Krångel med införandet av 6-timmars natt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ToscaMor

Krångel med införandet av 6-timmars natt

Inlägg av ToscaMor »

Hej!
Jag har hamnat i en återvändsgränd känns det som, så nu är det dags att ta hjälp av er forumet för tips och råd kring knyttet.

Vår Julius är på dagen två månader. Pga en elak föryklning vid månadsgränsen valde vi att skjuta på införandet av 6-timmars natten. Vi har så gott vi kunnat hållt oss till standardmodellen hela vägen men det har kinkats kring matningen till och från. Särskilt då under förkylningen då han åt mindre och hade svårt att andas genom näsan. Han har sedan dess varit ganska ovillig till fyra omgångar och kniper med munnen och får kväljningar om jag försöker för mycket att truga. Men efter en bra dag i standard modellens tecken valde jag att vagna målet vid 1-snåret. Det fungerade bra, men så vid halv tre-snåret vaknade han igen och jag fann mig själv vagnandes tills klockan ringde vid fyra. Jag fick intrycket av att han trots allt inte var fullt påfylld med mat då han började suga på sin näve och vaknade strax därefter. Jag vagnade och han somnade, men när han knölade sig tillrätta lyckades han få in handen i munnen igen och så var sugandet igång och därpå följde uppvak. Andra natten samma. Tredje natten samma. Nu har vi också avverkat fjärde natten men inga tendeser på förändring efter vissa schema-ändringar inför natten. Jag införde ersättning som nattslurk de två senaste nätterna för att försäkra mig om att han var ordentligt mätt. Efter att ha gett honom mat vid fyra har han också väldigt svårt att somna om och jag får vagna en god stund innan han somnar om. På dagarna fungerar vagningen på mindre än en minut.

Dagarna har bestått av mycket skrik och klagan. Jag läste på och läste på här på forumet och insåg att det nog berodde på övertrötthet. Mycket riktigt, efter en 5-minuters lur var han redo för att fortsätta vaken-tiden och kunde dessutom äta mer.

Hur sjutton går jag vidare? Ska jag fortsätta vagna nätterna igenom? Eller ska jag backa bandet och vänta någon vecka till?

Tacksam för goda råd och tips till om den lille sparven!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och varmt välkommen hit ToscaMor! :D Grattis till underverket! :heart:

Jag börjar med lite frågor, så vi kan hjälpa er bättre! :D

:arrow: Hur ser era dagar ut på ett ungefär?
:arrow: Får ni till 4 SM-mål och kvällsslurk på det varje dag?
:arrow: Sover Liten lagom om dagarna (ca 16 timmar/dygn)?

Kort kan jag säga angående nätterna att ofta hänger det på totala mängden mat under dagen. Liten måste helt enkelt vara riktigt mätt för att kunna sova långt sammanhängande på natten. Nattmål avklarar du i tysthet, i MÖRKER (inga tända lampor [-X ), Blöja byter du bara om det verkligen behövs osv. En del barn kan läggas igen utan rap, andra måste rapas noga -känn er fram.

:thumbsup: :heart:
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej och tack för ditt svar och ditt välkomnande!
Jag har varit utan internet (usch) i flera dagar och har inte haft möjlighet att svara trots att jag har bara väntat på att få fortsätta "diskussionen" då läget är lite för mycket upp och ner här.
Hur ser era dagar ut på ett ungefär?
Får ni till 4 SM-mål och kvällsslurk på det varje dag?
Sover Liten lagom om dagarna (ca 16 timmar/dygn)?
För att försöka svara på dina frågor:

Vi kör igång vid halv åtta och jag försöker följa schemat nedan:
7.30 - 8.30 Vaken
8.30 - 11.00 Sova
11.00 - 13.00 Vaken
13.00 - 15.00 Sova
15.00 - 17.00 Vaken
17.00 - 17.45 Sova
17.45 - 20.30 Vaken
20.30 - Sova natt

Med maten går det sisådär, jag lyckas väldigt sällan att få i honom tre portioner, ganska ofta två men vanligast bara en omgång. Han skriker och visar på att han är hungrig men jag lyckas inte få honom att äta. Så här känns som första problemet ligger.

Kvällarna är ett marathon av gällt, skrikande. Vi har lyckats få honom att lura för 5 minuter och kan sedan truta i honom mat, men strax därefter fortsätter operan på högsta nivå.

På nätterna har vi det mörkt. Även här har jag sällan fått i mer än en omgång, med följd att han vaknar efter 2 timmar igen. För att lycks med en andra omgång krävs det rapning och här kan vi spendera mycket tid. Ibland när jag erbjuder om till omgång mat vrider han bort huvudet och jag försöker vagna honom till ro, slutar det iaf med att han gnager på handen för att bli påfylld igen. Hur ska jag hantera det? Ge en omgång med rap och sedan vänta..?

