Hen Anna "
blivande mamma"!
Tack för din förståelse för mina bryderier. Som du säger så slits jag lite mellan SM (som ju går ut på att se till att barnet är riktigt mätt inför varje sovstund) och amingsmottagningens råd att INTE fylla på med ersättning även om han inte ätit så mycket på brösten. Detta för att han ska få upp intresset för brösten framför flaskan igen.
Så som jag gjort hittills (sen igår) är att jag erbjudit honom bröstet flera gånger under hans vakenperioder. Ibland har det funkat, ibland har det blivit gråt och tandagnisslan, men han har i alla fall fått i sig åtminståne ett bröst varje gång. Hur det än har gått har jag lagt honom att sova efter ca 2h, vilket har fungerat förvånandsvärt bra. Känns dumt att lägga honom halvmätt, men så har jag gjort i alla fall. Tankar på med ersättning en gång per dag - kvällsslurken.
Eftersom vi redan innan haft ett "schema" i bakhuvudet så sitter mycket av det kvar trots matstrulet, även om jag tillåter det att diffa rätt friskt. Ibland undrar jag dock om Kalle läst schemat

I morse t.ex. så tänkte jag mig att vi skulle gå upp vid 7. Kl 06:59 hör jag ett knorr från vaggan. Sen tänkte jag vi kunde äta nån timme för att därefter ta en lur fram till 10:30. Kl 10:27 vaknar Kalle. Han är för rolig.
Min tanke är att fortsätta med bröst-trugandet t.o.m söndag. Funkar det inte bättre då så fyller jag på med ersättning i flaska (med risken att han då helt väljer bort brösten efter ett tag - men då får det bli så... tyvärr). Kan visa lite hur det sett ut sen igår.
13:55 Vaknar. Äter ca 5-10min på H-bröst, liggande. Trugas på V-bröst, funkar några minuter. Sitter i sjal. Tar en powernap däri. Tömmer sen V-bröst.
15:40 Är en riktig tröttmössa. Läggs att sova. Sover oroligt efter en timme. Småvaknar men går att förmås somna om med buff.
18:00 Vaknar av sig självt. Äter på båda brösten (5-10min), men tömmer dem inte helt. Sukerkinkig och gnällig. Blir glad av ett bad dock. Får nattslurk med ersättning. Erbjuds 100ml, men äter bara ca 70ml, sen samma protester som vid bröstet.
20:40 Läggs. Somnar som en sten.
01:15 Vaknar. Äter på såväl H som V-bröst liggande!!
01:45 Läggs
04:20 Vaknar. Äter bra ur V-bröst. Totalratar H-bröst under högljudda protester.
04:45 Läggs. Svårsövd. Buffas och vagnas. Somnar efter ca 15min.
07:00 Vaknar. Äter ok från V-bröst liggande. Äter 10min från H-bröst efter stora protester och enträget trugande från mammas sida.
11:48 Läggs. Trött, men måste buffas en gång.
12:30 vaknar till (i skarven?), men somnar igen efter 3 omångar buff och vagning.
Några frågor utifrån ovanstående:

Hur länge bör han ligga vid varje bröst för att få i sig tillräckligt? Nu får jag högst till ca 10min totalt på varje. Är det tillräckligt? Andra bröstet är alltid svårast oavsett om det är H eller V.

Hur ska jag tänka kring att truga fast att han skriker? Ibland blir det bara värre och han hetsar upp sig mer och mer, men ibland får jag ju honom faktiskt att ta tag och han kan då tömma hela bröstet tillslut. Nu går jag på känsla när jag ska fortsätta truga och när jag ska bryta och hoppas att jag har omdöme nog att veta när jag ska göra vad.

Vad tusan gör jag om han tjorvar med flaskan också? Den är ju min rädding ifall alllt detta med brösten faller. Eller kommer det kanske vara enklare för honom när maten bara levereras på ett sätt kanske?

Hur mycket behöver han äta på natten? Nu fick jag ju i honom rätt mycket vid 01. Kan jag nöja mig med att han bara tar ett bröst vid 04 då? Tanken är väl ändå att han ska kunna klara sig med bara ett mål på natten snart?

Tack alla ni snälla som engagerar er i vårat trassel. Jag är så tacksam för det!
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.