Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Javisst är de tåliga, Åsa! Man kan bara förundras. Inatt sov Rufus sina knappa 12 timmar precis som om ingenting hade hänt. Det kan man också förundras över.

Vi åkte tillbaka på akuten igår eftermiddag för Rufus ville inte röra på armen (de tyckte vi skulle komma tillbaka om han inte i princip blev sig själv inom några timmar), tex så vill han inte krypa eller stödja på armen. Huvudet är det inget fel på (förutom en bula) men armen gör ont. De konstaterade att han har ont i nyckelbenet, men att även om vi röntgar så går det inte att göra så mycket åt det. Vi valde därför att åka hem och se hur det utvecklar sig.

Idag är han bättre i armen, använder handen, även om han tydligt favoriserar sin andra arm och fortfarande inte kryper så mycket. Så vi avvaktar vidare och tror nog att det läker av sig själv. Vi får väl se hur snabbt han blir bättre och ta andra beslut längre fram om det behövs.

När det gäller coolhet så blir jag sällan riktigt orolig, förutom när jag nu i efterskott tänker på hur det kunde ha gått... :shock: Men nu gick det ju bra, och fler tillbud lär det väl bli med årens lopp. Tänker särskilt på Miar70 och din stora kille. Små barn, små bekymmer... som man säger.

Kram på er och era fina ungar, allihop!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon alla!
Nemita skrev: När det gäller coolhet så blir jag sällan riktigt orolig, förutom när jag nu i efterskott tänker på hur det kunde ha gått... :shock: Men nu gick det ju bra, och fler tillbud lär det väl bli med årens lopp. Tänker särskilt på Miar70 och din stora kille. Små barn, små bekymmer... som man säger.
Tack för tanken, Nemita, och du har så rätt så! Visst är det så att man oroar sig, men jag har lugnat ner mig betydligt, annars skulle jag nog bli tokig :roll:

Här lunkar det på, barnen håller äntligen på att bli friska, och de sover skönt igen, utan hostattacker!
Jag är fortfarande lite hängig, men jag står på benen i alla fall!

Hoppas alla godbitar mår bra
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

tand

Inlägg av fjällström »

Hej på er!
Vi har haft lite stökigt i två dagar nu - Elin har fått sin första tand (bättre sent än aldrig :) ) Igår var hon så grinig och olycklig. Det är inte likt henne! Hon var trött och hängig. Använde marginalkvarten, både före och efter ordinare sovtid på båda lurarna. Hon sov alltså en timma mer under dagen. Efter sista luren tog jag feber på henne. Hon hade då 39 grader. Alldeles rosiga kinder och ännu mera gnäll. Då upptäckte jag att hon fått en tand under dagen. Klockan sju (en halvtimma tidigare än vanligt) var hon så trött att hon bara grät. Då blev det sängen. Hon somnade på stört men vaknade efter någon timma och var så ledsen. Alvedon och en skvätt ipren, byte av bajsblöja och en stund i mammas famn :oops: då vi tänkte att det lika gärna kunde vara öronen. Sen sov hon natten igenom. Idag har hon varit änu tröttare än igår. Hon har sovit tre långa lurar :shock: Ikväll var vi borta maken och jag, så mormor skötte nattningen. Elin brukar vara jätteenkel att lägga. Det var hon inte ikväll. Först skulle hon inte äta nån välling och sen hade hon varit jätteledsen vid nattningen :cry: Mormor hade suttit med henne i famnen och så fort hon sänkte hennes huvud så skrek hon. "Öronen", tyckte mormor. Men jag har för mig att de kan få lite känningar av öronen när de får tänder. Nåja, hon somnade till slut i mormors famn och sover nu lugnt i sin säng. Jag tycker inte att hon ska ha ont efter både alvedon OCH ipren :? Kanske bara en svacka.... Märkligt också att hon inte är ledsen när man lägger henne på dagen... Vad tror ni :?:

Nu ska vi hoppa i säng :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: förstår att ni är luttrade med öronbekymmer och har det i åtanke varje gång det blir strul. Malte har märkt av tandsprickning på dagarna. Gnälligt, dregel och tröttsamt. Ingen feber, men Vega fick feber när kindtänderna var på väg. Vega var kass i magen strax före tänderna sprack igenom medan Malte har varit relativt opåverkad.

Har som sagt ingen aning vad som kan strula, hoppas för er skull att hon slipper få öroninflammation IGEN.

