När skippar man den enda dagluren?

Gäst

När skippar man den enda dagluren?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag undrar när det är dags att skippa den enda dagluren?

Gossen i mitt liv har börjat vakna mellan klockan sex och halv sju - morgon har vi sju. :? Han har hitintills sovit 45 minuter mitt på dagen, sedan väcker jag.

Problemet har vi nu haft i fleera veckor, och

:arrow: ibland väcker han lillasyster, som verkligen, verkligen behöver få sova till sju...

:arrow: ramsan har ingen effekt på morgonen: antingen fortsätter han snacka, fullständigt oberörd, eller också börjar han gråta...

Om han inleder morgonen med gråt klockan tidigt på morgonen har jag först avvaktat, sedan satt på en skiva med klassisk musik. Då tystnar han, men somnar inte om. Svårt att avgöra om hon somnar om, de gånger som hon också vaknat. :?

I somras förkortade vi hans natt till 11,5 timme. Han fick lägga sig 19.30. Det funkade inte alls. Den sista halvtimmen var bara tröttgråt och grin. Så vi backade raskt tillbaka till "natt 19.00". Det finns inga indikationer på att han skulle orka vara vaken längre nu. Går och lägger sig sju med förtjusning.

Alltså:

Under förra veckan väckte jag honom redan efter 20 minuter, och lät honom sedan gosa i soffan med Molly Mus och en filt. Effekten av detta var att han möjligen sov till tjugo över sex, kanske halv sju. Igår var det min mans födelsedag, och vi hade fullt upp med lunchgäster. Jag lät honom sova 45 minuter. Idag vaknade han 05.50, började snacka, pigg, glad, utvilad. Lillasyster vaknade och började gråta. :? Jag ramsar, hon tystnar. Men jag vet inte om hon sover. :?

Jag vill - i ärlighetens namn - inte att gossen skall vara uppe till åtta även om - vilket jag tvivlar på - skulle orka med det, för att jag vill ha min vuxenkväll. Inte heller vill jag ha morgon klockan sex för gossen. Om jag vill behålla 12 timmar natt, betyder det då att hans enda lur om dagen skall nu prompt skippas? Han har spontant redan gjort det någon gång. Ibland tar han upp till en timme på sig i sängen på dagen innan han somnar. Då har jag klockat en 20-minutare.

Hur gör jag? :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:evil: Besult fattat på tio röda. Katastrofmorgon, illvrålande gosse som slår sin lillasyster och totalvrålar av trötthet. Han- skall-inte-sova-en-minut längre på dagtid. :evil:

Jag tänker låta honom gosa i soffan med en filt och Molly Mus på DVD idag, men om han försöker sova får jag gå in och sysselsätta honom. :evil:

Så här kan vi INTE ha det. :evil:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har dragit ned Vegas lur från 1.5 h till 45 min ( får ligga i sängen 1 h) men märker att hon inte alltid ens sover 45 min längre. Denna utveckling har gått FORT. Hon sover däremot 19-07 som en klocka, men är inte det minsta trött/gnällig för att hon enbart sover en kortare stund på dagen.

Jag tänkte införa saga + vila/sova när jag märker att det inte fungerar längre.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja - vi är där nu. Men jag vågar inte lägga honom i sängen för då somnar han - garanterat - i alla fall idag. Jag läste Sandy07;s tråd om liknande strul men vågar inte följa Ewas råd om en timmes vila i sängen, för att om han då somnar och hinner sova just 45 minuter har jag ingenting löst utan problemet med de tidiga mornarna fortsätter. Förra gången - då han var lite frygt ett - när jag skulle skippa den adnra dagluren talade de flesta i min omgivning om för mig att "det var för tidigt". Jag lyssnade, och katastrofmornarna eskalerade vidare... :evil: Sedan fick jag alldeles, precis NOG, skippade den andra luren, han började sova igen på morgonen, och det gick hur bra som helst. Den här gången skall jag lyssna på min inre röst med lite mera tillit... :!:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Hej du,
Emma skulle lätt kunna vara vaken till åtta om jag bara tyckte att det var okej, men jag håller med dig, vill ha min vuxenkväll!
Hon sover mellan 45 minuter till en timme varje dag. Om hon inte sover blir hon väldigt ledsen och trött vid 2-3-4-tiden.
Så jag är lite lat :oops: och har inte tagit tag i den jobbiga veckan som förmodligen kommer att komma med lite kink på em innan allt satt sig.
Men om jag lät henne vara uppe och kolla film istf vila skulle hon säkert sluta vakna kring 06.30 och bubbla till 19.30 på kvällarna. Men hon är lycklig och då har jag inte gjort något åt det ännu men borde.