Schemat fungerar sådär, han är fantastiskt trött efter 1 timme och 20 minuter och håller sig vaken med skrik den sista skvätten. Nu känns det motigt och nätterna har jag backat på tills jag känner att vi har hittat rätt modell för dagarna. Men hur kommer jag dit??? Tröttheten och frustrationen tar över men bara jag får lite tips och idéer om hur jag kan gå tillväga så kör jag på för fullt.

Så tacksam för alla tips ni har!!
Tack för ett toppen forum!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Toscamor! :D

Jag tycker att det verkar smart att avvakta lite med nätterna tills du får mer ordning på dagarna :thumbsup: - det är ju vanligt att barnet själv förlänger nätterna när SM-programmet på dan faller på plats.

Jag har två "felsökningsidéer":
:idea: Kan det vara så att lille herren är en Tröttis? Det är inte alla barn som klarar sig på 16h vid 2 mån, en del behöver ännu mer sömn! :shock: Så don't sweat it om han inte klarar att hålla sig vaken i 2 timmar än - det är inte värt 40 min gnäll och skrik utan erbjud en marginalhalvtimme i så fall. När sömnen börjar "bottna" kommer du att märka det! :wink:
:idea: Hur har du det med mjölktillgången? Man äter ju sämre om man är övertrött, men man blir också tröttare om man måste kämpa för att få fram nån mat ur motsträviga bröst. :D Här i länken har vi samlat våra bästa amningstips - där kanske finns nåt för dig? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Sedan är det förstås en god idé att jaga efter med flaska för att bli säker på att han är helt mätt - men det är ofta svårt att efterjaga den som redan är övertrött. Så vad tror du om att efterjaga middagen (17.45-målet menar jag) istället, och sedan bara amma till nattslurk? Som ElinN skriver är det matintaget över hela dygnet som spelar roll! :D

Och vad gäller rapar så är det högt upp på axeln som gäller, dunka försiktigt men eftertryckligt i blöjbaken! Då brukar det gå i lite mer mat sedan. 8) Och för de barn som fortfarande inte har förstått hur sambandet äta - inte hungrig funkar så finns "ömma järngreppet". http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

Till sist: Magläge (med larm!) är bra för små sovare och hjälper matsmältningssystemet som är outvecklat ännu. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Guddagens och tack för bra tips!
Kan det vara så att lille herren är en Tröttis? Det är inte alla barn som klarar sig på 16h vid 2 mån, en del behöver ännu mer sömn! Så don't sweat it om han inte klarar att hålla sig vaken i 2 timmar än - det är inte värt 40 min gnäll och skrik utan erbjud en marginalhalvtimme i så fall. När sömnen börjar "bottna" kommer du att märka det!
Bra tips här! Nog lutar det åt en tröttis. Jag backade helt och hållet idag och förskte slappna av så mycket jag kunde och lät honom leda mer. Så här i backspegeln blev det lite "snuttigare" variant än vanligt och ett sovpass blev bara en 45-minutare och det senast en 20-minutare. Imorgon ska jag försöka få ett möte mellan våra viljor som bättre passar en liten tröttis.
Hur har du det med mjölktillgången? Man äter ju sämre om man är övertrött, men man blir också tröttare om man måste kämpa för att få fram nån mat ur motsträviga bröst.
Är nog också huvudet på spiken (vad ni är fantastiska!!)
Lite undringar kring detta:

Det är inte ormimligt att han inte har kopplat maten med kurret i magen. Före förkylningen rullade det på med flera mål per omgång, men det försvann på vägen så nu försöker jag anamma "ömma järngreppet". Trassligt blir det. Ska jag insistera trots illvrål? När jag gav upp försöken att mata nu inför kvällsläggningen började han genast suga på näven i vagnen. Jag tog upp men fick inte till det pga gallskrik och en unge spänd som en fjäder. Hur går jag vidare här? Nu sover den lille rackaren men jag förväntar mig ett snart uppvak då han endast fått i sig en omgång käk och detta var för tre timmar sedan. Jag har stegat omkring med pyret tätt intill och talat taktfast, så fort jag sätter mig för att amma kommer illvårlen och den spända lilla barnakroppen. Med detta har jag aldrig lyckats. :cry:
Och vad gäller rapar så är det högt upp på axeln som gäller, dunka försiktigt men eftertryckligt i blöjbaken! Då brukar det gå i lite mer mat sedan.
Magläge och andningslarm på plast sedan födeseln. Raparna sitter långt inne trots ihärdigt buffande uppslängd på axeln. Ofta kommer de upp när jag har honom sittandes i knät och skakar på benet och växlar med axelbuffningen. Men om sagt, det tar sin tid.

