Ellas kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Lååååång rapport…Hoppas någon orkar läsa. :D

Den ömma fadern och den unga fröken skötte sig alldeles utmärkt bägge två.
Vi hade ju hållit henne vaken till klockan 20 och ska köra natt 20-08 här under en veckas tid till dess att det blir vintertid nästa helg, och schemat då blir så som vi vill ha det, d.v.s. 19-07. Så att hålla henne vaken till 20.00 blev ju ett litet äventyr, men det gick skapligt ändå. Hon var vid ganska gott mod faktiskt.

Så här blev NATT 1:
20.00: Läggning med allt därtill.
20.05: Tystnar och slappnar av, solfjädrar/ut med ramsanx4, är tyst och får bekräftelseX4 på detta.
20.06: Gnölar, in lägger tillrätta/buffar, tystnar direkt, solfjädrar/ramsar utx4. Tystnad och får bekräftelsex4. Fortsätter vara tyst, sover.
03.22: Gnölar till, men mannen hinner inte ens tänka tanken att han ska in innan hon blir tyst igen.
04.54: Skriker, in/tillrättalägger/buffar.
04.58: Tystnar, solfjädrar och ramsar utX4, är tyst och får bekräftelseX4. Börjar då gnöla igen.
05.01: Tystnar och får då bekräftelseX4.
05.03: Gnölar igen, in/tillrättalägger/buffar.
05.06: Tystnar/solfjädrar/ut med ramsaX4. Är tyst, får bekräftelseX4
05.25: Skriker till, in/lägger tillrätta/buffar. Tystnar direkt och slappnar av. RamsarX4. Är tyst och får bekräftelseX4.
05.36: Samma som 05.25.
06.32: Samma som 05.25 (sov alltså en hel timme här).
06.40: Samma som 05.25, men tystnar ej. Ramsar ytterligare en gångX4. Är tyst och får bekräftelseX4. Är tyst.
06.45: Skriker till. In och buffar. Tystnar fort, ut med ramsaX4, är ryst och får bekräftelseX4. Är tyst.
07.00: Samma som 06.45.
07.06: Samma som 06.45, men fortsätter att gnöla efter bekräftelsen.
07.08: Tystnar, får bekräftelseX4. Är tyst.
07.25: Skriker till, in och buffar, ramsar ut. Gnölar en gång och får sedan bekräftelseX4. Är tyst.
08.00: Mamma och pappa väcker med stor glädje en glad bebis. :D

:arrow: Mannen tyckte att det kändes bra och att hon tog emot både buffningen och ramsan. Visst, det var lite knöligt mellan 05-08, men hon sov ju en hel timme däremellan, och sen fick vi glädjen att väcka henne. Vi är nöjda!

DAG 1 (mamma tar nu över medan pappan sover).

Lur 1: (10-10.45)
10.00: Läggning i vagn utomhus. Skriker direkt, men tystnar då jag vagnar. Skakar i handtaget, ramsarX4 bort från vagnen. Gnölar lite efter ramsan, men tar sedan sin tumme.
10.01: BekräftarX4. Är tyst.
10.43: Börjar röra på sig och jag märker att hon är på G att vakna.
10.45: Väcker 30 sek innan utsatt tid eftersom hon är så nära att vakna.

Lur 2: (13-14.30)
13.00: Lägger i vagn utomhus. Skriker direkt, men tystnar då jag börjar vagna. Skakar i handtaget och ramsarX4. Fröken blir då riktigt sur men jag låter henne reagera klart. Hon tystar sedan snabbt och tar sin tumme:
13.01: BekräftarX4. Är fortsatt tyst.
13.34: Vaknar och skickar upp det lilla periskopet (huvudet :D ). Lägger då tillrätta, vagnar och ger ramsaX4. Är först tyst.
13.35: Börjar skrika, varpå jag upprepar beskedet. Hon tystnar och jag ramsar på väg bortX4.
13.36: Går igång igen, arg. Låter henne reagera och hon tystnar fort.
13.37: BekräftarX4. Somnar.
14.30: Väcker henne.