Här hemma går allt på i sin gilla lunk. Malte sover som en prins på morgonkvisten. Han kan vakna 20-30 min före klockan ringer, men ligger och pratar och tystnar mellan varven. Däremot har syrran börjat med lite tricks på morgonkvisten, har blivit bättre sedan vi drog ned på middagsvilan, men helt bra är det inte..

Kram alla
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Här strular vi vidare. Varje natt i sex nätter har vi haft uppvak och flera nätter dessförinnan. Två veckor drygt, kan vi nog säga nu.
Inatt var det uppvak modell större igen. Det var rätt väntat, för han hade vaknat två gånger redan halv tio! H gick och lade sig på soffan när Walle vaknade och jag plockade fram mp3-spelaren under kudden. Ramsade två gånger (då var han ledsen) med läääänge mellan. Varje gång tystnade han duktigt, men satte igång igen, ungefär som "Men det gååååååår ju inte!!!!".

Till slut tog jag till förbjudna metoder. (Nu kan hugade spekulanter sluta läsa, om ni inte vill förfasa er!) Jag solfjädrade till sömns. ( :evil: )

Usch, ja. Men det behövdes så lite och han hade liksom hakat upp sig. Visst hade han somnat tids nog, men hur länge skall man vänta??? Jag vet, förbjudet och riskabelt, men den lille krångelpellen somnade på ett par minuter. Jag lade en tung filt som ersättning av mina händer och kunde utan vidare gå och lägga mig. Sedan var natten lugn och han vaknade nöjd och pratande tjugo i åtta. En gång är ingen gång, eller hur? :wink:

Jag vill inte lägga mig till med den vanan, men det började allt likna en kris. Och enda gången jag kan tänka mig att måla in mig i ett solfjäder-till-sömns-träsk är om det krånglar hos farmor över jul. Jag söver honom hellre med solfjädern då, än att vara tvungen att ta upp och kånka på en kille som inte alls fattar vad det handlar om. Så får man styra upp det hemma igen.

Nu hoppas jag verkligen att den här stökperioden börjar närma sig sitt slut, men vem vet. Det ÄR jobbigt och den timmen han var vaken inatt har helt klart satt spår på honom idag. Gnällspik! Och igår som var så perfekt! Första gången på veckor som han sov hela långluren utan uppvak och sedan fick han sina 20 minuter före simmet, som var jätteroligt. Fast nu har det varit lite extra mycket aktiviteter i ett par dagar, så det kan mycket väl vara det som strular till det. Vi ligger lite lågt ett par dagar. Aktiviteter JA, men inget som inte står på vardagsschemat. Så det så.

Fast han är go'ast i världen, ändå! Och hans mamma har grym träningsvärk! Hu....
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Oj... :shock:
Fick i min son en hel extra deciliter välling (blir ju mer än så när pulvret är i) ikväll. Flera kvällar har flaskan tagit helt slut och vi har ändå nöjt oss. Idag gav vi mer och jösses, det bara försvann! Kanske något som kan hjälpa till bättre sömn??? :?

Annars har verkligen poletten trillat ner när det gäller tack och varsågod och "Skall du ge den till mamma?" Vi städade skohyllan idag. Jag lade alla skorna i en hög och så fick han ge mig en i taget. Till slut försökte han verkligen ställa skorna på hyllan! Det tog tid, men vem bryr sig? Tvätten är samma sak: Jag lägger all blöt tvätt i en hög, sätter Walle brevid och så får han räcka mig blöta saker så länge han har lust. Jätteroligt!

Kram! // Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker du gjorde helt RÄTT Åsa som solfjädrade!!!
Han har uppenbarligen fastnat i ett jättetrist beteende, och du bröt det!
Ville bara säga det :wink:
kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Mia! Vad glad jag blev! :D

Jag är ju medveten om riskerna, men när vi är hemma och allt är som vanligt har jag svårt att tänka mig att han kommer att vakna och undra var händerna som var så sköna har tagit vägen. Dem kommer han nog inte att minnas, och eftersom han sov hela natten är solfjädringen vid det här laget verkligen ett minne blott.

Det skönaste (bortsett från att han somnade så fint!) var att det inte var någon kamp alls, utan han bara tog till sig mina händer och trillade tacksamt över sömnkanten. Inom ett par minuter sov han tungt! Det var nog att jämföra med en sömntablett, skulle jag kunna tro!