Imorgon är en ny dag och jag ska tänka på och anamma de saker du och ElinN nämnt!
Tack för all god hjälp! Jag återkopplar imorgon kväll eller kanhända panikskriver kanske under dagen men det ska vi inte anta så här i förväg.....Påskparad på torget! Chokladkaninen får hålla i öronen så här i påskatider!!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: ´
ToscaMor skrev:Jag backade helt och hållet idag och försökte slappna av så mycket jag kunde och lät honom leda mer.
Det är jättebra att du försöker slappna av. (Tänk då på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som verkligen vrålar i nöd :roll: ) Din lilla älskling har det så bra. Han får vad han behöver, varje mål, varje gång. Han kan inte ha det bättre. Du är en suverän mamma. Hans enda och hans bästa =D>

Det är ingen bra idé att du tänker att han ska "leda mer", för han har ingen aning om hur någonting alls ska gå till här i världen. Han litar på att du, just DU, bevakar hans intressen och vet hur det ska vara. För hur skulle HAN kunna veta :?: :!: Han kan visst "leda" en halv dag eller en hel, men du får ofelbart problem :cry: eftersom han kommer att gripas av stor förvirring på ingen tid.
ToscaMor skrev:--- nu försöker jag anamma "ömma järngreppet". Trassligt blir det. Ska jag insistera trots illvrål?
Illvrål vill vi ine ha :shock: Gör pauser. Barnet kan få lugna ner sig i fem minuter mellan "rätterna" eller t o m en kvart, om så skulle behövas (men inte mer; vi vill inte börja ett nytt mål utan hålla oss till samma). Så "rapa" bastant - bryt "illvrålet" till varje pris. Funkar inte rapandet (vare sig det behövs eller ej) så lägg honom på mage över knäna och gör "hjärtslag" med handen över lilla ryggen. Din uppgift är att lugna honom. Utan lugn kan han inte äta. Och ha TÅLAMOD. Rom byggdes inte på en dag.
ToscaMor skrev:När jag gav upp försöken att mata nu inför kvällsläggningen började han genast suga på näven i vagnen. Jag tog upp men fick inte till det pga gallskrik och en unge spänd som en fjäder.
Han är programmerad att suga. Det behöver inte alls betyda att han är hungrig. Han MÅSTE suga, har Gud lärt honom - ty där ligger överlevnaden. Hur proppmätt en liten älskling än är, suger han i alla fall om det finns någonting att suga på, därför att han måste. Och det går när man ligger på mage. Då hittar man lilla handen eller en lakansflik eller en Snutten eller vad som helst, och man kan suga och smaska i evigheter. Att han blev sur när du la dig i berodde förmodligen på att 1) du störde hans privata förehavanden genom att ta upp honom - även små bebisar har rätt till ett privatliv :!: 2) han var inte hungrig eller sällskapssjuk, han ville bara precis vara i fred med sitt :!:

Och det är ju den stora poängen med Standardmodellen: följer du den, enligt alla programpunkterna snyggt och prydligt, så vet du att lilla barnet har fått ALLT han behöver - och kan låta honom vara i fred. Och ägna dig åt annat än - förlåt - överkoncentration :roll:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Välkommen är du
En tackar, en tackar!!

Nu har jag backat på schemat och lyssnat av den lille (inte låtit honom leda som du poängterade) och se där! Dagen inleddes med en liten nöjd krabat. Låg på mage och "skrattade" förnöjt efter maten (vilken lycklig mamma), låg och diskuterade med Pingu en sväng när jag uträttade mina ärenden i huset (försöker bota min överkoncentration som du också så på pricken identifierade...) Hojtade endast en liten sekund då tröttheten infann sig. Han käkade tre av sina fyra mål vilket är en fantastisk nyhet för oss. Nu kände jag mig trygg över att ha en mätt och belåten pojke vid läggdags och han fick möjlighet snutta på vad han önskade utan att jag skulle dit och rycka upp och störa... :oops: .

Fler undringar nu: Han klarar av att vara vaken 1,5 timmar och har "lyckats" med något 2 timmars pass på eftermiddagen. Ska jag låta honom få sova i 2,5 timmar som han verkar vilja göra eller ska jag sikta in mig på 2 timmar vaken, 2 timmar sova?