Lur 3: 16.45-17.30
16.45: Lägger i säng inomhus (mamma får nu buffa för första gången). Är först tyst med ej avslappnad. Blir sen sur. Får lägga tillrätta ett par gånger.
16.49: Ramsarx4 ut genom dörren och bort därifrån.
16.50: Tystnar och får bekräftelseX4. Är tyst. Suger på tummen.
16.51: Gnölar, men det övergår snart i hummanden och nöjda små läten :? . Tittar in och ser att hon är klarvaken och har rest sig upp på sina händer. Vet inte vad jag ska göra här :?: , men jag avvaktar eftersom hon är nöjd.
17.01: Stånkar till och jag misstänker att hon snart tröttnar lite på att ligga där. Går in och ger beskedet igen. Buffar, hon blir skitsur.
17.08: Går ut med ramsanX4. Är tyst.
17.09: BekräftarX4. Sover.
17.30: Väcker en MYCKET sömnig tjej :sleep:

Nu till en fråga om nu någon orkat läsa igenom allt ovan….

:arrow: Då jag buffade vid sista läggningen så upplevde jag att hon hela tiden ville vrida huvudet till vänster, men då höll jag henne fast med lillfingret. Min känsla ibland var att hon kanske försökte ta sin vänstertumme som hon alltid suger på. Och om jag hade låtit henne göra detta så hade hon kanske lugnat sig betydligt fortare.
Borde jag tillåta henne vrida på huvudet och nå sin tumme? Hjärtat säger mig det. Känns nästan grymt om hon inte får den möjligheten. Visst, hon kan ju ta den så fort jag går ut med ramsan, men det skulle kanske gå fortare om hon fick ta den när hon ville. Varför ska hon egentligen ligga med huvudet till höger? Är det för att hon inte ska se mig?

Hur som helst är vi supernöjda med dag och natt 1. Men hon har varit ganska gnällig idag, något hon inte alls brukar vara eftersom hon egentligen sovit betydligt bättre och mer sammanhängande tidigare än vad hon gjorde inatt. Men vi håller målet för ögonen: hon ska lära sig somna och somna om själv, både på natt och dag :D .
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Bra jobbat! Heja heja!
Du frågar om hon ska ha huvudet vänt mot höger för att hon inte ska se dig - ja det är därför så om du upplever att hon hellre vill ha huvudet mot vänster kan du ju byta huvudända på sängen - då får hpn som hon vill, kan suga tumme - men ändå slippa se dig :wink:
Ni jobbade på jättebra! Snart kommer belöningen. Håll ut och keep up the good work!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Miss Soopi :wink: :D Rätta tipset :idea:

:D Välkommen är du, Leja1974 :wink: :lol:
Leja1974 skrev: Men hon har varit ganska gnällig idag, något hon inte alls brukar vara eftersom hon egentligen sovit betydligt bättre och mer sammanhängande tidigare än vad hon gjorde inatt..
Där är du inne på ett farligt spår - farligt alltså om du vill kura lilla älsklingen fram till en god, skön, trygg, säker och sammanhängande sömn med hela, obrutna nätter.

Ser du tillbaka och tänker i termer av "brukar" och att det var bättre förut, att hon sov "betydligt bättre och mer sammanhängande tidigare än vad hon gjorde i natt" - då måste du snart fråga dig varför i fridens dar du kurar överhuvudtaget (eller också frågar jag dig det :roll: ).

Du har fattat Beslutet. Så stå fast vid det. Se varken bakåt eller åt sidorna utan se framåt, mot målet :!:

Utvärderingar kan man inte göra efter en första natt, lika lite som man kan bedöma om en körkortsaspirant kommer att lyckas ta körkort efter en enda timmes första bekantskap med bilen.

