Du förkortade alltså från en timmes sovning till 45? Men om jag förkortar en 45-minutare så blir det just 20? Hur gör jag för att "klocka" den rätt - utan att springa vid hans dörr vart tredje minut för att kolla om han har somnat? (tänker...) Om han

får välja med sig bok eller nalle eller något till sängen brukar han ofta snacka/vara vaken 20 minuter... när det blir tyst kikar jag till honom. Inte sagt att han sover då.

Om det blir tyst på en gång kikar jag till honom efter fem minuter. Om han då ligger med vakna ögon, så kikar jag till honom om fem minuter igen... och ligger han fortfarande med vakna ögon kikar jag till honom om fem minuter igen...
Och det är det springet som jag inte gillar! Jag gillar också att ha en paus mitt på dagen - vilket reduceras till ingen paus om jag skall springa vid hans dörr vart femte minut. Hm.
Om jag inte springer där vet jag inte alls när tystnaden har gått över till sömn - somnade han för fem eller måhända 20 minuter sedan? Kan inte veta, kan inte klocka...
Skillnad är det när han snackar, förstås.
Igår sov han inget alls, låg och pratade i en timme, och ändå vaknar han så här tidigt.
Vad är det jag inte ser

Tack Linda, för att du tvingar mig till att tänka!