Sitter och klipper ihop filmsnuttar från i våras, när min kille var 3 månader. Det händer en del!!! :shock: Vi har filmat babysimmet, med det första dyket. Han ser så rolig ut! Och pytteliten! Igår simmade vi ju igen och det är sån skillnad! Nu slänger han sig handlöst i vattnet (lite väl handlöst - fullkomligt orädd!) och är låååångt från killen i min film. Men roligt är det! :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åsa: vad duktig du är som redigerar film, själv får jag mest dåligt samvete när jag tänker på allt som vi har filmat när Vega var bebis, och som bara ligger helt obearbetat och vad LITE vi har filmat Malte... :oops:

Idag är jag TRÖTT. Malte sover som en dröm, men Vega. Hon har vaknat en timme för tidigt varje morgon nu flera dagar och ropar på mamma/skriker- helt olikt henne. :x :shock: :!: Jag ligger mest och irriterar mig på att Malte ligger i samma rum som henne och att nu när vi ÄNTLIGEN kommit i hamn med hans morgnar så ska hon börja..( hon kanske saknar Maltes stämma på morgonkvisten....) Han vaknar ju till slut av hennes vrålande, men är än så länge nöjd och glad i alla fall. Dags att ta tag i Vegas dagsömn på riktigt nu...( fortsätter denna diskussion i Päivis daglurtråd tror jag...)

Imorgon ska vi lämna Vega hos farmor och farfar och åka till Ikea. Malte får följa med oss. Vi har 18 mil ( Sundsvall) så det blir en riktig heldagsutflykt. Spännande och lite nervöst, men mest roligt. Vi har renoverat om vårt vardagsrum och behöver ny belysning och lite annat..

Kram alla fredagsglada
Linda
fjällström
Kontakt:

ikea

Inlägg av fjällström »

LindaVega! Härligt med IKEA! Vi har ju fått ett IKEA i Haparanda. Dit åker maken å jag den 17:e. Barnen lämnar vi in hos farmor å farfar. Vi ska bo på hotel - i en svit :heart: :D Det har jag aldrig gjort förrut. Det blir onekligen lite spännande med barnen. Sara må ju vara, men Elin har aldrig sovit borta... Men om hon så får sitta å sova hela natten i farmors famn, så ska vi på hotel iallafall. Det ska bli så skönt! Tror jag hittat orsaken till kvälls/läggningstrasslet... Vi har bytt välling till 8-månaders. Kanske blir det för kraftigt för lilla Elin-magen. Det måste ju vara vällingen eftersom hon inte stökar vid läggning under dagslurarna. Igårkväll lät jag nog som Walles mormor, "nu ska här sovas fanimej"! Och ungen somnade :wink: Behövde bara ramsa en extra gång. Men sen vaknade hon efter 30 minuter och panikskrek :!: Hon försökte verkligen ta till sig ramsan, men hon flämtade och stökade och skrek i attacker flera gånger. Tog upp och lade mig i stora sängen med henne på magen. Hon låg och sparkade och drog upp benen under sig, precis som en riktigt liten gör som har ont i magen. Imorse bjöd jag på risvälling. Blir så ikväll också, så får vi se hur det går.

Ha en bra dag!
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Re: ikea

Inlägg av ÅsaB »

fjällström skrev:Igårkväll lät jag nog som Walles mormor, "nu ska här sovas fanimej"! Och ungen somnade :wink:
Jag mobbar lilla mormor med jämna mellanrum och då skrattar vi så att vi skriker...!!!! Men det funkar ju! Även för Fjällström! :D Och lycka till med vällingen! Det är ju inte omöjligt att det är så! Det märker ni ju snabbt.

Bra natt i natt!!! Ett "uppvak", som nog inte ens var ett uppvak. Fyra gny-gnöl, sedan knäpptyst och lite vimsigt uppvak strax före åtta. GLAD kille idag! :D
På väg ut i sandlådan öppnade sig himlen, så vi improviserade oss bort till kyrkan och ÖF, som vi inte testat innan. Precis innanför dörren träffar jag en mamma, som jag "bondat" med i sandlådan vid ett tillfälle, men sedan inte träffat igen. Jättekul! Hon kör också rutiner, så jag ville prata mer! Fast vi hann inte prata, men det blir säkert fler tillfällen.