Hon var trött - och gnällig, säkert - därför att helt nya budskap stundar, och för att hon kanske, kanske redan börjar förstå så smått att det du / ni sysslar med går ut på att hon ska få sova, och göra det lugnt och SÄKERT (se krönikan "Säkerhet är trygghet").

När du å din sida förstår detsamma - för egen del - kommer du också att bli som en utmattad zombie. Ett tag. Tills det goda livet är där för gott :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Ny rapport...
Natt 2 gick alldeles fantastiskt bra tycker vi. Lillstumpan somnade inom 1 min. Hon var rejält trött och tog lilla tummen direkt. :sleep:

Sedan sov hon utan ett pip ända tills 05.55 :D då hon börjar gnöla. Mannen ramsar då i 3 omgångar innan hon tystnar, och får då bekräftelseX4. Sover sedan vidare till 07.06. Gnölar då och får ramsaX4 inkl bekräftelse eftersom hon tystnar direkt ramsan påbörjas. Är tyst. Gnölar sedan igen kl 07.26 (utgår från att hon sov däremellan), får ramsaX4 inkl bekräftelse eftersom hon snabbt tystnar. Fortsätter då gnöla/prata. Ramsar då igenX4 inkl bekräftelse, men hon fortsätter igen att "prata". Påminner igen inkl bekräftelse. Blir tyst. Gnölar igen vid 07.40, får ramsaX4 inkl bekräftelse. Blir tyst, men börjar igen vid 07.42. Får ramsaX4 inkl bekräftelse, och sover sedan vidare tills klockan ringer 08.00 och vi gör glad morgon.

Dag 2 har också förlöpt bra tycker jag. Hon blev dock jättearg så fort jag la ner henne i vagnen på lur 1&2, men tystnade då jag markeringsvagnade 2 drag, skakade och gick iväg med ramsan. Får då bekräftelseX4 och somnar. Under långluren mellan 13-14.30 så vaknar hon efter 40 min och skriker. Jag ramsar först men får till slut lägga tillrätta och markeringsvagna 2 drag och gå iväg med ramsan igen. Detta skedde två ggr inom loppet av 8 min, men sen somnade hon. Vid 14.00 vaknar hon igen, jag påminner direktX4 och hon tystnar och får bekräftelsen. Sen sover hon tills tiden går ut.
Sista luren mellan 16.45-17.30 så låg hon vaken i 25 min innan hon till slut somnade. Hon var aldrig arg eller ledsen utan låg mest och kikade sig omkring och pratade förnöjsamt. Påminner först, men efter en kvart (då hon fortfarande har huvudet upp och verkar nyfiken på omvärlden), så går jag in och lägger tillrätta och går ut igen med ramsan snabbt som ögat. Får påminna igen och bekräfta ett antal gånger innan det till slut blir tyst.

:arrow: Borde jag bara ha låtit henne vara då hon bara var nöjd där? Men det kändes som att jag ville markera för henne vad som gällde, även om hon inte på något vis var missnöjd.

Läggningen ikväll (som sköttes av mig för första gången) gick skapligt tycker jag. Tar 8 min och jag får påminna några gånger och bekräfta ännu fler gånger eftersom hon gnölade vidare efter varje bekräftelse.

Inatt blir det jag som sover på madrass utanför och håller vakt. Ska bli spännande att se hur mycket hon fixar själv inatt :D . Jag tror hon fixar det mesta vid det här laget, och jag ska verkligen jobba på att inte ramsa förrän jag känner att det barkar iväg åt fel håll.

