Ledset ska det inte bli!ToscaMor skrev:Hej igen!
Jag kör på en ny tråd här då min kamp denna gång handlar om maten. Vi har någorlunda fått till vakentiden och sovtiden för den lille gynnaren, men hur sjutton får jag till det där med fyra rätter per måltid. Jag trugar och trugar och det hela slutar med sorg hos barnet. Han käkar i regel två gånger och då får jag i honom den andra omgången efter en timme, men icke något där emellan. Han vänder bort huvudet och får kväljningar om jag försöker för intensivt. Det går fyra timmar mellan målen men han är ingalunda intresserad. Jag har en känsla av att det lätt blir negativt om jag trugar och det slutar med gråt och dit vill vi ju inte komma.
Det vore fint med lite tips kring det här då jag inte "vågar" vagna bort nattmålet förrän jag vet att han har fått i sig all mat han förmår.
Tack på förhand!!!
/Förvirrad
Ang att vagna bort nattmål så finns det två varianter - de barn som prioriterar sin sömn och därför sover över nattmål av sig själva när de börjar få i sig tillräckligt med mat på dagen. Samt de barn som tycker att det är praktiskt att äta lite extra på natten. De i den sista kategorin får man hjälpa lite på traven, och då kan det ju bli en lite hungrig natt - med desto bättre aptit den följande dagen. Är du med?
Det första att bestämma sig för är därför om ens barn verkligen hör till den andra kategorin - jag får ofta intrycket att man utgår från det lite i onödan; sova-själv-barnen är vanligare än man skulle kunna tro!