Tackar så väldans för handfasta och goda råd!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:
ToscaMor skrev: Fler undringar nu: Han klarar av att vara vaken 1,5 timmar och har "lyckats" med något 2 timmars pass på eftermiddagen. Ska jag låta honom få sova i 2,5 timmar som han verkar vilja göra eller ska jag sikta in mig på 2 timmar vaken, 2 timmar sova?
Jag skulle låta honom sova 2,5! :!: :sleep: Du kommer att märka när det blir för mycket sömn! :wink: En del tröttmössor följer rytmen 1,5 vaken + 2,5 (3 :D ) sova ett bra tag!

:thumbsup: :heart:
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Tack för snabbt svar och Glad Påsk, det har jag nästan glömt av i allt stök och bök!
Ok, då får han sova sina 2,5 timmar. Ska jag lugna mig med att spika ett schema? När kan det vara lämplig igen? Bör jag väcka honom till nattmålen som han vanligen vaknar till vid ett och fyra?

Hoppas ni också får ta del av den härliga vårsolen!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbara människa :heart: Tror att lilla barnet valde sin mamma med omsorg =D>
ToscaMor skrev: Nu har jag --- lyssnat av den lille (inte låtit honom leda som du poängterade) och se där! Dagen inleddes med en liten nöjd krabat. Låg på mage och "skrattade" förnöjt efter maten (vilken lycklig mamma), låg och diskuterade med Pingu en sväng när jag uträttade mina ärenden i huset (försöker bota min överkoncentration som du också så på pricken identifierade...)
Härligt. Jag säger bara det: läs igen, och kom ihåg :wink: :lol: Oro är den största skurken i all barnavård :shock:
ToscaMor skrev: Nu kände jag mig trygg över att ha en mätt och belåten pojke vid läggdags och han fick möjlighet snutta på vad han önskade utan att jag skulle dit och rycka upp och störa... :oops:
Underbart :heart: Vad behöver du mer :?: Lyssna till dig själv :!:
ToscaMor skrev: Fler undringar nu: Han klarar av att vara vaken 1,5 timmar och har "lyckats" med något 2 timmars pass på eftermiddagen. Ska jag låta honom få sova i 2,5 timmar som han verkar vilja göra eller ska jag sikta in mig på 2 timmar vaken, 2 timmar sova?
Nu får jag gräla med ElinN :heart: men vill du ha sextimmarsnätter (som borde vara uppe i åtta nu snart :roll: ) så ska du absolut gå efter 2-2, dvs väcka honom så fint efter två timmar - stryk honom över huvudet först ett par gånger och ta upp honom med stadiga tag och ett soligt leende - och försöka hålla honom vaken och alert under vakenpassen, alltså två timmar (helst), med social delaktighet på slutet :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

annawahlgren skrev: Nu får jag gräla med ElinN :heart: men vill du ha sextimmarsnätter (som borde vara uppe i åtta nu snart :roll: ) så ska du absolut gå efter 2-2, dvs väcka honom så fint efter två timmar
Gräla du bara Anna :heart: :wink: men jag tycker mig se en riktig tröttmössa i unge herrn... 8) :D
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej igen!
Jo en riktigt tröttis är han. Vi körde på här med 2+2 timmar sova resp vaken. Det blev en ganska jobbig dag med mycket hojt och lite mat, den onda sprialen infinner sig ganska omgående. Så lite kluven är jag nu och det är ju sällan bra när man ska ta ledningen. Men kan 1,5 timme vaken funka med 2 timmars sömn? Den lille ligger nu och tittar på lampan lite på nåder efter en omgång käk, det är väldigt svårt att få i honom mer än så när han har hamnat i trött-markerna. Lilte vägledning skulle kännas fint nu när vi alla är trötta här hemma. Nu drog hojtet igång igen :?

Tack på förhand för lite tips!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Toscamor! :D
ToscaMor skrev:Men kan 1,5 timme vaken funka med 2 timmars sömn?
Làter ju som att du kommer att lösa det här för alldeles egen maskin genom att se pà det lilla barnet (som en klok kvinna har uttryckt det :heart: :lol:). SM är en modell, ju, och du är pà mycket god väg att avgöra vad som funkar för just er. Du märker ifall det blir för tätt mellan màltiderna.

Keep the good work up! :wink:
Senast redigerad av chokladkaninen den fre 09 apr 2010, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hallåj!
Tack för ditt svar! :thumbsup: Det verkar klokt :) , det är lätt att bli "fumlig" i tanken när man bara har sig själv att bolla idéer med. Jag hör av mig om ett par dagar igen för uppdatering och/eller lite hjälp på vägen kanske.

Tack så mycket för god support och bra inlägg!

Anna! Du är en skimrande pärla, vad hade jag gjort utan dig och alla dina "lärljungar"? Tack för att du delar med dig av din klokhet och ditt stora hjärta.
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Tack till alla ni andra också här på forumet förstås som engagerar er och ger fantastiska svar!!!!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"