Kramar
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Natt 3 (som jag tog själv) gick också bra tycker jag. Hon pep till vid 02.40 men det blev inget mer. Sedan började hon gnöla 04.58. Jag avvaktar eftersom hon tystnar mellan varven. Hon tystnar 05.00 och är tyst till 05.09, då hon börjar gnöla igen, men tystnar ganska fort. Jag gör inget. Sedan är hon tyst till 05.20, då hon gnölar igen, något som sedan börjar stegras mer och mer. Kl 05.26 påminner jagX5 (sista är en bekräftelse eftersom hon tystnar). Hon gnölar igång några gånger till men tystnar, varpå jag bekräftar varje gångX1. Men hon gnölar igång igen varje gång, och jag får påminna ytterligare en gångX8 denna gång. Kl 05.47 bekräftar jag en sista gång, och hon sover sedan vidare till dess att vi väcker henne 08.00. :D

Dag 3 har gått bra förutom sista luren (16.45-17.30) vars läggning blev RIKTIGT jobbig. Jag la henne i sin säng inne även denna gång. Hon blir sur direkt då jag börjar lägga henne tillrätta. Jag markeringsbuffarX4 och solfjädrar snabbt, och ramsar utX4 trots att hon inte på något vis är avslappnad eller ens tyst när jag gör det.
Hon tystnar några gånger varpå jag bekräftarX1, men hon gnölar igång igen varje gång. Sen lyfter hon helt plötsligt huvudet och börjar spana sig omkring. Jag avvaktar några minuter. Hon börjar sen stånka lite, men tar sedan tummen, varpå jag då slänger iväg en bekräftelseX1. Men då går hon igång igen. :evil:
Kl 16.59 börjar hon låta sur, men jag avvaktar.
17.00 påminner jagX6 (sista är en bekr.X1).
17.01 blir hon rejält arg men jag avvaktar, hon tystnar, jag bekräftar, hon går igång igen o.s.v.
Vid detta laget märker jag att hon börjar bli ledsen, hon snyftar högt när hon försöker suga på sin tumme, men hon är liksom för upprörd för att kunna suga ordentligt. Och blir sååååå ledsen när hon inte lyckas somna.
17.05 går jag in och lägger tillrätta, buffar 2-3 min, men hon blir liksom inte det minsta lugn av det hela, trots att jag t.o.m. la huvudet så att hon kunde ta sin tumme. Så fort hon tog sin tumme och då tystnade (om än kort) så kändes det så fel att fortsätta buffa. Hon verkade bli så störd av buffandet. Så jag solfjädrade snabbt och ramsade ut. Men hon gick förstås igång igen, mycket ledsen/arg. Jag ramsarX8 men känner inte att den "tar" trots att jag verkligen tar i med magen.
17.16 får jag upprepa proceduren men får både påminna och bekräfta innan hon slutligen somnar 17.21, svårt snyftande :( . Sen lät jag henne faktiskt sova till 17.40 så att hon iallafall skulle få 20 min, trots att jag egentligen vet att man ska hålla tiderna minutiöst under kuren. Jag upplevde att hon behövde det.

Läggningen (natt 4) tog 6 min. Jag får bekräfta 6 gånger innan jag slutligen fick sista ordet :D . Kändes bra!

:arrow: Kommentera gärna den sista luren/läggningen. Jag har hittills inte känt att buffningen lugnat henne, snarare tvärtom. Och när jag solfjädrat henne blev hon RIKTIGT arg. Hur ska man tänka här? Hon är ju förstås inte van med detta ännu, det inser jag ju. Men hon hade ju hunnit bli så himla upprörd...Svårt.

Men, men...nya tag imorgon!! Måste glömma dagens misslyckade buffing, för jag bara måste få den att funka eftersom jag är den person som ska lägga henne dagtid. :!:
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag tycker att du/ni jobbar på så bra! Du gjorde helt rätt enligt min mening när du lät henne sova 20 minuter - efter alla protester var hon säkert lite extra trött också. Om du upplever att buffningen inte tillför något så använd den inte. Solfjädra lite längre istället?? Annars tycker jag verkligen att du gjorde precis rätt. Ramsan sätter sig snart ska du se och det kommer själva sovandet också göra. Det är jag helt förvissad om särskilt som du/ni verkar vara bra pålästa och ha den rätta attityden till det hela. Tycker era nätter varit superbra! Jag är ju ingen diplomerad så kanske tycker någan annan inte likadant som jag, jag kan bara ge tips utifrån min egen lilla erfarenhet av min egen son, men enligt den, är ni jätteduktiga! Både du och sötgrisen och din man som ju naturligtvis också är delaktig.
Stor kram till er och som vanligt - lycka till.
Må ni alla sova gott i natt!
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Tack MissSoofi för dina uppmuntrande ord :D :heart: .

