När skippar man den enda dagluren?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Sofia vaknade 06.50 med vacker skönsång. :-({|= Väckte sin bror. Som fram tills dess inte hade sagt flaska. :P

Yea! :twisted:

Rock'n'roll! :lol:
Saara

Inlägg av Saara »

Rock on, Päivi :thumbsup:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Päivi, hur går det?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förvånandsvärt bra! :D

Igår somande han på eftermiddagen i soffan då jag pratade med min syster i telefon, och mycket riktigt vkanade 05.45 imorse... :shock: Somnade om, gjorde han, men inte för länge. Övriga dagar, när han ignet sovit alls på dagen, sover han klockrent till sju.

Case proven and closed. :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Suuuck... :(

Det här med att skippa dagluren fungerade i cirka två veckor. Sedan blev det ett evigt gnällande/gnuggande i ögonen/gråtande på eftermiddagen vilket jag absolut inte vill ha. Så i förra veckan bestämde jag mig för att jag ahde varit för tidigt ute med att skippa hans 45-minutare, och återinförde den. Han tog tacksamt emot den, och grinet, gnället och ögongnuggandet är som puts väck. :D Jag har en annan gosse.

En gosse som vaknar klockan sex på morgonen och väcker sin lillasyster... ](*,)

Hur skall man göra för att göra rätt :?:

Jag vill inte ha ohållbara eftermiddagar där det bara gråååts gnuggas ögon och gnälls. Inte heller vill jag ha tidiga mornar där han väcker sin syster som verkligen behöver få sova sina 12 timmar.

Det är INGEN idé att pangramsa, eller ramsa öht. Då får jag gråt som svar. Just nu lyssnar de båda två på klassisk musik.

Skall jag behöva flytta tillbaka henne till lilla rummet och resesängen även nattetid så att åtminstone HON skall få sova på morgonen?

Om jag skall klocka en 20-minutare blir det ett evigt springande vid hans dörr och ingen paus mitt på dagen - som jag så innerligt väl behöver - för mig: har han somnat nu? har han somnat nu? har han somnat nu? = Annars kan jag ju inte klocka någon 20-minutare om jag inte vet på åtminstonen fem minuters ungefär när han har somnat...

:( :( :(
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej,
Jag vet att du precis som jag vill ha kvällen ifred :-)
Men jag har samma "problem" som du.
Emma pratar ofta i en timme på kvällen, vaknar ibland tidigt och då sover hon ca 45 minuter på dagen.
Om jag håller henne vaken blir hon skittrött rent ut sagt på em.

Min strategi närmast är att ha morgon halv sju istället för sju. Jag vet att du inte vill ha 11,5 timmes natt heller men det kanske är så du får göra en period för att lugnet ska återställas :lol:
Lägga Sofia en halvtimme tidigare :?:

Jag tror att det totala sömnbehovet är minskat men en tolvtimmars-dag är för mycket att klara än så länge.

Kanske prova detta med saga i sängen :?:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Tessan!

Det är ju inte så att han är missnöjd på morgonen när han vaknar - så för min del kan han gärna ligga och snacka till precis som du säger 06.30 eller 06.45... om han inte väckte sin syster! :?

Jag har redan flyttat ut henne på dagtid till lillarummet så att han kan få snacka i lugn och ro om han väljer att göra det :wink: och hon kan få sova... :roll:

Det är inget bök alls, med andra ord, att flytta henne att sova natt i resesängen. För mig är det ingen prestigesak detta att de måste sova i samma rum. :? Det hinner de nog göra tillräckligt länge oavsett vilket. Just nu prioriterar jag nattsömnen för alla.

Vad gäller saga är det en strålande idé - jag behöver bara en bärbar CD-spelare som fungerar! :)

Funderar vidare...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Införde saga här hemma så sent som förra veckan. Märkte att ligga och vila/sova 1 h på dagen var lite mycket även för sömntutan Vega. Nu får hon vila/sova 45 min och sedan sätter jag på sagan i 30 min. Total tid i sängen 1h 15 min. Sovning ca 30 min skulle jag gissa.

Nu har vi inte kört detta en vecka ens, men redan nu märker jag förbättring på morgonkvisten. Ibland är det det lilla som gör stor skillnad.

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du förkortade alltså från en timmes sovning till 45? Men om jag förkortar en 45-minutare så blir det just 20? Hur gör jag för att "klocka" den rätt - utan att springa vid hans dörr vart tredje minut för att kolla om han har somnat? (tänker...) Om han

:arrow: får välja med sig bok eller nalle eller något till sängen brukar han ofta snacka/vara vaken 20 minuter... när det blir tyst kikar jag till honom. Inte sagt att han sover då.