Vad jag vill säga är eg. HELT RÄTT att gå på magkänslan :lol: :roll:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja jag håller med Tessan, gå på magkänslan. Låter väl bra att sätta honom med en film en stund mitt på dagen.

Min syster skippade dagluren för sin son när han var drygt 2.5 år. Då hade han liknande morgnar som Hugo.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Saara

Inlägg av Saara »

Intressant tråd... :D

Jag tycker som resten. Om han klarar sig med bara vila, så varför inte...om det räddar morgnarna för lillasyster.

Jag har de senaste månaderna låtit damen disponera sitt sovande fritt inom fasta ramar. Alltså i säng 19.30, upp 7.00. Luren påbörjas ca 12.30 enligt behov. Dagslur max 1,5 timme. Och vad gör hon...ja, vi hade en period då man låg och snackade i 45-90 min på kvällen, sov till 7 på morgonen och 1,5 timme på dan. Tidvis somnar man fort, vaknar tidigt typ 6.20 och sover 1,5 timme på dan. MEN har inte klarat av att dra ner på middagsluren :shock: (=RYSLIGT humör hela em pga trötthet) förrän nu de två senaste veckorna då hon ibland självmant sovit bara 45 min.

Det har gått bra för hon har varit nöjd med att vara vaken i sängen. Men om hon nu skulle få för sig att börja strula så skulle jag utan att tveka dra ner på middagsluren så att den är 45 alltid. Eftersom hon nu visat att hon klarar sig på det.

Så jag tänker att då Hugo visat att han kan klara sig utan lur och det överensstämmer med din magkänsla så go for it!

/sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag tror hårt på magkänslan :D När barnen blir så stora att trotsen står för dörren blir deras sömnbehov ganska olika från person till person. Det kan ju lugnt kasta på en timme då verkar det som. Ta Saga. Hon sover 11,5 timmars natt och vaknar i princip aldrig för tidigt. Gör hon det slår vi dövörat till och hon somnar om på några minuter. Dagsluren sedan. Undrar faktiskt hur länge hon skulle kunna sova. I juli drog jag ner det till 1,5 timmar, fram tills dess hade hon alltid sovit två. Vaknar aldrig själv, jag måste alltid väcka och det är VÄLDIGT kinkigt sedan jag kortat ner luren. Ibland är hon oväckbar. Det går bara inte. Jag kånkar in hela liggsatsen med flickan i, tar av täcket och pratar och skrattar och knäpper upp selen och försöker småruska henne. Hon bara himlar lite med ögonen och så faller de fast tillbaka. Jag hämtar in Sigrid, vi leker bredvid Saga och jag ammar bredvid vagnskorgen och pratar och sjunger. NO REACTION. Inte förrän två timmar har gått sammanlagt sedan hon somnat behagar fröken återuppstå. Och då ska tilläggas att jag klockar hennes sovtid från det att hon somnat! Vilket kan ta 45 minuter ibland... Och vi har ännu inte haft några problem. Om det är undantag och vi ska på fest på kvällen så läggningen blir lite sen brukar jag inte väcka alls på dagen - då kan hon sova 2,5 timmar :shock:

Så om någon skulle säga mig att dagsluren bör kortas ner till 45 minuter skulle jag säga NO WAY MAN. Därför att jag litar på min magkänsla - och det ska du också göra Päivi :!: :wink:

:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: 8)

Tack, alla!

Ni är - i vanlig ordning - suveräna! Nu sitter/ligger han i soffan och tittar på Musen, innan ritade han... jag tror på det här!

Hej, tidiga mornar! Hej då! :P
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej hopp!

Låter ju som om ni löst det finfint!

OM han visar sig krokna på eftermiddagskvisten och livet blir smått odrägligt, kan jag KANSKE lugna dig med att det du befarar INTE behöver uppstå:
Jag läste Sandy07;s tråd om liknande strul men vågar inte följa Ewas råd om en timmes vila i sängen, för att om han då somnar och hinner sova just 45 minuter har jag ingenting löst utan problemet med de tidiga mornarna fortsätter.
Innan vi införde vilan, tog det evinnerligheter innan han somnade, och jag insåg att något måste göras när han började hoppa ur sängen och fara omkring istället. Jag hade samma farhågor som du, efter att ha läst om Peas råd. MEN - EFTER att vi infört vilan så kom han genast till ro, för han hade fått rätt förutsättningar, helt enkelt. Han sover inte varje dag, men för det mesta. Och det har INTE påverkat morgnarna, så det BEHÖVER inte göra det. Jag tror snarare att Anton fick BÄTTRE nattsömn (både vad gäller snabb insomning och tyst på morgonkulan) när han kom till ro och tog sig vila på DAGEN, istället för när han i sin lilla trotsundran funderade kring hur mycket man skulle hoppa runt där i sin säng eller om man skulle ta sig ut eller... Ja, han fick helt enkelt oftast inte någon vettig vila då och var därför lite övertrött på kvällen. Nu är han verkligen inte det längre och han slocknar på nolltid och vaknar inte förrän klockan ringer. Och det här är inte första gången mina farhågor kommer på skam, kan jag meddela :lol:.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låter jättebra! :)