Natt 4 var helt fantastisk :shock: . Lilla gumman pep till en gång vid 3-tiden, typ ett sovljud. Sen gnölade hon 4 ggr mellan 06.50 och 07.15, men inget som ens var värt att göra något åt. Sen väckte jag en MYCKET trött tjej vid 08.00. Hon blev nästan sur när jag klämde i med mina käcka tillrop, stackarn :!:

Dag 4 har OCKSÅ varit fantastisk :D :!: Hon har somnat och somnat om utan protester (eller iallafall några långvariga sådana). Jag har bekräftat och det har blivit tyst :D .
Jag blev ju lite nedslagen efter gårdagens läggning på e.m. (något jag VET att jag inte ska låta mig nedslås av :oops: ) och jag började t.o.m. fundera kring om jag inte skulle låta henne sova ute i vagn även på denna lur (eftersom det oftast är enklare att få dem att sova ute). Men jag kom fram till att jag även måste vänja henne vid att sova inne, och det måste få ta den tid det tar. Det blir ju helt opraktiskt att bara ha henne ute, för ibland är det ju skitväder här i vårt avlånga land och man vill kanske inte alltid ha dem ute (vi har nämligen ingen altan ännu). Alltså la jag henne inne, och hör och häpna.. läggningen gick kanon. Det tog 8 min och jag behövde inte ens påminna henne, utan bara bekräfta efter sista gnället :D . Sen vaknade hon 5 min innan utsatt tid, tyst och glad, och då gick jag faktiskt in och tog henne.

Nattläggingen nyss gick rekordsnabbt :!: :D . 1 ( :!: :!: :!: ) minut tog det. Hon skrek bara till lite klagande medan jag ramsade ut, sen blev hon tyst och jag bekräftade. Sen dess har jag inte hört nåt från henne. Åh, vad glad man blir! Men det var med gott självförtroende (efter sista lurens läggning) som jag gick in och la henne också, det kan ju ha spelat roll, eller vad tror ni?

Fråga:
:arrow: Vid sista luren idag -borde jag ändå ha ramsat henne i upplysningssyfte att hennes lur inte var färdig, med risk för att hon blivit sur? Nu blev det ju så att hon kanske tolkar det som att "jag vaknade - alltså får jag komma upp".
Men å andra sidan skrek hon sig ju inte upp....
Tacksam för tips här!

Kramar
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Leja1974!

Vad roligt att det går så bra för er! :D Härligt!

Det var helt säkert din fina attityd som gjorde läggningen så kort ikväll. Försök tänka på den attityden när du lägger varje gång. Det är så självklart och skönt att få sova. :wink:

Vid sista luren gjorde du helt rätt. Det är inom marginalkvart och bara några få minuter så du kan ta upp henne fast hon vaknat. Men du låtsas förstås inte om att du hört henne utan kommer glatt in för att väcka som om hon sov. :roll: :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Tänkte bara lämna en liten rapport från de senaste dagarna...

Natt 5-7 har varit helt makalösa :!: :D . Har endast behövt ramsa någon gång under vargtimmen, men sedan har tösen sovit vidare och vaknat ca 07.45. Jag har då antingen ramsat henne en gång om hon verkat lite gnällig, eller bara avvaktat tills hon varit tyst, och då låtit klockan ringa och gått in och gjort morgon. Det är ju ändå inom marginalen, så det känns helt okej :D .

Dagarna har också gått bra. Läggningarna inomhus på e.m. har gått super de senaste tre dagarna. Hon har somnat utan ett pip inom 2-3 min, bara lagt sig tillrätta och tagit tummen, hur gott som helst :D .