:arrow: Om det blir tyst på en gång kikar jag till honom efter fem minuter. Om han då ligger med vakna ögon, så kikar jag till honom om fem minuter igen... och ligger han fortfarande med vakna ögon kikar jag till honom om fem minuter igen...

Och det är det springet som jag inte gillar! Jag gillar också att ha en paus mitt på dagen - vilket reduceras till ingen paus om jag skall springa vid hans dörr vart femte minut. Hm. :?

Om jag inte springer där vet jag inte alls när tystnaden har gått över till sömn - somnade han för fem eller måhända 20 minuter sedan? Kan inte veta, kan inte klocka...

Skillnad är det när han snackar, förstås.

Igår sov han inget alls, låg och pratade i en timme, och ändå vaknar han så här tidigt.

Vad är det jag inte ser :?: Tack Linda, för att du tvingar mig till att tänka! :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon Päivi!

Jag kan tala om hur jag har gjort, när mina varit i skarven mellan att sova middag/INTE sova middag;

Jag har haft en vila varje dag, och den ha varit förlagd i soffan i vardagsrummet i den åldern, med en film på! I princip är det väl samma saksom med säng och saga! Vilan har varit lika lång som filmen, och om de sovit eller tittat är så olika! Ungefär var tredje dag har det sovits, halva tiden.
Så min snart femåring och min snart treåring har sin vila klockan tolv varje dag,med filt och kudde i soffan, och nån enstaka gång tar sig stora tjejen också en liten lur!

Så gör vi, för lite inspiration :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nja, jag kortade av från att ligga i sängen från 1 h till nu 45 min. Hon tar nog 15 min på sig att somna ( eller bli tyst) så jag GISSAR att hon har kortat av SOVTIDEN från 45 min till 20-30 min. Jag springer inte och tittar/klockar men jag hör ungefär när det blir tyst.

Däremot går jag nu in och väcker när det har gått 45 min från läggning och sätter på saga. Oftast sover hon då, men det har hänt att hon ligger halvvaken. Kanske har hon inte sovit alls då, men ändå vilat en stund.

Eftersom hon inte somnar direkt så blir sovningen automatsikt kortare än 45 min (vilket kändes nödvändigt) och det funkar just nu bra här hemma

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aha! :D NU fattar jag! :roll: Tack Linda!
Mialainen; jag körde en precis likadan grej här i två veckor :D - Molly Mus på DVD;n och så filt och kudde i soffan. Det är bara det att han stannar inte kvar där, utan vandrar strax till mig med diverse böcker, vill att jag skall läsa, och så blir det ingen vila för honom. :shock: Vilket resulterar i en grinig/gnällig eftermiddag.

Hur får man en liten loppa :heart: att stanna kvar och VILA i soffan... :P
Saara

Inlägg av Saara »

Loppklister... :D

Nej, skämt åsido...

Har du prövat med en alldeles ny film nån gång? Om han sett Molly flera varv så kanske han börjar kunna den :wink:

Väldigt spännande tråd för vi har detta säkert snart framför oss. Kommer antagligen att gå på Miar70:s alternativ då, eftersom jag har storisen som filmvilar sedan länge.
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Stora tankar seglar i samma vatten... :wink:

Idag på eftermiddagen här plockade jag fram Pettson och Findus, men det var nog för svårt - eller så är det eftermiddagen som spökar...

Vad brukar era 2,5 åringar titta på :?:

Jag har lite av varje, men de långa filmerna orkar han inte titta på - än. :)

Usch, nu börjar det kännas som att oavsett vad ni kommer med för förslag så dumpar jag det bara..! :shock: Det är inte min mening alls!

Så alltså: vad brukar era små i herr kejsarens ålder tycka om att titta på? :D

Vem vet det kanske förvandlas till en julklappstipstråd... :roll:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:arrow: En liten röd traktor (varje avsnitt ca 10 minuter)
:arrow: Alfons Åberg
:arrow: Barbapappa (värsta nostalgin för MIG :oops: :wink: )

är det som går bäst här hemma nu. Och som Saara skriver är det oftast full koncentration när man precis bytt (samma princip som att växla mellan olika leksakslådor) Har försökt visa Pippi och Saltkråkan men hon är för liten än. Hennes kusin som fyllde tre häromveckan har precis blivit såld på Pippi, så det kommer nog snart

Om han tycker om att läsa kanske han kan lyssna på musiksaga i soffan tillsammans med lite böcker. Fast han kanske får myror i brallan ändå

Musik i sängen fast med ljuset tänt (som en andra ensamlek ungefär) Skulle det funka?

Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"