Walle var rolig. Kröp bara rätt in i smeten och satte sig att tugga på bilarna. Sedan gav han sig av (med mamma på behörigt avstånd), skulle upptäcka korridorerna. Och fort gick det!
Sångstunden hade han inte ro till länge, så vi gick och åt istället (det var dags). Där satt jag och hoppades att mamman från sandlådan skulle komma, men istället kom en ANNAN mamma från samma sandlåda, som jag också "bondat" med. Jag har bara egentligen bondat med två morsor där nere och så dyker båda upp och verkar lika glada att se mig! :D Jättekul! Det här gör vi om nästa vecka!

Väl hemma var det BUMS ner i sängen, där Walle klagade högljutt - för att sedan bara pangsomna. :sleep:

MEN - han har en vagel i ögat! Någon som har erfarenheter??? Bara låta vara?
fjällström
Kontakt:

äntligen

Inlägg av fjällström »

Äntligen (efter bara några kvällars strul..) gick nattningen bra :D En flaska risvälling, bus med storasyster och sen skrattandes i säng. Inga skrik-attacker som jag kunde tolka som magont. Inga skrik alls. Bara en liten protest när hon lades tillrätta. Men en ramsa fick tyst på den protesten :wink: Sen har hon sovit lugnt hela kvällen :D Jag är helt 100 på att hon haft ont i magen tidigare kvällar + lite ont i munnen kanske när första tanden tittat fram.

Nu blir det risvälling i fortsättningen :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Förkylningstider! Walle är ständigt rinnig i näsan, men där stannar det (eller inte, för jag torkar en del). Ingen feber, ingen hosta - och han sover!!! :wink: Har sovit två nätter UTAN uppvak på raken - det var LÄÄÄÄNGE sedan!

Och långluren - nu har vi haft en veckas lyckade lurar :D - det var OCKSÅ LÄNGE sedan! Visserligen vaknar han ofta under luren (igår sov han utan uppvak, men det är ovanligt), men han somnar om, även vid tidigare kinkiga tillfällen. I söndags vaknade han vansinnig och upprörd. Eftersom det bara var en kvart kvar av luren tänkte jag att han skulle få hållas, men gjorde mig redo att plocka upp inom kort. Stod och bakade och när händerna var degfria var barnet tyst igen. Väldigt oväntat! Fick väcka! Det har jag gjort varje dag i en vecka!

Så ock idag. Jag plockade upp min sovande son invirad i hans skitfula goa fleecefilt och lade mig på soffan för mjukstart med gos. Det gick max femton sekunder, sedan log han, sade "Dadada" och började fara runt. Från sovande till lycklig och glad på femton sekunder! Trots förkylning! :D Mamma skrattade högt!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Go´kväll :D

Idag har Frida varit på ettårsbesiktningen, och fick ingen anmärkning :wink:

Vikt: 10860 g
Längd: 74 cm

Hon var på sitt allra soligaste humör, och sa inte ett pip ens när hon fick sprutan, hon bara log och sa "T´TTA" och pekade runt! Hon tittade intresserat på när sköterska stack henne i benet, storasyrrorna var MYCKET förvånade över att hon inte grät - nästan lite besvikna :lol: tror jag, för de var jätteberedda att trösta henne!
Som avslutining tog hon och traskade i väg 8-9 steg för att verkligen visa vilket A-barn hon är :wink: och doktorn tackade varmt för så lugn arbetsmiljö :lol:

Annars har vi frisknat på oss, efter en MYCKET enträgen förkylning och en hemsk hosta, så nu är vi ute i snön länge på dagarna, åker både spark och pulka. Vi har haft underbart vinterväder, med lite snö varje dag, 4-5 minusgrader och sol! Kan inte bli bättre!

Hoppas alla godingar mår bra!

Kram :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Va, är våra små bebbar snart ett år gamla :!: NÄHÄ det går jag bara inte med på :shock: :D 8) :lol:

Ska nog skriva ut den här tråden och spara, känns som EVIGHETER sedan vi pratade sm, sömnskarvar och vagning :shock:

Malte går nu, ostadigt, men framåt. Han är ju såååå tjurig och envis :heart: Han ger sig inte trots att han både dunsar på baken eller står på näsan. Nya tag hela tiden....

Skönt att ni är friska igen Mia, och jag håller med om vädret, superhärligt med massor av snö, lagom kallt och oftast sol. Vi är ute både på fm och em och bara gottar oss. Längtar till vinterstaden invigs (Storsjöns strand) med skidspår, långfärdsskridskobana, hundspann, häst och släde, korvgrillning, isskulpturer och annat skoj.

Kram
Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"