Enda "smolket" (men det känns inte som något jag bryr mig om egentligen), det är läggningarna utomhus, som fortfarande krånglar lite. Hon bryter liksom samman direkt jag lägger ner henne, sen får jag ramsa om henne 1-2 ggr innan hon slutligen finner sig. Och då bekräftar jag. Har även fått lagt tillrätta ett par gånger och markeringsvagnat.
Vet inte varför det blivit något negativt att läggas i vagnen? Hon betedde sig likadant innan kurstart också, och är något som pågått ca 1 mån. Trist tycker jag :x
Men hon sover lurarna igenom, framför allt förmiddagsluren och långluren efter lunch. Då verkar hon vääääldigt trött när jag väcker henne, och jag får känslan av att hon skulle kunna sova typ en timme till.
E.m.luren kan hon korta av med 5-10 min, men det är inget som verkar störa henne något, hon orkar ändå hålla ut till kvällningen.

Ska bli skönt med vintertid snart, då vi hamnar på vårt rätta schema 19-07. Har känts lite halvnervöst att hålla huset tyst ända till 8 på morgonen, när man har en 3-åring som pratar konstant från det att han vaknar och inte alls förstår vad som menas med ett hysch. Tack och lov har han varit morgontrött, så honom har jag kunnat väcka EFTER unga fröken :D .

På söndag är det dop, och då måste vi tyvärr rucka lite på schemat för att hinna få i henne lite mat så att hon klarar sig genom dopet. Men det handlar kanske om 20 min, och jag tror inte att det kommer att ställa till något, även om det kanske inte är att rekommendera under uppföljningsveckan vad jag förstått :oops: .

Har fått en fråga från en väninna om att följa med på ett Lek- och busland nästa vecka, men jag känner mig lite nervös för att låta henne ta långluren inomhus då det brukar vara enormt med stoj och prat runt omkring på det stället.
Men det handlar förstås även här om att ha en attityd av att det ska funka, så det är väl den jag måste jobba på till dess. :oops:

Har inte så mycket frågor idag, men det kommer säkert...

Kram kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Så underbart! Allt verkar ju funka galant! Viist lite gnöl i vagnen, men det är ju verkligen det lilla. Tänk vilket reultat man får på bara ett par korta dagar! Härligt!

Det som jag tror kommer vara jobbigt på leklandet är alla andra mammors blickar och menanden då du inte tar upp henne om/när hon protesterar, men skit i dem! Själva ljudet tror jag inte är ett problem när hon väl somnat i det - möjligen kan det bli svårt att få henne att sova hela luren... Men samtidigt, man kan ju inte hålla sig hemma alltid - de måste lära sig så kör på.

Dop är en fullvärdig anledning att rucka på schemat i uppföljningsveckan anser jag... Så tänk inte på det!

Kepp up the godd work! You go girl!!
Kram
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Tack MissSoofi för allt ditt stöd och ditt peppande, det har känts jätteskönt att få läsa dina inlägg!! :D :heart:

Den här dagen har också gått jättebra, liksom natten. Hon vaknade 07.20 och gjorde lite väsen av sig, men efter några ramsomgångar och ett tillrättaläggande (där vi upptäckte att hon snott in sin tum-hand i draglakanet :oops:) , så somnade hon om och vi väckte henne 08.00.
Läggningarna i vagn idag har faktiskt gått jättesmidigt, inte ett pip alls :shock: , så jag vet inte vad som stämde just idag.

