vad gör jag för fel?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra att du förstår vikten av attityden och vad bra att du tar min uppstramning på rätt sätt :wink:

:arrow: Du skriver att du gick in och solfjädrade 3 ggr mellan ramsorna på 30 minuter. Det är alldeles för mkt solfjädrande. Om du känner att du vill solfjädra så gör det vid läggningen och sen kör du bara ramsa. Men även med ramsan får du börja bli lite mer cool. Hon fixar mer själv än vad du tror :roll: Hur länge du ska stå kvar är svårt att säga men är det ett argt skrik, vilket jag uppfattar det som så ska du bara lägga tillrätta, trycka till några sekunder och sedan gå. Du ramsar på vägen ut, gärna överrösta henne med lite klämkäck ton. Ramsa x 4 eller 6. Gör sen ngt annat. Avvakta hennes skrik och lyssna med hjärnan HUR hon skriker. När skriket avvtar så säger du ramsan en gång som en bekräftelse.

:arrow: Jag tycker inte du ska leka med henne i sängen tills hon är glad. Du ska lugna henne utanför rummet. Du ska bestämma när det sovits klart. Som det är nu så är det ngt mittemellan vilket förvirrar henne lite. Du vet inte riktigt vad du förmedlar till henne och hon blir oxå osäker.
Hela iden med Annas sovfilosofi är att barnet ska känna sig tryggt i sin sömn och att föräldrarna tar hand om allt annat. Barnet ska inte behöva oroa sig för när var eller hur de ska vakna eller sova. De ska bara sova lugnt och lita på att ngn annan vaktar och har koll.

:arrow: När hon hojtar ikväll så ramsar du. Du kan ramsa lite i förbifarten på väg till ett annat rum. Var jätteupptagen. Damsug eller sätt igång symaskinen. Det ska inte vara tyst utan rejäla husljud så att hon vet att livet fortsätter därute och hon kan sova lugnt. När hon tystnar ska du säga bekräftelseramsan.

:arrow: Inatt ska du inte solfjädra en enda gång. Nu är det bara ramsan som gäller. Vid tidigt uppvak gör du bara husljud eller sätt på Mozart.

Sen kommer här massor av attityd pepp :D :D :D 8) 8)
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
busolivias mamma

Inlägg av busolivias mamma »

Hej igen!

Här går det väldigt bra! Igår kväll solfjädrade jag bara EN gång när jag lade henne, sen ramsade jag bara, tog kanske 20 minuter. Hörde inte ett pip förrän 5.00 då började hon hojta och gnöla, ramsade några gånger och satte på Mozart (händer det i morgon bitti igen så lovar jag att bara panramsa EN gång :-), hon somnade hon 06.00, sen gjorde jag morgon kl 07.00.

En fråga om väckning, ska man ALLTID väcka dom, även när kursen så att säga sitter? Om då då tex vaknar tio i sju, ska man inte gå in förrän kl 7 då?
Som i dag när hon sov tex, jag gick in och skulle väcka henne 13.30, då stod hon redan upp i sängen, så då hann jag ju inte väcka.

Ikväll blev hon lite ledsen redan när ajg borstade tänderna på henne, hon förstod nog vad som var på gång, sen var lite lite gnällig på väg in i hennes rum. Jag lade henne till rätta, tryckte till och ramsade på vägen ut. Hon var arg till och från och jag ramsade varje gång hon tystnade. Hon somnade sen efter FEM minuer! Jag har nästan inte hämtat mig från chocken än :-d !

Vad gäller ramsningen, ska man alltid ramsaX4, eller ska man dra ner det till endast en ramsa så småningom. Och bekräftelseramsan, när upphör man med den?

Tack för all peppning, sån OTROLIG skillnad när jag gav mig tusan på att det skulle gå!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vad härligt att höra :D Äntligen börjar mamma förstå vad attityden handlar om 8) Jag blir jätteglad för din skull, och lilltjejens framförallt. :thumbsup:

Du ser vilken skillnad det blir om man verkligen själv tror på det man gör. Allt blir liksom lite enklare då :wink:

:arrow: På frågan om väckningen svarar jag ja. Alltså i den meningena att du går in och plockar upp när det är färdigsovit. Om hon vaknar en stund innan spelar ju ingen roll men hon ska inte skrika dig till sig och sen bli upplockad. Hon ska vänta in dig. Du kan alltid använda marginalkvarten så 6.45 kan du ta upp henne. Försök dock vara restriktiv under kuren och håll tiderna. När hon är säker sovare kan du använda dig av kvarten men försök håll dig till en kvart. Annars är det lätt hänt att man plockar upp 20, 30 eller 40 minuter tidigare och helt plötsligt är det morgon 5.45 och det vill vi ju inte. :roll:

:arrow: Du ska alltid ramsa ggr 4. Antalet är oxå en del av själva betingningen. Sen är det klart att med åren så är man ju inte lika noga.
Jag kanske säger ramsan 1 ggn till min 4-åring vissa kvällar men jag säger den alltid så den inte ska glömmas bort. De flesta säger väl ngn typ av ramsa till sina kära när de lägger sig.

:arrow: Angående bekräftelseramsan så bakar man in den i ramsan. Det tycker jag du ska börja med nu. Bekräftelsen blir den sista versen av de fyra. Då har man ett annat tonläge. Ungefär så här:

Gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonaatti med sig sooov så gott.

Ungefär som ett fyrfaldigt leve: Hurra, hurra, hurra hurrrra.
Hänger du med?

