Mmm. Jag har också tänkt den tanken. Men senaste månaden (före tidsomställningen) så har ju tiden (14.45) fungerat jättebra. Precis som Malte tar han ofta tid på sig för att komma till ro, men sällan mer än 15 minuter och nästan alltid utan att vara ledsen. Sen i söndags har det tagit mer än 30 minuter varje gång och han är helt klart ledsen, i alla fall i omgångar. På förmiddagen fungerar det fortfarande så och på kvällen så somnar han nästan utan ett pip och är bara glad att få sova.LindaVega skrev:Nemita: KAN hända att han blir lite övertrött och därför får svårt att komma till ro. 25 minuter låter inte sååå länge tycker jag ( har hänt att Malte har tagit lika lång tid på sig att somna som luren är lång- aldrig på första luren, men på eftermiddagen) Skulle bara ramsa vid läggning och sedan låta vara. Jag klockar alltid från insomnande även om det tar lång tid ( vanligast är mellan 5-10 minuter och det kan låta rätt mycket inledningsvis men jag tolkar det som att det är mycket intryck som ska bearbetas efter hela långa dagen...)
När han väl somnar, däremot, så sover han som en stock och är mycket olycklig när det är dags att vakna. Några dagar har han fått sova 45 och någon 20 men olycklig oavsett. Det har dröjt ofta mer än 30 minuter innan han är glad igen. Det skulle iofs kunna tyda på övertrötthet, men jag fattar inte varför han skulle börja bli övertrött just på denna lur i och med vintertiden? Särskilt när han inte visar några trötthetstecken. Men kanske.
Nåja, vi är väl inte särskilt stressade över detta, men det är ju lite tråkigt för lillkillen som får lite trista eftermiddagar på grund av detta.
Det slår mig att det skulle kunna bero på att han nyligen börjat ställa sig upp i sängen när han ska sova. Jag får intrycket att på förmiddagen och på kvällen är han trött och nöjd med att ligga och vila. På eftermiddagen verkar han för pigg och ställer sig upp och sen kan han inte riktigt sätta sig ner, och det är därför han är ledsen. Därav önskan att han ska vara lite tröttare när det är sovdags.
Nä, nu ska jag sluta babbla.