Den ömma fadern och den unga fröken skötte sig alldeles utmärkt bägge två.
Vi hade ju hållit henne vaken till klockan 20 och ska köra natt 20-08 här under en veckas tid till dess att det blir vintertid nästa helg, och schemat då blir så som vi vill ha det, d.v.s. 19-07. Så att hålla henne vaken till 20.00 blev ju ett litet äventyr, men det gick skapligt ändå. Hon var vid ganska gott mod faktiskt.
Så här blev NATT 1:
20.00: Läggning med allt därtill.
20.05: Tystnar och slappnar av, solfjädrar/ut med ramsanx4, är tyst och får bekräftelseX4 på detta.
20.06: Gnölar, in lägger tillrätta/buffar, tystnar direkt, solfjädrar/ramsar utx4. Tystnad och får bekräftelsex4. Fortsätter vara tyst, sover.
03.22: Gnölar till, men mannen hinner inte ens tänka tanken att han ska in innan hon blir tyst igen.
04.54: Skriker, in/tillrättalägger/buffar.
04.58: Tystnar, solfjädrar och ramsar utX4, är tyst och får bekräftelseX4. Börjar då gnöla igen.
05.01: Tystnar och får då bekräftelseX4.
05.03: Gnölar igen, in/tillrättalägger/buffar.
05.06: Tystnar/solfjädrar/ut med ramsaX4. Är tyst, får bekräftelseX4
05.25: Skriker till, in/lägger tillrätta/buffar. Tystnar direkt och slappnar av. RamsarX4. Är tyst och får bekräftelseX4.
05.36: Samma som 05.25.
06.32: Samma som 05.25 (sov alltså en hel timme här).
06.40: Samma som 05.25, men tystnar ej. Ramsar ytterligare en gångX4. Är tyst och får bekräftelseX4. Är tyst.
06.45: Skriker till. In och buffar. Tystnar fort, ut med ramsaX4, är ryst och får bekräftelseX4. Är tyst.
07.00: Samma som 06.45.
07.06: Samma som 06.45, men fortsätter att gnöla efter bekräftelsen.
07.08: Tystnar, får bekräftelseX4. Är tyst.
07.25: Skriker till, in och buffar, ramsar ut. Gnölar en gång och får sedan bekräftelseX4. Är tyst.
08.00: Mamma och pappa väcker med stor glädje en glad bebis.
DAG 1 (mamma tar nu över medan pappan sover).
Lur 1: (10-10.45)
10.00: Läggning i vagn utomhus. Skriker direkt, men tystnar då jag vagnar. Skakar i handtaget, ramsarX4 bort från vagnen. Gnölar lite efter ramsan, men tar sedan sin tumme.
10.01: BekräftarX4. Är tyst.
10.43: Börjar röra på sig och jag märker att hon är på G att vakna.
10.45: Väcker 30 sek innan utsatt tid eftersom hon är så nära att vakna.
Lur 2: (13-14.30)
13.00: Lägger i vagn utomhus. Skriker direkt, men tystnar då jag börjar vagna. Skakar i handtaget och ramsarX4. Fröken blir då riktigt sur men jag låter henne reagera klart. Hon tystar sedan snabbt och tar sin tumme:
13.01: BekräftarX4. Är fortsatt tyst.
13.34: Vaknar och skickar upp det lilla periskopet (huvudet
13.35: Börjar skrika, varpå jag upprepar beskedet. Hon tystnar och jag ramsar på väg bortX4.
13.36: Går igång igen, arg. Låter henne reagera och hon tystnar fort.
13.37: BekräftarX4. Somnar.
14.30: Väcker henne.
Lur 3: 16.45-17.30
16.45: Lägger i säng inomhus (mamma får nu buffa för första gången). Är först tyst med ej avslappnad. Blir sen sur. Får lägga tillrätta ett par gånger.
16.49: Ramsarx4 ut genom dörren och bort därifrån.
16.50: Tystnar och får bekräftelseX4. Är tyst. Suger på tummen.
16.51: Gnölar, men det övergår snart i hummanden och nöjda små läten
17.01: Stånkar till och jag misstänker att hon snart tröttnar lite på att ligga där. Går in och ger beskedet igen. Buffar, hon blir skitsur.
17.08: Går ut med ramsanX4. Är tyst.
17.09: BekräftarX4. Sover.
17.30: Väcker en MYCKET sömnig tjej
Nu till en fråga om nu någon orkat läsa igenom allt ovan….
Borde jag tillåta henne vrida på huvudet och nå sin tumme? Hjärtat säger mig det. Känns nästan grymt om hon inte får den möjligheten. Visst, hon kan ju ta den så fort jag går ut med ramsan, men det skulle kanske gå fortare om hon fick ta den när hon ville. Varför ska hon egentligen ligga med huvudet till höger? Är det för att hon inte ska se mig?
Hur som helst är vi supernöjda med dag och natt 1. Men hon har varit ganska gnällig idag, något hon inte alls brukar vara eftersom hon egentligen sovit betydligt bättre och mer sammanhängande tidigare än vad hon gjorde inatt. Men vi håller målet för ögonen: hon ska lära sig somna och somna om själv, både på natt och dag