Jag undrar vad du menar med att du ramsar när hon tystnat? Jag missuppfattar nog dig här men i mina öron låter det som att du bara ramsar när hon tystnar vilket är lite bakvänt. :shock: Man bekräftelseramsar när de tystnar. (du menar säkert det men jag undrar ändå :lol: )

Stanna nu kvar i den känslan du har att allt går super. Även om det kommer strula ngn natt här framöver så vet du vad du ska göra. Snart ser varje läggning ut på detta sättet. :sleep: Jag minns själv känslan av magi när ungen somnade på 2 minuter. Det är fantastiskt. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

hej igen,

nu blir jag lite förvirrad ang ramsan, vad jag menar är att under den tiden läggningen tar innan hon somnar tex 20 minuter, så skriker hon och hojtar en hel del, och då ramsar jag när hon tystar, med bekräftelse på sista versen. ska jag ramsa medan hon skriker också? hur ofta då i såna fall?

en fråga till om dagluren; kan jag spela mozart då också ifall hon vaknar tidigt, eller ska jag bara göra det på natten/morgonen om hon vaknar? Eller bara tidig morgon? Jag vill ju inte förvirra henne. Mozart funkade väldigt bra i morse, hon somnade ju så småningom om.

frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Ja du ska ramsa när hon skriker/hojtar. Du ska se skriken som frågor och ramsan som svar. När hon sen lugnar sig och är tyst säger du bekräftelseramsan. En bekräftelse på att hon kan sova lugnt. (Gör du inget när hon skriker så är det ju mer en skrikmetod och det vill vi INTE)
Ramsan tar ju över efter buff och solfjädring. Ramsan är den som ska lugna.

Här kommer länk om ramsan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16

Har du SHN-boken?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

Hej!
Inatt ramsade jag endast EN gång vid midnatt, sen sov hon ända till klockan sju! Känns som en dröm!

Och ja, jag har boken, har läst den två gånger, men tänkte sätta mig och läsa igenom den igen idag faktiskt, det är mycket att komma ihåg!
frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt :D
Man kan aldrig läsa för mkt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

Hej!'
Det går bra här! Senaste två nätterna har hon i princip sovit 12 timmar i sträck. Nån gång har hon vaknat vid vargtimmen, då har jag pangramsat, satt på Mozart, och då har hon somnat om efter en liten stund.

Lite problem med daglurarna dock. HOn ska ju sova mellan 12-13.30. Hon sover i 45 minuter, vaknar till, jag ramsar (jag har dock avvaktat för att se om hon somnar om), hon somnar om nr hon hört ramsan. Sen vaknar hon igen efter att ha sovit en dryg timme. Då har jag både igår och idag pangramsat och satt på Mozart. Men det har inte alls funkat trots att jag verkligen avvaktat. Hon har blivit så ledsen till slut att hon verkligen hulkar, så jag har gått in till henne tyv'ärr. Några tips på hurjag kan göra här?

frida
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur går daglurarna till? Var?

Mitt bästa tips är att agera som om det vore vargtimme när daglurarna trasslar. Mörklägg, ha så svalt det går och spela en skvätt musik. Hon ska inte behöva ramsas i 45-minuterskarven, hon ska veta att du väcker när hon har sovit klart.
En väckarklocka kan göra susen. Och förebygg med massa motion och bad innan, så hon är riktigt slut till sovstunden! :D
busolivias mamma

hej!
daglurarna tar hon i sin spjälsäng. så man ska alltså inte ramsa alls om hon vaknar uner dagluren? och mörklägga går väl göra, ha det svalt blir däremot lite svårare i hettan som råder just nu...:-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är en avvägning såklart. Min erfarenhet är dock att ju mer hjälp man ger destå mer krävs. En enkel 45-minuterskarv funkar det oftast bäst att ignorera eller alternativt pangramsa.

Jag vet att här hemma har det spelats hög musik hela luren när det krånglat, så att skarven inte hörs, för nån inblandad. Då har den försvunnit fortast. 8)
busolivias mamma

hej!
fortfarande stora problem med dagluren här. det tog 35 minuter innan hon somnade idag, jag fick till slut solfjädra henne tills hon somnade! sen har hon precis vaknat nu, trots att hon bara sovit i 45 minuter, jag har satt på mozart, men hon är inte glad, låter faktiskt ganska ledsen där inne. några tips om hur jag ska lösa detta dilemma?
45 minuter är ju alldeles för lite att sova på dan!"

frida
busolivias mamma

tillägg, natten har dock varit bra, hon sov som en stock!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Härligt att hon sovit hela natten :D

De här med dagluren får du ha tålamod med. Det är lite med dem som med morgontrassel precis som Torpsara skrev. De kan man få kämpa lite med. Men sen när den sitter som en smäck är det underbart (för alla parter). :D

:arrow: Så antingen kör du pangramsa eller musik direkt. Avvakta och låt henne klara sig lite mer själv. Gör ngt annat livsviktigt så du inte har tid att stå och filura utanför hennes dörr. :wink:

:arrow: Snart kommer hon känna hur skönt det är att sova även på dagen. Nu tycker hon att hon är utvilad efter de 45 minuterna. Vi vet att hon inte är det. Skarvarna kommer försvinna. Hon kommer själv sova över dem ge henne bara lite tid. 8)

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

hej !
här går det ok, fortfarande vaknar hon efter 45 minuter vid dagluren och vägrar somna om, men jag sätter på musik direkt så det lär väl ge sig så småningom.

En fråga till har jag. Hittills har jag tagit all kurning, men min man måste ju såklart "lära" sig att lägga henne också. Är det nåt speciellt man ska tänka på då? Han är engelsktalande, och pratar alltid engelska med våra barn. Kan han ha ramsan på engelska, eller måste det vara en svenska ramsa?

Frida
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "