Krångel med införandet av 6-timmars natt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

ToscaMor skrev:Hej igen!
Jag kör på en ny tråd här då min kamp denna gång handlar om maten. Vi har någorlunda fått till vakentiden och sovtiden för den lille gynnaren, men hur sjutton får jag till det där med fyra rätter per måltid. Jag trugar och trugar och det hela slutar med sorg hos barnet. Han käkar i regel två gånger och då får jag i honom den andra omgången efter en timme, men icke något där emellan. Han vänder bort huvudet och får kväljningar om jag försöker för intensivt. Det går fyra timmar mellan målen men han är ingalunda intresserad. Jag har en känsla av att det lätt blir negativt om jag trugar och det slutar med gråt och dit vill vi ju inte komma.

Det vore fint med lite tips kring det här då jag inte "vågar" vagna bort nattmålet förrän jag vet att han har fått i sig all mat han förmår.

Tack på förhand!!!
/Förvirrad
Ledset ska det inte bli! :wink:

:idea: Jag skulle tänka så här: Om du har 3,5-4 timmar mellan början på måltiderna och erbjuder mat inom 1,5h (alltså ingen knockout-slurk längre), så gör du vad du kan, eller hur? Tackar han då nej till påfyllningarna, så gör han ju det, och det måste han få lov till. Sover han sina pass mer eller mindre som planerat så kan du räkna med att han klarar sig på den mängd han får i sig.

Ang att vagna bort nattmål så finns det två varianter - de barn som prioriterar sin sömn och därför sover över nattmål av sig själva när de börjar få i sig tillräckligt med mat på dagen. Samt de barn som tycker att det är praktiskt att äta lite extra på natten. De i den sista kategorin får man hjälpa lite på traven, och då kan det ju bli en lite hungrig natt - med desto bättre aptit den följande dagen. Är du med?

Det första att bestämma sig för är därför om ens barn verkligen hör till den andra kategorin - jag får ofta intrycket att man utgår från det lite i onödan; sova-själv-barnen är vanligare än man skulle kunna tro! :wink: Så en bra början är att gambla och se när han vaknar ifall du inte väcker. Nästa steg är att besämma när nattmålet händer och så vagna alla tider som inte är den tiden - men man kan gott kosta på sig att vara en smula flexibel (marginalhalvtimme), bara man inte hattar och velar. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hallåj och tack för svar!
I regel sover han sina pass som han ska, med viss hjälp över skarvar ibland. Så jag får slappna av lite kanske....återigen...

Det där med nattmål var så bra skrivet. :idea: Jag har legat lågt ett tag för att få till dagarna ordentligt innan jag "ger mig på" natten. Och mycket riktigt som du skrev, jag har rakt av varit inställd på att få vagna hela nätterna flera dagar i rad och riktigt förberett mig i flera veckor på det...... Men så i natt så sov den lille fem timmar på raken, helt av sig själv. (rekord här hemma). :D :D Iofs kompenserade han det hela genom att vara vaken i 1,5 timme efter det men ska vi nog klara bättre nästa natt.

Tack för dina kloka ord! :) Jag fortsätter här hemma med lite mer cool attityd :wink:
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! :thumbsup: :heart:
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hallåj i vårsolens sken!
Vilken skillnad! Inatt sova han sju timmar rakt av och somnade om utan krångligheter efter det, utan inblandning från föräldrarna. Jag vågar knappt tro på en fortsättning men det känns så skönt idag. Då har ett litet angenämt dilemma dykt upp! Så här ser vårt schema ut:

4.00-4.30 Mat
4.30-7.30 Sova vidare
7.30-8.30 Vaken
8.30-11.00 Sova
11.00-13.00 Mat och vaken
13.00-15.00 Sova
15.00-17.15 Mat och vaken
17.15-18.00 Sova
18.00-20.30 Mat och vaken
20.30 Sova natt

