chokladkaninen skrev:Hej Lima! :D

Han är typ 6 veckor nu, va? Det ligger en ökningsperiod ungefär där som för vissa är rätt tuff, som du skriver måste ju din mjölkproduktion hänga med när han ökar sin efterfrågan. Här är alla våra bästa mjölkökningstips, och att efterjaga med flaska är inte heller fel, förstås. :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Så fundera på om du kan få i honom lite mer mat, antingen genom fler omgångar inom varje SM-mål, eller om inte det räcker genom tätare måltider i ett par dagar.

:idea: Och sedan är det dags att börja öva på att han somnar själv, dvs utan knock-outslurk (=somna vid bröstet) och utan att du söver honom i famnen. Du lägger honom bara, vaken, mätt, och tillfredsställd efter ett komplett SM-mål och vagnar/skakar i handtaget/buffar om det behövs, och sedan backar du gradvis med det också. :D
Hej Chokladkaninen! Tack igen för stöd. Känns så bra att ha detta forum att ventilera saker som strular. Då känner man sig mindre ensam.

Till att börja med måste jag få skryta lite med att jag faktiskt redan får honom att somna själv. :thumbsup: Lägger honom vaken nästan varje gång, förutom på natten då han knappt vaknar av att äta. Ibland måste jag buffa (en eller ett par omgångar) och en och annan gång har jag fått stoppa in nappen då han snuttat en massa på sin hand och blivit störd då han tappat taget om den (handen alltså). Nappen sitter bättre. När han väl somnat släpper han nappen och då tar jag bort den. Vaknar han igen då så behövs inte nappen utan det räcker med buffandet. Men som sagt, oftast funkar det utan napp.

Vad gäller ammningen så har den verkligen helt pajat ur nu. Eller inte helt kanske, men jag fattar verkligen inte vad som är felet. Idag satt jag och grät över pojken som bara var så ledsen så ledsen. :cry: Vill inte behöva ge upp amningen. Vad som förvirrar är att det funkar ibland och ibland inte. På nätterna t.ex. brukar det inte vara några som helst problem. Han snuttar glatt på båda brösten ca 10 min var. Sträcker lite lojt på sig och rapar emellan för att sen somna om. På dagen kan det gå bra med ena bröstet i 5min, följt av 20min skrik och gråt och kastande av och an med huvudet intill vårtan. Jag fortsätter erbjuda bröstet och varva med att kasta upp honom på axeln eller bryta av med nåt annat. Ibland "tvingar" jag in vårtan med milt våld vilket de flesta gångerna föranleder ännu större protester men ibland får resultatet att han faktiskt "dockar an" och suger färdigt lugnt och fint tills det är slut och han är helnöjd. Så svårt att veta hur mycket man ska truga när det ger så olika effekt. Är rädd att han får en totalnegativ upplevelse av hela amningssituationen. När det inte funkar blir han ledsen så fort man börjar lägga honom i något som ens liknar horisontalläge intill bröstet och det känns ju inge roligt. Amningen ska ju vara något positivt. Blä... känner mig gnällig, men amningen är en så stor del av dagen så när det inte funkar känns det så deppigt. Amningsstunderna blir till en strid och både jag och pojken blir alldeles svettiga och trötta. Nu sist så la jag ner amningsprojektet en halvtimme innan han skulle sova, fyllde på med utpumpad mjölk i flaska (vilket gick jättebra) och när jag sen la honom i sängen sa han bara "umpf" och somnade som en sten. :)

Kan tillägga att Kalle i övrigt är en supermysig kille som gillar sin skötbordsmobil, att få magmassage och att titta på och "prata" med sin mamma och pappa (och andra med för den delen med). Han är sex veckor på söndag och väger snart 6kilo. Så det går ingen nöd på honom... :wink:

Kram och tack!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, när det är något som börjar trassla så blir man så otroligt fokuserade på det så att det bara trasslar ännu mer. Mat är ju en väsentlig del av livet, alla måste ha det och det skapar stress.

Vad gör du medans du ammar? Med första barnet satt jag alltid i soffan och kollade på tv, med de andra har jag ju haft syskon att läsa för, hjälpa på toa, trösta och gosa med. På något sätt måste du finna lugnet inom dig så inte allt bara blir en sörja av stress. Om det äts dåligt/lite något mål så tvinga inte, undvik att truga. Gör något annat en liten stund och börja sedan om. Ta upp ett sovande litet barn och lägg till, funkar för många, då kan de börja äta i sömnen och hinner inte börja krångla innan maten runnit till.

Bara några snabba tankar från mig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"