I den vevan då jag förkortade dagsömnen från 1,5 timme till 45 minuter införde jag "vilken leksak/bok/gossedjur vill du ha med dig till sängne idag", samt en barnskiva på i vardagsrummet så att han hör. :wink: Det har funkat jättebra - ibland var han vaken 30 minuter innan han somnade och ibland bara en kvart. Därifrån klockade jag sen en 45-minutare. Nu har han däremot kunnat ligga och snacka och leka med sin enda leksak i en timme innan han somnat. :shock:

Kan du - vill du - förklara vad är skillnaden mellan det jag hitintills gjort och det ni gör? :? Jag märker ju att om han så sover bara 20 minuter så har vi den där jättetidiga morgonen - så hur förhindrar man barnet från att sova ifall han vilar i sängen :?:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Päivi!

Jag tycker att du ska köra på med det du redan gör om det fungerar! Absolut :D :thumbsup:. Bara så du vet.
Kan du - vill du - förklara vad är skillnaden mellan det jag hitintills gjort och det ni gör?
Vet inte om vi gjort så annorlunda egentligen. Han har 3 böcker med sig ner i sängen, som han då kan ligga och bläddra i samtidigt som han lyssnar på sagan.
:-k KANSKE blir det mer avkopplande än när man har en leksak...
:-k KANSKE dras man mer in i berättelsen när den är i samma rum... så man lättare kommer till ro och faktiskt ligger och lyssnar.
Vet inte.

Däremot har jag inte kunnat se sambandet mellan även en kort vila och tidiga mornar, så där definitivt. Tidiga mornar har förekommit i korta perioder, men sen givit med sig igen. Precis som under förtrotsen. Så jag har kopplat det mer till det. Än till att luren ska bort. Men det är JAG och HÄR hemma.

Sen kunde jag, som jag skrev, märka att han - tvärtemot vad man kanske tänker - sov MER och LÄNGRE och SNABBARE när han sov en stund även på dagen - eller ibland inte, vilket ju också händer - än när han legat och vridit och vänt på sig i sängen och sjungit osv. Och då tänkte jag att det kanske är som med tipset att lägga en halvtimma tidigare, när man har tidiga mornar. Att det istället är tvärtemot vad man får för sig, om du är med. Skulle jag däremot märka att det påverkade nätterna och han började vakna tidigare så skulle jag troligen hålla ett getöga och bara låta det bli en 5-minutare, om så vore. Men här hemma tycker jag att Anton - i och med att vi införde VILAN, under pompa och ståt, "stor som han nu var" - själv börjat reglera det där. De dagar han inte hållit igång fullt så mycket, eller inte har fått så många intryck, nya färdigheter m.m. att smälta - ja, de dagarna sover han heller inte. Utan ligger och läser, lyssnar på sagan, och sjunger någon truddelutt.

Men har du redan kört så och det INTE funkar, så kanske du redan kommit fram till att din lille kejsare har fått nog av sin dagsömn, helt enkelt. Och då har du ju hittat ett ypperligt alternativ :D !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yea! :lol:

Gossen gosseson valde kritor och papper under allvarligt funderande :heart: efter att lillasyster var lagd, och kom sedan med viktig min och satte sig här bredvid mig. :heart:

Anledningen till att jag inte kört musik/saga inne på rummet är ju att där sover redan Sofia, lagd en kvart tidigare. Så jag är lite orolig för att hennes sömn skulle störas.

Han fixade detta galant idag, när han hade ritat färdigt här bredvid mig, satte jag på Molly Mus till honom, och han låg i soffan och tittade. Några minuter hann han blunda (kanske...), men jag såg vad som var på G och gick helt grymt dit och ruskade liv i honom. Som en lealös kasperdocka var han, skulle sååå gärna sovit där i soffan en stund, men jag lockade honom tillbaka till köket med löfte om bulle :oops: till mellis. Sedan vaknade han till - av sockerruset? - och resten av dan gick bra. Jag trodde han skulle varit tröttare än vad han var, med tanke på tidig morgon och så, men nej då! Ska bli sååå spännande att se vad som händer i morgon bitti nu då... :shock:

Tack Ewa och andra, för eminent inblandning! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Första uppvak idag 06.25. Inledande gråt, sedan snack. Omsomning cirka tio minuter senare. :D Väcktes av mina steg vid dörren 07.05.

Tjohooo! :lol:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :thumbsup: :mrgreen:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"