Vi väcker idag kl 22 för ett stödmål inför natten, här äter han ganska friskt. Imorse vaknade han kl 5.00 då jag inte tidigare har behövt bekymra mig för någon klocka till fyra målet. Hur går jag vidare? Ska jag låta honom vakna på eget bevåg (känns inte som en del av iden riktigt...) Eller ställa klockan på fyra och försöka ta bort 22-målet? Han har svårigheter att få i sig ordentligt med mat det sista vakenpasset så 22-målet känns som en viktig del av sovandet. Hur sjutton ska jag lägga schemat så att det funkar även i fortsättningen?
Ska bli spännande att se hur natten ter sig! Dags för pyjamas!
:)
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Tack för allt stöd! Det är väldigt uppskattat och det ger väldigt mycket! :D

Liten uppföljning av natten som varit:
Påfyllnaden vid 22 blev inte så stor då sista vakenpasset gick bättre än vanligt matmässsigt. Lite vagning faktiskt vid två-snåret då han hade svårt att somna om av sig själv. Men så vaknade han av sig själv vid fyra för mat. Så kanske det är dags att ta bort 22-målet och sikta in sig på mat vid fyra? Ska jag vänta eller ska jag köra och vara beredd på vagning trots allt...? Vet inte åt vilket håll jag ska kliva riktigt :?
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
chokladkaninen

Hej Toscamor! :D

Hur gammal är han nu, han har fyllt 3 mån väl?
Så här skulle jag tänka: Han behöver ett nattmål, antingen kring 4 eller ett påfyllnadsmål kl 22. Det naturliga är att behålla 4-målet, för då blir intervallerna bäst (7,5h sömn - nattmål - 3h sömn), men om han har taskig aptit till frukosten tyder det på att du bör välja att behålla 22-målet istället. Tycker du att det kommer på ett ut, eller att han hattar och funkar på ena sättet en dag och andra sättet nästa, så väljer du det mål som du själv tycker är smidigast att ha kvar en månad till. 8) Det viktigaste är att du inte velar när du väl har bestämt dig utan genomför stadigt och konsekvent. :D
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej igen ni kloka forum-folk! :heart:
Jag är återigen behov av guidning och bra vägledning kring den lille 3 månaders pojken som nu har börjat lägga om nätterna.

Sedan sist har vi tagit bort väckning för 22-målet vilket gick galant. Inga problem där. Efter det har han sovit mellan 6-7,5 timmar på raken. Men nu har det hela vänts upp-och-ner. Han vaknar vid två och somnar inte om, vilket han gjort förut, och käkar med glupande aptit. Uppvak igen vid fyra-halv fem för mera mat. Det känns ju som ett bakslag. Jag antar att det hela baserar sig på strulet vid sista vakentiden. Han vill inte äta ur nappflaskan och istället har vi ett marathon i matning då det är lite snålt med maten hos mig på kvällen. Matningen drar över läggdags med ibland en timme. Jag kan få honom att äta ersättning om han slumrar till och jag trutar in flaskan när han fortfarande sover. Annars är det tji omöjligt.

Våra tider ser numera ut som följer (han blir 3 månader på måndag och det här är schemat vi har tjuvstartat med)
6.30 - 9.00 Vaken
9.00 - 10.30 Sova
10.30 - 12.30 Vaken
12.30 - 14.30 Sova
14.30 - 16.30 Vaken
16.30 - 18.00 Sova
18.00 - 20.30 Vaken

Jag vore så glad över lite tips och trix kring det här då jag ju vet att han kan sova gott med mätt mage och vi gärna vill ge oss i kast med 10-timmars nätterna! Tackar på förhand!
Lite trötter och sliten ToscaMor
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

En snabb tanke Tosacamor;