Ja, du har nog rätt i att det är lite oro för vad ANDRA ska tycka om att jag inte tar upp henne om det blir protester i vagnen. Jag menar, hur många gånger har man själv hört någon annan RAMSA sin bebis i vagn?? Inte jag i allafall. Anna Wahlgrens metod är ju tyvärr inte så spridd som man kunde hoppas.
Men, jag vet, det är ju skitlarvigt att bry sig om vad andra ska tycka, så där får jag ta mig i kragen och skaffa mig lite mod att stå UPP för den metod som jag själv tror på till 100% :!:

Kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker ni jobbar på så bra, och gällande ramsaning i allmänthet så vet jag att det är många som upplever det lite jobbigt just för att ingen har någon aning om vad man pysslar med. Men åandra sidan, men du måste inte ens stå till svars för dina handlingar kring ditt barn heller :wink: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Något lek- och busland blev det faktiskt aldrig. Kom på att det var höstlov och att det säkert skulle vara fullpackat med barn. Eldprovet får bestå till ett senare tillfälle...Vilket kommer ganska snart. Ska snart ut och åka tåg med lillan och storasyster, och då ska hon sova långluren på tåget...

Med lilla Ella har det gått fortsatt bra. Hon sover riktigt gott om nätterna, och har flera gånger de senaste dagarna sovit tills klockan ringt på morgonen utan ett knyst :D . Man är ju bara fascinerad :!: .

Dagslurarna har också fortsatt varit bra, egentligen inget krångel alls, förutom IDAG. Vid hennes 1,5h lur mitt på dagen så vaknade hon efter 30 min och somnade inte om förrän 50 (!!!) minuter senare, svårt snyftande :cry: . Då var det inte roligt att vara mamma, och gananterat inte att vara liten bebis heller.
Jag vet inte vad som gick fel egentligen, för först så lät jag henne vara i förväntan att hon skulle lösa det själv. Men efter 10 min skrikande som verkade eskalera, så ramsade jag henne. Men det var som om inte ramsan nådde fram över huvud taget, trots hög röst. Hon tystnade inte det minsta, utan jag fick liksom sluta ramsa trots att hon fortfarande skrek. Jag var noga med att bekräfta så fort hon tog lilla tummen och blev tyst, men det drog bara igång igen. Och igen, och igen, och igen....Totalt så la jag säkert tillrätta 4-5 ggr, vagnade och ramsade mig iväg under denna 40 minuters period, men så fort vagnen stannade och jag började ramsa, så tog hon ny fart. Och hon var såååå ledsen, det hörde jag.

Jag måste ju erkänna att jag till slut var frestad att bara vagna henne till sömns där, men jag lyckades hålla mig. För jag vill ju ändå tro att hur djäkligt det än var så lyckades jag ändå få fram budskapet att vi inte kliver upp förrän mamma säger det, oavsett protester. Men samtidigt så vet jag ju att lillan inte ska få vara ledsen...och idag var hon det, riktigt ordentligt också. :cry: .
Det är så svårt när man känner att ramsan inte biter...
:arrow: Hur brukar ni erfarna tänka kring detta, för ni måste ju förstås också råkat ut för detta många gånger. Eller är det alltid så att man använder ramsan vid fel tillfälle som gör att den inte "tar"?
:arrow: Finns det något bra sätt att bryta när det bara eskalerar såsom det gjorde idag för mig då hon sov ute i vagnen. Eller är det bara att framhärda tills hon somnar om (inom tidsmarginalerna förstås).

Nu måste jag peppa mig själv till att inte oroa mig för morgondagens långlur, för en gång är ju ingen gång eller hur?

Tacksam för lite reflektioner...

Kramiz
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur brukar ni erfarna tänka kring detta, för ni måste ju förstås också råkat ut för detta många gånger. Eller är det alltid så att man använder ramsan vid fel tillfälle som gör att den inte "tar"?
Finns det något bra sätt att bryta när det bara eskalerar såsom det gjorde idag för mig då hon sov ute i vagnen. Eller är det bara att framhärda tills hon somnar om (inom tidsmarginalerna förstås).
Vissa dagar blir det ju bara knas, så är det. Jag hade bjudit på mera vagning, för att så att säga tippa henne över kanten. Enligt principen en gång är ingen gång.

Om tågeresan: Lita på hennes dygnsrytm. Hon somnar. Kanhända blir luren lite kortare, men det gör inget en enstaka dag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"