:arrow: Det finns, för en del bebisar, en öknngsperiod där vid 3 månader. Så mata på utav bara den nu tills den har blåst förbi (3-7dgr, du märker tydligt när den har blåst förbi).
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Wow vilket snabbt svar! :) Tackar! Det är lite lustigt för jag sökte runt på en ev ökningsperiod för liten krabat då jag märkt ett ökat intresse från hans sida. Då matar jag på och så ser vi hur det blir här framöver tills det har blåst över! Trugar på bäst jag kan med flaskan så ger det sig antar jag. Var nog lika motsträvigt hos storasyster om jag inte missminner mig.....
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej igen! :)
Nya undringar från mig här. Den lille är nu tre månader och en vecka och jag trodde att ökningsperioden hade lagt sig då det ser ut som om han har omättlig hunger igen. Inatt blev det två uppvak igen. Ska jag vänta återigen? :? Han sover som mest 7,5 timmar på natten, är det dags att börja vagna?
Tacksam för lite input!! :D
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ElinN

Inlägg av ElinN »

Satsa på extra fullmatade dagsmål i stället för extra nattmat nu tycker jag!
:thumbsup:
chokladkaninen

ElinN skrev:Satsa på extra fullmatade dagsmål i stället för extra nattmat nu tycker jag!
:thumbsup:
Det är redan dags för gröt, banan och potatismos! :shock: :lol: I alla fall är det så jag förstår ditt lilla barn. O:)
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

:D Tack för era snabba och praktiska svar! Va kul då börjar vi smakprova här hemma så ska vi se om det sovs bättre framöver!!!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej igen...
Nu börjar jag ifrågasätta allt och då brukar det vara dags att få backning och vägledning från detta eminenta forum. Storasyster kom till ro med sov-mat- och vakentider vid 2,5 månaders ålder då jag först hörde talas och började läsa på om standardmodell och om Annas fantastiska bok. Lillebror som snart är 3 månader och två veckor är en lite klurigare variant. Det har på något vis krånglat från början. På vägen har guppen (förkylning, spruta, matökningar osv) varit så stora att vi inte har kommit rätt egentligen alls. Nätterna är fortfarande tokiga med numera tre uppvak, varav det sista sker vid sexsnåret och som jag inte har lyckats vagna bort. Imorse stod jag en halvtimme...Detta leder så klart till att vi har en liten övertrött krabat före det första sovpasset och resten av dagen blir rätt bråkigt. Vi har börjat med mosad banan och lite gröt men är fortfarande på invänjningsstadiet så några mängder att tala om har han inte fått i sig.

Varje läggning kräver vagning/buffning (ett undantag!) och det skarvas i princip alltid under sömnpassen.

Vi körde ett nytt schema strax före tre månader men fick efter 10 dagar korrigera då det inte för allt i världen gick att få honom att sova mer än 45 minuter på eftermiddagen. Numer ser schemat ut som följer:

7-9 Vaken
9-10.30 Sova
10.30-12.30 Vaken
12.30-14.30 Sova
14.30-16.30 Vaken
16.30-17.15 Sova
17.15-19.30 Vaken
19.30-7.00 Sova Natt

Kan man tänka att schemat är helt uppåt väggarna. Är han övertrött och därmed äter för dåligt? Ska jag "börja om från början" med hela SM-paketet? :?

Vet inte hur jag ska börja för att få skutan på rätt köl, jag är ordentligt trött nu då jag har kämpat nattetid alldeles för länge nu.

Snälla, rara :heart: , har ni förlsag så blir jag så glader, men framför allt så blir den lille nöjder. 8-[
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej kära forum!
Nu är jag verkligen i behov av er kompetenta hjälp. Mer förvirrat och fler undringar härifrån. Inatt hade vi tre uppvak igen för den lille luringen. Är det så att han behöver mer mat och ännu mer mat? Jag jobbar på fulla mål, men uppenbarligen förslår det inte. Tidigare fyllde jag upp med ersättning men jag märkte att han kräktes mycket mer då. Nu får han bara mat från mig under dagen och ersättning som kvällsslurk. Han har fått lite smak på gröt, men några hela portioner får han inte i sig. Vad är det som har hänt månne med nätterna som var på väg så fint åt rätt håll? Ska jag börja om med att väcka för mål vid 22-snåret igen?

Snälla, snälla är det någon som har lite förslag på ändringar här hemma så vore jag jätteglader!!
Tack på förhand!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"